Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso veronpalautus kertoo tyhmyydestä

Vierailija
14.10.2015 |

Kohta se taas alkaa kun ihmiset leuhottelevat isoilla veronpalautuksillaan. Minusta se on sama kuin kertoisi että "en ymmärrä miten verotus toimii, annan niiden ottaa mitä haluavat ja sitten on kuin lotossa voittais kun saan omat rahani takaisin - ne, jotka olen korotta lainannut. Sijoittamisesta kun en ymmärrä mitään."

Tiedän, että jotkut nostavat veroprosenttia jopa tahallaan että saisivat veronpalautuksia, kun niillä on sitten niin kiva shoppailla jouluna.

Miksi ette laita veroprosenttia kohdalleen ja saa suurempaa nettotuloa, ja vaikka sijoita sitä järkevästi jos ette säästää osaa? Miksi antaa omat rahat käyttöön korottomasti, kitkutella se vuosi pienemmällä nettopalkalla ja sitten riehaantua kun saa joulun alla viimein omansa takaisin? 

Voisko joku selostaa tän asian niin että mäkin näkisin siinä jotain järkeä? Onko siitä teille jotain HYÖTYÄ että teette niin? 

Jos säästäminen omalla tilillä ei onnistu, miksi ette avaa toista pankkitiliä ja laita sinne rahaa joka kk? Miksi ettei sijoita rahojanne niin, että saisitte korkoakin? Pankkitileiltä ei paljonkaan tietenkään saa (joskus ei yhtään), mutta mistä oikeasti kumpuaa tämä tarve antaa verottajan pitää teidän rahoja?

Kommentit (166)

Vierailija
21/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos säästäminen omalla tilillä ei onnistu, miksi ette avaa toista pankkitiliä ja laita sinne rahaa joka kk? Miksi ettei sijoita rahojanne niin, että saisitte korkoakin? Pankkitileiltä ei paljonkaan tietenkään saa (joskus ei yhtään), mutta mistä oikeasti kumpuaa tämä tarve antaa verottajan pitää teidän rahoja?

Eikös kaikki pankkitilit ole maksullisia? Löytyykö yhtään ilmaista tai melkein ilmaista tiliä? Kaikki maksaa...Vai kannattaako se pankkitili avata ulkomaille? Voiko sijoitusta tehdä PayPalin kautta?

S-tili on maksuton jos on  omistaja-asiakas. 

Vierailija
22/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asuminen vaikuttaa veroihin/palautuksiin. Tai lähinnä kesken vuoden muuttaminen suuntaan tai toiseen. Sitä on toisinaan vaikea tietää helmikuussa, että muuttaako syyskuussa rapakon taakse...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se ap sun persettäs kutittaa jos jotkut tekee noin?
Kyllä mäkin aina olen veroprosenttiani nostanu kun töissä olen ollu ihan sen takia, että voin joulun alla ostaa kivoja lahjoja ja saan kotiinikin osteltua tarpeellisia juttuja.
Mulle riittää törsäily kerta vuoteen ja joulun alla sen teen mieluiten.

Ei pitäs olla sun ongelmas tai kenenkään muunkaan ongelma jos mä toimin noin.

Ei kai se minulle ongelma olekaan, mutta ihmetyttää syvästi kaltaisesi ihmiset. Miksi pitää 'törsäillä', miksei rahaa voi käyttää järkevästi? Tämkin mielestäni kertoo taloustyperyydestä.
AP

Vierailija
24/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan reilu pari tonnia, mutta johtuu ihan vaan siitä, että työkuviot olivat tuolloin niin ennakoimattomia,  että tulin varmuuden vuoksi maksaneeksi liikaa veroa. Maksan sillä opintolainaa pois.

En halua sijoittaa rahojani, ei kiinnosta opiskella tuota alaa enkä luota pankkien valmiisiin sijoituspaketteihin. Säästötilillä olisi juu tullut joku kuppainen korko, mutta mitäpä tuosta. Asuntosäästötilille olen joka tapauksessa laittanut rahaa sivuun. Elän ihan riittävän mukavasti, minulla on kaikki mitä tällä hetkellä tarvitsen. Jos nyt joku isompi hankinta tämän takia vähän viivästyy tai jää saamatta, selviän siitä kyllä. Käytän aikani mieluummin ihan muuhun kuin sen vatvomiseen, miten saisin mahdollisimman paljon rahaa itselleni. Ei minulla toisaalta ole mitään tarvetta hekumoida veronpalautuksillakaan, että ei tartte aloittajan minun vuokseni harmistua.

Vierailija
25/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroehdotuksen mukaan olisin saanut viisi kymppiä takaisin. Korjauksen jälkeen tulen saamaan reilu 800 takaisin.

Voin kuvitella kuinka AP:lla ratkeilevat verisuonet päässä tällaisesta typeryydestä, mutta minä osta itselleni uuden läppärin.

Samoin kuvittelen kuinka AP:lla valuisi onnen pissat housuihin, jos saisi tonnin mätkyt. 

Vierailija
26/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ruoka on hyvin kallista. Ostatko ap ruuan Suomesta vai tilaatko elintarvikkeet ja kaiken mitä pystyy ulkomailta? Minä tilaan paljon ruokaa ja taloustavarat (paitsi tuoreet) Saksasta.

Vierailija
27/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan hirveän suuria palautuksia saanut, mutta parempi korko sieltä verottajalta nykyisin  tulee kuin tavalliselta pankkitililtä.

Vierailija
28/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole mikään talousnero, eikä jaksa tai edes pysty keskittyä säästämiseen ja sijoittamiseen, niin mitä vikaa on pitää veroprosentti hieman liian korkealla ja joulun tienoilla kuitata rahat? Varsinkin, jos tiedostaa oman vajavaisuutensa ja tällä tavoin vaikka turvaa lapsiperheen joulua? 

Vastaan se, että henkilö pitää veroprosentin juuri kohdillaan, eikä saa mitään säästöön? 

Ihmetellä aina voi, ei siinä mitään ... 

Vierailija
29/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä rahaa valtiolle korottomasti lainata, vaan veronpalautuksista maksettava korko on huomattavasti monia tavanomaisia säästötilejä isompi. 

Vierailija
30/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tyhmempää on pitää rahoja pankkitilillä, sillä verottaja maksaa paremman koron kuin pankki.

Vierailija
31/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veroehdotuksen mukaan olisin saanut viisi kymppiä takaisin. Korjauksen jälkeen tulen saamaan reilu 800 takaisin.

Voin kuvitella kuinka AP:lla ratkeilevat verisuonet päässä tällaisesta typeryydestä, mutta minä osta itselleni uuden läppärin.

Samoin kuvittelen kuinka AP:lla valuisi onnen pissat housuihin, jos saisi tonnin mätkyt. 

Hm, mä en oikeastaan tiedä miten voisin yhtäkkiä saada mätkyjä? Tai miten sellainen siis voisi tulla yllätyksenä? Ei mun pointti ollut se, että palautukset on saatanasta, vaan se, että ihmiset eivät tunnu tajuavan että siihen omaan verotukseen voi vaikuttaa. No, ei tietenkään niin että maksaa vähemmän kuin kuuluu maksaa, verottaja saa kyllä aina omansa, mutta että verot voi pitää ajantasalla, jolloin ei tule mitään yllätyksiä. Mä olen verokorttia varten ilmoittanut tulot niin tarkkaan kuin mahdollista, ja tarvittaessa hankkinut uuden kortin / nostanut prosenttia. Verovähennyksiin oikeuttavat asiat olen ilmoittanut heti, kun esim maksoin suuren remonttilaskun. Otin mieluummin pienemmän kk-prosentin ja sain enemmän käyttöön (ja säästöön) kuin että saisin isomman potin joulun alla. Minusta paljon järkevämpää näin.

Tämä kommenttini lähti siitä, kun facebookissa pienituloiset ihmiset jotka koko vuoden itkevät sitä että palkka tuli palkka meni, yhyy paska hallitus ja suunnitellut leikkaukset ja mä kuolen, yhtäkkiä hihkuvat että jee ilmaista rahaa valtiolta, nyt tämä mamma shoppaa/lähtee matkalle tms. Eikö olisikin järkevämpää fiksata se prossa jotenkin kohilleen niin, että olisi sitä rahaa pikkuisen enemmän arkikäytössä, kuin kuvitella että tämä 'yllättävä' summa on joku bonus jostain taivaasta, ja  törsätä se menemään?
AP

AP

Vierailija
32/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä veroehdotus? 

Vierailija
33/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puskuri ratkaisee sekä palautuksissa että mätkyissä. Sitä paitsi suon verottajalle lainaksi mahdollisen palautuksen - yhteisestä hyvästähän tässä viime kädessä on kysymys! No, nillittäähän toki voi kaikesta :)

Vierailija
34/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla asuminen vaikuttaa veroihin/palautuksiin. Tai lähinnä kesken vuoden muuttaminen suuntaan tai toiseen. Sitä on toisinaan vaikea tietää helmikuussa, että muuttaako syyskuussa rapakon taakse...

Verottajaan voi olla yhteydessä milloin vain eli verokorttia voi uusia, ja veroprosenttia nostaa koska vain. AP

Vierailija
35/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän tähdätä veron siten että se menee nollille ilman työmatkakuluvähennystä, koska sen saaminen ei ole varmaa. Jos ja kun vähennys menee läpi, niin tulee 800€ takaisin.

Verottajahan maksaa sentään lainaamalleen rahalle korkoa, toisin kuin pankki käyttelytilistä.

Vierailija
36/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ruoka on hyvin kallista. Ostatko ap ruuan Suomesta vai tilaatko elintarvikkeet ja kaiken mitä pystyy ulkomailta? Minä tilaan paljon ruokaa ja taloustavarat (paitsi tuoreet) Saksasta.

Anteeksi? En ole ihan varma mitä haet takaa tällä.. 

AP

Vierailija
37/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama että pitääkö maksaa tonni, vai saako tonnin. Mutta kyllä se kivemmalta tuntuu kun saa takaisin. Vähän sama tunne kuin löytää syksyllä talvitakin taskusta 50€ setelin, joka on unohtunut sinne keväällä.

Vierailija
38/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tyhmempää on pitää rahoja pankkitilillä, sillä verottaja maksaa paremman koron kuin pankki.

Näin juuri ja verottajan maksama korko on verovapaata.

Vierailija
39/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku, paljonko korko on veronpalautuksissa? 

Vierailija
40/166 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan palautuksia liki 2000 euroa, enkä pidä itseäni tyhmänä. Työsopimuksessa minulle on kirjattu ensisijainen ja toissijainen työpaikka, joiden välillä on 400 km. En saa työnantajalta kilometrikorvausta, joten saan vähentää kustannukset oman auton käytöstä kilometriperusteisesti ilman omavastuuosuutta. Koska en voi etukäteen tietää, kuinka usein seilaan näiden kahden työpisteen välillä, niin ilmoitan kilometrit vasta jälkikäteen toteutuneiden kilometrien mukaan. Tästä huolimatta säästötilille menee kuukausittain 400 eur ja sijoituksiin saman verran. En siis kituuttele veronpalautuksia odotellessa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi