Abortin hyväksyjille kysymys
Jos hyväksyt abortin, niin missä vaiheessa raskautta menee se tarkka raja, minkä jälkeen abortti on murha? Vai eikö se ole sitä missään vaiheessa? Jos abortoin lapseni viikko ennen laskettua aikaa, niin eikö se silloinkaan ole murha? Miten se eroaa siitä, että teen sen abortin aikaisemmin, vaikka lapsi olisi silloin jo täysin tunnistettava ja elossa?
Pyytäisin asiallisia vastauksia, ja tämä ei ole mikään mielipiteenilmaus, vaan pohdintaa. Mielestäni naisella täytyy olla oikeus aborttiin, mutta en pidä tätä asiaa kuitenkaan ihan itsestäänselvyytenä.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään solumöykkyvaiheessa ei abortteja tehdä. Kyllä on ihan tunnistettava ihminen silloin kun raskaus selviää.
Höpöhöpö. Olen tehnyt lääkkeellisen abortin, enkä erottanut sikiötä muusta vuodosta.
Se ettet erottanut ei muuta tosiasiaa.
Googletapas minkä kokoinen sikiö on viikolla 7. Mä voin vähän auttaa sua, noin riisinjyvän. Mutta jos sun mielestä se katkarapu on tunnistettava IHMINEN, niin en tiedä, mille sun muu sukus näyttää.
Olisiko se katkarapu jäänyt ikuisesti sellaiseksi? Mitähän siitä olisi kasvanut ellei sitä olisi tapettu?
Nyt ei ollut kyse siitä, mitä siitä riisinjyvän kokoisesta katkaravusta olisi voinut tulla. Kyse on nyt siitä, onko alkio tunnistettava ihminen silloin kun raskaus selviää, kuten abortin vastustaja on väittänyt olevan. Se että sinä yrität epätoivoisesti vaihtaa aihetta huomattuasi olevasi väärässä, ei muuta mihinkään sitä, mistä tässä on keskusteltu.
Kerrataan vielä, tosiasia on se, että maallikon silmiin ihmisen alkio ei ole ihmiseksi tunnistettavissa silloin kun suurin osa aborteista Suomessa tehdään, saatika silloin kun raskaus selviää. Tosiasia on myös se, että suurennuslasin kanssa saa pinsettejä apuna käyttäen etsiä, jos sen riisinjyvän kokoisen alkion haluaa muun vuodon seasta lääkkeellisessä abortissa erottaa. Tule jatkossa pätemään sitten, kun tiedät edes alkeet aborteista ja sikiönkehityksestä. Ja tosiaan, tiedot kannattaa hankkia muualta kuin amerikkalaisilta pro life sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun sikiö selviäisi kohdun ulkopuolella, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että jos lapsi syntyy vammaisena, niin sen saisi lopettaa saman tien. Mitä vähemmän kärsimystä, sen parempi.
Jos minusta sinä vaikutat vammaselta, niin saanko lopettaa sinut?
Missä menee raja, että kuka on "riittävän vammainem"? Tai ikäraja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään solumöykkyvaiheessa ei abortteja tehdä. Kyllä on ihan tunnistettava ihminen silloin kun raskaus selviää.
Höpöhöpö. Olen tehnyt lääkkeellisen abortin, enkä erottanut sikiötä muusta vuodosta.
Googletapas minkä kokoinen sikiö on viikolla 7. Mä voin vähän auttaa sua, noin riisinjyvän. Mutta jos sun mielestä se katkarapu on tunnistettava IHMINEN, niin en tiedä, mille sun muu sukus näyttää.
Olisiko se katkarapu jäänyt ikuisesti sellaiseksi? Mitähän siitä olisi kasvanut ellei sitä olisi tapettu?
En tiedä. Kerro sinä mulle? Mutta kysymys oli siitä, että abortteja todellakin tehdään solumöykkyvaiheessa.
Siinä oli ihmisen alku. Se olisi kasvanut, elänyt ja kuollut ellei sitä olisi tapettu. Ja se tapettiin mukavuudenhalun takia.
En usko, että mitään mitä sanon saa sinua muuttamaan mielesi siitä että se oli väärin. Mitäpä siitä, tapetaanhan ihmisiä koko ajan. Ehkä se ei olekaan niin iso juttu.
Miksi sen olisi pitänyt saada elää? Ei sille ole mitään syytä. En ymmärrä, miksi minun pitäisi ajatella, etttä abortti on väärin? Typerää sanoa, että abortti tehdään mukavuudenhalusta. Lapsen saamiselle on oltava muitakin perusteluja, kuin että mukavampi ei-tappaa vahinkolasta.
Vaadit perusteluja sille miksi jonkin pitäisi saada elää, yleensä vaaditaan perusteluja miksi jokin pitäisi tappaa. Onko kuolema tai murha sinulle jokin fetissi?
Tietenkin vaadin, jos lapsen hankin. Sä saat päättää mitä vaan, mutta mun lapseni syntyvät toivottuina ja niin, että arvelen, että pystyn itse heidät hoitamaan. Inhoan kuolemaa.
Eli jos lapsi ei ole sellainen kuin haluat se ansaitsee kuolla. Toivottavasti sinulla ehtii kehittyä rakkautta tai ainakin rangaistuksen pelkoa kylliksi uhmaikään mennessä.
Ei, ei mulla ollut hajuakaan abortoidun ominaisuuksista, vaan jos se on syntymässä väärään aikaan. Ja mulla on jo lapset tehtyinä, ne mitkä halusin, kiitos vain toivotuksistasi :)
Antaa viisaampien miettiä missä raja menee. Minusta naisella on kuitenkin oikeus keskeyttää raskaus, jos hänestä siltä tuntuu. Lakien puitteissa tietysti. Nykyinen hallitus varmaan varmaan kieltää subjektiivisen raskauden keskeytyksen.
t.mies
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun sikiö on elinkelpoinen kohdun ulkopuolella, mutta niinkuin elämässä yleensäkin ei ole mitään tarkkaa rajaa.
Eli vammaiset voi tappaa kun eivät selviä ilman muita ihmisiä?
Mielestäni aika huono määritelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun sikiö selviäisi kohdun ulkopuolella, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että jos lapsi syntyy vammaisena, niin sen saisi lopettaa saman tien. Mitä vähemmän kärsimystä, sen parempi.
Jos minusta sinä vaikutat vammaselta, niin saanko lopettaa sinut?
Missä menee raja, että kuka on "riittävän vammainem"? Tai ikäraja?
Olet ilmeisesti tyhmä? No mitäpä sitä abortinvastustajalta voisi toivoa. Kehitysvammat ovat määritelty ihan lääketieteellisesti ja jos vammainen syntyy, olisi kaikista armollisinta lopettaa se saman tien syntymän jälkeen. Näin ei olisi kellään ylimääräistä kärsimystä.
Oliko nyt tarpeeksi vahvasta ratakiskosta väännetty?
Vierailija kirjoitti:
Abortti ei voi olla murha, koska murha on rikos. Abortti on laillinen tappo. Ihminenhän siinä aina tapetaan.
Murha mikä murha. Jos ameriikan presidentti käskee pommittamaan talosi ja sinut säpäleiksi niin sekin on murha, vaikka laillisesti epäilisivät sinua terroristiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortti ei voi olla murha, koska murha on rikos. Abortti on laillinen tappo. Ihminenhän siinä aina tapetaan.
Murha mikä murha. Jos ameriikan presidentti käskee pommittamaan talosi ja sinut säpäleiksi niin sekin on murha, vaikka laillisesti epäilisivät sinua terroristiksi.
Tyhmä abortinvastustaja. Murhata voi vain jo syntyneen ihmisen. Ei jotain riisinjyvän kokoista katkarapua, joka muistuttaa lähinnä loista, eikä ole kehittynyt edes lapseksi
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä abortinvastustaja. Murhata voi vain jo syntyneen ihmisen. Ei jotain riisinjyvän kokoista katkarapua, joka muistuttaa lähinnä loista, eikä ole kehittynyt edes lapseksi
Murha mikä murha. Ei ole tietoa sen riisinjyvän tietoisuudesta. Koska tietoisuus alkaa?
Minusta Suomen aborttilaki on hyvä. Kerran oli potilaana eräs 17-v tyttönen, joka oli tehnyt positiivisen raskaustestin lokakuulla, ja aikansa asiaa pohdittuaan tuli helmikuulla lääkäriin, että hän haluaa abortin. Ultralla sikiö oli silloin just 20+0, eli aborttia ei enää saanut. Hänestä tuli hyvä ja onnellinen äiti, tapasin hänet myöhemmin, kun lapsi oli vajaa 1-v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun sikiö on elinkelpoinen kohdun ulkopuolella, mutta niinkuin elämässä yleensäkin ei ole mitään tarkkaa rajaa.
Mielestäni oikein hyvä määritelmä. :) ja mitä vammaisiin tulee, niin on julmaa antaa sellaisen elää.
Ja sinä määrittelet, että on julmaa kun minun annetaan elää. Kenellehän se on julmaa. Käyn töissä, maksan veroa ja tunnen eläväni täyttä elämää. Minulla on vamma eli mielipiteesi perusteella minulla ei olisi oikeutta olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Murha mikä murha. Ei ole tietoa sen riisinjyvän tietoisuudesta. Koska tietoisuus alkaa?
Viikolla 29 voidaan puhua vasta tietoisuudesta, kun hermoradoissa on liikettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ollut kyse siitä, mitä siitä riisinjyvän kokoisesta katkaravusta olisi voinut tulla. Kyse on nyt siitä, onko alkio tunnistettava ihminen silloin kun raskaus selviää, kuten abortin vastustaja on väittänyt olevan. Se että sinä yrität epätoivoisesti vaihtaa aihetta huomattuasi olevasi väärässä, ei muuta mihinkään sitä, mistä tässä on keskusteltu.
Kerrataan vielä, tosiasia on se, että maallikon silmiin ihmisen alkio ei ole ihmiseksi tunnistettavissa silloin kun suurin osa aborteista Suomessa tehdään, saatika silloin kun raskaus selviää. Tosiasia on myös se, että suurennuslasin kanssa saa pinsettejä apuna käyttäen etsiä, jos sen riisinjyvän kokoisen alkion haluaa muun vuodon seasta lääkkeellisessä abortissa erottaa. Tule jatkossa pätemään sitten, kun tiedät edes alkeet aborteista ja sikiönkehityksestä. Ja tosiaan, tiedot kannattaa hankkia muualta kuin amerikkalaisilta pro life sivuilta.
Kyllähän siinä voi suurennuslasia tarvita, koska pienihän ihminen ihan alussa on. Mutta kyllä tämän pienen voi tunnistaa ihmiseksi. Mittasuhteet vielä erikoiset. Pää iso suhteessa vartaloon. Raajat vielä lyhyet jne. Mutta ihan kotimaisilta sivuilta voi asiat tarkistaa. Ei sillä minun mielestäni ole merkitystä miltä näyttää. Ihminen on kuitenkin ihminen alusta loppuun. Norsu on norsu ja hyttynen on hyttynen. Laji ei vaihdu kesken kehityksen. Koko ajan me kaikki kehitymme ja muutumme. Milloinpa sitä ihminen täysin valmis olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni oikein hyvä määritelmä. :) ja mitä vammaisiin tulee, niin on julmaa antaa sellaisen elää.
Ja sinä määrittelet, että on julmaa kun minun annetaan elää. Kenellehän se on julmaa. Käyn töissä, maksan veroa ja tunnen eläväni täyttä elämää. Minulla on vamma eli mielipiteesi perusteella minulla ei olisi oikeutta olla olemassa.
Senkus oot olemassa. Et sä kuitenkaan mitään olisi menettänyt, jos sut olis abortoitu. En mäkään olisi menettänyt mitään, jos mut olis abortoitu, kun en olisi tiennyt mitään tästä maailmasta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkus oot olemassa. Et sä kuitenkaan mitään olisi menettänyt, jos sut olis abortoitu. En mäkään olisi menettänyt mitään, jos mut olis abortoitu, kun en olisi tiennyt mitään tästä maailmasta. :)
Olisin minä menettänyt elämäni.
En vaan voi ymmärtää miksi jaksatte jankata että abortti ei ole tappamista MIELESTÄNNE? En tuomitse abortin tekijöitä, mutta kun joltain elävältä otetaan henki pois niin eikö se ole tappamista ihan yksinkertaisesti? Onhan itikatkin pieniä mutta kutsutte niiden tappamista tappamiseksi? Aivan sama minkä kokoinen se alkio on, niin se on elossa, sitten se tapetaan. Se on tappamista vaikka kuinka koittaisitte keksiä sille kauniimpaa sanaa. Täällä on selvästi paljon abortin tekijöitä väittelemässä turhista asioista. Edelleenkin korostan etten tuomitse abortin tekijöitä mutta tuossa on asia mitä en voi ymmärtää.
Itse sekä vastustan että kannatan abortteja, se on minusta niin tilannesidonnaista. Mutta vastustan todellakin tällästä ällötävää kulttuuria jossa abortin tehneet makeilee sillä, että ovat poistaneet sisältään "loisen" eikä se ollut "matokuuria kummempaa". Osoittaa minusta todella suurta kypsymättömyyttä. Se "loinen" sisälläni ei ehkä ollut ihminen mutta siitä olisi tullut ihminen, sinun oma jälkeläisesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tarkoitat syntyneitä vammaisia ihmisiä, niin tuon määritelmän mukaan heitä ei saa tappaa. Miksi se on sinusta huono asia?
Vierailija kirjoitti:
Itse sekä vastustan että kannatan abortteja, se on minusta niin tilannesidonnaista. Mutta vastustan todellakin tällästä ällötävää kulttuuria jossa abortin tehneet makeilee sillä, että ovat poistaneet sisältään "loisen" eikä se ollut "matokuuria kummempaa". Osoittaa minusta todella suurta kypsymättömyyttä. Se "loinen" sisälläni ei ehkä ollut ihminen mutta siitä olisi tullut ihminen, sinun oma jälkeläisesi.
No eikö sitten ole paljon parempi, että nämä asiasta näin ajattelevat eivät ryhtyneet vanhemmiksi?
Onko keskenmenon saanut tappaja, vai onko se kuolemantuottamus? jos ei tiedä olevansa raskaana ja juo tai polttaa? Saako toinen ihminen syytteen murhasta kun potkaisee naista vatsaan ja aiheuttaa keskenmenon?
Olen itse tehnyt abortin ja se oli parasta kaikille, myös sikiölle.