Yllätysero, mies vaatii muuttamaan välittömästi pois.. Apua

Vierailija

Mieheni päätti eilen lopettaa kolmen vuoden (omasta mielestäni erittäin hyvän ja onnellisen) suhteemme täysin yllättäe, ilman mitään ennakkovaroitusta. Nyt hän vaatii minua muuttamaan välittömästi pois hänen omistamastaan asunnosta, jossa asuimme yhdessä kaksi ja puoli vuotta. Onko hänellä mitään oikeutta vaatia minua muuttamaan heti pois, sillä onhan kyseessä sentään minunkin kotini? Sitäpaitsi en tulisi saamaan uutta asuntoa ihan heti, sillä kilpailu vuokra-asunnoista täällä on aivan julmetun kova. Minulla ei olisi kovinkaan suuria mahdollisuuksia saada uutta kämppää näin nopeasti. Muuta paikkaa minulla ei ole, minne mennä.

Sivut

Kommentit (119)

Vierailija

Soita asianajajalle. Jos sulla ei ole muuta asuntoa, sulla lienee oikeus asua miehen asunnossa muutama kuukausi. Mä en kyllä itse jäisi vuorokaudeksikaan.

Vierailija

Ei ole oikeutta. Lain silmissä asunto on myös sinun kotisi, eikä esim. poliisit sinua tule sieltä poistamaan, eikä miehellä ole oikeutta heittää kamojasi pihalle tms. Koska asunto kuitenkin on yksin miehen omistama olisi toki reilua muuttaa pois heti kun mahdollista, ehdota vaikka jotain määräaikaista vuokrasopimusta? Asunnon omistavasta osapuolesta voi muuten tuntua, jos antaa toisen jäädä käytännönsyistä toistaiseksi, että loppua ei näy missään ja toinen vaan käyttää hyväksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sulla on 6 kk aikaa muuttaa.

Ei pidä paikkaansa. Ensin pitäisi tietää, että onko aloittajalla vuokrasopimus? Tuskin on jos hän muutti avoliittoon miehen kanssa joka omistaa asunnon. Jos ap on kahden ja puolen vuoden aikana maksanut vuokraa/vastiketta/miehen lainaa tms. niin hänellä saattaa olla oikeus 2-4 viikon aikaan etsiä uusi asunto.

Vierailija

Onko sinulla ap vuokrasopimus? Nimi talonkirjoissa? Oletko maksanut todistetusti jotain asumisestasi? Jos mies antaa sinun jäädä niin tee sopimus ja maksa markkinakelpoinen vuokra siltä ajalta kun vielä siellä asut. Ilmaiseksi et voi enää jäädä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on 6 kk aikaa muuttaa.

Ei pidä paikkaansa. Ensin pitäisi tietää, että onko aloittajalla vuokrasopimus? Tuskin on jos hän muutti avoliittoon miehen kanssa joka omistaa asunnon. Jos ap on kahden ja puolen vuoden aikana maksanut vuokraa/vastiketta/miehen lainaa tms. niin hänellä saattaa olla oikeus 2-4 viikon aikaan etsiä uusi asunto.

höpö höpö. Jos Ap on kirjoilla asunnossa, häntä ei niin vain saa pois. Tarvitaan käräjäoikeuden päätös häädöstä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ap vuokrasopimus? Nimi talonkirjoissa? Oletko maksanut todistetusti jotain asumisestasi? Jos mies antaa sinun jäädä niin tee sopimus ja maksa markkinakelpoinen vuokra siltä ajalta kun vielä siellä asut. Ilmaiseksi et voi enää jäädä.

Älä missään tapauksessa tee sopimusta. Maksa jos käris määrää, ei muuten.

Vierailija

Apua...miten joku nykypäivänä on noin sinisilmäinen ?! Kyllä sen verran pitää varmistaa selustansa , ettei jää aivan tyhjän päälle erin sattuessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Apua...miten joku nykypäivänä on noin sinisilmäinen ?! Kyllä sen verran pitää varmistaa selustansa , ettei jää aivan tyhjän päälle erin sattuessa.

Niin nyt oli kyse siitä, että mies vaatii muuttamaan välittömästi. Onko sinulla jossain varalla vuokra-asunto jos mies käskisi vuorokaudessa häipymään?

ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin nyt oli kyse siitä, että mies vaatii muuttamaan välittömästi. Onko sinulla jossain varalla vuokra-asunto jos mies käskisi vuorokaudessa häipymään?

Ei ole, valitettavasti...

Vierailija

Tässä pikaisen googlauksen tulos:

LAKIMIES VASTAA

Poliisi ei voi häätää entistä avopuolisoa

Julkaistu: 29.3.2009 lehdessä osastolla Asuminen

A A HS

"Kun satunnainen seurustelu vakiintuu ja henkilöt muuttavat asumaan yhteen tarkoituksenaan muodostaa perhe, toisen seurustelukumppanin asuntoon muuttanut ei ole vuokrasuhteessa asunnon omistajan kanssa. Ei oleteta, että hänen on maksettava vuokraa asumisestaan, sanoo siviilioikeuden professori Urpo Kangas. Viimeistään kun asuntoon muuttanut on tehnyt muuttoilmoituksen ja ilmoittanut kumppaninsa asunnon asuinpaikakseen, häntä ei enää noin vain saa sieltä ulos.

Asunnon omistajan on nostettava häätökanne yleisessä alioikeudessa ja vaadittava päätöstä siitä, että entinen avopuoliso pitää asunnon osaa oikeudettomasti hallinnassaan.

Kun häätöä haetaan avosuhteen päättymisen perusteella, tuomioistuin joutuu ensin ratkaisemaan, onko tämä peruste olemassa.

Käytännössä näytöksi riittää asunnon omistajan yksipuolinen ilmoitus suhteen päättymisestä, Kangas sanoo.

Kun häätötuomio on annettu, asunnon omistajan on pyydettävä ulosottomieheltä päätöksen täytäntöönpanoa.

"Poliisin puoleen asunnon omistaja voi kääntyä vain silloin, jos satunnainen yökissa ei aamulla ymmärrä kerätä kamppeitaan ja hipsiä porttarista ulos", Kangas täsmentää."

Vierailija

Mä kyllä suosittelen tekemään jonkinlaisen sopimuksen miehen kanssa, ettei käy niinkuin mun kaverilleni. Heillä oli exänsä kanssa sama tilanne ja kun kaverini ei suostunut lähtemään vaan ex joutui hoitamaan asian käräjien kautta, niin mies teki kaverini elämästä aika helvettiä. Kaverini omisti sängyn, jossa olivat nukkuneet, ja yhtenä päivänä sänky oli purettu osiin olohuoneen nurkkaan, mies ostanut itselleen uuden parisängyn ja sinne ei kaverillani ollut enää asiaa. Mies alkoi tuoda myös baarihoitoja yöksi ja kaverini oli kiva kuunnella olohuoneen sohvalta, mitä makuuhuoneessa tapahtui. Kaverini alkoikin muutaman viikon jälkeen viettää öitään meillä ja kävi "kotonaan" vain hakemassa tavaroita. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat