Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tiedon puute syy lihavuuteen?

Vierailija
11.10.2015 |

Ihan rehellisesti uskon että osittain voi olla näin. Useinhan on niin että pulleat/lihavat vanhemmat niin näkee että myös lapset aika hyvänkokoisia, myös pienet lapset. Äiti kassajonossa puhui lapselle eilen että ensin pitää syödä "kunnon välipala", ja sitten tyttö saisi lähteä ulos kaverin kanssa. Tytön kädessä oli lihapasteija? Olikohan kenties se just se "hyvä välipala"?! En tiedä, mutta siitä lähti tämä ajatus, koska perhe oli aika hyvänkokoinen. Korissa oli myös croissantteja ja nutellaa. Miten pitäisi valistaa jos jo kotoa tulee väärät mallit? Toiset eivät edes osta vihanneksia kotiin. Toiset luulee oikeesti että paahtoleipä ja lauantamakkarasiivu on terveellistä, samoin kun hedelmämyslikin kaupan hyllyltä. Pitäisikö kouluihin lisätä tietoa, päiväkoteihin? Tähän pitäisi satsata, oikeesti. Tänä päivänä liian moni on ylipainoinen, missä syy. Olen kätilönä tehnyt töitä yli 10vuotta ja huomaan suuri ero nuorten naisten bmi:ssa. Riskit synnytyksessäkin kasvaa valtavasti kun ylipainoinen mutta se kuuluukin toiseen ketjuun. Mietteitä, ajatuksia....mikä voisi olla syynä tähän, onko tietdon puute osasyynä, ja mikä ratkaisuna?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pöllö oon

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Miksi ihmiset lipittävät alkoholia, Tupakoivat, ylensyövät, oksentavat, käyttävät huumeita, hakkaavat lapsiaan ja vaimoaan, menevät naimisiin, eroavat ???

Hei , olen naimisissa ollut jo kauan. En ilmeisesti rakasta enää puolisoani kun hän ei tunnu enää miltään. Ainoastaan jonkinlaiselta kaverilta. Ruoka on tuntunut kauan aikaa jo paremmalta.

Tapasin jokin aika sitten erään ihmisen joka tuntuu paremmalta kuin ruoka. Mutta kun totuus pitää myöntää niin se jää vain tunnetasolle. Kyllä se niin on.

Niin kuin eräässä laulussa sanotaan että kipu korvaa ystävän

Hieno kommentti mutta kuinka monen läskipoliisin ja moraalivartijan luulet

kommenttisi sisällön?

Av mammojen kirjoituksista päätellen ei kovinkaan moni.

Vierailija
22/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen pointti on myös se että vaikka on normipainoinen voi veriarvot olla päin honkia. Olen normipainoinen, kaverin bmi noin 32. En treenaa lainkaan, hän treenaa monta kertaa viikossa ja on paremman NÄKÖINEN keholtaan kuin minä (totta). Lihaksikas ja hienot sääret. Mulla tikkujalat, rumat, hartiaseutukin nahkaa ja luuta - rumat. Kun käytiin työterveystarkastuksessa mun veriarvot päin honkia (sokerit ja kolesterolit ym) ja hänellä kaikki priimat. Eli näinkin voi olla. Itse syön huonosti ja tiedän sen, liikaa grilliruokaa ja valmiit tuotteet ja hän on erittäin tarkka mitä pistää suuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välinpitämättömyys ja laiskuus.

Ja on tietenkin näitä ns. kehitysvammaisen tasolla olevia, jotka julistavat syövänsä 1200 kcal/vrk, mutta tosiasiassa syövät kolmekertaisen määrän. Toki kyse voi olla itsepetoksestakin.

Vierailija
24/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija]</p> <p>pöllö oon

Vierailija</em> kirjoitti:</div><p> </p><p>Joopa joo. Miksi ihmiset lipittävät alkoholia, Tupakoivat, ylensyövät, oksentavat, käyttävät huumeita, hakkaavat lapsiaan ja vaimoaan, menevät naimisiin, eroavat ???</p><p>Hei , olen naimisissa ollut jo kauan. En ilmeisesti rakasta enää puolisoani kun hän ei tunnu enää miltään. Ainoastaan jonkinlaiselta kaverilta. Ruoka on tuntunut kauan aikaa jo paremmalta.</p><p>Tapasin jokin aika sitten erään ihmisen joka tuntuu paremmalta kuin ruoka. Mutta kun totuus pitää myöntää niin se jää vain tunnetasolle. Kyllä se niin on.</p><p>Niin kuin eräässä laulussa sanotaan että kipu korvaa ystävän</p><p> </p></blockquote><p> </p><p>Hieno kommentti mutta kuinka monen läskipoliisin ja moraalivartijan luulet</p><p>kommenttisi sisällön?</p><p>Av mammojen kirjoituksista päätellen ei kovinkaan moni.</p><p>[/quote kirjoitti:

Siis käsittävän kommenttisi sisällön..

Vierailija
25/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedon puute on hyvä tekosyy minkä taakse piiloutua. Toinen on se "terveellinen ruoka on kallista".
Todellinen syy on välinpitämättömyys, jos aidosti haluaisit itselle ja lapselle terveydelle parasta niin ottaisi asioista selvää ja suunnittelisi ruoat. Mutta lihavat ovat laiskoja ja itsekkäitä.

Ja sinä itse olet syyllistynyt juuri rasismiin ja tiedon puutteeseen. Lihavat eivät ole laiskoja ja itsekkäitä, usein aivan päinvastoin.

Esim. itse olen uhrannut itseni perheelle ja hiton pitkään.Takana on vaikka mitä vaikeuksia avioero, 4 keskenmenoa, nykyisen puolison vaikea masennus ja työttömyys. Lasten vaikeudet, vaikeat lukihäiriöt, add, uniapnea, 10-vuotiaaksi jatkunut yökastelu. Kun kantaa yksin vastuun ja tilanne on tämä, voin olla ylpeä siitä, ettäminä vain lihoin. Työelämässä olen pärjännyt loistavasti ja palkkani on erittäin hyvä. Mutta mknä olen lohtusyöjä ja kun voin huonosti syön. Laiskaa minusta et mitenkään tee, etkä myöskään itsekästä. Minä väitän, että et jaksaisi tehdä lukihäiriöisen lapsen kanssa läksyjä vähintään tuntia päivässä, toistuvasti muistuttaa add-lasta pukeutumisesta, aamupalasta, aamupesuista, muistuttaa ottamaan mukaan reppu ja avaimet. Istua vierssä, kun lapsi tekee läksyjä. Kaikkea tätä useita kertoja päivässä. Ja rinnalla mies joka on lamaantunut, josta myös pitää olla huolissaan. Joka hautoo itsetuhoisia ajatuksia. Itsekäs ja laiska - kaikkea muuta. Vuosia kaikki muut ovat olleet etusijalla, nyt vihdoin olen ruvennut ottamaan tilaa ja aikaa myös itselleni ja kuopus on jo 10 v, esikoinen 18. Tätä on jatkunut siis jo todella pitkään!

Tsemppiä sinulle!

Minäkin uskon ihan lähipiiriäni katsomalla, että se lihavuus johtuu useimmiten siitä, ettei nimenomaan itselle ole aikaa. Ei ole aikaa miettiä vaatteita, pohtia syömisiä tai pysähtyä miettimään omia tarpeita. Joskus ei ole uskallustakaan, koska tietää, että syntyy romahdus, jos on hetkikin aikaa pysähtyä.

Hyvä ystäväni elää näennäisesti normaalia ja hyvää elämää mutta on sisäisesti aivan rikki. Välillä raottaa maailmaansa hiukan, ohimennen ja pikaisesti, kun ei pysty eikä halua pysähtyä todella tajuamaan, mitä kaikkea siellä on meneillään. Se oma pahoinvointi on näkynyt nopeana lihomisena. Työ on stressaavaa, perheessä on isoja huolia (miestä uhkaa työttömyys, anoppi saattohoidossa ja oma äiti alzheimerin kourissa, vanhimmalla lapsella oppimisvaikeuksia, nuorimmalla puhevaikeuksia ja oma sisko saanut juuri sydänkohtauksen) ja erityisen pysähdyttävää oli, kun kertoi, että joinakin aamuina saa itsensä ylös vain sillä, että antaa itselleen luvan syödä jotain herkkua.

Vierailija
26/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonni, ja nyt tuli hyvä mieli? Ainoa ongelma tänäkin päivänä ympäristössäsi ylipainoiset? Että jotkut jaksavat mässätä toisten elämällä ja jopa moukkamaisesti vahtia ostoskärryjä. Jo on ylevää.

Vierailija
27/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan taatusti on tosi paljon ihmisiä, joiden mielestä vaikka murot on ihan hyvä aamupala tai pasteija / jugurtti välipalaksi. Mutta sillä, onko nämä ihmiset hoikkia vai ylipainoisia, ei tunnu olevan merkitystä. Melkein tuntuu, että hoikissa on enemmän virheellistä tietoa. 

Sentään laihat ihmiset hallitsevat sen tärkeimmän: älä syö yli kulutuksesi.

Äläpäs yleistä. Yllättävän harva oikeasti hallitsee ruokaan liittyviä asioita. Myös laihoilla on sairauksia, bulimiaa, anoreksiaa ja aika moni laiha ainakin tuttavapiirissäni on ns. läpipasko eli vedetään mitä tahansa syötäväksi kelpaavaa eikä tarvitse lainkaan miettiä, mitä syö ja kuinka paljon. Sitten on vielä niitä sairaalloisen tarkasti ruokavaliotaan vahtivia, jotka saavat sydänkohtauksen, jos kuulevat, että salaattiin oli piilotettu yksi ylimääräinen pähkinä - siinähän on nyt jo koko viikon energiat. Eräs sukulaiseni on luullut eläneensä terveellisesti, kun on vahtinut ruokiaan väsymättä mutta niin vain verikokeet paljastivat isoja puutteita. Kun se salaatinlehti ja kuppi marjoja ei riitä terveyden ylläpitämiseksi, vaikka laihana pysyykin sillä ruokavaliolla.

On surullista, että vaikka yhteiskuntamme iso ongelma on lihavuus, niin edelleen jaksetaan vängätä laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä. Kuinka moni toteaa anorektikolle, että olet vain laiska syömään tai tietämätön siitä, mitä ravinto tekee sinulle? Syömishäiriöt lihavuuden osalta ovat vakavasti alidiagnosoituja ja on arvioitu, että esim. BEDistä (ahmimishäiriö) kärsii moninkertainen määrä ihmisiä kuin mitä on diagnosoitu. Kyseessä on aivan vastaava sairaus kuin anoreksia ja lopputuloskin johtaa samaan mutta vain eri keinoin.

Kyllä yleistän. Mainitsemiesi syömishäiriöiden sairastavuus on luokkaa 1-5%, kun taas ylipainoisia tässä maassa on yli 60%. 

Huomaa myös, etten ottanut kantaa ravintotietämykseen. 

Vierailija
28/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä viestissä on ihan tyypillinen esimerkki siitä mihin johtaa tiedon puute. Ravintoterapeutilla on käyty monta kertaa ja jankataan lautasmallista (se kyllä tiedetään) Kun se lautasmalli ei toimikaan, ei äly sano sen vertaa, että miettisi missä mättää. Eihän se vika voi olla siinä lautasmallissa :(

Ei ole halua itse etsiä jotain muuta ratkaisua.

Ja, muuten, halpaa ruokaa on muutakin kuin porkkana.

Kuule, osaatko sinä lukea? Tekstissä ei sanottu syötävän lautasmallin mukaiseati, vaan nimenomaan, ettei sitä noudateta. Lautasmalli toimii! Pelkästää sitä noudattamalla ja kiinnittämällä huomiota ruuan määrään olen laihtunut yli 20 kiloa!

Vierailija
29/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan minulla. Kirjoitin terveystiedosta laudaturin (no wau, mutta kertoo vähän ymmärryksestä) ja omaan hyvän tietoisuuden ihmisen ravitsemuksesta. Mutta niin siinä vain kävi, että 3 vuoden seurustelun ja avovaimoilun aikana olen lihonut parisenkymmentä kiloa, osittain hormonaalisen ehkäisyn vuoksi, pudotin nimittäin 7 kiloa kahden kuukauden päästä vaihdosta hormonittomaan. Suurimmilta osin sen vuoksi, että syön mieheni kanssa samat ruuat ja herkut, toki pienempinä annoksina, mutta hän on ihan ihka-aito läpipasko (lääketieteellisesti todennettu turhan nopea metabolismi, kärsii joskus puutetiloista). Eli vaikka mieheni voi vetää kunnon aamiasen, kaksi lämmintä ruokaa, useita välipaloja ja usein jonkun kivan jälkkärin lähes päivittäin saan minä vastaavasta tyylistä aivan liikaa energiaa. Eli ei ole tiedon puutetta, enemmän vahinko, vaikka tietää niin ei kuitenkaan usko, että normaalilla ruualla lihoisi muumiksi, mutta niin vain käy jos energiaa saa yli kulutuksen.

Vierailija
30/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaaa oikein laudaturin läskipoliisi kommentoimassa hahahaaa!

Vierailija
31/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän kaikki terkkarit ym. luulevat. Mun BMI on 50 ja joka kerran kun tapaan uuden terkkarin tms. hän on tyrkkäämässä minua ravitsemusterapeutille, joka kertoo millaiset ovat oikeat ruokailutottumukset ja sitten laihdun. Olen ollut ainakin 10x ravitsemusterapeutilla. Osaan vaikka heti pitää itsekin esitelmän oikeista ruokailutottumuksista. Lasten koulun terveystiedon ope sanoi, että kokeessa kaikki osaa kertoa lautasmallin, mutta ruokalassa lautaselle ei koota tämän opin mukaan.

Teoria on teoria ja käytäntö on käytäntö. Yleensä se vääränlainen ruoka maistuu paremmalle, on nopeampaa ja helpompaa valmistaa ja halvempaa.

Yleensä väite "terveellinen ruoka on halpaa" kulminoituu siihen, että porkkanoita saa halvalla. Mutta kun tahtoo syödä muutakin kuin kasviksia. Syön mielelläni kasviksia kypsennettyinä lisukkeina mutta raa'at kasvikset on yök. Niitä minulle ehdotettiin naposteluun. Ja pähkinät on liian kalliita.

No onneksi kohta joku tulee julistamaan, että marjoja ja sieniä saa ilmaiseksi metsästä. Niillähän se ihminen elää, muuta ei tarvitakaan.

Tässä viestissä on ihan tyypillinen esimerkki siitä mihin johtaa tiedon puute. Ravintoterapeutilla on käyty monta kertaa ja jankataan lautasmallista (se kyllä tiedetään) Kun se lautasmalli ei toimikaan, ei äly sano sen vertaa, että miettisi missä mättää. Eihän se vika voi olla siinä lautasmallissa :(

Tiedän kyllä lautasmallin, mutta en ole kokeillut sitä. Esimerkki oli lasten koulusta. Ja tiedän kyllä täsmälleen, mikä mättää: liian suuret annoskoot, jatkuva napostelu, makeanhimo. Siihen ei tarvita ravitsemusterapeuttia. Terapeutti osaa kyllä kertoa, mitä pitää syödä, mutta entä avuksi lohtusyömiseen ja makeanhimoon? Mikään ohje ei ole toiminut. Entä kun töissä aivot eivät suostu toimimaan ennen kuin maha saa makeaa?

Ja 20v sitten laihdutin 48kg. Olen analysoinyt senkin, että miksi se onnistui silloin mutta ei onnistu nyt. Valitettavasti ratkaiseva tekijä ei ole minun käsissäni.

Vierailija
32/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän kaikki terkkarit ym. luulevat. Mun BMI on 50 ja joka kerran kun tapaan uuden terkkarin tms. hän on tyrkkäämässä minua ravitsemusterapeutille, joka kertoo millaiset ovat oikeat ruokailutottumukset ja sitten laihdun. Olen ollut ainakin 10x ravitsemusterapeutilla. Osaan vaikka heti pitää itsekin esitelmän oikeista ruokailutottumuksista. Lasten koulun terveystiedon ope sanoi, että kokeessa kaikki osaa kertoa lautasmallin, mutta ruokalassa lautaselle ei koota tämän opin mukaan.

Teoria on teoria ja käytäntö on käytäntö. Yleensä se vääränlainen ruoka maistuu paremmalle, on nopeampaa ja helpompaa valmistaa ja halvempaa.

Yleensä väite "terveellinen ruoka on halpaa" kulminoituu siihen, että porkkanoita saa halvalla. Mutta kun tahtoo syödä muutakin kuin kasviksia. Syön mielelläni kasviksia kypsennettyinä lisukkeina mutta raa'at kasvikset on yök. Niitä minulle ehdotettiin naposteluun. Ja pähkinät on liian kalliita.

No onneksi kohta joku tulee julistamaan, että marjoja ja sieniä saa ilmaiseksi metsästä. Niillähän se ihminen elää, muuta ei tarvitakaan.

Tiedän kyllä lautasmallin, mutta en ole kokeillut sitä. Esimerkki oli lasten koulusta. Ja tiedän kyllä täsmälleen, mikä mättää: liian suuret annoskoot, jatkuva napostelu, makeanhimo. Siihen ei tarvita ravitsemusterapeuttia. Terapeutti osaa kyllä kertoa, mitä pitää syödä, mutta entä avuksi lohtusyömiseen ja makeanhimoon? Mikään ohje ei ole toiminut. Entä kun töissä aivot eivät suostu toimimaan ennen kuin maha saa makeaa?

Ja 20v sitten laihdutin 48kg. Olen analysoinyt senkin, että miksi se onnistui silloin mutta ei onnistu nyt. Valitettavasti ratkaiseva tekijä ei ole minun käsissäni.

Mitä olet kokeillut makeanhimoon ja lohtusyömiseen ja miten?

Vierailija
33/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan taatusti on tosi paljon ihmisiä, joiden mielestä vaikka murot on ihan hyvä aamupala tai pasteija / jugurtti välipalaksi. Mutta sillä, onko nämä ihmiset hoikkia vai ylipainoisia, ei tunnu olevan merkitystä. Melkein tuntuu, että hoikissa on enemmän virheellistä tietoa. 

Äläpäs yleistä. Yllättävän harva oikeasti hallitsee ruokaan liittyviä asioita. Myös laihoilla on sairauksia, bulimiaa, anoreksiaa ja aika moni laiha ainakin tuttavapiirissäni on ns. läpipasko eli vedetään mitä tahansa syötäväksi kelpaavaa eikä tarvitse lainkaan miettiä, mitä syö ja kuinka paljon. Sitten on vielä niitä sairaalloisen tarkasti ruokavaliotaan vahtivia, jotka saavat sydänkohtauksen, jos kuulevat, että salaattiin oli piilotettu yksi ylimääräinen pähkinä - siinähän on nyt jo koko viikon energiat. Eräs sukulaiseni on luullut eläneensä terveellisesti, kun on vahtinut ruokiaan väsymättä mutta niin vain verikokeet paljastivat isoja puutteita. Kun se salaatinlehti ja kuppi marjoja ei riitä terveyden ylläpitämiseksi, vaikka laihana pysyykin sillä ruokavaliolla.

On surullista, että vaikka yhteiskuntamme iso ongelma on lihavuus, niin edelleen jaksetaan vängätä laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä. Kuinka moni toteaa anorektikolle, että olet vain laiska syömään tai tietämätön siitä, mitä ravinto tekee sinulle? Syömishäiriöt lihavuuden osalta ovat vakavasti alidiagnosoituja ja on arvioitu, että esim. BEDistä (ahmimishäiriö) kärsii moninkertainen määrä ihmisiä kuin mitä on diagnosoitu. Kyseessä on aivan vastaava sairaus kuin anoreksia ja lopputuloskin johtaa samaan mutta vain eri keinoin.

Kyllä yleistän. Mainitsemiesi syömishäiriöiden sairastavuus on luokkaa 1-5%, kun taas ylipainoisia tässä maassa on yli 60%. 

Ylipainoisia on noin 20% väestöstä. En tiedä, mistä revit tuon 60%.

Anoreksiaa sairastaa 12-24-vuotiaista naisista noin 1%.

Bulimiaa sairastaa aikuisväestöstä noin 10% mutta bulimian kaltaisia oireita on 20% väestöstä.

BEDiä sairastaa 2-3% aikuisista mutta tämä on erittäin alidiagnosoitu ja on laskettu, että 25% lihavista sairastaa BEDiä. Diagnoosin saa vain murto-osa.

Tuli tässä mieleen, että myös masennusta sairastaa noin 20% väestöstä.

Noin 20% suomalaisista tupakoi.

Nopeasti laskettuna väittäisin, että noin 15-25% koko väestöstä kärsii syömishäiriöistä eli ei puhuta enää mistään ihan pikkuprosenteista.

Ja palaten alkuperäiseen väitteeseen: laihatkaan eivät usein osaa syödä oikein, vaikka niin väitit. Heillä se keho ei välttämättä anna huonoja syömistottumuksia ilmi yhdellä vilkaisulla eikä nyky-yhteiskunta edes tahdo huomata laihojen ongelmia. Moni bulimiasta kärsivä on laiha. Laihuus ei takaa terveyttä eikä terveellisiä ruokailutottumuksia.

Vierailija
34/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla ainakaan Suomessa! Tietoa tulee joka tuutista - jopa AV:lla on fiksuja neuvoja normaalipainossa pysymisestä ja terveellisestä ruuasta:)

Vierailija
35/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisia on noin 20% väestöstä. En tiedä, mistä revit tuon 60%.

Anoreksiaa sairastaa 12-24-vuotiaista naisista noin 1%.

Bulimiaa sairastaa aikuisväestöstä noin 10% mutta bulimian kaltaisia oireita on 20% väestöstä.

BEDiä sairastaa 2-3% aikuisista mutta tämä on erittäin alidiagnosoitu ja on laskettu, että 25% lihavista sairastaa BEDiä. Diagnoosin saa vain murto-osa.

Tuli tässä mieleen, että myös masennusta sairastaa noin 20% väestöstä.

Noin 20% suomalaisista tupakoi.

Nopeasti laskettuna väittäisin, että noin 15-25% koko väestöstä kärsii syömishäiriöistä eli ei puhuta enää mistään ihan pikkuprosenteista.

Ja palaten alkuperäiseen väitteeseen: laihatkaan eivät usein osaa syödä oikein, vaikka niin väitit. Heillä se keho ei välttämättä anna huonoja syömistottumuksia ilmi yhdellä vilkaisulla eikä nyky-yhteiskunta edes tahdo huomata laihojen ongelmia. Moni bulimiasta kärsivä on laiha. Laihuus ei takaa terveyttä eikä terveellisiä ruokailutottumuksia.

Lihavuudesta:
https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/hankkeet-ja-ohjelmat/…

Syömishäiriöistä:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Syömishäiriö

^Lähteet luvuilleni.

"Nopeasti laskettuna väittäisin, että noin 15-25% koko väestöstä kärsii syömishäiriöistä eli ei puhuta enää mistään ihan pikkuprosenteista."

No ei todellakaan kärsi. Yrität vain oikeuttaa lihavuutenne heittämällä hatusta tuollaisen lukeman.

Vierailija
36/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
37/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ainakin minulle kalorit ovat täysin hebreaa eikä pakkausmerkinnät ainakaan sitä auta. muuten olen kyllä mielestäni melko normaalilla järjellä varustettu.

Kaloreilla ei mitata terveellisyyttä.

no syön nyt läskinä niin sanottua terveellistä ruokaa liian paljon niin onko se muka terveellistä?  Jos  joku selostaisi kuinka tehdään terveellinen ruoka jossa ei ole liikaa kaloreita olisin tosi onnellinen :)

Vierailija
38/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä itse olet syyllistynyt juuri rasismiin ja tiedon puutteeseen. Lihavat eivät ole laiskoja ja itsekkäitä, usein aivan päinvastoin.

Jaa läskien pilkkaaminen on rasismia nykyään? Voi vitun paksukaiset, kun aina on jonkun muun vika. Laihduta nyt jo! Saatana!

Vierailija
39/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedon puute on hyvä tekosyy minkä taakse piiloutua. Toinen on se "terveellinen ruoka on kallista".

Todellinen syy on välinpitämättömyys, jos aidosti haluaisit itselle ja lapselle terveydelle parasta niin ottaisi asioista selvää ja suunnittelisi ruoat. Mutta lihavat ovat laiskoja ja itsekkäitä.

Esim. itse olen uhrannut itseni perheelle ja hiton pitkään.Takana on vaikka mitä vaikeuksia avioero, 4 keskenmenoa, nykyisen puolison vaikea masennus ja työttömyys. Lasten vaikeudet, vaikeat lukihäiriöt, add, uniapnea, 10-vuotiaaksi jatkunut yökastelu. Kun kantaa yksin vastuun ja tilanne on tämä, voin olla ylpeä siitä, ettäminä vain lihoin. Työelämässä olen pärjännyt loistavasti ja palkkani on erittäin hyvä. Mutta mknä olen lohtusyöjä ja kun voin huonosti syön. Laiskaa minusta et mitenkään tee, etkä myöskään itsekästä. Minä väitän, että et jaksaisi tehdä lukihäiriöisen lapsen kanssa läksyjä vähintään tuntia päivässä, toistuvasti muistuttaa add-lasta pukeutumisesta, aamupalasta, aamupesuista, muistuttaa ottamaan mukaan reppu ja avaimet. Istua vierssä, kun lapsi tekee läksyjä. Kaikkea tätä useita kertoja päivässä. Ja rinnalla mies joka on lamaantunut, josta myös pitää olla huolissaan. Joka hautoo itsetuhoisia ajatuksia. Itsekäs ja laiska - kaikkea muuta. Vuosia kaikki muut ovat olleet etusijalla, nyt vihdoin olen ruvennut ottamaan tilaa ja aikaa myös itselleni ja kuopus on jo 10 v, esikoinen 18. Tätä on jatkunut siis jo todella pitkään!

Rasismi? Tutustu mitä tuo sana tarkoittaa ettet käytä sitä väärissä asiayhteyksissä. Vahvistat sitä stereotypiaa että lihavat ovat hiukan yksinkertaisia muuten, harmin paikka :(

Vierailija
40/56 |
11.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ainakin minulle kalorit ovat täysin hebreaa eikä pakkausmerkinnät ainakaan sitä auta. muuten olen kyllä mielestäni melko normaalilla järjellä varustettu.

Kaloreilla ei mitata terveellisyyttä.

no syön nyt läskinä niin sanottua terveellistä ruokaa liian paljon niin onko se muka terveellistä?  Jos  joku selostaisi kuinka tehdään terveellinen ruoka jossa ei ole liikaa kaloreita olisin tosi onnellinen :)

Yksinkertaisesti tehdään sellaista ruokaa, joka tekee kylläiseksi vähemmällä määrällä ja myös pitää nälän loitolla seuraavaan ateriaan asti. Kaloreitakin saa olla tarpeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi