Normaalipainoisen laihdutus + riippuvuus makeasta
Minulla oli useamman kuukauden liikuntatauko sairauden vuoksi. Sinä aikana lihosin noin 4 kg ja melkein kaikki vyötärölle! En halua että vaatteet kiristävät enkä varsinkaan kuulla yhtään utelua olenko raskaana. Nyt pystyn taas liikkumaan suunnilleen normaalisti, varsinkin vedessä liikkuminen onnistuu jo hyvin. Onko mitenkään mahdollista että nuo kilot katoaisivat nyt kun taas harrastan aktiivisesti liikuntaa (olen aina liikkunut todella paljon)?
Toinen ongelma: minulla on ruokavalio muutoin kunnossa, mutta herkuttelen monta kertaa viikossa. Nimenomaan suklaa tai karkki tai vanukas houkuttelee. Karkkilakko ei ole kohdallani koskaan toiminut, se vaan johtaa pahempaan repsahtamiseen. Miten korvata herkkuja jollain vähän järkevämmällä? En halua lihota enää enempää. Olen aina syönyt jotain makeaa monta kertaa viikossa, mutta se ei ole aiemmin vaikuttanut painooni mitenkään. Nyt ilmeisesti pitää muuttaa tottumuksia, pysyvästi.
Kiitos paljon kaikille asiallisesti vastaaville!
Kommentit (47)
Tulipa nyt vihdoin mieleen vanha niksi, jota olen aiemminkin käyttänyt suklaanhimon poistamiseen: teen maitokaakaota, jossa käytän tummaa kaakaojauhetta, siis sellaista sokeritonta. Tumma kaakao on tosi tuhtia kun paljon laittaa ja tulee siinä suklaanhimo kuitattua. Ja kun tekee täysmaitoon niin on muutenkin täyteläisempää.
T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Tulipa nyt vihdoin mieleen vanha niksi, jota olen aiemminkin käyttänyt suklaanhimon poistamiseen: teen maitokaakaota, jossa käytän tummaa kaakaojauhetta, siis sellaista sokeritonta. Tumma kaakao on tosi tuhtia kun paljon laittaa ja tulee siinä suklaanhimo kuitattua. Ja kun tekee täysmaitoon niin on muutenkin täyteläisempää.
Ja siihen vielä kermavaahtoa päälle, niin jopas on hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Mulle sokeri on kuin joku huume, pystyn kietaisemaan putelista suoraan siirappia vaikka kuinka paljon. Tämä alkoi jo lapsena, kun söin järjettömät määrät palasokeria. Mitään muuta en sitten syönytkään, kun ei ollut koskaan nälkä. Olin siis tosi laiha.
Sokerista irrottautuminen on kammottavaa, päätä särkee, tärisyttää, väsyttää ja se järjetön NÄLKÄ... Lihoin kun vähensin sokerinsyöntiä, mutta iho on paremmassa kunnossa nyt. Mitään poppakonsteja en osaa neuvoa muuta kuin sen, että jos olet samanlainen kuin minä, et voi herkutella sokerilla yhtään. Et niinkun yhtään, koska himo tulee heti. Tämmöstä on varmaan alkoholistilla.
Kun sokeri himottaa, joko annat periksi ja repsahdat totaalisesti tai sitten kärsit sen hetken etkä repsahda. Btw makeutusaineet ei auta tässä yhtään, ne sekoittaa ainaki mut ihan samalla tavalla.
Ymmärrän mitä tarkoitat! Minulle ei myöskään sovi makeutusaineet yhtään, tekee mieli vaan enemmän makeaa. Ja sokerista on pahimmillaan todella kova riippuvuus, totaalikieltäytyminen vaan ei toimi minulla koska sitten sokerinhimo tulee uniinkin, alan nähdä unia joissa syön koko ajan karkkia tms. Totaalikieltäytyminen on johtanut aiemmin kohdallani myös siihen, että kaikkea muuta ruokaa tulee syötyä paljon enemmän, kun yrittää korvata sen makeanhimon. Minulle helpompi on siirtyä takaisin siihen tapaan, että syön vaikka sen yhden tikkarin jälkiruoaksi ja jätän herkuttelun siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Säännöllinen liikunta on varmaan aiemmin riittänyt siihen etten ole alkanut lihota, mutta sitten kun tuli tauko ja jatkoin syömistä samaan malliin niin siitähän se lihoaminen sitten alkoi.
Lopetitko siis aivan kaiken sokeripitoisen syömisen? Syötkö enää esimerkiksi hedelmiä?
lopetin, sillä jos otan vähänkin sokeria lähtee lapasesta. Varsinkin kun on karkkikaupassa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Itse oon vähänku sellanen rentoutuja-syöjä että mä syön esim. Perjantain kunniaksi samalla katsoen jotain ohjelmaa, ja yks minkä oon huomannu auttavan on toi tuplan after exercise protskupatukka 😄 se nimittäin maistuu erittäin paljon siltä itse tuplapatukalta, ja joskus kun tulee suklaan tai makeanhimo niin oon ostanut sellasen 😄 se ei siis oikeesti maistu edes protskupatukalta! Toinen ihan yksinkertanen keino on vaan se, ettei osta mitään kaappeihin varalle, et sivuuttaa aina sen karkkihyllyn kaupassa 😄 ainakin itse tulee syötyä kaikkee herkkuu jos kaapista sitä löytyy... Kauppaan ei kuitenkaan välttist jaksa lähteä vaan jonkun suklaan vuoksi
Jep, kaapeissa ei todellakaan saa olla mitään ylimääräistä! Ja kauppaan ei ole mitään asiaa nälkäisenä, helpommin tulee heräteostos tehtyä... Hmm, pitää tutkia tuo protskupatukka, onko sellainen että pystyn syömään (ei makeutusaineita jne). Kiitos vinkistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Säännöllinen liikunta on varmaan aiemmin riittänyt siihen etten ole alkanut lihota, mutta sitten kun tuli tauko ja jatkoin syömistä samaan malliin niin siitähän se lihoaminen sitten alkoi.
Lopetitko siis aivan kaiken sokeripitoisen syömisen? Syötkö enää esimerkiksi hedelmiä?
lopetin, sillä jos otan vähänkin sokeria lähtee lapasesta. Varsinkin kun on karkkikaupassa töissä.
Huh! No tuossa ympäristössä työskennellessä ei kyllä varmasti toimi mikään muu kuin totaalikieltäytyminen, muuten olisi koko ajan liikaa houkutuksia.
Itse oon vähänku sellanen rentoutuja-syöjä että mä syön esim. Perjantain kunniaksi samalla katsoen jotain ohjelmaa, ja yks minkä oon huomannu auttavan on toi tuplan after exercise protskupatukka 😄 se nimittäin maistuu erittäin paljon siltä itse tuplapatukalta, ja joskus kun tulee suklaan tai makeanhimo niin oon ostanut sellasen 😄 se ei siis oikeesti maistu edes protskupatukalta! Toinen ihan yksinkertanen keino on vaan se, ettei osta mitään kaappeihin varalle, et sivuuttaa aina sen karkkihyllyn kaupassa 😄 ainakin itse tulee syötyä kaikkee herkkuu jos kaapista sitä löytyy... Kauppaan ei kuitenkaan välttist jaksa lähteä vaan jonkun suklaan vuoksi