Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Normaalipainoisen laihdutus + riippuvuus makeasta

Vierailija
09.10.2015 |

Minulla oli useamman kuukauden liikuntatauko sairauden vuoksi. Sinä aikana lihosin noin 4 kg ja melkein kaikki vyötärölle! En halua että vaatteet kiristävät enkä varsinkaan kuulla yhtään utelua olenko raskaana. Nyt pystyn taas liikkumaan suunnilleen normaalisti, varsinkin vedessä liikkuminen onnistuu jo hyvin. Onko mitenkään mahdollista että nuo kilot katoaisivat nyt kun taas harrastan aktiivisesti liikuntaa (olen aina liikkunut todella paljon)?

Toinen ongelma: minulla on ruokavalio muutoin kunnossa, mutta herkuttelen monta kertaa viikossa. Nimenomaan suklaa tai karkki tai vanukas houkuttelee. Karkkilakko ei ole kohdallani koskaan toiminut, se vaan johtaa pahempaan repsahtamiseen. Miten korvata herkkuja jollain vähän järkevämmällä? En halua lihota enää enempää. Olen aina syönyt jotain makeaa monta kertaa viikossa, mutta se ei ole aiemmin vaikuttanut painooni mitenkään. Nyt ilmeisesti pitää muuttaa tottumuksia, pysyvästi.

Kiitos paljon kaikille asiallisesti vastaaville!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ruokavalio ei todellakaan ole kunnossa, jos sokerisia "herkkuja" on pakko syödä.

En tarvitse yhdenkään karppaajan tai hiilarinatsin neuvoja. Vähähiilihydraattista olen kokeillut, mutta siitä treenit kärsivät jo aivan liikaa ja tuli paljon muitakin ongelmia. Sokerinhimon takana riippuvuus sokerin tuomaan välittömään mielihyvään, ei väärä ruokavalio.

Tuskin olet vhh:a kokeillut. Vhh:lla sokeririippuvuudesta pääsee eroon. Tosin silloin täytyy noudattaa vhh:ta. Eikä luulla noudattavansa.

Minulla tuo ruokavalio ei yksinkertaisesti toiminut. Ja ei, en onnistu mitenkään syömään itseltäni salaa kiellettyjä aineita. Ei vaan sopinut varsinkaan urheilun kanssa  yhtään yhteen tuo ruokavalio, kesken treenien tuli jatkuvasti väsähtämisiä yms. Hyvää päivänjatkoa sinulle ja voit perustaa teille vhh:laisille oman keskustelun. :)

T: Ap

Vierailija
22/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkistävää nähdä, että normaalipainoinen laihduttaa! :)

Mikä siinä on virkistävää? Eikö olisi virkistävämpää nähdä kun ylipainoinen laihduttaa?

Ylipainoinen ja normaalipainoinen, jolla on ylimääräistä, ovat sama asia.  On virkistävää nähdä, kuinka normaalipainoinen ei tyydy siihen ylimääräiseen. 

No ei minulla varmastikaan ole kenenkään ulkopuolisen silmissä tai lääketieteellisessä mielessä yhtään ylimääräistä, olen edelleen hoikka, rasvaa vaan tullut jenkkoihin, vatsaan ja lantiolle. Mutta kaipaan aiempaa vartaloa enkä halua uusia koko vaatekaappiani, en nimittäin halua että vaatteet puristavat yhtään mitään. Seuraava koko nykyisestä olisi 36, onko sinusta kokoa 36 olevalla aikuisella naisella ylimääräistä? Haluan vaan pysäyttää tämän lihoamisen nyt välittömästi enkä sitten kun pudotettavaa painoa on jo enemmän. Suvussani on myös kakkostyypin diabetestä ja sydän- ja verisuonisairauksia, jälkimmäistä hoikillakin ja ennen eläkeikää!

Mielestäni koko 34-36 on normaali, ei hoikka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laihdutin viime talvena 8 kg normaalipainon sisällä. Siihen meni peräti puoli vuotta. Alkuun olin kuukauden ihan totaalisessa karkkilakossa, sitten söin karkkia kerran viikossa. Mulla ei toimi mitkään makean korvikkeet kuten smoothiet, koska niitä syötyäni alkaa vielä enemmän tehdä mieli karkkia tai suklaata. 

Minua ei haittaa vaikka menisi puoli vuotta, kunhan lopputulos on pysyvä. Hienoa että olet onnistunut pudottamaan painoa!

Vierailija
24/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on virkistävää? Eikö olisi virkistävämpää nähdä kun ylipainoinen laihduttaa?

Ylipainoinen ja normaalipainoinen, jolla on ylimääräistä, ovat sama asia.  On virkistävää nähdä, kuinka normaalipainoinen ei tyydy siihen ylimääräiseen. 

Mä olen ollut ihan siinä uskossa, että ylipainoinen on vasta silloin, jos bmi on yli 25.

Joo näin minäkin ajattelen! Nyt on BMI 22, sitten tavoitepainossa 20. Mielestäni olen ihan normaalipainoinen nytkin. Varsinkin kun olen tottunut urheilemaan paljon ja minulla on näkyviä lihaksiakin niin mielestäni en ole mitenkään ylipainoisen näköinen, saati että minulla olisi terveyden kannalta liikaa rasvaa!

Vierailija
25/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei minulla varmastikaan ole kenenkään ulkopuolisen silmissä tai lääketieteellisessä mielessä yhtään ylimääräistä, olen edelleen hoikka, rasvaa vaan tullut jenkkoihin, vatsaan ja lantiolle. Mutta kaipaan aiempaa vartaloa enkä halua uusia koko vaatekaappiani, en nimittäin halua että vaatteet puristavat yhtään mitään. Seuraava koko nykyisestä olisi 36, onko sinusta kokoa 36 olevalla aikuisella naisella ylimääräistä? Haluan vaan pysäyttää tämän lihoamisen nyt välittömästi enkä sitten kun pudotettavaa painoa on jo enemmän. Suvussani on myös kakkostyypin diabetestä ja sydän- ja verisuonisairauksia, jälkimmäistä hoikillakin ja ennen eläkeikää!

Mielestäni koko 34-36 on normaali, ei hoikka. 

No, sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Aiemmin olin siis kokoa 32-34, nyt käytän kokoa 34 ja osa vaatteista kinnaa, eli alaosiin tarvitsisi isompaa kokoa. Mielestäni olen edelleen hoikka.

Vierailija
26/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ruokavalio ei todellakaan ole kunnossa, jos sokerisia "herkkuja" on pakko syödä.

En tarvitse yhdenkään karppaajan tai hiilarinatsin neuvoja. Vähähiilihydraattista olen kokeillut, mutta siitä treenit kärsivät jo aivan liikaa ja tuli paljon muitakin ongelmia. Sokerinhimon takana riippuvuus sokerin tuomaan välittömään mielihyvään, ei väärä ruokavalio.

Tuskin olet vhh:a kokeillut. Vhh:lla sokeririippuvuudesta pääsee eroon. Tosin silloin täytyy noudattaa vhh:ta. Eikä luulla noudattavansa.

Minulla tuo ruokavalio ei yksinkertaisesti toiminut. Ja ei, en onnistu mitenkään syömään itseltäni salaa kiellettyjä aineita. Ei vaan sopinut varsinkaan urheilun kanssa  yhtään yhteen tuo ruokavalio, kesken treenien tuli jatkuvasti väsähtämisiä yms. Hyvää päivänjatkoa sinulle ja voit perustaa teille vhh:laisille oman keskustelun. :)

Ei mikään ruokavalio toimi, jos sitä ei noudata.

Enhän tiedä, miten olet noudattanut, mutta kertomasi perusteella et mitenkään.

Vierailija
27/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä painin saman ongelman kanssa. Joka päivä pitää jotain namia tai sokerista saada. Ei auta vaikka söis 3 tunnin välein. Yksikin päivä ilman namia on kamalan vaikeaa. Täytyy itsekuria olla.
Tänäänkin perjantain kunniaksi söin litran jäätelöä.
Terveisin nainen 51 kg

Vierailija
28/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut riippuvuuksista? Esimerkiksi herkkujen syömisen tuottama nopea mielihyvä voi olla henkisesti palkitsevaa.

Vierailija
29/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä painin saman ongelman kanssa. Joka päivä pitää jotain namia tai sokerista saada. Ei auta vaikka söis 3 tunnin välein. Yksikin päivä ilman namia on kamalan vaikeaa. Täytyy itsekuria olla.
Tänäänkin perjantain kunniaksi söin litran jäätelöä.
Terveisin nainen 51 kg

Ymmärrän tuskasi! Tänään olen yrittänyt siirtää herkkuhimoa juomalla vanilijalla maustettua vihreää teetä. Kun haistaa sen vanilijan, niin sehän on melkein kuin jotain herkkua :)

Ja kun treenaavana on tottunut syömään muutenkin paljon, niin ei siihen päälle tarvitsisi mitään ylimääräisiä kaloreita herkuista... Se ei onnistu, että söisin vain muuta ruokaa vähemmän, ainut järkevä keino on siis herkuista karsiminen.

Vierailija
30/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut riippuvuuksista? Esimerkiksi herkkujen syömisen tuottama nopea mielihyvä voi olla henkisesti palkitsevaa.

Siihen riippuvuuteen auttaa oikea ruokavalio. Oletko siitä tietoinen?

Vierailija
31/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja viesti 29 oli taas Ap. Olen näemmä huono merkitsemään viestejäni.

Vierailija
32/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et sokerilla pääse irti sokerista. Siihen ei auta muu kuin rasva. Tee niinkuin teet, mulle ihan sama. Mutta älä täällä valita suklaanhimoasi, jos et oikeasti edes halua siitä irti.

Vierailija
33/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, et sokerilla pääse irti sokerista. Siihen ei auta muu kuin rasva. Tee niinkuin teet, mulle ihan sama. Mutta älä täällä valita suklaanhimoasi, jos et oikeasti edes halua siitä irti.

Hei jankkaaja, mitä jos painuisit jonnekin muualle jankkaamaan? Ei täällä kukaan ole sokerilla korvaamassa sokeria, vaan nimenomaan lopettamassa sokerin käyttöä. Joissain viesteissä mainitaan totaalilakko, toisissa sokeristen tuotteiden korvaaminen jollain terveellisemmällä, esim marjasmoothiella.

Ihmeellistä kun asiallisetkin keskustelut pitää tulla aina pilaamaan omituisella vääntämisellä. Kyllähän netissä on karppaajillekin omia palstoja, mene vaikka sinne keskustelemaan toisten samanmielisten kanssa. Tai voit perustaa julistamisellesi oman keskustelun, tämähän on aihe vapaa.

Vierailija
34/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laihdutin viime talvena 8 kg normaalipainon sisällä. Siihen meni peräti puoli vuotta. Alkuun olin kuukauden ihan totaalisessa karkkilakossa, sitten söin karkkia kerran viikossa. Mulla ei toimi mitkään makean korvikkeet kuten smoothiet, koska niitä syötyäni alkaa vielä enemmän tehdä mieli karkkia tai suklaata. 

Laihdutitko pelkällä ruokavaliolla vai lisäsitkö myös liikuntaa?

Vierailija
35/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koittanut sitä kikkaa että ns. annat itsellesi syödä herkkuja kunhan syöt ensin jonkun hedelmän tai pari? Sokeririippuvuudesta kyllä pääsee eroon kunhan jaksaa ensimmäisen viikon tai pari sinnitellä, sen jälkeen ei edes varsinaisesti tee mieli makeaa. Tosin se riippuvuus tuleekin sitten takaisin jos useampaan kertaan viikossa herkuttelee.

Vierailija
36/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koittanut sitä kikkaa että ns. annat itsellesi syödä herkkuja kunhan syöt ensin jonkun hedelmän tai pari? Sokeririippuvuudesta kyllä pääsee eroon kunhan jaksaa ensimmäisen viikon tai pari sinnitellä, sen jälkeen ei edes varsinaisesti tee mieli makeaa. Tosin se riippuvuus tuleekin sitten takaisin jos useampaan kertaan viikossa herkuttelee.

Herkkuja tulee eniten syötyä nimenomaan aterian jälkeen, tulee joku kummallinen tarve jälkiruoalle. Aivan kuin jälkiruoka menisi johonkin aivan eri mahaan. Mistä lie opittu tapa, mutta nyt on aika opetella siitä eroon. Monesti tulee toisaalta "jälkiruoaksi" juotua kupillinen kahvia maidolla eikä sen päälle tee mieli mitään makeaa. Ehkä voisin tätä tapaa käyttää jatkossa enemmän, toisaalta paheneeko kofeiiniriippuvuus sitten seuraavaksi :D

Vierailija
37/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan hurja sokerihiiri, kaikki makea kelpaa ja vähän ei riitä. Paitsi että kun aloitin dieetin eli mun tapauksessa proteiinipainoitteisin vähähiilihydraattisen ruokavalion, on makeanhimo pysynyt poissa. Iltaisin edelleen kaipaan jotain herkkua, mutta sitten syön nellies dellies salmiakkeja(sokerittomia), ja se menee sillä ohi. Mulla siis makeanhimo ihan selkeästi muuttanut muotoaan, entisen fyysisen ja psyykkisen himon sijalla jäljellä on enää henkinen puoli, jonka voin taltuttaa helpommin. Eli oikeanlainen ruokavalio on kaiken a ja o. Ja pitkäjänteisyyttä tämä toki vaatii. Nut mulla dieettiä takana 6 viikkoa, ja neljä vielä jäljellä. Lykkyä sulle!

Vierailija
38/47 |
09.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä mitään makeutusaineita. Eli sokerittomat karkit tms ei ole vaihtoehto, vaan siitä sokerintarpeesta eroon pääseminen.

Vierailija
39/47 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sokeri on kuin joku huume, pystyn kietaisemaan putelista suoraan siirappia vaikka kuinka paljon. Tämä alkoi jo lapsena, kun söin järjettömät määrät palasokeria. Mitään muuta en sitten syönytkään, kun ei ollut koskaan nälkä. Olin siis tosi laiha.

Sokerista irrottautuminen on kammottavaa, päätä särkee, tärisyttää, väsyttää ja se järjetön NÄLKÄ... Lihoin kun vähensin sokerinsyöntiä, mutta iho on paremmassa kunnossa nyt. Mitään poppakonsteja en osaa neuvoa muuta kuin sen, että jos olet samanlainen kuin minä, et voi herkutella sokerilla yhtään. Et niinkun yhtään, koska himo tulee heti. Tämmöstä on varmaan alkoholistilla.

Kun sokeri himottaa, joko annat periksi ja repsahdat totaalisesti tai sitten kärsit sen hetken etkä repsahda. Btw makeutusaineet ei auta tässä yhtään, ne sekoittaa ainaki mut ihan samalla tavalla.

Vierailija
40/47 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, täällä myös yksi hoikka sokerihiiri. Itse en usko totaalikieltäytymiseen, koska se vaan kasvattaa repsahdusta, mutta ymmärrän kyllä miksi osa valitsee tämän tavan. Minulle toimi pari juttua, eli rutiinien muuttaminen ja määrän radikaali vähentäminen. Eli olen päättänyt että esim. työpäivän aikana en ikinä osta karkkia (vaikka lounaan jälkeen tekisikin mieli). Tällä jo puolet valveillaoloajasta on ilman karkkia. Jos ostan karkkia, niin annoskoko on aina tikkari tai esim. laku. En osta ikinä karkkia kotiin, kun söisin sen joka tapauksess.