Vauva 4kk ja unikoulua?

Kepnekaiselainen

No niin, eli neuvolan kanssa juttelimme mahdollisesta unikoulusta kun vauva nukahtaa vain tissille tai syliin. Vauvalla oli koliikki, joten kannoimme paljon iltaisin, oli pakkokin. Nyt siis mahdollista olisi jo nukahtaa myös itse omaan sänkyyn... Vauva on iltaitkuinen ja taisteleekin unta vastaan.

Vauva nukkuu yleensä 21 tai 22- 03 tai 04, syö ja nukkuu aamu 7 asti. Nukahtaa heti tissille kun on saanut nälän taltutettua. Eli "ongelma" on tämä tissillä nukuttaminen. Olen tai olin sitä mieltä, että olisi hyvä alkaa nukahtaan itsekseenkin mutta herranjestas sitä nukuttamista kestää tuntikaupalla! Ei paljoon tassut auta ja itku yltyy kamalaksi vaikka kantaa sylissä! Siinä olisi jo nukkunut monet päikkärit... tissin avulla.

Jos nyt kuitenkin vauva on vielä aivan liian pieni tähän touhuun? Mielestäni on. Ja vastahan se koliikkikin meni ohi, niin tuntuu kamalalta koettaa unikoulua. Sitoudunko nyt nukuttamaan tissillä kouluikään asti kun teen näin? ;D

Minua ei haittaa, kunhan laps on tyytyväinen, kamalaa oli se koliikki, niin mielellään ei itkettäisi enempää kun on pakko.

Onko muilla millaisia kokemuksia asiasta?

Kommentit (6)

Vierailija

No todellakaan et joudu kouluikään asti nukuttamaan tissillä, vaikka nyt nukuttaisit! Jos sun neliluinen oikeasti nukkuu tuohon aikaan tissille, herää vain kerran syömään (6-7 tunnin jälkeen) ja nukkuu sitten aamuun, voit olla todella helpottunut. Noin vähäinen yöheräily on oikeasti harvinaista tuossa iässä. Se, että vauva nukahtaa tällä hetkellä vain tissille, ei vahingoita häntä millään lailla. ajattele se enemmänkin  positiivisena asiana että hän tankkaa paitsi ruokaa, myös rakkautta, turvaa ja läheisyyttä. Minkäänlaista unikoulua en suosittele tuossa iässä ja tuossa ongelmassa, aivan turhaa itkettämistä. 

Itselläni on 3 lasta (+työskentelen neuvolassa). Vanhemmat lapset imetin reiluun 1,5 vuoden ikään. Pitkään nukahtivat tissi suussa, mutta jo ennen vieroitusta nukahtaminen alkoi onnistua ilmankin. Eli kauan ennen koulun aloittamista 😉. Nuorin on nyt pian 5kk. Nukahtaa tissille, syö 3-4 kertaa yön aikana, kuten veljensä aikoinaan. Se vauvavaihe on pian ohi (liian pian) ja kukaan tuskin katuu sitä että on ollut liian paljon vauvansa lähellä. 

Vierailija

Huh, kiitos vastauksesta! Tuo ainoa yösyöttö meneekin mukavan sujuvasti, eikä itteeni haittaa yhtään, hyvä vaan että saa tissiäkin tyhjennettyä!

Ja minäkun luulin, että monikin nukkuu näin hyvin tässä iässä. Saan siis todellakin olla tyytyväinen ja heitän unikouluneuvot roskiin!

Vierailija

Joo, samaa suosittelen, unohda koko unikoulu. Teillä ei loppujen lopuksi ole mitään ongelmaa. No toki itsekin muistan lievän ärsytyksen, kun vauva nukahti vain imetyksen kautta, mutta pääasia, että nukkuu. Kauniita unia :)

Vierailija

Ei ole olemassa koliikkia. On vain laiskoja lääkäreitä. Voi olla refluksi/silent refluksi. Meillä 1v4kk refluksilapsi nukahtaa tissille. Anna nyt vauvan olla vauva.

Vierailija

Nykyisen psykologisen tiedon mukaan kaikenlainen vauvan itkun huomiotta jättäminen (kuten unikouluissa tehdään) on pahaksi lapsen kehitykselle.

Vierailija

Itsestä tuntui niin pahalta vaikka "tassutteli" vauvaa, ei se riitä meidän vauvalle. Roskissa on unikoulut, good bye:)
Itse epäilin silent refluksia koliikin aikaan, eipä lääkäri sanonut kun voitte koittaa gavisonia, mutta reseptiä ei kirjottanut...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat