"Hissietiketistä"
Olen liikuntarajoitteinen, liikun keppien avulla. En pysty kulkemaan portaissa ja mm. seisominen aiheuttaa kipuja, väsymystä jne. Eilen kaupungilla oli hissille tullessani useammat lastenvaunut jonottamassa hissiin pääsyä. Olin aivan puhki ja pelkäsin, etten pääse mitenkään kotiin, vaikka sinne ei ollutkaan pitkä matka. Yritin kysyä ystävällisesti hissiä jonottavilta naisilta, että sopisiko mitenkään etuilu. Sain ynseitä vastauksia, kuinka minun pitäisi olla kärsivällinen, kuinka muillakin voi olla kiire jne. No, eihän siinä sitten mikään muu auttanut. Oli vielä harvinaisen hidas hissi.
Keskustelin asiasta ystävieni kanssa, että saako vammainen, vanhus jne. etuilla heidän mielestään hissijonossa, jos on ns. hyvä syy. Kaikkien mielestä saa. Mitä mieltä palstalla ollaan?
p.s. Pahoittelut otsikosta, en oikein keksinyt parempaakaan.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni saa etuilla. Kai sinne hissiin muutenkin mahtuu ihmisiäkin yksien vaunujen lisäksi(vaikka esim kaksia vunuja ei mahtuisi)
Hissi oli tosi pieni, mutta kyllä sinne olisi mielestäni yksi lisäihminen vielä mahtunut. En vie paljon tilaa ;) -ap
Mahtuiko sinne siis vain yhdet vaunut? Siinä tapauksessa en ymmärrä, mikset voinut "etuilla" vaunuilijoita, sillä he eivät olisi kuitenkaan mahtuneet samaan kyytiin. Puhdasta kiusaamista ja kyykyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen liikuntarajoitteinen, liikun keppien avulla. En pysty kulkemaan portaissa ja mm. seisominen aiheuttaa kipuja, väsymystä jne. Eilen kaupungilla oli hissille tullessani useammat lastenvaunut jonottamassa hissiin pääsyä. Olin aivan puhki ja pelkäsin, etten pääse mitenkään kotiin, vaikka sinne ei ollutkaan pitkä matka. Yritin kysyä ystävällisesti hissiä jonottavilta naisilta, että sopisiko mitenkään etuilu. Sain ynseitä vastauksia, kuinka minun pitäisi olla kärsivällinen, kuinka muillakin voi olla kiire jne. No, eihän siinä sitten mikään muu auttanut. Oli vielä harvinaisen hidas hissi.
Keskustelin asiasta ystävieni kanssa, että saako vammainen, vanhus jne. etuilla heidän mielestään hissijonossa, jos on ns. hyvä syy. Kaikkien mielestä saa. Mitä mieltä palstalla ollaan?
p.s. Pahoittelut otsikosta, en oikein keksinyt parempaakaan.
No ei saa etuilla! Mitäs tiedät mikä kiire ja syy sillä äidillä ja lapsella on? Entä jos pitää vaikka vaippa vaihtaa?
Entäs sitten? Ei sillä lapsella hengenhätää niissä vaunuissa ole.
En etuilisi, se ärsyttää. Väsymystä en voi todeta, mutta vamman toki. Kyllä me äidit ollaan välillä aikas hirmuja ja itsekkäitäkin. Tunnustan. Vaipanvaihdon parin minuutin menetys, nos... Katson peiliin.
Vierailija kirjoitti:
En etuilisi, se ärsyttää. Väsymystä en voi todeta, mutta vamman toki. Kyllä me äidit ollaan välillä aikas hirmuja ja itsekkäitäkin. Tunnustan. Vaipanvaihdon parin minuutin menetys, nos... Katson peiliin.
Lisään vielä, että pidän pyörätuolissa istuvia täysin samanvertaisina. Jopa itseni, lastenvaunumamman kanssa, sarkasmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että pidän pyörätuolissa istuvia täysin samanvertaisina. Jopa itseni, lastenvaunumamman kanssa, sarkasmia.
Ja lisään vielä, että keppien kanssa kulkevat. Siis samoin pitäisi toimia, otan opikseni, kiitos ap:). Hyvää viikonloppua!
Ihan oikeasti, jos joku kysyy multa että voisinko mennä ensin, ja näen että on invalidi, en kyllä keksi syytä miksen voisi häntä päästää ensin. Vaikkei hänellä olisikaan mitään sen kummempaa syytä. Päästän mä ihmisiä kassajonossakin edelle jos näen että on vaan maitopurkki kädessä ja mulla kärryllinen ruokaa. Jos mulla on hirveä kiire, sanoisin sen ja ehkä vielä kysyisin ko. invalidilta onko hänellä hankala olla tms. En mä tajua miten tuollainen olis multa pois.
Mun mieliiuvitus ei nyt riitä minne se hissi vei. No eniveis, eikö sun tilannetta auttaisi kiirehtimistä paremmin vaikkka istuen lepääminen matkan varrella?
Ei invalidius ole mikään syy enää mihinkään. Itse olen liikuntavammainen invalidi, mutta en enää uskalla mainita siitä missään, se kun ei näy päällepäin muuten kuin etanan vauhdilla liikkimisena. En ole löytänyt junista enkä ratikoista saati busseista mitään invapaikkoja. Ne olivat ehkä tarkoitettuja aikoinaan sotainvalideille, ei meille siviilissä invalidisoituneille. Etusija kaikkeen on työikäisillä, jotka tätä maat pyörittävät ja tietenkin naisilla, jotka tekevät uusia veronmaksajia.
Eli naisilla oli täysi oikeus evätä hississä kulku kaiken maailman kitisijöiltä, jotka eivät ymmärrä välttää liikkumista hississä silloin kun kunnon kansalaiset tarvitsevat hissiä.
"Sopisiko etuilu?" Eihän tuosta voi mitenkään päätellä, että ap:lla on kauheita tuskia tai ettei ap kykene seisomaan. Ihan yhtä lailla ap ei voinut päätellä, kenellä näistä vaunuja työntävistä äideistä oli kuumetta, migreeni tai sektiohaavakipuja tai oliko kiire neuvolaan tai oliko vauvalla rokotuksen jälkeen kipuoireita jne. Kaikki jonottajat tarvitsivat hissiä yhtä lailla.
Pelkästä kohteliaisuudesta olisin päästänyt 70-vuotiaan invalidin hissiin ennen minua mutta en mitään nuorta keppityyppiä, joka ei näytä sen kummemmalta hissin tarvitsijalta kuin muutkaan jonottajat. Päinvastoin, mitä nuorempi vinkuja, sitä vähemmän haluja antaa etuilla.
Invalidi: "Anteeksi, mulla on paha vamma ja olen nyt ihan voimieni äärirajoilla. Voisinko päästä myös hissiin?".
Suu auki, jos ei puhevammaa ole.
Vierailija kirjoitti:
"Sopisiko etuilu?" Eihän tuosta voi mitenkään päätellä, että ap:lla on kauheita tuskia tai ettei ap kykene seisomaan. Ihan yhtä lailla ap ei voinut päätellä, kenellä näistä vaunuja työntävistä äideistä oli kuumetta, migreeni tai sektiohaavakipuja tai oliko kiire neuvolaan tai oliko vauvalla rokotuksen jälkeen kipuoireita jne. Kaikki jonottajat tarvitsivat hissiä yhtä lailla.
Pelkästä kohteliaisuudesta olisin päästänyt 70-vuotiaan invalidin hissiin ennen minua mutta en mitään nuorta keppityyppiä, joka ei näytä sen kummemmalta hissin tarvitsijalta kuin muutkaan jonottajat. Päinvastoin, mitä nuorempi vinkuja, sitä vähemmän haluja antaa etuilla.
Nuori vinkuja? Nuoret eivät siis voi olla sairaita ja vammaisia. Omituinen suhtaumistapa.
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla "nuori keppityyppi" ei näytä sen kummemmalta hissin tarvitsijalta kuin muutkaan jonottajat? Kärsitkö kenties empativajeesta. Surullista, että ihmiset ovat nykyään näin itsekkäitä ja ajattelemattomia. Minulla on ystävä, joka vammautui vaikeasti aivokasvaimen takia. Hän liikkuu hyvin vaikeasti ja hitaasti keppien avulla. Hänkin olisi varmaan mielestäsi säälittävä vinkuja.
Saa etuilla kuka vaan, jos syy on hyvä. Joten mielestäni sinun olisi pitänyt sanoa selitys etuiluun (siitäkin huolimatta, että kepit olivat esillä). Varmasti ikävää sinun kannaltasi joutua usein selittelemään, mutta kyllä itsekin suhtaudun penseästi näihin "hei mun pitäis päästä ohittaa" -tyyppeihin, koska valitettavasti monella ei ole oikeaa syytä asialle. Sen sijaan jos ohittaja sanoisi, että "anteeksi voinko etuilla, jalkani ovat huonokuntoiset" niin olisin että totta kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla "nuori keppityyppi" ei näytä sen kummemmalta hissin tarvitsijalta kuin muutkaan jonottajat? Kärsitkö kenties empativajeesta. Surullista, että ihmiset ovat nykyään näin itsekkäitä ja ajattelemattomia. Minulla on ystävä, joka vammautui vaikeasti aivokasvaimen takia. Hän liikkuu hyvin vaikeasti ja hitaasti keppien avulla. Hänkin olisi varmaan mielestäsi säälittävä vinkuja.
Tavallisinta on, että nuoret kulkevat keppien kanssa, koska ovat esim. kaatuneet ja murtaneet kinttunsa. He eivät ole sen kummempia kuin muutkaan jonottajat, koska voivat kuitenkin käydä koulussa ja opinnoissa ja useimmissa harrastuksissa vaivastaan huolimatta. Jos kulkee keppien kanssa ja kysyy, sopiiko etuilla, eikä mitenkään ilmaise, että on hirveissä tuskissa, en ymmärrä, miksi muiden jonottajien pitäisi osata lukea ajatuksia.
Vanhojen ihmisten kohdalla on lähtökohtaisesti ajatuksena, että he ovat jo heikkoja ja väsyneitä, joten ilman muuta heillä on oikeus päästä ensin.
Kummallista, että sinulla ei riitä empatiaa vanhuksille. Sen sijaan haluat päästää nuoret ihmiset ennen vanhempia. Nuoria hyysätään muutenkin niin piloille nykypäivänä, että on hyvä, jos joku heitä vähän kasvattaa ja opastaa jonottamaan siinä missä muutkin. Varsinkin, jos ei saa suutaan auki ja selitä, mikä on todellinen tilanne.
Liikuntarajoitteisten ja huonokuntoisten pitäisi päästä edelle ja saada tukea muilta ilman kysymättäkin. Hissiä odottaneille naisille, jotka eivät asiaa näin nähneet, voi toivoa, että edestään aikanaan löytävät sen minkä taakseen jättävät. Heidän jälkikasvunsa ainakaan ei hyviä tapoja heitä opi, elleivät sitten opi vanhempiensa virheistä.
William Hansonilla on tähän vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
p.s. Pahoittelut otsikosta, en oikein keksinyt parempaakaan.No ei saa etuilla! Mitäs tiedät mikä kiire ja syy sillä äidillä ja lapsella on? Entä jos pitää vaikka vaippa vaihtaa?
Sitten varmaan raskaana oleville ei tarvitse antaa mitään etuja tai istumapaikkaa yms. Sairas ja kivulias on eri asia kuin vauvan kakkavaippa. Edes vauvan ruokarage. Ja olen ihan lapsirakas ja vauvarakas, mutta alkaa "äidit"rasittaa. Taidan alkaa huomauttamaan tästä lähtien, jos vaunujen asiaa ei käännetä bussissa tai kahdet rattaat+äidit kulkee vierekkäin. Tuollainen kommentti saa minut inhoamaan "äitejä". Tajutkaa nyt, että ne lasten rattaat on teille välttämättömät, mutta kaikille muille tilaa vievät rasitteet.
Saisi tulla sateenvarjorattaat taas muotiin.
Sorry kaikille fiksuille rattaiden kanssa kulkevalle.
Miksi pitää esittää syy? Jos suomalainen kysyy, niin silloin on hätä kädessä. Suurin osa jonottaa hampaat irvessä ja itku silmässä, ennen kuin aukaisee suunsa.
Hyvän kasvatuksen saanut aikuinen päästää aina ensin hissiin 1) huonosti liikkuvat iäkkäät ihmiset 2) lapset lastenvaunuissa vanhempineen.
Ja herrasmies riisuu hississä aina päähineensä, oli se sitten neulottu pipo, lippis tai useamman satasen borsalino.
Tätä, jos mitä voi kutsua hissietiketiksi.
Tämä! Ei se oikeasti ole pyytää "etuoikeuksia" toisilta, paljastaa oma heikkoutensa.
Pahimmalta tuntuu kun olet pakkotilanteessa ja joudut pyytämään jotain ja vastaanotto on tuo ap:n kuvaama tai oman kokemukseni mukainen eli mtönnytään mutta pitkin hampain ja se näkyy. Tulee itselle niin paska olo.