Lihapullat - Pannulla vai uunissa?
Heippelis kaikille!
Olen kinastellut kaverini kanssa aiheesta, että kuuluuko lihapullat paistaa pannulla, vaiko uunissa. Osaisiko vauva-foorumi antaa vastauksen kinaamme :--)
Kommentit (24)
Itse paistan runsaassa öljy-voi -seoksessa pannulla kovalla lämmöllä ruskeiksi ja sitä mukaa kun niitä valmistuu, niin laitan ne toisella levyllä olevaan kattilaan, jossa saavat omalla lämmöllään hautua kypsiksi. Ehkä jos niitä lihapullia tarvitsisi tehdä aivan helvetisti (yli 100), niin todennäköisesti siinä kohtaa laittaisin uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Itse näin vasta koiulun kotitaloustunnilla että lihapullia voi muka tehdä uunissakin.
Se ei olen suomalainen lihapullan valmistustapa isoäidit olisivst nauraneet, kun olisin mennyt opettamaan uunissapsistamista. Uuni juttu taidettiin keksiä joskus Pohjoi-Karjala projektin aikana ja kopsattiin 70- luvulla köksän kirjoihin, koska pannulla paistaessa voi imeytyä rasvaa enemmän ja tuolloin rasva oli myrkkyä ja aüuskittiin että se on tieteeļlisesti todistettu.
Minä näin saman ihmeen joskus kaverilla kylässä. Ihmettelin, että miksi se mamma pitää lihapullia uunissa. Köksän tunneilla ei ollut puhettakaan mistään lihapullista tai lihasta. Mummo opettajien pikkuleipiä paisteltiin vuosikausia.
Jos teen paljon, paistan aina uunissa ja pistän pakkaseen. On käytännöllisempää. Lämmitän sitten pannulla, että tulee hyvä paistopinta ja nätimpi väri. Eli molemmat metodit. :)
Jos teen vain 400 g jauhelihasta, paistan pullat pannulla.
Itse näin vasta koiulun kotitaloustunnilla että lihapullia voi muka tehdä uunissakin.
Se ei olen suomalainen lihapullan valmistustapa isoäidit olisivst nauraneet, kun olisin mennyt opettamaan uunissapsistamista. Uuni juttu taidettiin keksiä joskus Pohjoi-Karjala projektin aikana ja kopsattiin 70- luvulla köksän kirjoihin, koska pannulla paistaessa voi imeytyä rasvaa enemmän ja tuolloin rasva oli myrkkyä ja aüuskittiin että se on tieteeļlisesti todistettu.