Kolmekymppiset! Millainen taloudellinen tilanne teillä on?
Onko omaisuutta ja jos on millaista? Kuinka paljon rahaa säästössä?
Itse tunnen itseni epäonnistuneeksi. Olen 3-kymppinen ja asun vuokralla, en ole saanut mitään säästettyä ja esimerkiksi asunnon ostaminen on täyttä utopiaa tällä hetkellä.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta jo 40. 2 ammattitutkintoa, ei oman alan töitä, puolipäiväinen "paskaduuni" jonka palkka menee melkein kokonaan vuokraan ja muihin pakollisiin kuluihin, loput rahoista menee ruokaan. Ei omaisuutta eikä säästöjä. Haaveilen että saisin avattua ASP-tilin ennen kuin tulee ikäraja täyteen.
Missä pankissa pystyy 40v tehä Asp-tilin? Katoin yks päivä,että Nordeassa on raja 39v.
Lue tarkemmin mitä minä sanoin iästäni.
No kannattaisiko sit jo mennä tekemään Asp-tilin eikä vain haaveilla siitä. Ei oo mikään iso uhraus käydä pankissa.
Kun ei ole rahaa laittaa sinne mitään. Mutta ehkä sen voi avata ilman että laittaa sinne rahaa, ja aloittaa säästämään vasta pari vuotta myöhemmin kun tilanne parempi.
Ei 50e kk ole paljoa. Kai sulla on edes sen verran laittaa kk sinne? Minne sun rahat sit menee,jos sulla ei jää kk mitään säästöön? Sillon ku olin työtön niin kyllä mulle jäi 480e:sta säästöön 150-200e/kk. Ja vielä ihan helposti!
Siis miten sulla on voinut mennä asumiseen, liikkumiseen, sähköön, ruokaan yms vain 280-230e/kk ??? Ei tuo ole mitenkään mahdollista. Joku maksoi sun vähintäänkin sun asumiskulut.
Ihan ite jouduin maksamaan elämisen! Ostin ruuat tarjouksien mukaan. Vaatteita/kenkiä ostin vain alesta muutamalla kympillä. Sähkölasku 4krt vuodessa parikymppiä. Prepaid liittymään meni 10e/3kk. Netti ja kuntosali 20e/kk. Muita menoja ei ollut. Asun Helsingin keskustassa ja liikun pyörällä,joten mun ei pidä ostaa bussilippua.
Asuit Helsingin keskustassa, mutta vuokra + ruoka oli yhteensä noin 200e. Eli vuokra oli ihan maksimissaan joku 150e/kk. Ei kai edes opiskelijasolut ole noin halpoja. Sitä paitsi sanoit olleesi työtön etkä opiskelija. Kyllä minullekin jäisi säästöä vaikka kuinka jos saisin asua käytännössä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta jo 40. 2 ammattitutkintoa, ei oman alan töitä, puolipäiväinen "paskaduuni" jonka palkka menee melkein kokonaan vuokraan ja muihin pakollisiin kuluihin, loput rahoista menee ruokaan. Ei omaisuutta eikä säästöjä. Haaveilen että saisin avattua ASP-tilin ennen kuin tulee ikäraja täyteen.
Missä pankissa pystyy 40v tehä Asp-tilin? Katoin yks päivä,että Nordeassa on raja 39v.
Lue tarkemmin mitä minä sanoin iästäni.
No kannattaisiko sit jo mennä tekemään Asp-tilin eikä vain haaveilla siitä. Ei oo mikään iso uhraus käydä pankissa.
Kun ei ole rahaa laittaa sinne mitään. Mutta ehkä sen voi avata ilman että laittaa sinne rahaa, ja aloittaa säästämään vasta pari vuotta myöhemmin kun tilanne parempi.
Ei 50e kk ole paljoa. Kai sulla on edes sen verran laittaa kk sinne? Minne sun rahat sit menee,jos sulla ei jää kk mitään säästöön? Sillon ku olin työtön niin kyllä mulle jäi 480e:sta säästöön 150-200e/kk. Ja vielä ihan helposti!
Siis miten sulla on voinut mennä asumiseen, liikkumiseen, sähköön, ruokaan yms vain 280-230e/kk ??? Ei tuo ole mitenkään mahdollista. Joku maksoi sun vähintäänkin sun asumiskulut.
Ihan ite jouduin maksamaan elämisen! Ostin ruuat tarjouksien mukaan. Vaatteita/kenkiä ostin vain alesta muutamalla kympillä. Sähkölasku 4krt vuodessa parikymppiä. Prepaid liittymään meni 10e/3kk. Netti ja kuntosali 20e/kk. Muita menoja ei ollut. Asun Helsingin keskustassa ja liikun pyörällä,joten mun ei pidä ostaa bussilippua.
Asuit Helsingin keskustassa, mutta vuokra + ruoka oli yhteensä noin 200e. Eli vuokra oli ihan maksimissaan joku 150e/kk. Ei kai edes opiskelijasolut ole noin halpoja. Sitä paitsi sanoit olleesi työtön etkä opiskelija. Kyllä minullekin jäisi säästöä vaikka kuinka jos saisin asua käytännössä ilmaiseksi.
Vuokra ei kuulu tohon summaan! Kela makso!
Yrittäkää nyt hyvät ihmiset päästä töihin, sillä meidän kaikkien tulee kantaa kekomme korteen pakolaisten auttamiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Onko omaisuutta ja jos on millaista? Kuinka paljon rahaa säästössä?
Itse tunnen itseni epäonnistuneeksi. Olen 3-kymppinen ja asun vuokralla, en ole saanut mitään säästettyä ja esimerkiksi asunnon ostaminen on täyttä utopiaa tällä hetkellä.
Olen kohta 30-vuotias ja noin 80 000 euroa on netto-omaisuus (varat - velat). Ei perintöjä tms.
Ei ymmärrä mistä n. kolmekymppiset on saaneet säästettyä 25 000-100 000 "säästötililleen" ..?!
Onhan tää elämä tuurista kiinni, itse olen ihan hyväpalkkaisessa työssä mutta hometalohuijauksen jälkeen mulle jäi n.40 000 velkaa enkä omista mitään. Asutaan vuokralla. Tuossa summassa myös auto.(Miehellä omat velat jotka jäi talojupakasta, vähemmän kuin mulla)
Eli jos en olisi sitä taloa miehen kanssa ostanut, ei olisi kuin autovelka ja sitäkin vähän. Asuntoa en enää osta omaksi, yksi kerta huijatuksi tulemisena riittää tässä elämässä.
Veloista pääsee eroon n. 5 vuodessa mutta sitten alan lähennellä jo 40vee enkä edelleenkään omista mitään.. Sittenhän voi alkaa säästää kun velat on maksettu, mutta mihin 40vee säästelee, jos ei asuntoakaan halua riesakseen.. säästää sata tonnia tilille ja jää auton alle sitten kun vihdoin keksisi järkevää käyttöä rahoilleen.
Tileillä, osakkeissa ja rahastoissa n. 110k€. Ei muuta omaisuutta. Jokainen euro itse tienattu, töissä ollut n. 5 vuotta valmistumisen jälkeen. Asunnon ostan, jos tulee vastaan kiinnostava järkevällä hinnalla. Mutta mikään pakko ei ole, olen ihan tyytyväinen nykyiseen vuokrakämppäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Oon työttömänä pienessä vuokrayksiössä. Säästöjä on pari tonnia. Ei ole autoa tai mitään. Oottelen tässä että katkee työttömyystuki, koska en aio hakea mitään töitä, sitten haen toimeentulotukea.
Sama täällä. Olis edes perustulo, jonka päälle tienata muutama satanen jostakin hanttihommista. Mutta ei. Toimeentulotuki ei kannusta yhtään mihinkään kun tulot vähentää heti tukea. Työmarkkinatuella ollessa ei kannata myydä edes tekemiään patalappuja ettei luokitella yrittäjäksi > tuki katkeaa.
Omaisuutta siis ei ole, mutta pyrin elämässä hengellisiin/henkisiin kokemuksiin ja toivottavasti niistä saan elämään tarkoituksen ja mielenrauhan. En välitä mitä joku ajattelee mun tilanteesta, aivan sama.
35 v, mies
Muutaman viikon tuurauspätkiä pari kertaa vuodessa, muuten pitkäaikaistyötön. Vuokrayksiö, ei autoa. Säästöjä nolla, tili tyhjenee joka kuukausi. Arvokkain omaisuus sänky, käypä arvo ehkä 200€.
Plus parta kasvaa huonosti.
Omaisuutta ei ole, mutta minulla on hyvät tulot ja olen onnistunut hankkimaan niiden avulla asunnonkin. Jos lasken velat ja varat yhteen on lopputulos niukin naukin plussan puolella.
t. tasan 30wee
Asun vuokralla, ei säästöjä, ei omaisuutta.
Olen vasta valmistunut uuteen ammattiin ja työttömänä tällä hetkellä. Tilillä pieni säästösumma pahan päivän varalle, mutta ei muuta omaisuutta eikä autoa. Miehellä about sama tilanne. Asutaan vuokralla pienessä kaksiossa ja vasta harkitaan ASP-tiliä. Ei lapsia, eikä kyllä suunnitteillakaan tähän elämäntilanteeseen.
Kai ihan hyvä tilanne, ei ainakaan ole mitään stressiä rahasta tällä hetkellä.
Naimisissa, yhteiset tulot nettona tilille noin 4000€/kk.
Kaksi lasta. Kaksi autoa, talo tontteineen. Talosta lainaa toki vielä jäljellä noin 140 tonnia. Osakkeissa säästössä muutama kymppitonni pahan päivän varalle.
Olen 34-vuotias enkä ole ikinä ollut vakituisessa työssä. Asun vuokralla eikä minulla ole mitään lainoja. Pätkätyöt ahdistaa, mutta raha-asioita en juurikaan stressaa. Bruttopalkkani on 1800. Yksinelävänä pärjään ja rahaa jää säästöönkin. Säästöjä on jotain 15 000 euroa. Haluaisin asuntolainaa, mutta pätkätyöläisenä en ole uskaltanut hakea.
32 v. Olin määräaikaisena sihteerin töissä, nyt osa-aikatöissä..opintolainaa 7000 euroa, jota lyhennän. Säästöjä joku 9000 euroa. Vuokralla, mutta en koe epäonnistuneeni..ehtii sitä myöhemminkin oman asunnon ostamaan.
Empä ihmettele, että syntyvyys laskee kun meidän ikäluokasta moni on työtön yms. Millä rahalla lapsia hankkisi? Itsellä ainakin tilanne, että taloudellisesti ei mahdollista perheen perustaminen.
M36
Vierailija kirjoitti:
Tileillä, osakkeissa ja rahastoissa n. 110k€. Ei muuta omaisuutta. Jokainen euro itse tienattu, töissä ollut n. 5 vuotta valmistumisen jälkeen. Asunnon ostan, jos tulee vastaan kiinnostava järkevällä hinnalla. Mutta mikään pakko ei ole, olen ihan tyytyväinen nykyiseen vuokrakämppäänkin.
Missä töissä saa 110ke säästetttyä 5v ajassa?
Yhteinen omistusasunto ollut reilu 8 vuotta, molemmilla ollut vakituinen työpaikka 10 vuotta. Olemme molemmat alalla, jossa varmasti riittää töitä tulevaisuudessakin. Säästöjä jonkin verran, hyvin pärjätään tuloillamme. Taloudellinen tilanteemme on vakaa. Olemme 34v. ja 35v.
No olen 29 (täytän 30 tänä vuonna) ja asun vuokralla, olen työtön (välillä ollut pätkiä) ja ainut omaisuus jota olen onnistunut hankkimaan on oma auto. En edes haaveile asunnon omistamisesta ikinä, kunhan nyt työpaikan ja aviomiehen jostain sais. :/ Elämän rakkaudenkin jätin taakseni.
Luuseriksi usein tunnen itseni, välillä mietin onko täällä maailmassa minulle paikkaa. Joskus unelmat tuntuu kuolleen.
Huvittavaa lukea tätä ketjua. Kyllä on taas paljon satuiltu. :D Kaikilla kymppitonnien säästöt tai omistusasuntoa maksettu 150000 tonnia alle viidessä vuodessa...
Rehellisimmät sentään sanovat saaneensa perintöä. Härskeimmät säästäneensä yksin omasta palkasta jonkun 100000 euron nettovarallisuuden kolmekymmentä täytettyään.
Mä oon aina luullut että DI:t tienaa paljon enemmän.