Kolmekymppiset! Millainen taloudellinen tilanne teillä on?
Onko omaisuutta ja jos on millaista? Kuinka paljon rahaa säästössä?
Itse tunnen itseni epäonnistuneeksi. Olen 3-kymppinen ja asun vuokralla, en ole saanut mitään säästettyä ja esimerkiksi asunnon ostaminen on täyttä utopiaa tällä hetkellä.
Kommentit (138)
Vuokralla yksiössä, opiskelen, sossun tuilla, ei omaisuutta. Blaah.
34v, ADHD todettu aikuisiällä ja sen takia joudun käymään yliopiston vasta nyt. Asun vuokralla, olen ilman työtä ja opintolainaa tulee kokoajan lisää.
Hyvä. Omaisuutta on sen verran, että puolet talosta on maksettu ja kaksi velatonta autoa löytyy, ei uusimpia mutta ei myöskään mitään romuja (vm. -07 ja -09). Säästöjä ja sijoituksia yhteensä 30 000€ minulla ja miehellä 13 000€. Ikää 34v. Ollaan oltu hyvissä töissä valmistumisesta asti, molemmilla korkeakoulututkinto.
Yksin asun, hyvällä paikalla kaksio, siitä lainaa alle 60 tonnia.
säätöjä taitaa olla joku 12tonnia. Eli ihan hyvin menee. Amk käyty, töitä ollut hyvin. Parisuhdetta ei ole, sellaisen jos saisin, voisin jostain luopuakkin.
Asunnosta maksettu n. 80 000 e (tosin osa perintöä), v. 2007 auto maksettu ja käteen palkasta jää 2700 e. Tilanne siis aikas hyvä, mutta tavoitteet toki korkeammalla.
Ihan jees tilanne. Miehen kanssa 300 000e velaton kämppä. Tienataan kuussa netto 5700e. Velaton 2010 perheauto. Yksi lapsi. Molemmilla DI paperit.
30 vee, muna suussa, ihan hyvin menee. Vielä paremmin kun fyysisen kehon jätän taakseni ;)
Olen jo yli 40, mutta 30 vuotiaana oli muutama vuosi aikaisemmin siirrytty työelämään, vuosi sitten oli ostettu ensiasunto ja suunniteltiin omakotitalon rakentamista.
Kaikki rahat meni asumiseen ja elämiseen ja menee edelleen. lapset on nyt 16-21 vuotiaita.
n.30 vee, vanha auto ainoo omaisuus. Pari tonnia säästössä, mut henkistä pääomaa on tullu kerättyä, eli puhun viittä kieltä ja pari tutkintoo taskus.
Miksi olette alapeukuttaneet niitä, joilla menee hyvin? Kateutta?
Asunto josta maksettu puolet (n. 50 000 e), säästöjä mulla ja miehellä yhteensä n. 10 000 e. Muuta omaisuutta n. 30 000 euron edestä (metsää). Mies on valmistunut vasta pari vuotta sitten, siihen asti asuttiin kahdella paikkakunnalla. Nyt on helpompaa kun ei tarvitse maksaa kahden asunnon ja kahden auton kuluja.
Opintolainaa yli 9000 euroa, asun vuokralla. En tee koulutustani vastaavaa työtä, vaan ns. hanttihommia, palkka kk n. 1200-1300e. Siitä sitten lähtee puolet vuokraan.
Lainaakaan en pysty maksamaan ennen kuin saan parempipalkkaisen homman.
Hain kaksi vuotta töitä, enkä päässyt yhteenkään työhaastatteluun. Amk-koulutus + opistokoulutus+myyjäkoulutus.
Mietin, että pakko kai sitä on hakea yliopistoon, kun työnhaussa jo pelkästään yliopistossa kirjoilla olevat menevät ohitseni. En kuitenkaan saa enää mitään opintotukia, enkä saa opiskella työmarkkinatuella. Pitäisi säästää sitä varten, mutta mistäs sitä säästäisi.
Olen vasta 29, mutta vastaanpa silti.
Maisterin tutkinto taskussa ja valmistumisesta saakka olen ollut melkein kokoajan oman alan töissä. Kahdesti olen joutunut olemaan reilun kuukauden verran työttömänä työsopimusten välissä. Nyt olen ollut ketjutettuna samaan työpaikkaan jo jonkin aikaa useammalla määräaikaisella sopimuksella ja toiveissa olisi saada täältä vakkarisopimus vuoden sisään.
Asun vuokralla Helsingin keskustassa yksiössä. ASP:ille on kertynyt jo mukavasti rahaa omaakin asuntoa varten, mutta Helsingin asuntojen hinnat on niin kamalia niiltä alueilta, joille haluaisin, että toistaiseksi jatkan ASP-potin kerryttämistä. Nykyinen asunto on sijainniltaan ja laadultaan sellainen, ettei mulla olisi mitään mahdollisuuksia ostaa vastaavaa omaksi ja vuokrakin on kohtuullinen.
ASP:ille kertyneiden summien lisäksi säästötililtä löytyy aina muutaman kuukauden palkkaa vastaava summa hätävarana. Muuten omaisuutta ei ole kertynyt, sillä käytän kaiken "ylimääräisen" matkustelemiseen.
Olen sinkku ja (vapaaehtoisesti) lapseton. Lemmikkinä mulla on pikkuinen seurakoira.
Olen aika tyytyväinen elämääni, jos ei lasketa tuota työsopimusten ketjutusta.
Olen 33v ja taloudellinentilanne on suht ok. Aina voisi tietty olla parempikin. Olen koulutusta vastaavassa työssä (bruttopalkka 3800€) ja mies on osakkaana yrityksessä, jossa myös työskentelee. Yhteiset tulomme ovat siis ihan ok, mutta on meillä sitten kolme lasta elätettävänä ja omakotitalon laina maksettavana. Säästöjä ei juurikaan ole (tai siis pahan päivän vara tietysti, muttei mitään isoja summia). Matkusteluun kuluu suurin osa siitä, mitä arkimenoista yli jää. Se kun on koko perheen yhteinen intohimo. Itse en oikein kuulu niihin ihmisiin, jotka jaksaa vuosia säästää ja kituuttelee sen ajan minimillä. Elämä on tässä ja nyt (ja voi päättyä koska tahansa). Lisäksi olemme tehneet lapset nuorena ja vanhin muksu on parin vuoden kuluttua jo täysi-ikäinen. Haluttaa siis tarjota hänelle (ja tietty nuoremmillekin lapsille) osa siitä rahasta, joka nyt tienataan. Jos vain säästää ja käyttää vasta viiden vuoden kuluttua, ei esikoinen (eikä ehkä keskimmäinenkään) ole enää kotosalla nauttimassa maallisen mammonan tuomista iloista ;)
Ihan hyvä, mutta kaikki omaisuus on miehen ansiosta. Olen ollut kotiäitinä sekä opiskellut, joten en ole tienannut vielä mitään.
Omakotitalossa asutaan, josta lainaa jäljellä vielä/enää 112 000 e. Ei opintolainaa, velaton auto, ei suuria säästöjä.
Talo ostettiin reilu vuosi sitten joten siitä on velkaa, mutta vuokra oli sama kuin nyt lainanlyhennys ☺ lähes velaton vm -12 perhe auto. Ja ollaan miehen kanssa molemmat pienipalkkaisissa töissä, mutta hyvin pärjätään.
Pari vuotta vanha, vähän alle 400k€ omakotitalo, puolet lainasta maksettu. Velattomat autot ja prätkä. Sijoituksia n. 30k€ ja säästössä vajaat 20k€
Ikää 34 ja molemmilla amk-tutkinnot.
Kaksi lasta ja tulot ihan ok-luokkaa.
Ei rikkaita, mutta tullaan toimeen.
Myös harrastuksessa on tullut menestystä.
Ihan hyvä tilanne. Kakskymppisenä kierrettiin maailmaa joten säästöjä ei silloin jäänyt. Nyt olen 30, vähän aikaa sitten ostettiin omakotitalo. Asuntolainaa on, mutta kohtuullisesti ja tod.näk.jos tulot vain jatkuu samanlaisina maksetaan laina muutamassa vuodessa pois.
Tulomme ovat yhteensä noin 5000 eur netto/kuukausi mutta vaihtelee, esim.tässä kuussa 7000. Vakituiset työpaikat, joista olen kiitollinen joka päivä. Säästöjä noin 25 000, miehellä uudehko velaton auto ja pienehkö velaton vene. Säästöt tarkoitus käyttää remppaan/ylimääräisiin lainalyhennyksiin.
Voitin työporukan eurojackpotilla 4 miljoonaa.
Oon sinkku ja varasin jo lennon thaikkuihin.
Olen 31v, asun vuokralla yksiössä, ei omaisuutta, kaksi tutkintoa alla enkä saa töitä. Suoraan sanottuna vituttaa tämän yhteiskunnan touhu että töitä ei saa, että tahtomattaan joutuu olemaan yhteiskunnan elättinä eikä ole mitään mahdollisuutta juurikin esim. säästää oman asuntoon.