Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmekymppiset! Millainen taloudellinen tilanne teillä on?

Vierailija
07.10.2015 |

Onko omaisuutta ja jos on millaista? Kuinka paljon rahaa säästössä?

Itse tunnen itseni epäonnistuneeksi. Olen 3-kymppinen ja asun vuokralla, en ole saanut mitään säästettyä ja esimerkiksi asunnon ostaminen on täyttä utopiaa tällä hetkellä.

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kanssa meillä on puoliksi ostettu omakotitalo. Omasta osuudestani on maksettu 1/4 vasta. Miehen osuus kokonaan maksamatta. (Uusi hankinta)

Minulla on naurettavan pienet tulot, olen osa-aikainen omasta halustani (käteen 1200-1700€/kk). Miehellä merkittävästi paremmat. Molempien tulot ovat säädeltävissä eli mies voi tarvittaessa nostaa palkkaansa ja minäkin voisin tehdä enemmän töitä. Miehellä säätövaraa n. 25000 ja minulla n. 8000 nykyisessä työssä.

Miehelläni noin puoliksi maksettu sijoituskolmio ja ei säästöjä (paitsi firman tilillä) ja minulla säästöjä ja sijoituksia n. 13 000 käyttötilin lisäksi. Mies on minulle velkaa 7000, jonka osalta mietitään, milloin ja missä muodossa olisi viisainta maksaa se (verotus yms. tekijät). Käyttötilillä pelaan sen onnettoman palkan kanssa vaan arkiasioita.

Auto meillä on (uudehko, muttei niitä kolmea haluttua merkkiä :D) ja se maksettu.

Meillä on neljä lasta, joista kahden kuluihin osallistuu heidän toinen vanhempansa.

Tilanteeni on oikeastaan oikein hyvä, mutta arkielintaso paljon miehen tulojen varassa.

Vierailija
122/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katastrofaalinen. Olen pienimmällä sairaseläkkeellä. Kaikki säästöt kulutettu. Kyllä siten jotenkin kitkutellaan, mutta ei ole helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenominainen 31 v, yli puoliksi maksettu remontoitu omistuskaksio laitakaupungilla 70-luvun betonielementtitalossa rauhallisessa kaupunginosassa jossa pääasiassa omistusasuntoja, osamaksuauto (Toyota Yaris Hybrid), tilillä n. 2500 euroa, osakkeissa 9000 euroa. Työskentelen tilitoimistokirjanpitäjänä kuudetta vuotta ja alkaa tuntua että voisi välillä tehdä jo vähän muutakin, aika raskaita etenkin nämä keväät. Palkka 2500+lounas- ja liikuntaetu, jonkin verran keväisin ylityökorvauksia. 

Vierailija
124/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla kaksiossa lapseni kanssa, olen 31-vuotias. Opiskelen. Ja sain kesätöitä.

Tavoitteena seuraavassa kahdessa ja puolessa vuodessa kerryttää säästöjä sen verran, että saa täältä Vantaalta asunnon ostettua. Vaikka täältä Hakunilasta/Nissaksesta. Viihdyn täällä, ihanat luontoreitit Hakunilan kartanon luona, kiva uimahalli lähellä jne. Terveyskeskus kamala, mutta niin harvoin tulee käytyä. Lähikauppana S-market, tykkään paljon.

Tavoitteena myös ehkä kolmen vuoden säteellä hankkia ajokortti ja auto.

Välillä mietin, että tilanteeni on nolo. Mutta todellisuudessa on ihan superhienoa, että kaiken kokemani jälkeen olen edes elossa, jolloin ei hävetäkkään enää yhtään.

Vierailija
125/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton omakotitalo ja kaksi autoa joista toinen uudempi ja toinen vanhempi. Tässä varmaan suurimmat omaisuudet. Säästössä ei rahaa ollenkaan, kaikki menee mikä tulee, kun on kova törsäämään :D

Vierailija
126/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi korkeakoulututkintoa, työelämässä muutaman vuoden ollut, palkka ok mutta ei niin korkea kuin muilla korkeakoulutetuilla ystävilläni (netto päälle 1800). Ei säästöjä, ei omaisuutta, asun vuokralla kaksiossa, yllättävät menot saavat minut aina pulaan. Ei ole varaa muuhun kuin perusarkeen, dn matkustele tms. Opintolainaa on vielä paaaljon maksamatta. Puskurin säästäminen on nyt edennyt, aiemmin on aina tullut jotain elämänmuutoksia ja kriisejä, johon pienet säästöt huvenneet - nyt vaikuttaisi, että aurinko alkaa paistamaan risukasaan.

Vierailija
127/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tileillä, osakkeissa ja rahastoissa n. 110k€. Ei muuta omaisuutta. Jokainen euro itse tienattu, töissä ollut n. 5 vuotta valmistumisen jälkeen. Asunnon ostan, jos tulee vastaan kiinnostava järkevällä hinnalla. Mutta mikään pakko ei ole, olen ihan tyytyväinen nykyiseen vuokrakämppäänkin.

Eli olet elänyt noin 5000 eurolla per vuosi? Jotain rajaa nyt hei.

Vierailija
128/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M32, velaton osake kaksio. säästössä jotain 35 000, vuoden lopulla toivottavasti 50 000

Vierailija
129/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 31v ja mieheni 29v. Meillä on maksettu asunto Helsingissä, ihan ok tulot, kaksi autoa ja säädtöjä yhteensä noin 35000 eur.

Eli jos teillä vaikka 60 neliöinen kämppä, olette maksaneet sen 350000 eroa kokonaan sekä lisäksi säätäneet 35000 ja omistatte kaksi autoa? Näköjään kaikki Suomen yhteen varakkaimpaan prosenttiin kuuluvat pyörivät täällä palstalla :)

Vierailija
130/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästössä 130 000e. Kiinteä omistus päälle n. 60 000.

Vierailija
131/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä ihan hyvä rahallinen tilanne.

Olen töissä matalapalkka alalla mutta asuntolainaa on vain 10000 jäljellä ja kohta on 6kk nettotuloja vastaava summa säästössä.

Paljon ei kuukaudessa jää käteen mutta kaikki tarpeellinen on lapselle ja itselleni aina saatu.

Kerran kesässä pystymme tekemään jonkun viikon reissun ja talvella yksi pidennetty viikonloppu jossain.

Olen tyytyväinen siihen mitä on.

Vierailija
132/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa kumpikin tasan 30-v, ja molemmilla DI-koulutus, meillä on yksi neljävuotias lapsi ja toinen syntymässä tänä vuonna.

Kerrostalokolmio ostettu noin neljä vuotta sitten, n. 30 000 € lainaa lyhennetty. Meillä molemmilla on noin 10 000 € osakesalkku, ja muutama tonni säästöjä muuten. Olen aika tyytyväinen taloudelliseen tilanteeseen tällä hetkellä, ja ihan hyvillä mielin jään toiselle äitiyslomalle.

Vierailija
133/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa iässä säätössä oli jo melkein 100000 mk  asuimme vuokralla.teimme töitä kumpikin ja menot meni fifty siksti

onneksi en niitä rahoja tuhlaillut asunnon ostoon koska parikymmentä vuotta leikittyämme kotia tuli ero

onneksi ehdin niistää pikkuhiljaa massit sivuun n 2v aikana ja eron tullessa tilillä ei ollut kuin käyttökate.

nykyään pankit loppuu melkein kesken kun se sallittu 100 000 e täyttyy ja enempää ei uskalla sinne talletella ettei jää ns sisään kuprun sattuessa

Vierailija
134/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen, 35-vuotias, yliopistotutkinto ja työelämässä vakituisesti 6 vuotta. 6-numeroinen sijoitussalkku ja 4 sijoitusasuntoa yliopistokaupungissa.

Vierailija
135/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tileillä, osakkeissa ja rahastoissa n. 110k€. Ei muuta omaisuutta. Jokainen euro itse tienattu, töissä ollut n. 5 vuotta valmistumisen jälkeen. Asunnon ostan, jos tulee vastaan kiinnostava järkevällä hinnalla. Mutta mikään pakko ei ole, olen ihan tyytyväinen nykyiseen vuokrakämppäänkin.

Missä töissä saa 110ke säästetttyä 5v ajassa?

Olen eri, mutta vastaan silti. Työskentelen asiantuntija DI:nä isossa kansainvälisessä firmassa ja kaikkien menojen jälkeen saan vuodessa 20k säästöön. Asutaan halvasti vuokralla, mutta asunto on silti kiva. Pääsin vakitöihin 24 vuotiaana, joten kolmikymppisenä minulla on tuo summa säästössä. Miehellä on karvan verran parempi palkka ja saa samat säästöön. Lapsia tai lemmikkejä ei ole ja matkustellaan kotimaassa telttaillen, kun kumpikin ollaan luontoihmisiä.

Menot ratkaisee. Emme kituuta ja olen tyytyväinen elämääni. Saman tienaava lapseton työkaveri elää miltein kädestä suuhun, koska kuluttaa rahaa ravintoloihin, yöelämään, matkusteluun ja muihin mielihaluihin.

Vierailija
136/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on äärettömän masentavaa lukea näitä juttuja. Valmistuin itse ajallaan amk:sta. Sain hyväpalkkaisen työn (48000€) sairastuin burn outiin (seksuaalista ahdistelua, huonoa esimiestyötä, jatkuvaa uhkailua ja itse tein pitkää päivää, että sain kaiken maksettua). Mies eli tuolloin omilla rahoilla plus minun rahoilla. Mitään en saanut säästöön. Kahdet vuokrat työn takia ja ruoat ja kaikki muut. Erosin ja velkaa jäi paljon. Olin työttömänä kun pää ei kestänyt työtä tai ihmisiä. Näin meni pari vuotta.

Erosta toipuneena, burn out vaivaa edelleen vähän. Olen vakityössä, asun vuokra-asunnossa. Autosta juuri jouduin luopumaan kun rahat ei riitä. Velkaa eri paikkoihin noin 20 000€. Säästössä 25€, tilillä 25€ ja palkkapäivä 25. Kallein omaisuuteni on 350€ maksava pyykinpesukone. Olen silti onnellisempi kuin ikinä, vihdoin suht tasapainossa ja enää ei tarvitse kärsiä. Saan joka päivä herätä ja herätessä toisinaan tunnen itseni pirteäksi. Se on ihana tunne. :)

Vierailija
137/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

32v KTM nainen: 

- Kaksio, josta lainaa jäljellä vajaa 100k (arvo nyt noin 330k)

- Rahastoissa ja osakkeissa noin 18k

- Käteistä säästössä noin 25k (tiedän, että pitäisi sijoittaa...)

- Laitan joka kuukausi indeksirahastoihin ja rahastoihin noin 200e (olen kasvattanut summaa vuosien varrella) ja säästötilille 500e, joskus osakkaiseen suurempia summia (nettopalkka 3.2k).

- Jos tulee suurempia summia esim. veronpalautuksia tai lomarahoja, laitan ne säästöön. Pyrin pitämään käyttötilillä sen verran rahaa, että voin tehdä suurempia hankintoja niillä (maksan luotolla takuun/lomavakuutuksen takia, mutta maksan heti luottokorttilaskun)

Vierailija
138/138 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ketju siinä mielessä että tämä on vuodelta lokakuulta 2015. Olin silloin 25-vuotias. Jos olisin silloin lukenut tätä ketjua niin olisi ikinä uskonut että minullakin voisi olla varallisuutta kertynyt kolmekymppisenä.

Ketjun aloittamispäivän aikoihin olin 25-vuotias. Kela oli myöntänyt minulle juuri mielenterveyssyistä sairauslomaa jotta voisin sen turvin viimeistellä opintojani. Lisäksi kävisin terapiassa, kumpikaan meistä ei ollut valmistunut ja asuimme hirveässä mahdollisimman halvassa opiskelijaloukussa vuokralla. Ennen sairauspäivärahaa opintotuetkin oli loppu enkä saanut Kelalta muuta kuin 150 euroa asumistukea. Silloin oikeasti kituutettiin.

Nyt olen 29v, valmistuin KTM:ksi 27-vuotiaana. Lapsi syntyi kun olin 26v ja viimeistelin opinnot vauva-aikana. Ostettiin aviomiehen kanssa juuri toinen asuntomme (omakotitalo), olen toista vuotta elämäni ensimmäisessä vakiduunissa ok-palkalla oman alan asiantuntijatyössä.

Varallisuutta on karkeasti talossa kiinni 30 000 euroa (realistinen myyntihinta 260te miinus velat 230te). Käyttötileillä makaa tällä hetkellä 15 000 euroa, osakkeissa ei ole kuin muutama tonni kun metsästän hyviä ostonpaikkoja. Ostin juuri 18 000 euron auton käteisellä niin siihenkin meni iso osa käteisestä.

Ja kaikki omaisuus on itse kerätty työnteolla, ellei lasketa sitä että vanhemmat avustivat satunnaisesti opiskeluaikana pienillä summilla (ja ostivat esim. silmälasit). Ei perintöjä.

Ihan ok minusta, varsinkin kun suosta on tänne noustu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän