Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmekymppiset! Millainen taloudellinen tilanne teillä on?

Vierailija
07.10.2015 |

Onko omaisuutta ja jos on millaista? Kuinka paljon rahaa säästössä?

Itse tunnen itseni epäonnistuneeksi. Olen 3-kymppinen ja asun vuokralla, en ole saanut mitään säästettyä ja esimerkiksi asunnon ostaminen on täyttä utopiaa tällä hetkellä.

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 32, mies 33, vuokralla Hgin kantakaupungissa. Molemmilla vakityö joista yhteensä nettotulot kuukaudessa hiukan alle 5000 euroa. Yksi lapsi 4 v. Säästämme ASP-tilille, mutta myös matkustelemme, käymme ulkona syömässä etc.

Ei velkaa, opintolainat maksettu, velaton auto (ei uusi, mutta toimii), puskuria itsellä sellainen 15 000, miehellä vähemmän.

Olen itse skeptisempi kuin mieheni työtilanteen suhteen tässä yt-Suomessa, en myöskään koe tarvetta omistaa paljon. Tärkeintä on terveys ja perhe.

Perintöä tulossa hyvin, mutta toivottavasti ei pitkään aikaan.

Vierailija
82/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on näköjään vähintään puolimiljonäärejä täällä :) Samanlaista porvoo-paskaa näkyy olevan tämäkin keskustelualue kuin kaikki muutkin tässä maassa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok. Säästöjä noin 45 000 euroa, opintolainaa noin 12 000 euroa. Sijoitan 500 euroa kuukaudessa ja lyhennän lainaa 200 e/kk.

Vierailija
84/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v. Omakotitalo puoliksi puolison kanssa. Meillä on molemmilla omat lainat ja omaani on jäljellä noin 9 vuotta. Vanha, mutta ihan käypä auto. Opiskelen tällä hetkellä ja teen töitä ohessa, palkka kuussa noin 1200e, eli todella vähän. Tällä hetkellä kituutetaan siis oikein kunnolla. Onneksi on toivoa siitä, että lainat on jossain vaiheessa maksettu ja sitten voi nautiskellakin elämästä.

Vierailija
85/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 33 ja mun mies täyttää ens toukokuussa 30. Mun brutto 1900/kk ja miehellä noin 3500/kk. Me ostettiin asunto 10/2012 kun saatiin molemmat just vakituiset työt. Ennestään ei ollut mitään omaisuutta eli lainarahalla, onneksi miehen vanhemmilla on omaisuutta joten saatiin laina helposti kun he panttasivat osan talostaan.

Lainaa otettiin 180 000 ja maksettavaa on vielä 160 000. Oltaisi maksettu enemmän mutta mä olin yli 4 kuukautta kelan sairauspäivärahalla alkuvuodesta niin pidettiin 5 kuukautta lyhennysvapaata. Mulla on uusi pitkä sairausloma tulossa kun odotan yhtä leikkausta (saan siis ekan 5 viikkoa sairauslomaa ja sitten jään kelan rahoille).

Ollaan kahdestaan ja tällä hetkellä tuntuu et ei oo rahaa tehdä lasta kun tarvitaan kummankin tuloja, säästöjä ei ole mutta se on toisaalta oma syy kun matkustellaan jonkin verran, joka vuosi ainakin pariksi viikkoa Thaimaahan. Auto on velaton (Volvo v50 vuosimallia 2009).

Vierailija
86/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:  

Vierailija kirjoitti:30-vuotias olen, valmistunut 2010 lääkäriksi ja tehnyt ensimmäiset vuodet keikkahommia isolla rahalla (silloin kun vielä maksettiin hyvin). Sain ostettua kivan kolmion Helsingin arvoalueelta, laina lyheni nopeasti ja nyt on 96 k€ jäljellä eli reilusti alle neljännes. Sisustukseen on palanut myös rahaa ihan kiitettävästi, koska en valmistumisen jälkeen enää halunnut Ikeaa tai Jyskiä asuntoon. Autosta olen tinkinyt, koska tuo vanha 04-vuoden rotisko vielä menee hyvin eikä katsastuksissa ole tullut mitään eteen.

Rahastosäästöjä on yhteensä n. 25 k€ verran ja "puskuri"tilillä 5000€ yllättäviä menoja varten. Nyt teen toista vuotta erikoistumisopintoja keskussairaalassa ja peruspalkka on alle kolmannes siitä, mitä keikkahommista sai virka-ajalta. Päivystyksiä on 4-5 kuukaudessa ja noista tulee 30-40% lisää palkkaa, toki ovat raskaita ja ruuhkaisia töitä. Perintöä ei ole vielä tullut eikä sitä isossa määrin ole odotettavissakaan, kun olen aika vaatimattomista oloista lähtöisin. Työn vuoksi kuitenkin koen nyt kuuluvani yhteiskunnan hyväosaisiin ja olen siitä kiitollinen.

Mun mielestä teille lääkäreille maksetaan liian hyvin. Eikö se että sait opiskella lääkäriksi riitä? 

Miksi sulle pitää maksaa hyvää palkkaa palkinnoksi siitä että olet älykäs?

Tosi väärin että perheet kärsii lähes nälässä roskaruualla ja sä elät leveästi. Tosi väärin. Luulisi että ammattisi etikettikin sotii tota hyvää palkkaa vastaan. Etkö tunne pahaa oloa siitä että muut kärsii ja sä voit hyvin?

Miksi kenellekkään sitten pitäisi maksaa hyvää palkkaa? Olisit varmaan onnellinen kommunistivaltiossa. Ihan sairasta tuo lääkäriviha. Vai vihaatko kaikkia jotka tienaa yli 3000?

Vihaan kaikkia jotka tienaa yli 1500e kuussa.

Olen lievästi kehitysvammainen joten en ole voinut opiskella itselleni "Korkeampaa" ammattia.

Ja siksi vihaat muita jotka tienaa? Ei ole tullut mieleen et näiden muiden tienaamilla verorahoilla sunkin kuluja on varmasti maksettu? Toivottavasti et sitten käytä mitään julkisia palveluitakaan jos vihaat ihmisiä jotka ne mahdollistavat.

Vierailija
87/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 36-v.

Velaton auto, asuntolainasta maksettu n. viidennes. Kaikilla perheenjäsenillä rahastot, eniten kertymää esikoisella, n. 7000€. Meille muille avattu vasta puolisen vuotta sitten rahastot.

Säästössä yhteensä lastenkin tilit mukaanlukien n.5200€.

Vierailija
88/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

38v, eikä mennyt ihan niin kuin Strömsössä. Opiskelut, ura ja 20-kymppiset kaatui masennukseen, nyt it-alan duunarina matalalla palkalla epävarmalla alalla. Kiitollinen olen työpaikasta matalasta palkasta huolimatta, sillä jos seuraavissa yt:ssa napsahtaa pitää kilpailla entisten nokia- ja microsoft-insinöörien kanssa työpaikoista, joka taitaa olla haasteellista ilman tutkintoa. Kituuttelen niin paljon kun pystyn että jotain jäisi säästöön, esim. ravintolassa en ole omaan laskuun käynyt vuosikausiin, vaatteet on viime vuosikymmeneltä jne.

(Iki-)Sinkku,150k€ arvoinen lähiökämppä josta puolet maksamatta, 14v vanha auto, reilu 30k€ säästöjä.

Jos saan itseni niskasta kiinni ja pääsen tiettyihin tavoitteisiin 2016 alkupuoliskolla, voisi ensi syksynä mahdollisesti aloittaa aikuiskoulutuksen työn ohella. Tiedän että olen epäonnistunut elämässäni, omia lapsia en taida saada/haluta, mutta ehkä tästäkin elämästä vielä jotain positiivista tulee, muillekkin kuin itselleni. Elän toivossa.

Vierailija
89/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta jo 40. 2 ammattitutkintoa, ei oman alan töitä, puolipäiväinen "paskaduuni" jonka palkka menee melkein kokonaan vuokraan ja muihin pakollisiin kuluihin, loput rahoista menee ruokaan. Ei omaisuutta eikä säästöjä. Haaveilen että saisin avattua ASP-tilin ennen kuin tulee ikäraja täyteen.

Vierailija
90/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta jo 40. 2 ammattitutkintoa, ei oman alan töitä, puolipäiväinen "paskaduuni" jonka palkka menee melkein kokonaan vuokraan ja muihin pakollisiin kuluihin, loput rahoista menee ruokaan. Ei omaisuutta eikä säästöjä. Haaveilen että saisin avattua ASP-tilin ennen kuin tulee ikäraja täyteen.

Missä pankissa pystyy 40v tehä Asp-tilin? Katoin yks päivä,että Nordeassa on raja 39v.

Vierailija
91/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32. Olen nyt kolmatta kertaa työttömänä ja tätä työttömyyttä on kestänyt kohta  4 vuotta. Minulla ei ole säästöjä, eikä sen puoleen tulojakaan. Joudun elämään pelkällä toimeentulotuella ja asumaan isäni kanssa lapsuudenkodissani ja todennäköisesti asun siellä niin kauan kun isästäni aika jättää tai joutuu vanhainkotiin. En ole koskaan ollut palkkatöissä, mutta onneksi minulla ei myöskään ole lapsia ja sinkku olen. Ei tässä elämää pysty suunnittelemaan.

Vierailija
92/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä pankissa pystyy 40v tehä Asp-tilin? Katoin yks päivä,että Nordeassa on raja 39v.

Lue tarkemmin mitä minä sanoin iästäni.

Vierailija
93/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisiko sit jo mennä tekemään Asp-tilin eikä vain haaveilla siitä. Ei oo mikään iso uhraus käydä pankissa.

Vierailija
94/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisiko sit jo mennä tekemään Asp-tilin eikä vain haaveilla siitä. Ei oo mikään iso uhraus käydä pankissa.

Kun ei ole rahaa laittaa sinne mitään. Mutta ehkä sen voi avata ilman että laittaa sinne rahaa, ja aloittaa säästämään vasta pari vuotta myöhemmin kun tilanne parempi.

Vierailija
95/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole rahaa laittaa sinne mitään. Mutta ehkä sen voi avata ilman että laittaa sinne rahaa, ja aloittaa säästämään vasta pari vuotta myöhemmin kun tilanne parempi.

Ei 50e kk ole paljoa. Kai sulla on edes sen verran laittaa kk sinne? Minne sun rahat sit menee,jos sulla ei jää kk mitään säästöön? Sillon ku olin työtön niin kyllä mulle jäi 480e:sta säästöön 150-200e/kk. Ja vielä ihan helposti!

Vierailija
96/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta ensi vuonna 30 mutta close enough. Näitä on ollut mielenkiintoista lukea. 

Asun mieheni kanssa omistusasunnossa, josta lainaa maksettu 110 000e pois (osa saatu perintönä ja osa tienattu edellisen asunnon arvonnousulla). 

Opintolainaa molemmilla vajaa 10 000e. 

Olemme molemmat töissä, bruttona tienaamme yhteensä n.6000e.

Emme omista autoa, mökkiä, osakkeita yms, olemme käyttäneet kaiken ylimääräisen matkusteluun, ravintoloihin, kulttuuriin ynnä muuhun. 

Saamme pian lapsen joten pitäisi varmaan alkaa miettimään jonkinlaisia pahan päivän turvia ja vararahastoja ja lopettaa tällainen teinimäinen kädestä suuhun-eläminen. 

Vierailija
97/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 50e kk ole paljoa. Kai sulla on edes sen verran laittaa kk sinne? Minne sun rahat sit menee,jos sulla ei jää kk mitään säästöön? Sillon ku olin työtön niin kyllä mulle jäi 480e:sta säästöön 150-200e/kk. Ja vielä ihan helposti!

Siis miten sulla on voinut mennä asumiseen, liikkumiseen, sähköön, ruokaan yms vain 280-230e/kk ??? Ei tuo ole mitenkään mahdollista. Joku maksoi sun vähintäänkin sun asumiskulut.

Vierailija
98/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon työttömänä pienessä vuokrayksiössä. Säästöjä on pari tonnia. Ei ole autoa tai mitään. Oottelen tässä että katkee työttömyystuki, koska en aio hakea mitään töitä, sitten haen toimeentulotukea.

Vierailija
99/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten sulla on voinut mennä asumiseen, liikkumiseen, sähköön, ruokaan yms vain 280-230e/kk ??? Ei tuo ole mitenkään mahdollista. Joku maksoi sun vähintäänkin sun asumiskulut.

Ihan ite jouduin maksamaan elämisen! Ostin ruuat tarjouksien mukaan. Vaatteita/kenkiä ostin vain alesta muutamalla kympillä. Sähkölasku 4krt vuodessa parikymppiä. Prepaid liittymään meni 10e/3kk. Netti ja kuntosali 20e/kk. Muita menoja ei ollut. Asun Helsingin keskustassa ja liikun pyörällä,joten mun ei pidä ostaa bussilippua.

Vierailija
100/138 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon työttömänä pienessä vuokrayksiössä. Säästöjä on pari tonnia. Ei ole autoa tai mitään. Oottelen tässä että katkee työttömyystuki, koska en aio hakea mitään töitä, sitten haen toimeentulotukea.

Kai sulla on käteisenä toi pari tonnia? Jos joudut sossun asiakkaaksi niin joudut ite maksaa kaiken,koska sulla on säästöjä. Mulla oli 200e säästössä ja sossu sano,et ne ei maksa koko vuokraa,koska mulla on säästöjä,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan