Miksi joillain ihmisillä on hetkittäin sellainen pelottava katse?
Valtaosan ajasta ihan normaalin näköinen ja muutenkin normaali ihminen, mutta sitten taas joskus katse onkin todella pelottava, pistävä ja hyinen. En puhu nyt mistään vihaisesta kulmat kurtussa -katseesta vaan jotenkin vaikka jutut ja äänensävy olisi normaali niin silmissä paistaa sellainen... pistävyys ja läpitunkevuus, tulee tarve katsoa ihan muualle vaikka kuuntelisikin.
Tiedättekö tuollaisen? Mistä se johtuu, tajuaako ihminen sitä itse? :D
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin pyrin tuijottamaan todella kylmästi ja halveksuvasti, jos joku tuntematon yrittää ottaa katsekontaktia esimerkiksi junassa. Enkä nyt tarkoita sitä, että katseet kohtaavat vahingossa, vaan että sivusilmällä huomaan jonkun katselleen minua kiusallisen pitkään.
Halveksuvasti? Mikä sua vaivaa?
Jotkut ihmiset kun suuttuu, niiden silmienvärikin saattaa jopa hieman vaihtua.
Minulla on sellainen.Kun hermo menee,se näkyy silmistäni.Muuten kyllä hillitsen itseni.
Tämän on kaikki tuttuni todenneet.Suuttumuksen näkee silmistäni heti:D
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitäkin, jotka yrittävät alistaa katseellaan, kokeilevat kepillä jäätä josko saisivat epävarmuuden merkit esiin. ;)
Minä "alistun" ja "osoitan epävarmuuteni" heti. En ole kiinnostunut leikkimään lapsellisia leikkejä. Tällainen henkilö voi ajatella mitä haluaa, en aio tavata häntä enää uudestaan. Siinä "alistumiseni".
Muutamaan tälläiseen katseeseen törmänneenä, henkilön taustalla lapsuudessa tai nuoressa sadistista kohtelua. heillä kaikilla vastaavaa oireilua itsellä ja tuo sadismiin taipumus näkyi joskus katseesta. Ei mikään tavallinen katse.
Miksi sinun tuntemukset on jonkun muun syytä?
Jos toinen on autistinen lievästi?
Ihminen aistii intuitiivisesti muiden mielenliikkeitä. Pahuuteen taipuvaisen tai pahoja ajatuksia ajattelevan ihmisen tunnistaa jos on herkkä. Ei ole kyse kokijan tuntemuksista tai tunteista vaan vuorovaikutuksessa heränneistä aavistuksista. Gut feeling ja survival instinct.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun tuntemukset on jonkun muun syytä?
Tässä ei etsitä syypäitä vaan kuunnellaan itseään. Jokaisella on oikeus omiin tunteisiinsa ensisijaisesti, ei sitä hyväksyntää omille tunteilleen tarvitse kenelläkään hyväksyttää tai toisen pahaa mieltä miettiä. teot ja käytös ovat eri asia.
Olen psykopaattinen. Olen kuullut aika monelta siitä "katseesta".
Edesmenneellä kuningatar Elisabet toisella oli jotenkin pistävät silmät. Ne silmät oli jotenkin häijyt ja pelottavat. Vaikutelmaa lisäsi silmien verestys ja roikkuvat silmäpussit.
Luulen että tiedän, mitä tarkoitat. Käsitykseni on, että se on välähdys heidän tulevaa dementiaansa - siis hetkellisesti he kokevat sinut, tai juttusi, dementikkona. Jonain päivänä se kokemistapaa saa heissä enemmän sijaa, ja lopulta se katse jää pysyväksi; siellä katseen takana ei ole enää ajantajua.
Se tykkää susta tai vihaa sua. Jotain tunteita varmasti aiheutat, jos katse noin lukkiutuu.
Vierailija kirjoitti:
Se tykkää susta tai vihaa sua. Jotain tunteita varmasti aiheutat, jos katse noin lukkiutuu.
Pistäväkatseinen ei tykkää. Pupilli laajenee jos pitää katseen kohteesta.
Näkee lävitsesi, puhut paskaa ja länkytät tyhjää taas kerran, ei kykene tai jaksa kontrolloida mikroilmeitään. Antaa halveksunnan paistaa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että tiedän, mitä tarkoitat. Käsitykseni on, että se on välähdys heidän tulevaa dementiaansa - siis hetkellisesti he kokevat sinut, tai juttusi, dementikkona. Jonain päivänä se kokemistapaa saa heissä enemmän sijaa, ja lopulta se katse jää pysyväksi; siellä katseen takana ei ole enää ajantajua.
On hyvinkin nuoria esimerkkejä. Nainen, jonka äiti opiskeli yliopistotutkinnon samalla, kun hoiti lapsen "vasemmalla kädellä"... Naisen katseesta näki, että mieli liikkuu välillä "syvissä vesissä" ja siinä oli jotain psykopaattista, aggressiivista. Neuvoisin varomaan sellaisia. He ovat psyykkisesti vaurioituneita tavalla, josta ei ota pirukaan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa enemmän siltä, että katse päinvastoin vapautuu, kun oikeasti näkee jonkun "deluusion" samalla kun näkee ap:n.
Vöhön niin kuin denentikko näkee harhansa. Tyhjä katse... Näköaistikin toimii kyllä. Mutta hetkittäin. Eivät näe silmillään, vaikka tuijottavat.
Tuo jo mainittu tyhjä katse on paljon pelottavampi kuin mikään muu silmistä näkyvä katse tai tunne.
Minulle sanotaan joskus, että katseeni on intensiivinen tai jopa pelottava, mutta yleensä en sillä tarkoita mitään ihmeempää. Tosin olen työssä, jossa tapaan kaikenlaisia ihmisiä, ja toiset ovat todella epämiellyttäviä, tiukka ilme ja viileä kohteliaisuus pitää ikävät tilanteet loitolla, myös sille epämiellyttävälle asiakkaalle.
Minulla on suomalaiseksi todella tummat silmät, ehkä sekin vaikuttaa asiaan.