Keskustelua HUUMEHÖRHÖISTÄ
Minä olen päällisin puolin täysin normaali ja kunnollinen ihminen. Minulla on hyvä ammatti, käyn töissä, maksan vuokran ja laskut. Pidän huolta ulkonäöstäni ja pukeudun siististi. Olen kiltti, ystävällinen ja avulias. Mutta olen huumeriippuvainen.
.
Lapsena olin ns. kympin tyttö, mutta todella arka. Pärjäsin koulussa hyvin ja minulla oli kavereita. Jossain vaiheessa kuitenkin masennuin ja ahdistuin, ja itsemurhaa yritin 15-vuotiaana. 17-vuotiaana kiinnostuin huumeista ja aloin käyttämään satunnaisesti, ensin harvoin ja saatoin olla kuukausiakin ilman. Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, ahdistuksesta, masennuksesta, surkeasta itsetunnosta... Subutexista sain itsevarmuutta, jaksoin tehdä muutakin kuin maata yksin kotona, jaksoin taas kiinnostua ja innostua asioista. Jaksoin ELÄÄ, mikä ei todellakaan ollut itsestäänselvää minulle siihen aikaan. Monta vuotta käyttö oli hyvin satunnaista eikä siitä koitunut mitään ongelmia. Jossain vaiheessa homma karkasi käsistä, eikä sitten enää ollutkaan kivaa. Nyt olen 23-vuotias ja olen jo uskoakseni päässyt pahimman yli, vaikka edelleen sorrun sillon tällöin huumeisiin. Olen yrittänyt jo pitkään yrittänyt lopettaa, mutta se ei ole helppoa. Uskon kuitenkin onnistuvani vielä, vaikka siinä menisi kauan.
.
Miksi huumeiden käyttäjiä vihataan niin paljon vain siksi, että he käyttävät huumeita? Jotkut nistit joo tekevät rikoksia ja aiheuttavat vahinkoa muille, mutta sitten on muita kaltaisiani jotka eivät tee kenellekkään mitään pahaa. Narkkaritkin ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja aivan yhtä arvokkaita, ainunlaatuisia yksilöitään. Miten itse suhtaudut huumeisiin ja niiden käyttäjiin?
Kommentit (564)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 19:49"]
Merkittävin tai ei, mutta kyllä tässäkin ketjussa niitä positiivisesti huumeiden puolesta puhujia löytyy muitakin kun Irti huumeista ry.
[/quote]
Jos kannabisarpa olisi aikoinaan päättänyt toisin, eikä kannabiksen käyttö olisi rikollista, ei näitäkään keskusteluja olisi varmaan yhtäkään. Jos jotain positiivista kannabiksesta toteaa, niin se on ainakin maailman vähähaittaisin päihde, ja myös monipuolisin energia- ja lääkekasvi. Kun kyseessä on kuitenkin niinkin positiivinen asia, on hyvä, että joku edes tekee jotain toimimattoman kieltolainkin lopettamiseksi. Vastaava trendi on menossa yleisestikin maailmalla, ja Suomenkin poliisiammattikorkeakoulu arvioi, että kannabis on laillista vuoteen 2020 mennessä. Joku taas sanoo, että Suomessa ei toimi samanlaiset näkökulmat kuin muualla, siis siellä missä kannabis on vaikkapa tämän vuoden aikana laillistunut, mutta missään ei ole näkynyt mitään sellaista tutkimusta tai merkittävää seikkaa, joka tuon näkemyksen vahvistaisi.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:17"]
Jos rahaa olisi niin lahjoittaisin sitä kaikkialle. Etenkin mainostamallesi huumehörhölle voisin lahjoittaa kaksi miljoonaa taalaa hyvän asian puolesta ja nostalgisen show-arvon puolesta.
[/quote]
Ja ajattele niitä kaikkia hajonneita perheitä ja kuolemantapauksia, joita hyvin rahoitettu ja vuosikymmeniä jatkunut valehtelu on aiheuttanut. Hyvä, että joku (kuten sinä) on täysin piittaamatta siitä, onko ns. huumevalistus ollut koskaan mihinkään faktoihin pohjaavaa, vaiko ainoastaan mielenterveysongelmaisen jehovantodistajan itsekeksimää hourailua, jonka levittämistä on vero- ja lahjoitusvaroin tuettu.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:48"]
En näe mitään syystä, että ylipäätään kannustetaan minkään päihteiden käyttöön. En ymmärrä miksi alkoholia käyttävien tai kannabista polttavien tarvitsisi kertoa ihmisille, jotka sitä eivät käytä, että aloittaa tämä päihde. Se on parempaa kun tuo toinen. Tästä ei tule krapulaa tai toisesta ei tule psykoosia jne. Tupakoivassa, huumeita käyttävässä tai ryyppävässä ihmisessä ei ole mitään ihailtavaa. Tällaisella typerällä "valistamisella" olette saaneet todellakin aikaan lisää käyttäjiä. Oletteko tyytyväisiä? Jokainen uusi nuori käyttäjä on sulka hattuun? Onneksi monet nuoret ymmärtävät, että tuo huumeiden vetäminen on luusereiden hommaa. Niin kuin viinan kanssa on alkanut käymään. Fiksut eivät halua tulla yhdistetyiksi noihin hörhöin, joiden elämä pyörii huumeiden ja laillistamisen ympärillä. Kyllähän monen hörhön tunnistaa jo kaukaa, vaikka itse kuvittelevat jotain muuta, eikä kukaan oikeastaan halua näyttää kuuluvansa siihen porukkaan. Ihan niinkuin johonkin spurgujengiinkään, ei kukaan halua tulla verratuksi. Tai lääkkeiden väärinkäyttäjiin.
[/quote]
Lainsäädännön vika. Jos kannabis olisi dekriminalisoitu se olisi tyytyväisen pienen piirin juttu eikä siitä nousisi niin kova kohu kuin nyt. Huumevalistus on suurimpia mainoskanavia. Huumevalistuksen jälkeen välitunnilla kerrotaan faktat ja ehkä kokeillaan. Näin on monen tarina mennyt. Lainsäädäntö kaivaa verta nenästään ja aiheuttaa innokkaita kokeilijoita, jotka kertovat edespäin ilosanomaa siitä miten kannabis ei ollutkaan helvetin perkeleestä vaan miedompaa kuin keskikalja.
Lainsäädäntö ei kaiva mitään. Kyllä se on ihan nuo innokkaat käyttäjät, joista olisi kivaa, että muutkin käyttäisi. He sitä sanomaa levittävät. Selittävät jopa, että syy miksi he käyttävät on huumeiden vastustajien. Voiko enempää kieltää omaa vastuuta, omista teoista? Milloin syy on huonoissa lääkkeissä, milloin lainsäädännössä, milloin lääkäreissä ja milloin vanhemmissa. Itsessä se syy, että aloitti tai jatkaa ei ole koskaan.
Kannabislaki ei todellakaan ole ainoa täpärästi hyväksytty tai hylätty laki. Mutta niin se vaan on, että myös ne täpärästi läpi menneet lait ovat lakeja.
Sinulla ei ole oikeasti mitään hyvää syytä miksi käyttää kannabista. Syyt ovat aivan puhtaasti hedonistisiä. Mutta onko se pätevä syy miksi se pitäisi laillistaa tai sitä pitäisi ylipäätään käyttää?
Jauhat kuinka rahaa säästyy kun huumeen vastaista sotaa ei käytäisi. Mitä jos niitä ei käytettäisi. Mieti kuinka paljon silloin tulisi säästöä, kun vielä kaikki huumeista aiheutetut terveyskulutkin jäisi pois. Samoin kaikki rikokset, joita tehdään huumeiden käytön rahoittamiseen.
Vähän niinkuin lihavuus. Halvemmaksi tulee kun ratkaistaan ongelma ennen, kun ihmiset ovat lihavia, eikä mietitä millä rahoitetaan tuo kaikkien lihavuudesta aiheutuneet kustannukset.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 22:43"]
Kannabislaki ei todellakaan ole ainoa täpärästi hyväksytty tai hylätty laki.
[/quote]
Tuleeko mieleen joku muu laki, joka olisi arpomalla päätetty?
Se mitä valistus on toimii päinvastoin mitä sillä tavoitellaan. En varmasti ole ainoa joka on saanut valistuksesta idean kokeilla. Rehellisesti huono valistaminen on mainostamista. Onneksi en uskonut mitään porttiteoria shaissee. Kannabis on ainoa laiton mitä olen ottanut ja otan jatkossakin. Pössytän aika harvoin, edellisestä kerrasta on jotain kuukausia. En ole laskenut mutta suunnilleen.
Typerintä valistuksessa on niputtaa kaikki huumeet yhtä vaarallisiksi. Kannabis ei todellakaan ole yhtä vaarallista kuin heroiini. Alkoholista pitäisi varottaa nykyistä enemmän. Nuori varsinkin voi kuolla ihan yliannoksella. Sammua hankeen ja kuolla. Tytöt varsinkin joutuu humalassa helpommin raiskatuiksi. Kaikista väkivalta rikoksista 80 % tehdään humalassa.
Ei jaksa alkaa listaamaan kaikkea pahaa mitä alkoholi aiheuttaa. Kannabiksen haittoja liioitellaan ja usein mainitaan että voi aiheuttaa, saattaa aiheuttaa. Mistä tahansa aineesta voi sanoa että saattaa aiheuttaa sitä, tätä tai tuota. Turha se on sanoa että jotain haittoja voi tulla kun laillisesta pystyy kuka vain kertomaan varmasti tulevia haittoja.
Ihmisen tarve saada pää sekaisin jertoi siitä että: ahdistaa, haluaa pakoon, turheuttaa, mikään ei tunnu miltään. Kun korvien välissä on ongelma, mikä vain päihde käy.
Jotenkin naurettavaa jos keskustelu käytäisiin voikukasta. Pitäisikö voikukka laillistaa tai dekriminalisoida.
Pitäisikö joku muu asia maapallolta kieltää? Mitä jos kiellätte niitä asioita henkilökohtaisesti itseltänne tyyliin sit mie en saa syyä kermaperunoit ja sit mie en saa syyä kukropnapsiloit ja sit mie en saa syyä kukkerpähkinöit...
Miksi jonkun asian kieltämiseksi on rakennettu jumalattoman hidas ja raskas rahaa vievä ratas?
Kyllähän se työllistää, mutta keilaa niin paljon hyviä ihmisiä yhteiskunnasta ulos tai ainakin hidastaa heidän pääasiallista tehtävää eli työskentelyä, lisääntymistä ja vapaa-aikaa jonkun pössyttelyn takia.
Järkyttävää edes ajatella miten joku maapallolla rikkaruohona kasvava vinkuheinä on aiheuttanut monelle perheelle ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:46"]
Järkyttävää edes ajatella miten joku maapallolla rikkaruohona kasvava vinkuheinä on aiheuttanut monelle perheelle ongelmia.
[/quote]
Vinkuheinän ympärille kasvanut laki aiheuttaa hirveästi ongelmia.
Lasu-ilmoituksia, sakkoja, potkuja, ajokortti hyllylle, vuosien kusitesti rumbaa.
Rahaa palaa.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 22:43"]
Syyt ovat aivan puhtaasti hedonistisiä. Mutta onko se pätevä syy miksi se pitäisi laillistaa tai sitä pitäisi ylipäätään käyttää?
[/quote]
On se. Oikeastaan ei edes tarvitse ajatella tekevänsä laitonta vaan antaa mennä vaan ja nauttii elämästään. Ei kenellekään kuulu se mitä syön tai hengitän. Siitä ei ole kenellekään mitään haittaa. Vitun turha kysymys.
Se käyttää kuka käyttää ja loput saa päättää asiasta itse. Päätös ei kuulu kenellekään muulle.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 11:49"]
Se mitä valistus on toimii päinvastoin mitä sillä tavoitellaan. En varmasti ole ainoa joka on saanut valistuksesta idean kokeilla. Rehellisesti huono valistaminen on mainostamista. Onneksi en uskonut mitään porttiteoria shaissee. Kannabis on ainoa laiton mitä olen ottanut ja otan jatkossakin. Pössytän aika harvoin, edellisestä kerrasta on jotain kuukausia. En ole laskenut mutta suunnilleen.
Typerintä valistuksessa on niputtaa kaikki huumeet yhtä vaarallisiksi. Kannabis ei todellakaan ole yhtä vaarallista kuin heroiini. Alkoholista pitäisi varottaa nykyistä enemmän. Nuori varsinkin voi kuolla ihan yliannoksella. Sammua hankeen ja kuolla. Tytöt varsinkin joutuu humalassa helpommin raiskatuiksi. Kaikista väkivalta rikoksista 80 % tehdään humalassa.
Ei jaksa alkaa listaamaan kaikkea pahaa mitä alkoholi aiheuttaa. Kannabiksen haittoja liioitellaan ja usein mainitaan että voi aiheuttaa, saattaa aiheuttaa. Mistä tahansa aineesta voi sanoa että saattaa aiheuttaa sitä, tätä tai tuota. Turha se on sanoa että jotain haittoja voi tulla kun laillisesta pystyy kuka vain kertomaan varmasti tulevia haittoja.
[/quote] Ei sinun tarvitse listata yhtään mitään alkoholin haitta vaikutuksista. Tässä ei ole kyse nyt alkoholista, vaan huumeista. Eivätkä ne muutu terveystuotteiksi, vaikka kuinka listaisit alkoholin haitat. Puolustelet koko ajaan huumeita vetoamalla, että joku muu aine on vielä pahempi. Koska alkoholi on ollut laillista, niin siksi sen laillisuus jatkuu. Mutta kuten monet täälläkin kirjoittaa, jos se keksittäisiin nyt, se ei olisi sitä. Kyllä ihmisen pään sekottamiseen kehitettäisiin vaikka mitä tuotetta, jos se olisi salittua. Isot rahathan siinä on kyseessä. Varsinkin jos ei tarvitsisi välittää edes haittavaikutuksista. Mutta sitäkö me haluamme? Että porukka on sekaisin aina. Rahat käytetään päihteisiin ja niiden haittavaikutusten hoitoon?
Toinen mikä kuvastaa outoa logiikkaa on, että väitätte kuinka valistaminen lisää käyttöä, mutta kuitenkin peräänkuulutatte valistamista alkoholin käytöstä, jotta sen juominen saataisiin vähenemään.
Etsitte nyt muista tekosyitä käytöllenne. Olette vaan koukussa huumeiden tuomaan olotilaan. Mitä ette kuitenkaan halua myöntää, koska sehän todistaisi väitteen, että huumeet aiheuttavat riippuvuutta. Jauhatte lääkekannabiksesta, vaikka teillä itsellä ei ole siihen tällä hetkellä edes tarvetta. Tai ainahan itselleen jonkun adhd:n tai ahdistuksen saa hankittua. Kunhan pään sekaisin saaminen helpottaa, niin jokainen syy kelpaa. Olette yhtä säälittäviä, kun omalla kunnollaan rehvasteleva urheilija, joka käyttää doping aineita.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:01"]
Etsitte nyt muista tekosyitä käytöllenne. Olette vaan koukussa huumeiden tuomaan olotilaan. Mitä ette kuitenkaan halua myöntää, koska sehän todistaisi väitteen, että huumeet aiheuttavat riippuvuutta. Jauhatte lääkekannabiksesta, vaikka teillä itsellä ei ole siihen tällä hetkellä edes tarvetta. Tai ainahan itselleen jonkun adhd:n tai ahdistuksen saa hankittua. Kunhan pään sekaisin saaminen helpottaa, niin jokainen syy kelpaa. Olette yhtä säälittäviä, kun omalla kunnollaan rehvasteleva urheilija, joka käyttää doping aineita.
[/quote]
Lääkekannabiksen käyttö ainakin osoittaa erittäin selvästi sen, että kannabiksen haitallisuus on erittäin vähäinen. Joka paikassa missä kannabis on laillistettu, ongelmat ovat vähentyneet. Eikö se ole tärkeää? Eli miksi haluat ylläpitää järjestelmää, joka ei toimi?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 21:01"]
Jauhatte lääkekannabiksesta, vaikka teillä itsellä ei ole siihen tällä hetkellä edes tarvetta. Tai ainahan itselleen jonkun adhd:n tai ahdistuksen saa hankittua. Kunhan pään sekaisin saaminen helpottaa, niin jokainen syy kelpaa. Olette yhtä säälittäviä, kun omalla kunnollaan rehvasteleva urheilija, joka käyttää doping aineita.
[/quote]
Asiantuntijat (eikä mikään "me") ovat sitä mieltä, että huono ja amatööritasoinen huumevalistus on lähinnä lisännyt huumeiden käyttöä ja kokeiluja:
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 21:10"]
Minäkin aloin käyttää subua 17 vuotiaana, se auttoi pahaan oloon ja turrutti surua sillä äitini menehtyi silloin. Silloin vielä käyttö oli hyvin satunnaista kunnes n. puolen vuoden kuluttua huomasin että olin aika pahassa koukussa enkä pystynyt enää hoitaa asioitani enkä selvinnyt kotitöistä tai muusta, kavereiden tapaamisesta yms. ellen saanut aamuvetoja ja päivää käyntiin subun avulla. Nyt olen 21 vuotias ja edelleen kovassa subukoukussa, siitä ei tiedä kuin paras ystäväni sekä mieheni. Minusta ei päällepäin sitä huomaa että käytän päivittäin. Olen myös käynyt koulussa ja töissä ihan normaalisti, tosin silloin kun ei ole subua en pääse sängystä pidemmälle kuin korkeintaan sohvalle katsomaan telkkaria ja makaamaan. Se vähän rajoittaa koulussa/töissä käyntiä. En myöskään ole mikään rikollinen. Olen hyvin siisti ja huoliteltu olemukseltani, pidän hyvää huolta itsestäni. Olen vain riippuvainen ja haluan parantua tästä 'sairaudesta'. Haluaisin kertoa muillekin lähimmäisilleni tilanteestani, se varmasti selittäisi heille miksi joskus menee viikkoja kun en vastaa puhelimeen, miksi keksin mitä ihmeempiä selityksiä peruakseni sovittuja menoja yms. mutta en vain halua huolestuttaa heitä tilanteellani. Haluaisin mennä hoitoon, mutta pelkään että jos kerron riippuvuudesta lääkärille saan ikuisen merkinnän tietoihini että olen narkkari ja pelkään sen leiman seuraavan minua lopun elämää, vaikeuttaen töiden tms. saantia vaikka olisinkin kuivilla. Mietin joka päivä mihin kuntoon olen itseni ajanut. Olen sairas ja haluan parantua. Mutta miksi meitä narkkareita pidetään paljon huonompina kuin esim. peliriippuvaisia tai alkoholisteja? Nää on niin vaikeita asioita ja niitä tulee mietittyä jatkuvasti, pääsenkö ikinä kuiville? Meneekö elämäni hukkaan? Miksi mä ajauduin tähän tilanteeseen? Olenko huono ihminen? Tulipas paljon asiaa ja vähän sekalainen teksti, en nyt enää edes muista mitä kysyit? Mutta kerroimpa vähän omaa tarinaani sekä fiiliksiä.
[/quote]
Ei sun tarvii lääkärille kertoa. Lääkäri ei sua kuiville ees saa, se on sun itses tehtävä joka tapauksessa. Totta että sä olet narkkari sen jälkeen joka ikisissä papereissa vaikka silmälääkärille menisit.
Ja sen lisäksi noi tiedot joka ikisessä paperissa estää sua opiskelemasta joitain ammatteja, ja se harmittaa sua ihan vietävästi jos sellainen sattuu olemaan ihan kutsumusammatti.
Mene NA-ryhmään. siellä on vertaisia jotka pystyy auttaa sua toipumisessa ilman ikäviä seuraamuksia.
Minua ei ahdista eikä ole ahdistanut, ei pelota ihmiset eikö sosiaalise tilanteet, minua ei ole kiusattuja perhe on about normaali hyvä perhe omakotitaloalueelta, ja olen kaiken puolin "normaali". Olen jossakin vaiheessa tuprutellut pilveä jonkin verran, muutaman kerran reiveissä extaasipäissäni tanssinut aamuun. Samalla tein gradun ja nyt elän melko normaalia elämää, enkä ole narkkishuumeilija, hät hätää juon pari lastan viiniä viikonloppuna.
Tiedosto siis, että suurin osa lienee tämmöisiä "käyttäjiä "
Itselläni aviomies joka entinen narkkari. Saanut paljon hyysäystä ja tukea huumeista irtipääsemiseksi, ja pääsikin sitten irti. Minusta pointti tässä narkkareiden vihaamisessa on heidän oksettava maailmankuva (valehdellaan ihan kaikesta, siipeillään toisten elämissä, kyvyttömyys kantaa vastuuta itsestään, asioistaan tai jälkeläisistään. Hyväksikäyttää läheisiä. Arvot on ihan päin helvettiä, eikä kukaan voi kokea olevansa rakastettu ja arvostettu heidän elämässä. Eivät yritä itse mitään, vaan kuormittavat kaikkia muita). Sitten kun sellaselle antaa vaimona tuutin täydeltä vihaista palautetta, niin sitten tää narkkari masentuu. Koska voi voi, en minä kestä tekojeni seurauksia T: Narkkarirotta.
Itse en ikipäivänä enää edes kuse näiden luusereiden suuntaan. Nämä ihmiset täytyy jättää yksin vajoon omaan paskaansa, ilman sivullisia kärsijöitä. Älä auta narkkaria tai ex-narkkaria, rotta se on ja sellaisena pysyy.
Subutex voi aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden jo viikon päivittäiskäytön jälkeen, ja riippuvuus on voimakkaimpia päihderiippuvuuksia maailmassa. Kuinka monen vuoden ajan narkomaanin pitää ensin rikastuttaa huumekauppiaita ennen kuin aineet annetaan ilmaiseksi, että käyttäjän ei tarvitse tehdä rikoksia kustantaakseen Subutexin käytön?
Jännä myös ajatella, että lääkefirma tienaa päivässä miljoonia Subutexillä, vaikka aine on käytännössä vain laiton huume, eikä sitä lääkäritkään enää paljon laillisesti kirjoittele. Jostain sitä kuitenkin tulee markkinoille suuria määriä.
Narkit autiolle saarelle ja niin paljon kamaa tarjolle kuin haluavat. Elämä maanpäällä tekemättä laillisia töitä ja pöytä katettuna loppuelämä häiritsemättä muita.
En itse tätä ideaa keksinyt. Entinen jo vanhahko miesystävä on tämän idean heittänyt ilmaan muutaman kerran.
Varmaan kuullut joltain.
Ihan vaan sillä että he aiheuttavat niin paljon väkivaltaa, turvattomuutta, rikollisuutta ja yleistä häiriötä ja kaiken puolin vain ikäviä asioita ns. normaalille kansalle. Ei sieltä osata niitä muutamaa ei-haitallista peruskäyttäjää bongata, kun suurin osa on mitä on.
Paras häirikkönisti on se joka seuraavan kerran tuuttaa tuplata, jotta hänestä päästään, pelkkä kuluerä
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:48"]
Tällaisella typerällä "valistamisella" olette saaneet todellakin aikaan lisää käyttäjiä. Oletteko tyytyväisiä?
[/quote]
Kyllä se merkittävin huumeiden mainostaja Suomessa on ollut tähän asti ainakin Irti Huumeista Oy. Sillä on ollut miljoonaresurssit, ja se on niitä hyvin käyttänytkin. Sinä vähän ylikorostat tällaisten pienten forumien merkitystä.
http://yle.fi/uutiset/valistus_jopa_lisannyt_kiinnostusta_huumeita_kohtaan/6480647
[/quote]
Merkittävin tai ei, mutta kyllä tässäkin ketjussa niitä positiivisesti huumeiden puolesta puhujia löytyy muitakin kun Irti huumeista ry.
Minunkin pitäisi varmaan alkaa puhumaan enemmän suklaan ja muiden herkkujen puolesta. Saataisiin kaikki lapset kunnolla syömään sitä. Piristää paremmin heidänkin päiväänsä. Tai ehkä koulun käynnin lopettamisen puolesta. Sekään kun ei ole vaarallista. Yhteiskunta säästäisi vaikka kuinka paljon koulutusrahoja. Tai mainostaa tupakointia, kuinka vähän haittoja siinäkin oikeasti on verrattuna liikenteeseen.