Keskustelua HUUMEHÖRHÖISTÄ
Minä olen päällisin puolin täysin normaali ja kunnollinen ihminen. Minulla on hyvä ammatti, käyn töissä, maksan vuokran ja laskut. Pidän huolta ulkonäöstäni ja pukeudun siististi. Olen kiltti, ystävällinen ja avulias. Mutta olen huumeriippuvainen.
.
Lapsena olin ns. kympin tyttö, mutta todella arka. Pärjäsin koulussa hyvin ja minulla oli kavereita. Jossain vaiheessa kuitenkin masennuin ja ahdistuin, ja itsemurhaa yritin 15-vuotiaana. 17-vuotiaana kiinnostuin huumeista ja aloin käyttämään satunnaisesti, ensin harvoin ja saatoin olla kuukausiakin ilman. Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, ahdistuksesta, masennuksesta, surkeasta itsetunnosta... Subutexista sain itsevarmuutta, jaksoin tehdä muutakin kuin maata yksin kotona, jaksoin taas kiinnostua ja innostua asioista. Jaksoin ELÄÄ, mikä ei todellakaan ollut itsestäänselvää minulle siihen aikaan. Monta vuotta käyttö oli hyvin satunnaista eikä siitä koitunut mitään ongelmia. Jossain vaiheessa homma karkasi käsistä, eikä sitten enää ollutkaan kivaa. Nyt olen 23-vuotias ja olen jo uskoakseni päässyt pahimman yli, vaikka edelleen sorrun sillon tällöin huumeisiin. Olen yrittänyt jo pitkään yrittänyt lopettaa, mutta se ei ole helppoa. Uskon kuitenkin onnistuvani vielä, vaikka siinä menisi kauan.
.
Miksi huumeiden käyttäjiä vihataan niin paljon vain siksi, että he käyttävät huumeita? Jotkut nistit joo tekevät rikoksia ja aiheuttavat vahinkoa muille, mutta sitten on muita kaltaisiani jotka eivät tee kenellekkään mitään pahaa. Narkkaritkin ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja aivan yhtä arvokkaita, ainunlaatuisia yksilöitään. Miten itse suhtaudut huumeisiin ja niiden käyttäjiin?
Kommentit (564)
Käsittämätöntä että huumeiden käyttäjät ovat rikastuttaneet huumeliigoja miljardeilla.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:05"]
Käsittämätöntä että huumeiden käyttäjät ovat rikastuttaneet huumeliigoja miljardeilla.
[/quote]
Tämä on seurausta käsittämättömästä päihdepolitiikasta. Päihteet ovat kuuluneet ihmisen historiaan luolamiesajoilta asti. Jokainen on varmasti ymmärtänyt lakia laatiessaan, että päihteidenkäyttö ei lopu täyskieltoon, vaan kysyntään vastaa lain ulkopuolella toimivat tahot. Kansainvälinen huumekauppa on satojen miljardien bisnes joka vuosi, ja tuotto valuu rikollisjärjestöjen taskuun. Kaikki tuo raha on mahdollista ottaa heiltä pois lakia muuttamalla.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:32"]
[/quote]
Tämä on seurausta käsittämättömästä päihdepolitiikasta. Päihteet ovat kuuluneet ihmisen historiaan luolamiesajoilta asti. Jokainen on varmasti ymmärtänyt lakia laatiessaan, että päihteidenkäyttö ei lopu täyskieltoon, vaan kysyntään vastaa lain ulkopuolella toimivat tahot. Kansainvälinen huumekauppa on satojen miljardien bisnes joka vuosi, ja tuotto valuu rikollisjärjestöjen taskuun. Kaikki tuo raha on mahdollista ottaa heiltä pois lakia muuttamalla.
[/quote]
Huonoa lakia kritisoidaan jo niin paljon että jotain muutoksia on tulossa. Yk ehdottaa muutoksia huumepolitiikkaan ensi vuonna.
Ihmiselämä taitaa olla vaan niin mustavalkoista suurimmalle osalle. Jäädään roikkumaan ajatusmalleihin ilman oikeaa tiedostamista ja kyseenalaistamista.
Luulen että keskiverto suomalaisen ajatuksenjuoksu menee esimerkiksi päihdeasioissa näin: "Huumeet? Laittomia? Vaarallisia? Huumeidenkäyttäjä? Lainvastainen? Vaarallinen? Erilainen? En hyväksy! Laki! Rikollista!"
Siellä ne ajatukset sitten pyörii ja pyörii vaan, eikä nähdä niistä pitemmälle.
Joo kyllä nyt ihan oikeasti on suuremmat tahotkin alkaneet ymmärtää mikä on nykyisen huumepolitiikan suunta ja huumeiden vastaiset järjestöt ovat jo alkaneet muuttaa omia toimintamallejaan. Suomessakin viime vuosina on lisääntynyt huumeopetusta, siis siitä kuinka käyttää mahdollisimman turvallisesti, jos käyttää.
Ja ehkä päihteidenkäyttöä ylipäätään on merkki siitä ettei yhteiskunta voi olla ja toimia näin, on naiivia ajatella että eläisimme maailmassa jossa ihmiset eivät käyttäisi päihteitä. Mielummin voitaisiin nimenomaan panostaa mahdollisimman vähähaittaisten päihteiden lailliseen valmistamiseen ja muuttaa muutenkin yhteiskunnan perusrakenteita. Kysyä uudestaan mitä on arki, mitä on työ, mitä on raha ja talous. Mitä ihminen haluaa ja miten ihminen voisi elää onnellisen elämän kuormittamatta liikaa planeettaa, jolla asumme.
Toki ilman ihmiselämää olisi parempi ylipäätään, mutta ei tämä näin toimi enää kauaa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 03:21"]
Suomessa on vaikka kuinka paljon asioita, joita et itse voi määrätä. Et voi päättää haluatko keisarinleikkauksen, et voi päättää suoritatko oppivelvollisuuden, et voi päättää hankkia ajokorttia 10 vuotiaana. Et voi päättää abortista määrätyn viikon jälkeen, etkä edes sterilisaatiosta, etkä voi päättää maksatko veroja vai et. Etkä tosiaan voi päättää mitä lääkkeitä sinulle myydään. Näiden sääntöjen tarkoitus on suojella sinua ja muita.
[/quote]
onneksi Suomi on eussa ja asiat tulevat muuttumaan radikaalisti liberaalimpaan suuntaan. Armokuolema tänne heti ja kannabis lailliseksi noin alkuun.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 01:31"]
Siellä se voitaisiin ehkä hoitaa kuntoon, eikä pelkästään peittää kipua lääkkeillä, niinkuin nyt haluaisit tehdä. Eikö tarkoitus kuitenkin ole, että paranet niin, ettet tarvitse enää lääkkeitä?
[/quote]
Sä et taida tietää ruumiillisesta työstä yhtään mitään. Raksalla ja vaikka missä se selkä sanoo poks jossain vaiheessa ja sitten myöhemmin on ihan turha opiskella uutta alaa kun palkkakin on kohtuullinen. Niitä huumeita syödään että jaksataan sinne eläkkeelle asti saatana. Jumalauta että osaa olla typerä jankkaaja. Onneksi mä saan lääkkeitä ilman lääkäriäkin. Niitten kusitoopejen kanssa saa aina tapella ja hermot palaa kun kipu on niin saatanonmoinen, yritä siinä vittu vielä lapsia ottaa syliin töitten jälkeen. Mulla on hyvä fysiikka kovan tason urheilu-ura takana ja töitä painettu vuosikymmeniä. Lenkkeilen vieläkin ja käyn salilla ja olen melkein fysioterapeutti ja hierojakin. Niitä on ihan frendeinä ja kyllä ne tietää totuuden. Ne huumeet pitää sut työkunnossa ja kivut poissa. Leikkausta on odotettu mutta siitä on spekuloitu että ei välttämättä vie kaikkia kipuja. Tekisi mieli huutaa sut kumoon saatanan typerys! TAas on duunipäivä takana ja ai että kivistää. Kusipää.
-Antakaa duunarille huumetta kipuun
[/quote]
Käsittämätöntä että jopa poliisit paljastuvat olleen apajilla...
Helvetin noloa ja tälläinen pitäisi olla viimeinen niitti huumesodalle, mutta puusilmät eivät vain tajua milloinkaan.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 17:19"]
[/quote]
Käsittämätöntä että jopa poliisit paljastuvat olleen apajilla...
Helvetin noloa ja tälläinen pitäisi olla viimeinen niitti huumesodalle, mutta puusilmät eivät vain tajua milloinkaan.
[/quote]
Johtuu siitä että vaikeinta on myöntää olleensa väärässä.
Huumeet on kriminalisioitu, sillä ne on koettu haitallisiksi ja niitten saatavuutta halutaan tämän vuoksi rajoittaa. En ymmärrä miten vapauttaminen vähentäisi käyttöä? Aika useat tarinat täällä käyttäjistä kertovat, että toivoisivat että ei olisi koskaan aloittaneetkaan. Alkuperäiset syyt käyttöön ovat moninaisia mutta joiden jälkeen itse aineista on tullut ongelma. Mielestäni on naivia väittää, että jokainen olisi kykenevä arvioimaan esim oman masennuksensa hoitoa lääkkeillä, jos lääkkeetkin vapautettaisiin.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 17:26"]
Huumeet on kriminalisioitu, sillä ne on koettu haitallisiksi ja niitten saatavuutta halutaan tämän vuoksi rajoittaa. En ymmärrä miten vapauttaminen vähentäisi käyttöä? Aika useat tarinat täällä käyttäjistä kertovat, että toivoisivat että ei olisi koskaan aloittaneetkaan. Alkuperäiset syyt käyttöön ovat moninaisia mutta joiden jälkeen itse aineista on tullut ongelma. Mielestäni on naivia väittää, että jokainen olisi kykenevä arvioimaan esim oman masennuksensa hoitoa lääkkeillä, jos lääkkeetkin vapautettaisiin.
[/quote]
Hollannissa kannabis on ollut käytännössä täysin laillista jo useita vuosikymmeniä, mutta huumeista johtuvat ongelmat ovat vähäisempiä kuin vaikkapa Suomessa. Hollannissa käytetään esimerkiksi kovia huumeita vähemmän kuin Suomessa, ja myös kannabiksen käyttö on vähäisempää kuin monessa muussa maassa, joissa on ns. huumeiden kieltolaki voimassa. Suomessahan yli puolet alle 30-vuotiaista on käyttänyt kannabista, joten ei todellakaan voida sanoa, että kieltolaki toimisi.
[/quote]
Tutustu historiaan niin tiedät paremmin. Kannabis kriminalisoitiin ihan muista syistä kuin todellisista haitoista. Kovillakin huumeilla haitat oli pienempiä ennenkuin niistä tehtiin laittomia. Avainsana on rikollisuus, se tekee sen suurimman haitan eikä itse aineet.
Elämään kuuluu riippuvuudet ja niistä irtautuminen. Ihmettelen suuresti jos riippuvuus on syynä laittomuudelle?
Jo pieni vauva vieroitetaan rintamaidosta ja pieni lapsi opetetaan unikoululla nukkumaan omassa sängyssään. Myöhemmin kun poika on täyttänyt 28 vuotta hän saa siirtyä omaan elämäänsä omaan kotiinsa irti vanhemmistaan ja pärjätä omillaan.
Voi olla että joskus pitää lopettaa tupakointi ja kahvinjuonti. Monella tulee jo varhain ennen kolmeakymppiä vastaan sokerin vähentäminen koska sokeritauti uhkaa painaa päälle. Sitten eläkkeellä ihmisen pitää vierottaa itsensä työelämästä ja keksiä jotain muuta tekemistä. Elämä on täynnä riippuvuuksia ja vierottautumista tutusta kaavamaisesta elämäntyylistä pois. Uudistautuminen piristää ja virkistää. On hyvä kokeilla uutta mutta ei jäädä uuteen koska siitä tulee pian vanha.
Sydämeni pohjasta toivon kaikille addikteille että ajojahti päättyy ja virkavalta jättää teidät rauhaan miettimään olisiko aika vähentää tai vaihtaa uuteen elämäntyyliin. Huumesota on tappanut ja syrjäyttänyt niin paljon ja tuhonut niin monta hienoa ihmissuhdetta tässä maailmassa että toivon painajaisunen päättyvän hyvin pian.
uskova
Suomessa on hirveää se, että jollekin Irti Huumeista Oy:lle on annettu suurin ja näkyvin valta valistaa huumeista, vaikka tuossa porukassa ei kuitenkaan ole paljonkaan asiantuntemusta yhtään mistään. Surullisin tarina jonka olen lukenut oli se, kun alaikäinen nuori jäi kiinni kannabiksen käytöstä. Irti Huumeista Oy:n edustaja suositteli heti pakkohoitoa ja tähän vanhemmat suostuivat. Tosin hyvin toiminut ja rakastava perheyhteys hajosi tämän ohjeen johdosta täydellisesti, ja nuori tekikin itsemurhan muutamia vuosia jälkeenpäin. Hollannissa hänestä olisi tullut ihan tavallinen ihminen, kun taas Suomessa hänestä tehtiin pakkohoidettu pillerien popsija. Sellainenkin hinta voi olla fanatismilla. Onneksi Ihryn ei tarvitse koskaan ottaa mitään vastuuta neuvoistaan.
Huumeet on kriminalisioitu, sillä ne on koettu haitallisiksi ja niitten saatavuutta halutaan tämän vuoksi rajoittaa.
[/quote]
Jos puhutaan kannabiksesta, niin allaolevan linkin takaa voit lukea kannabiksen historian maailmassa. Sen kiellon takana on ihan muut syyt kuin se, että kannabis olisi kovinkin haitallista. Ei ole turhaan todettu, että kannabis on maailman vähähaittaisin päihde.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 01:31"]
Juuri niitä mitkä sinun mielestä tehoavat. Ehkä kannattaisi käydä siellä lääkärillä, jos selkäkipu on niin kova, että tarvitset morfiinin tasoista lääkitystä. Siellä se voitaisiin ehkä hoitaa kuntoon, eikä pelkästään peittää kipua lääkkeillä, niinkuin nyt haluaisit tehdä. Eikö tarkoitus kuitenkin ole, että paranet niin, ettet tarvitse enää lääkkeitä?
[/quote]
Siis helpompaa olisi jos tuo tyyppi voisi ostaa käyttöönsä kannabista ja tehdä siitä vaikka kahvit ja etsiä sopivan annoksen sekä lajikkeen. Voisi kipu helpottaa ja löytyä vielä kyky tehdä töitä. Ihmisille tarjotaan kaikenlaisia maksaa tuhoavia kipulääkkeitä eivätkä he välttämättä elä eläkeikään asti.
Osalle ihmisistä kannabis vain voimistaa särkyä. Toki lajikkeella on väliä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 20:37"]
Minä olen päällisin puolin täysin normaali ja kunnollinen ihminen. Minulla on hyvä ammatti, käyn töissä, maksan vuokran ja laskut. Pidän huolta ulkonäöstäni ja pukeudun siististi. Olen kiltti, ystävällinen ja avulias. Mutta olen huumeriippuvainen. . Lapsena olin ns. kympin tyttö, mutta todella arka. Pärjäsin koulussa hyvin ja minulla oli kavereita. Jossain vaiheessa kuitenkin masennuin ja ahdistuin, ja itsemurhaa yritin 15-vuotiaana. 17-vuotiaana kiinnostuin huumeista ja aloin käyttämään satunnaisesti, ensin harvoin ja saatoin olla kuukausiakin ilman. Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, ahdistuksesta, masennuksesta, surkeasta itsetunnosta... Subutexista sain itsevarmuutta, jaksoin tehdä muutakin kuin maata yksin kotona, jaksoin taas kiinnostua ja innostua asioista. Jaksoin ELÄÄ, mikä ei todellakaan ollut itsestäänselvää minulle siihen aikaan. Monta vuotta käyttö oli hyvin satunnaista eikä siitä koitunut mitään ongelmia. Jossain vaiheessa homma karkasi käsistä, eikä sitten enää ollutkaan kivaa. Nyt olen 23-vuotias ja olen jo uskoakseni päässyt pahimman yli, vaikka edelleen sorrun sillon tällöin huumeisiin. Olen yrittänyt jo pitkään yrittänyt lopettaa, mutta se ei ole helppoa. Uskon kuitenkin onnistuvani vielä, vaikka siinä menisi kauan. . Miksi huumeiden käyttäjiä vihataan niin paljon vain siksi, että he käyttävät huumeita? Jotkut nistit joo tekevät rikoksia ja aiheuttavat vahinkoa muille, mutta sitten on muita kaltaisiani jotka eivät tee kenellekkään mitään pahaa. Narkkaritkin ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja aivan yhtä arvokkaita, ainunlaatuisia yksilöitään. Miten itse suhtaudut huumeisiin ja niiden käyttäjiin?
[/quote]
Opioidit voivat olla hyvä apu lääkeresistenttiinkin masennukseen oikein käytettynä. Se on sääli että niin moni käyttää niitä narkkaamiseen ja siten menettää mahdollisuuden hoitaa niillä itseään.
Mielestäni on naivia väittää, että jokainen olisi kykenevä arvioimaan esim oman masennuksensa hoitoa lääkkeillä, jos lääkkeetkin vapautettaisiin.
[/quote]
Mielestäni on naivia väittää että joku pätkälääkäri tapaa nuoren potilaan ja tietää miten masentunut tämä potilas on ja määrää tälle masennuslääkkeitä vaikka potilas on alle 18v. Sitten tämä potilas syö koska uskoo vanhempiaan ja lääkäriä. Lääkäri vaihtuu neljän kuukauden päästä ja taas mietitään olisiko uusi lääke parempi.
Kukaan ei mieti että olisiko parempi olla lääkkeettä tai antaa nuoren pössytellä silloin tällöin eikä tehdä siitä mitään helvetinmoista numeroa ja viranomaisbingoa sosiaalitätien kera. Siihen lääkekierteeseen kun joutuu niin on aivot pysyvästi epätasapainossa. Pikku pössyttely kerran viikossa ei ole siihen verrattuna mitään. Näillä lääkkeillä tehtaillaan nuoria ennenaikaisesti eläkkeelle.
Minä siis väitän että ihminen itse tietää paremmin sen lääkkeensä kuin lääkärit jotka haluavat vain myydä sponsoreidensa lääkkeitä.
Kieltolain puolesta kiihkoilija ei halua ymmärtää sitä tosiseikkaa että ennen kieltoa huumeista aiheutui vähemmän ongelmia. Niitä käytettiin ennenkin ja kun kieltolaki astui voimaan lähtivät haitat sekä niistä aiheutuvat kulut kasvuun. Usean alan asiantuntijat pitävät kieltolakia fiaskona ja sitähän se on.
On syydetty miljardeja huumeiden vastaiseen sotaan ja samalla huumekauppiaat ovat tienanneet vielä suuremman summan. Lopputuloksena aineita käytetään enemmän kuin koskaan. Käsittämätöntä on että noin huonosti toimivalle laille löytyy vieläkin kannatusta?