Millainen ihminen vaikuttaa ylimieliseltä?
Millaiset piirteet saa teidät pitämään jotain ihmistä ylimielisenä? Kuulen ihan liian usein että puolituttujen käsitys musta on se, että olen ylimielinen, vaikka mielestäni suhtaudun lähtökohtaisesti tuntemattomiinkin positiivisesti. Katsekontaktia saatan joskus välttää ihan vaan ujouttani. Haluaisin päästä eroon tästä vaikutelmasta jonka ilmeisesti annan, mutta hankalaa kun en tiedä mistä käsitys ihmisille tulee.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen että yhdestä henkilöstä oli niin monella jokin mielipide, vaikka henkilö ei ollut oikeastaan keidenkäön kanssa tekemisissä. Ei tarvitse olla älykäs tajutakseen, että jos jostain sellaisesta leviää juttuja, joka ei ole ihmisten kanssa tekemisissä, eikä ole somessa, on joku tai jotkut tahalleen masinoineet juttujen leviyyksen ja onhan se aika erikoista jo sinönsä, että siihen ryhdytään. Kyseessä ei ole siis henkilöstä itsestä johtuvat kösitykset vaan toisten ihmisten levittämät, sellaisten, joilla ei mitään kontaktia ollut koskaan henkilöön. Itse lähinnä naureskelisin tuollaiselle. Muut suu vaahdossa puhumassa jostain tyypistä. Täytyy olla jokin katkeruus huipussaan jos tuollaiseen tahalliseen maineen lokaamiseen lähtee.
Täällä mainittu ujous on huono esimerkki eihän tuollainen ihminen ole yleensä edes tekemisissä kenenkäön kanssa ja jos nyt vaikutat ujolta jossain random tilanteessa, tuskin tämö ujous/ylimielisyys käsitys pystyy leviämään hirveän laajalle.Joku mustamaalaa, syynä kateus, mustasukkaisuus.
No joo, joskus joitain muitakin monimutkaisempia voi olla. Esim. peitellään jotain muuta ja mustamaalauksessa käytettävät asiat eivät kuitenkaan se pääongelma tai syy.
Vierailija kirjoitti:
No voivoi, vain omasta käytöksestään voi olla vastuussa, ei siitä minkä käsityksen toinen siitä saa. Teit niin tai näin, niin se saatetaan tulkita ihan miten vain. Paras ku on oma itsensä eikä välitä mitä muut ajattelevat. Aina niitä arvostelijoita löytyy.
Viimeisessä työpaikassa, josta pääsin toivomaani lepoon: eläkkeelle, työeläkkeelle. Siellä joku henkilö sanoi, että olen ylimielinen. Sitä sanaa en ole aikaisemmin kuullut. Oli henkilöitä, jotka sanoivat, että seurattua työskentelyä niin siinä puhuu kokemus ja taitoa alalta. Tarkoitaako se ylimielisyyttä?
En pidä ylimielisiä ihmisiä minään.
"Ihmisiä on kuin muurahaisia. Kahta samanlaista eipä oo"
Joka toivottaa jumalan siunausta uskonnottomille.
Uniikit lumihiutaleet jotka ansaitsevat mielestään enemmän ja perustelu on luokkaa "mulle kuuluu" tai "mä oon ansainnu". Koskaan näitä viimisen päälle älyllisiä perusteluita ei kuulla velvollisuuksista. Säälin, mutta myös ärsyynnyn samaan aikaan.
Ylimieliset ovat kaikki järjestään onnettomia materialisteja.
Entä jos on enimmäkseen vähän omissa maailmoissaan? Ei siis ujo, tarkoituksellisesti ylpeä vaan ainoastaan hajamielinen ja omissa jutuissaan kiinni ja omissa maailmoissaan?
Itse olen sellainen. En tarkoita olla töykeä, mutta kuuntelen vain niin paljon musiikkia / ajattelen / mietin projekteja, että en siksi aina jotenkin huomaa muita ihmisiä / muuta maailmaa. Toivon että en vaikuta töykeältä, mutta oman pään sisällä on vaan niin loputtomiin kaikkea.
Tavallaan siis: kaikki ihmiset eivät tarkoituksella ole ylimielisiä, mutta on vaan niin paljon kaikkea muuta mielessä. Sitten ihan säikähtäisi, jos joku yhtäkkiä vaikka juttelisi!
Huomaan tämän esim. yhdellä kuntokeskuksella, jossa käyn. Toiset ovat ihmis-ihmisiä, heti hommaamassa kavereita ja tutustumassa toisiin. Toiset taas tekevät niitä kuntojuttuja, keskittyvät liikkeisiin ja kuuntelevat vaikka musaa. Kumpikaan ihmisryhmä ei tahdo toisillee mitään pahaa, mutta keskittyvät vaan eri asioihin. Ei ehkä siis pidä heti leimata ylimieliseksi, jos joku sattuu vaan viihtymään omissa oloissaan?
Ainahan löytyy määrittelijöitä. Useimmiten tarkoituksena on lytätä.
Meikkaat --> pinnallinen
Haluat pukeutua siististi -->pinnallinen ja mahdollisesti materialisti
Et avaudu heti ---> ylimielinen
Haluat tehdä työksesi jotakin mistä nautit ---> luulee olevansa parempi, kun työ kuin työ ei kiinnosta
Et juo alkoholia --> tiukkapipo
Juot silloin tällöin alkoholia --> alkoholisti
Haaveilet ---> uniikki lumihiutale
Et tahdo parisuhteeseen päihdeongelmaisen kanssa ---> luulee olevansa parempi
Ennemmin töissä kuin työtön --> ahne materialisti, työnarkomaani, mikään ei riitä
Työtön --> laiska paska, joka tahtoo loisia
Tahtoo pärjätä taloudellisesti itsenäisesti --> kyvytön pyytämään apua
Treenaa kuntosalilla --> pinnallinen ja välittää ainoastaan ulkonäöstä
Elämäntapamuutos --> ei hyväksy itseään sellaisena kuin on
Elämäntapamuutos paussilla --> ei rakasta itseään tarpeeksi
Asettaa rajat ---> itsekäs
Suostuu auttamaan ---> Miellyttäjä ja läheisriipuvainen
Keskustelee saman miehen kanssa useammin kuin kerran ---> rakastunut ripustautuja
Ei harrasta yhden yön juttuja --> estynyt lapsellinen pihtari
Harrastaisi mielellään seksiä ---> miehenkipeä jakorasia
Ei rakastu jokaiseen kohtaamaansa mieheen ---> Nirppanokka jolle kukaan ei kelpaa tai riitä
Juttelee hetkellisesti samaan pöytään istuutuvan kanssa ---> miehenkipeä epätoivoisesti jokaista miestä yrittävä, häirikkö
Sanoo naiselle kohteliaisuuden -->lesbo
Kehuu miestä naisen seurassa-->näkee miehet paremmiksi kuin naiset
Uskoo korkeampaan voimaan --> tyhmä uskovainen
Ei koe henkisen valaistumisen etsimistä tavoitteekseen --> epähenkinen ja pinnallinen
Olisi kiva käydä oopperassa --> elitisti, luulee olevansa parempi
Voisin jatkaa tätä listaa loputtomiin analyyseistä joita olen saanut osakseni. Loppujen lopuksi määreet kertovat enemmän arvostelijan asenteista kuin yksittäisen seikan perusteella tehdystä arviosta. Yhdistävänä tekijänä se, että arvostelija on kokenut valintojen olevan ristiriidassa hänen valintojensa kanssa.
Eli ap. Sille mitä eleistäsi ja olemuksestasi luetaan ei välttämättä ole tekemistä sinun ulosantisi kanssa vaan sen miten ylimielisyyskommentin sanoja on tulkinnut sinut. Lisäksi aina on joka tapauksessa joku, joka vetää herneet nenäänsä riippumatta siitä mitä teet tai mitä valitset.
"Millainen ihminen vaikuttaa ylimieliseltä?
Uskoisin, että ylimielinen ihminen vaikuttaa ylimieliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Jos yrittää jollain keinoin nostaa itseään jalustalle ja kuvittelee olevansa muita tärkeämpi.
M39
Mutta totuushan on , että osa on parempia. Onhan jalkapallojuokkueessakin tähtopelaajansa.jotka ratkaisevat pelejä.
"Eli ap. Sille mitä eleistäsi ja olemuksestasi luetaan ei välttämättä ole tekemistä sinun ulosantisi kanssa vaan sen miten ylimielisyyskommentin sanoja on tulkinnut sinut. Lisäksi aina on joka tapauksessa joku, joka vetää herneet nenäänsä riippumatta siitä mitä teet tai mitä valitset."
Tämä on hyvä kommentti!
Ehkä osa ihmisistä on myös jotenkin liian riippuvaisia toisten ihmisten hyväksynnästä ja mielipiteistä? Välillä voisi mennä vain omaa tietään. Kyllä tietty peruskohtelias voi aina olla, mutta se käy väsyttäväksi jos yrittää ihan alituiseen miellyttää kaikkia. Se ei ole mahdollista, aina joku ei pidä / pitää ylimielisenä / ylpeänä, muuten vaan inhoaa koska sulla on väärän värinen paita. Kannatan siis peruskohteliaisuutta, mutta ole rohkeasti oma itsesi muutoin.
Olin ennen ihminen, joka koko ajan pelkäsi mitä muut ajattelevat minusta. Sitten yksi päivä vaan väsyin koko kuvioon. Nyt annan itseni olla sellainen kuin olen, ujo tarkkailija. Olen hyvin kohtelias, mutta en enää yritä saada kaikkia tykkäämään itsestäni. Tämä antaa takuulla osalle ihmisistä ylimielisen kuvan, mutta esim. todelliset ystävät tietävät että autan varmasti tilanteessa kuin tilanteessa.
En enää jaksa yrittää puhua kaikille / olla kiva kaikille. Pysyn ryhmien reunamilla, kuuntelen, osallistun jos on pakko ja mukavissa ystäväryhmissä olen sosiaalinen, nauravainen ja eläväinen. Joissain harrasteissa menen täysin omia teitäni, koska en ole joka paikasta hakemassa kavereita vaan keskityn itse asiaan. Tämäkin antaa takuulla ylimielisen kuvan. Mutta siitä huolimatta, tunnen itseni. Säästelen sosiaalisia resursseja niille, jotka aidosti ovat kivoja minullekin. Enkä piittaa yhtään, vaikka pidettäisiin ylimielisenä. Mikäs se on muita miellyttäessä, itsensä kanssa pitää olla koko ajan, sanoi mm. Juice Leskinen. Siksi ei kannata liikaa murehtia koko ajan siitä, mitä muut ajattelevat sinusta. Luultavasti he ajattelevat kuitenkin vain itseään.
Työpaikalla etenkin nämä:
- Vähättelee muiden työtä. Esimerkiksi taivastelee, miten jollakin henkilöllä voi kestää jonkin asian tekeminen niin kauan, koska ei ymmärrä siitä asiasta itse riittävästi, jotta tietäisi, että se asia on monimutkainen ja vaatii paljon työtä.
- Valikoi kenelle vastaa viesteihin. Ei vastaa esimerkiksi itseään hierarkiassa alempana oleville tai heikommin koulutetuille. Esimerkiksi DI ei vastaa AMK-insseille tai johtaja ei vastaa asiantuntijalle. Yleensä vastaa niille, joista arvelee olevan itselleen hyötyä.
- Pitää omia kykyjään ylivertaisina. Luulee osaavansa kaiken ja tietävänsä kaiken paremmin kuin muut, mukaan lukien tiettyihin asioihin erikoistuneet asiantuntijat.
Nuo voi ehkä olla narsistisiakin piirteitä, eikä pelkästään ylimielisyydestä johtuvia. Jos ei katso silmiin tai ei hymyile, ei yleensä johdu ylimielisyydestä vaan ujoudesta. Joillakin on myös kasvosokeutta, minkä vuoksi eivät aina tunnista henkilöitä ja voivat vahingossa jättää tervehtimättä.
Jos komea mies tai kaunis nainen on ujo niin helposti pidetään ylimielisenä. Kokemusta on