Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen vaikuttaa ylimieliseltä?

Vierailija
02.09.2015 |

Millaiset piirteet saa teidät pitämään jotain ihmistä ylimielisenä? Kuulen ihan liian usein että puolituttujen käsitys musta on se, että olen ylimielinen, vaikka mielestäni suhtaudun lähtökohtaisesti tuntemattomiinkin positiivisesti. Katsekontaktia saatan joskus välttää ihan vaan ujouttani. Haluaisin päästä eroon tästä vaikutelmasta jonka ilmeisesti annan, mutta hankalaa kun en tiedä mistä käsitys ihmisille tulee. 

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on sanottu ylimielisen/vihaisen näköiseksi, varsinkin jos mulla on kova keskittyminen päällä johonkin asiaan. Bitchy resting face? Olen vähän ujo, mutta mielestäni kyllä ihan mukava eikä kukaan minut paremmin tunteva ole sanonut minua ylimieliseksi.

Kerran meinasi leuka tippua lattiaan, kun olin hakemassa ammattikoulun työharjoittelupaikkaa. Eräs keski-ikäinen rouvashenkilö haastatteli minua ja kyseli kokemuksiani alalta (olin ollut alalla kesätöissä aiemmin) ja sanoin tehneeni vähän sitä sun tätä aina kahvinkeitosta, roskienviennistä ym. asiakaskäynteihin. Nainen suuttui tästä ihan älyttömästi ja haukkui minut ylimieliseksi, sanoi "kun olet 20 vuotta ollut tällä alalla, vasta sitten voit sanoa tehneesi sitä sun tätä!". En silloin, enkä vieläkään ymmärrä mistä hän suuttui, kun itse tarkoitin etten nyrpistele millekään hommalle mikä eteen tulee.

Vierailija
22/97 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin oikeasti ylimielinen mutta olen huomannut että minua on pidetty nuorempana ylimielisenä kun olin kauhean ujo.
Minua on varmaan myös pidetty aikuisena ylimielisenä kun en ole muka tunnistanut ihmistä vaan kävellyt ohi. Niin olen tehnyt kun olin yhä työttömänä enkä jaksanut kuunnella toisten juttuja omista työmenoistaan ja ihmettelyä siitä miten en muka löydä töitä. Oli 90-luvun lama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ihmiset ottaa "ylpeä akka" kohteekseen sellasen joka on suht avoin ja reipas, mutta esimerkiksi kaunis tai tosi hoikka, ei pyöreäkasvoinen. Aikuset ihmiset ei vielä tiedä ettei ihmisen kasvonpiirteistä voi luonnetta päätellä.

Vierailija
24/97 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 08:35"]

Ylimieliseksi haukkumista käytetään myös vallankäytön välineenä: että naisen pitäisi aina mahtua käytöksellään yhteen muottiin.

[/quote]Näin juurikin. Yritetään murtaa toisen itsetunto, jotta hän alkaisi käyttäytyä naisellisen ujosti ja jatkuva hymy päälle. Älä vain lennä lankaan. Ole oma itsesi, äläkä mielistele ketään!

Vierailija
25/97 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpa esimerkin: Eräs vanhempi opiskelijakaverini joka on aika pyöreä, ja näyttää ns.tosi mukavalta, pyöreät äidilliset kasvot jne, on todella ilkeä arvostelija. Kerran hän sanoii että yks pitkä ja klassisen kaunis nuorempi opiskelija on ylimielinen. Ja ei ollut edes koskaan jutellut sen kans. Itse sanoin että minusta vaikuttaa kivalta. Eli pyöreät, pyöreäkasvoiset on pahimpia ilkeilijöitä.

Vierailija
26/97 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:09"]

Sanonpa esimerkin: Eräs vanhempi opiskelijakaverini joka on aika pyöreä, ja näyttää ns.tosi mukavalta, pyöreät äidilliset kasvot jne, on todella ilkeä arvostelija. Kerran hän sanoii että yks pitkä ja klassisen kaunis nuorempi opiskelija on ylimielinen. Ja ei ollut edes koskaan jutellut sen kans. Itse sanoin että minusta vaikuttaa kivalta. Eli pyöreät, pyöreäkasvoiset on pahimpia ilkeilijöitä.

[/quote]Sori naurattaa toi sun hieman vahva yleistäminen :D

Vierailija
27/97 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet nyt sanoo sitä kaikista naisista jotka vähänkään ns. loukkaa niitä. Ja loukkaaminen voi olla vaikkapa se että ei ota takkia kun toinen tarjoaa:D Näin mulla esimerkiksi on käynyt. Mutta koska olen aika kettuuntunut siihen että ihmiset sanoo ylpeäksi niin otan nimenomaan sen asenteen tuota miestä kohtaan. Eli todella vit*umaisen ylpeän snobin asenteen ja tuhahtelen pilkallisesti vain. Kato sitä saa mitä tilaa. Ei minua pysty murentaa tuollasella vallankäytön välineellä, niinkuin joku ketjussa osuvasti sanoi. Sehän vain yrittää saada minut matelemaan. Ja mikä huvittavinta se sanoi sen kaikkien kuullen, että heti arvas mun olevan ylpeä, mutta kun oltiin kahestaan sanoi että sie olet heti niin mukava ja tervehit iloisesti yms. Eli halus nolata muiden nähden. Ja sitä saa mitä tilaa, alan juuri oleen tuollanen sitä kohtaan, saa nähdä mitä ylpeys oikeasti on. 

Vierailija
28/97 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:19"]

[/quote]Sori naurattaa toi sun hieman vahva yleistäminen :D

[/quote]yhtä paljon yleistämistä kuin keskustelun aihekin,jonkun ilmeestä päätellään ylimielisyys yms. Mutta suoraan sanottuna, mun kokemus pohja näistä pyöreäkasvoisista ilkimyksistä on laaja, ja olen oppinut varomaan niitä. Näin se vaan menee. Ihmisille kehittyy omia yleistämiskaavojaan muutaman mulkeron takia.

Vierailija
29/97 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan ylimielisenä pidetään helposti henkilöitä, joilla on jonkun verran tietoja ja taitoja, mutta jonka sosiaaliset taidot jostain syystä eivät ole priimaa, tuntuvat muista helposti ylimieliseltä. Osaksi varmaan siksi, että he saattavat luulla ihan oikeasti auttavansa muita silloinkin, kun muut kokevat ko. touhun besserwisseröintinä. Samoin jos hieman pelkää sosiaalisia tilanteita ja yrittää salata tämän, kasvoilta ei välttämättä näy mitään tunteita, minkä myös moni tulkitsee ylimielisyydeksi.

Itse harrastin molempia näistä joskus teininä, ja ihmettelen näin jälkikäteen, miten kukaan sieti minua.

Vierailija
30/97 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on sanottu useinkin ylpeäksi. Nyt olen jo sen ikäinen etten enää välitä mitä muut ajattelee. On nimittäin ollut monia öitä kun en ole nukkunut tuon takia, nimenomaan koska itse olen aina ollut kohtelias ja reilu muita kohtaan. Niin olen tosiaan päätynyt lopputulokseen että vallankäyttöä. Ja en enää välitä. Kyllä se joka minut oikeasti tuntee tietää millanen olen. Vaikka jotkut ystävät hämmästyy vielä vuosienkin jälkeen, että "sinähän olet ihana ihminen", koska en näytä siltä. Mutta olen aina henkeen ja vereen lojaali sille kuka mulle on hyvä. Puolustaisin vaikka hautaan mun ystäviä ja perhettä.

Vierailija
31/97 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä että tuo jos mikä on kiusaamista. Jos haukutaan ylimieliseksi. Vaikkapa ulkonäön takia, esim vahva leuka ja pitkä nenä jne. Eli jos esim työpaikalla sanottaisiin, niin veisin jo pomon puheille koska olen niin totaalikyllästynyt siihen .Itse olen aina se joka tervehtii kaikkia ja kyselee kuulumiset muut ei aina edes tervehdi. KIUSAAMISTA

Vierailija
32/97 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni on sanonutkin, ujous nyt päällimmäisenä tulee mieleen. Etenkin yhdistettynä miellyttävään ulkomuotoon. Sitten kun ihmisarkuuttaan vastaan yrittää taistella hymyilemällä ja vääntämällä juttua, mutta vaikutelma jää auttamatta hiukan pakotetuksi, tämäkin voidaan tulkita ylimielisyydeksi.

Jotkut ujommat saattavat myös lukea reippaan, sosiaalisen käytöksen hyökkääväksi ja täten ylimieliseksi. Etenkin jos henkilö juttelee omista asioistaan. Taitaa koko ilmiö olla katsojan silmässä ja omissa epävarmuuksissa.

Erityismaininta luovien alojen freelancereille: työstään asianmukaisen korvauksen pyytäminen, etenkin jos tekijä on nuori nainen, on ylimielistä. Itse asiassa ammatistaan puhuminen ylipäänsä, koska "itseään taiteilijoina pitävät" ovat aina "ylimielisiä". Myös monet muut korkeasti koulutetut ovat ylimielisiä, ja jos he intoutuvat muistelemaan opintojaan, opettajiaan tai opiskelukavereitaan, he syyllistyvät mitä räikeimpään ylimielisyyteen.

Vierailija
33/97 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti kaks mun luokkalaista lihavaa tyttöä arvostelee koko ajan mua kuinka mä oon niin alipainonen

Siis öööh mä oon ihan normaali painonen meillä oli just terveystarkastus ettää joo siis mua vituttaa ne tyypit ihan sikana

Vierailija
34/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni ollut hiljainen, jännittäjä ja hyvin ujo. Työpaikoissa olen kuullut, että olen ylimielinen, kun en muiden puuhailuista paljon perusta. En välitä kommenteista. Tein vain työni, niin hyvin, kuin pystyin.

Vierailija
35/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku voi mun mielestä näyttää ylimieliseltä, esim jos kulkee nokka pystyssä ja katsoo muita kulmien alta tms. Mutta ton perusteella mä en vielä tee mitään tulkintaa siitä onko hlö oikeastikki ylimielinen. Jos sitten tutustun hlöön ja ton lisäksi, esim. Tylyttää muita ja lannistaa, sillon mä kategorisointi tyypin ylimieliseks.

Vierailija
36/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylimieliseksi käytetään myös vallankäytön välineenä: että naisen pitäisi aina mahtua käytöksellään yhteen muottiin.

Kyllä, ja yllättävän usein ylimieliseksi naista nimittelevä on mtös nainen.

Vierailija
37/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori naurattaa toi sun hieman vahva yleistäminen :D

Haloo se oli ton kommentin pointti - ei saa tuomita ulkonäön perusteella :D

T. eri

Vierailija
38/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on sanottu useinkin ylpeäksi. Nyt olen jo sen ikäinen etten enää välitä mitä muut ajattelee. On nimittäin ollut monia öitä kun en ole nukkunut tuon takia, nimenomaan koska itse olen aina ollut kohtelias ja reilu muita kohtaan. Niin olen tosiaan päätynyt lopputulokseen että vallankäyttöä. Ja en enää välitä. Kyllä se joka minut oikeasti tuntee tietää millanen olen. Vaikka jotkut ystävät hämmästyy vielä vuosienkin jälkeen, että "sinähän olet ihana ihminen", koska en näytä siltä. Mutta olen aina henkeen ja vereen lojaali sille kuka mulle on hyvä. Puolustaisin vaikka hautaan mun ystäviä ja perhettä.

Sama homma täällä!

Vierailija
39/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat ihmiset ovat todella usein ylimielisiä. Luulevat ja väittävät olevansa "muodokkaita", ja halveeraavat hoikempia ja kauniimpia koska ovat sisältä kuitenkin kateellisia. Mutta ylimielinen ja välinpitämätön asenne oikein hehkuu lihavista ihmisistä.

No johan oli melkoista paskanpuhetta. 

Vierailija
40/97 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eräs erittäin kaunis kaveri, joka on maailman ihanin ihminen luonteeltaan. Aito ja suvaitsevainen tyyppi, joka ei koskaan valita mistään, mutta jaksaa aina kuunnella toisten murheita ja tsempata. Silti useat yhteiset tuttavamme ovat kutsuneet häntä ylimieliseksi, mikä on etäännyttänyt minua näistä tuttavista, sillä en jaksa kuunnella toisten arvostelua. Tässä tapauksessa ylimielisiksi haukkuvat tuskin itse ovat sinut itsensä kanssa, ja purkavat pahaa oloaan vertaamalla itseään muihin. Jos on terve itsetunto - ja joku ihminen ei ole käytöksellään osoittanut olevansa ylimielinen - ei ihmisellä pitäisi olla mitään tarvetta selittää jonkun ihmisen olevan ylimielinen. Jos teet näin minulle, annat vain itsestäsi huonon kuvan.

#lauantaiavautuminen