Miten joku voi käyttää terveyssiteitä?
En ole käyttänyt siteitä varmaan kohta 20 vuoteen (ikää 36) mutta nyt en ollut muistanut ostaa tamponeja ja kaapista löytyi jotain lehden mukana tulleita Alwaysin ilmaisnäytehässäköitä, joihin turvauduin kun en jaksanut lähteä kauppaan.
Herran jestas että nämä siteet hautovat, haisevat ja tuntuvat epämukavilta. Kulkeeko jengi oikeasti kuukautisten aikaan päiväkausia moinen hässäkkä pöksyissään?
Kommentit (131)
kyl se tamppoonikin hautoo ällösti ja vielä sisällä.... yök.
Tamponi ei haudo. Se on steriili, eikä joudu kosketuksiin ilman kanssa, joten siinä (olevassa veressä) ei bakteerit kerkeä kasvamaan, kuten siteessä.
Tamponi vaihdetaan 4-8 tunnin välein, jos joutuu tuota useammin vaihtamaan, koko on liian pieni. Jos tamponi on osittain kuiva, koko on liian suuri. Jos ei Tampaxin super plus riitä, on kyllä jo kuukautishäiriö.
Asettimen kanssa laitto on hygieenistä, mutta asetin pitää mennä tarpeeksi syvälle, muuten tamponi jää painamaan. Liian syvälle ei tamponia voi saada. Kädet pestään tietenkin ennen ja jälkeen asettamisen.
Kyllä olisi hankalaa ja elämää rajoittavaa kulkea vaippapöksynä lähes viikko joka kuukausi, (etelänmatkat, uimahallit, rannat, tiukat housut jne...)
Oletteko te vaippapöksyt oikeasti kesähelteellä menemättä uimaan ja rannalle, vain koska teillä on kuukautiset? Voi helvata. Sheivatkaa ne karvat hiiteen, tunkekaa se tamponi sinne ja narukin piiloon, bikinit päälle ja nauttikaa elämästä.
Tamponin kanssa kuukautiset voi unohtaa eikä ällöä veren valumista tarvi tuntea!
Ei ole oma asia!
Siinähän kärsii perhekin jos äiti on aivan täysin tamponivastainen! Lapset ja isi ei pääse äidin kanssa kesällä uimaan! Ja voi niitä tyttöparkoja teini-iässä, joiden äidit vastustaa tamponeja, rättipepuiksiko heidätkin sit käännytetään? Päivätkö he istuvat verinen rätti perseessä koulunpenkillä? Ei ole oma asia, ei.
Ja aatteleppa, jokainen oppii se tamponin käytön kun vaaan viitsii opetella eikä heti anna periksi. Onko teillä rättipepuilla tapana heittää pyyhe kehään heti kun vähän vastustaa jossakin asiassa? Minä en anna periksi ikinä!
Nyt kaikki vastustamaan rättipeppuja!!
:D
Tamponi ei haudo. Se on steriili, eikä joudu kosketuksiin ilman kanssa, joten siinä (olevassa veressä) ei bakteerit kerkeä kasvamaan, kuten siteessä.
t. Leikkaussalihoitsu
tarpeeksi puhdas kuten on pumpulit, vanulaput ym.
Ei siinä niitä pöpöjä ole mitä käsistä löytyy, siksi tamponiin ( esim. Tampax) ei kosketakaan käsin.
että itse asiassa side on hygieenisempi vaihtoehto kuin tamponi, koska veri valuu ulos sieltä, missä tulehdusriski on suurin. Käyttäjästä tamponi voi tuntua siistimmältä, koska veri ei näy, mutta se on taas toinen asia.
t. Leikkaussalihoitsu
jos joskus joutuu sellaisen kanssa pakosta ähläämään on kokoajan epäsiisti ja epämukava olo.
Mutta ymmärrän hyvin ettei kaikki ratkaisut käy kaikille.
Itse olen onnellisessa asemassa siinä, ettei ole koskaan mitään ongelmia ollut, ei esim. hiivaa ikinä, ei myöskään virtsatulehduksia. Eli olen voinut aina käyttää tamponia ja myös käyttänyt, paitsi synnytyksen jäkivuodon aikaan.
Olisi kammottavaa jos 4 päivää kuukaudesta elämä olisi yhtä valuvaa ällötystä. Nyt kuukautisia tuskin huomaa. Hankkisin varmaan hormonikierukan tms. ihan vaan siinä toivossa ettei vuotoa sitten olisi toivottavasti lainkaan.
että itse asiassa side on hygieenisempi vaihtoehto kuin tamponi, koska veri valuu ulos sieltä, missä tulehdusriski on suurin. Käyttäjästä tamponi voi tuntua siistimmältä, koska veri ei näy, mutta se on taas toinen asia.
t. Leikkaussalihoitsu
tamponin käytössä onkin sääntöjä, eli max 8 tuntia voi käyttää samaa tamponia. Tamponit ei haise kuten siteet alkavat 8 tunnissa lemuta kun joutuvat ilman kanssa kosketuksiin, joten kyllä tamponit ovat ehdottomasti hygieenisempiä.
Gynesi varmaan viittasi Toksiseen sokkioireyhtymään. Kunnon alapääpesu tamponin vaihdon yhteydessä (myös ne veret & mahdollinen nukka pois sieltä sisuksista) käsihygienia ja tamponin säännöllinen vaihto, ei ole vaaraa.
käytän kuukautiskuppia. olen 44 vuotias, aloitin kupin käytön pari vuotta sitten. laitan kupin kun tihkuttelu alkaa. Mulla on vuotoa n. 3 päivää joista 1 runsaampaa. silloin saatan vaihtaa kupin myös päivällä, mutta yleensä vaihdan sen aamulla, otan töiden jälkeen pois, pesen, laitan takaisin, otan pois ja pesen ennen yöunia jne. Eli 3 kertaa päivässä: aamu, iltapäivä, ilta. Helppoa.
Käytin aiemmin siteitä ja tamponeita, mulla on myös muutama kestoside. Kestikset on vähän epämukavia kun niissä on se neppari, mutta muuten kivoja, ne voi heittää pesukoneeseen lakanapyykin seassa. Matkoilla saatan käyttää pikkuhousunsuojaa. Lopputihkuttelussa käytän vain puuvillapöksyjä, jotka pesen sitten 90 asteessa.
Kuppi tuntuu paremmalta kuin tamponi, sillä mulla tamponi tuntui kuivattavan paikkoja. Kun kuppi on paikallaan, pillu pysyy kosteana ja mukavan tuntuisena.
Minä herään 1-2 kertaa yössä vaihtamaan siteen. Välillä tulee verta lakanoillekin. Tamponia osaan käyttää, mutta siitä tulee läpi. Unenpöppörössä siteen vaihto on helpompaa kuin tamponin. Ai niin, mutta eihän kenelläkään VOI olla runsaita kuukautisia, kun The AV-Mammallakaan ei ole.
Millaiset toppaukset sitten pitää olla yöllä jos on runsaat kuukautiset ja tamponi ei muka sovi? Jos sitä verta tulee litratolkulla niinkuin joidenkin kirjoituksista vois päätellä niin eikö se tule siteestä ohi etu- ja takapäästä ja molemmilta sivuilta? Vai nukahteletteko istuallaan ja nousette parin tunnin välein vaihtamaan sidettä?
Tamponin käyttö taitaa sit olla taitolaji, kyllähän joskus huomaa kun se on väärässä asennossa/ei tarpeeksi syvällä, sen tuntee. Ilman asetinta helpompi saada oikealle paikalleen mielestäni, on se "näppituntuma", asettimen kanssa ei meinaa mennä oikeaan kohtaan. Tottumuskysymys tietysti.
en oo synnytysten jälkeen enää voinu käyttää tampoonia, ja ennen synnytyksiä käytin useamman vuoden pelkästään tampoonia kuukautissuojana.. en tiiä, mikä muuttu, mutta en saa enää tampoonia paikalleen niin, ettei se tuntuis.. vaikuttaneeko sitten ensimmäisessä synnytyksessä emättimeen tullut reilu 5cm repeämä...
itseasiassa en muuta käytäkkään kuin äärimmäisessä hädässä. Mua inhottaa työntää sisään mitään (mulkku on täysin eriasia!). Ällöttävää työntää sormia sisään niin kun tamponin käytössä, vaikka on asettimella varustettuja, mutta silti. Kädetkin menevät aina vereen tamponien kanssa säätäessä, siteiden kanssa ei sitä ongelmaa. Kuukuppi olisi minulle kauhistus! Näen itseni sieluni silmin huijauttamassa kupillisen lämmintä, haisevaa verta päälleni kun olisin ottamassa kuppia pois, ja ajatus siitä että se pitäisi tunkea sisään, ei, ei. Siteet ovat minulle paras vaihtoehto, helpoimpia käyttää.
Minä herään 1-2 kertaa yössä vaihtamaan siteen. Välillä tulee verta lakanoillekin. Tamponia osaan käyttää, mutta siitä tulee läpi. Unenpöppörössä siteen vaihto on helpompaa kuin tamponin. Ai niin, mutta eihän kenelläkään VOI olla runsaita kuukautisia, kun The AV-Mammallakaan ei ole.
Millaiset toppaukset sitten pitää olla yöllä jos on runsaat kuukautiset ja tamponi ei muka sovi? Jos sitä verta tulee litratolkulla niinkuin joidenkin kirjoituksista vois päätellä
No en oo mamma, mutta mä olen aina ihmetellyt näitä niagara-kuukautisista puhuvia, eikö siihen ole mitään lääkitystä? Koska ei kai se ihan normaalia ole?
Mutta kaikkiin vaivoihin ei silti ole tehoavaa hoitoa. Uskokaa tai älkää, ikävin lieveilmiö runsaissa kuukautisissa ei ole av-mammojen paheksunta siteiden käyttämisestä. :) Termoablaatiota olen pyytänyt, mutta ei ole suostuttu.
Näen itseni sieluni silmin huijauttamassa kupillisen lämmintä, haisevaa verta päälleni kun olisin ottamassa kuppia pois, ja ajatus siitä että se pitäisi tunkea sisään,
Minua myös inhotti kuukupin ajatuskin ennen kuin aloin niitä käyttää. Pidin niitä epähygieenisiä ekohörhöjen hihhulointeina. Mutta sitten tajusin, että kuppi ja sen käyttö on just niin hygieenistä kuin minä olen. Ja minä olen erittäin tarkka puhtaudesta :)
Kun otan kupin pois, pesen kädet ja laitan käsidesiä. Pissaan, pyyhin. Laitan sormenpäät pillun suulle. Käytän Divakuppia, joka on pitkä ja otan sen pohjasta kiinni. Puristan vähän, paineet katoavat ja vedän sen pois. Veri on siellä sisällä nätisti kuin kahvikupissa. En ole koskaan kaatanut sitä päälleni. Veri ei myöskään haise muulle kuin "puhtaalle verelle". Esim siteissä muhiva veri haisee aivan erilaiselle. Haju ei ole epämiellyttävä.
Sormet ovat joskus veressä, mutta pesulla lähtee. Itse asiassa musta tuntuu, että olen oppinut tuntemaan pilluni paremmin kupin myötä. En pidä sitä myöskään "likaisena" paikkana, en kuukautisten aikanakaan. Oma veri on omaa verta, räkä tai vaikku on paljon kamalampaa eritettä.
No en oo mamma, mutta mä olen aina ihmetellyt näitä niagara-kuukautisista puhuvia, eikö siihen ole mitään lääkitystä? Koska ei kai se ihan normaalia ole?
On siihen ja kannattaa kysyä gyneltä. Minäkin sain, vaikka menkat ei edes olleet erityisen runsaat. Ja ihan tavallinen burana vähentää vuotoa, jos sen ottaa heti kun menkat on alkamaisillaan.
itseasiassa en muuta käytäkkään kuin äärimmäisessä hädässä. Mua inhottaa työntää sisään mitään (mulkku on täysin eriasia!). Ällöttävää työntää sormia sisään niin kun tamponin käytössä, vaikka on asettimella varustettuja, mutta silti. Kädetkin menevät aina vereen tamponien kanssa säätäessä, siteiden kanssa ei sitä ongelmaa. Kuukuppi olisi minulle kauhistus! Näen itseni sieluni silmin huijauttamassa kupillisen lämmintä, haisevaa verta päälleni kun olisin ottamassa kuppia pois, ja ajatus siitä että se pitäisi tunkea sisään, ei, ei. Siteet ovat minulle paras vaihtoehto, helpoimpia käyttää.
mene sellaiseen vessaan jossa ei ole suihkua ja lavuaaria! Eikö sinua ällötä ajatus siitä että sulla on peppu ihan punaisena verestä, likainen ja kostea, iho hautuu ja haisee. Kyllähän siteitten kanssa joutuu enemmän pesemään verta, se on totuus! Tamponit voi kätevästi tipauttaa pönttöön siinä istuessa, ei sitä verta edes huomaa. Sitten vaan sujauttaa nopeasti uuden tilalle. Ei näy verta missään.
kyl se tamppoonikin hautoo ällösti ja vielä sisällä.... yök.
Tamponi vaihdetaan 4-8 tunnin välein, jos joutuu tuota useammin vaihtamaan, koko on liian pieni. Jos tamponi on osittain kuiva, koko on liian suuri. Jos ei Tampaxin super plus riitä, on kyllä jo kuukautishäiriö.
Asettimen kanssa laitto on hygieenistä, mutta asetin pitää mennä tarpeeksi syvälle, muuten tamponi jää painamaan. Liian syvälle ei tamponia voi saada. Kädet pestään tietenkin ennen ja jälkeen asettamisen.
Kyllä olisi hankalaa ja elämää rajoittavaa kulkea vaippapöksynä lähes viikko joka kuukausi, (etelänmatkat, uimahallit, rannat, tiukat housut jne...)
Oletteko te vaippapöksyt oikeasti kesähelteellä menemättä uimaan ja rannalle, vain koska teillä on kuukautiset? Voi helvata. Sheivatkaa ne karvat hiiteen, tunkekaa se tamponi sinne ja narukin piiloon, bikinit päälle ja nauttikaa elämästä.
Tamponin kanssa kuukautiset voi unohtaa eikä ällöä veren valumista tarvi tuntea!
Vaikka pitäisin pienintä tamponia koko päivän, on se liian kuiva kun otan sitä pois ja tuntuu pahalle. Onneksi kuukautiset on todella niukat, vain pari päivää ja vain pari kertaa vuodessa. Kyllä sen muutaman päivän kestää vaikka pikkuhousunsuojalla.
Millaiset toppaukset sitten pitää olla yöllä jos on runsaat kuukautiset ja tamponi ei muka sovi? Jos sitä verta tulee litratolkulla niinkuin joidenkin kirjoituksista vois päätellä
on mulla käytössä. Ja silti tulee lakanoille verta. Lääkärissä käyty ja kuulemma vielä normaalirajoissa mennään... :/
Ja kierukan takia en tamponia käytä.
Menkkojen kanssa on ainainen söhräys oli sitten tampooni tai side.
Tampoonissa on se hyvä puoli että itselläni se on luotettava jos muistaa vaihtaa tarpeeksi usein.
Sidettä käytettäessä tulee AINA ohi/yli/ali vuotoja, vaikka käytän pisintä vaihtoehtoa.
Kun en tiedä pääsenkö vessaan vaihtamaan tampoonia pidän varmuudenvuoksi myös sidettä.
Kyllä sen sitten todella tuntee kun tampooni pitää vaihtaa.