Miten joku voi käyttää terveyssiteitä?
En ole käyttänyt siteitä varmaan kohta 20 vuoteen (ikää 36) mutta nyt en ollut muistanut ostaa tamponeja ja kaapista löytyi jotain lehden mukana tulleita Alwaysin ilmaisnäytehässäköitä, joihin turvauduin kun en jaksanut lähteä kauppaan.
Herran jestas että nämä siteet hautovat, haisevat ja tuntuvat epämukavilta. Kulkeeko jengi oikeasti kuukautisten aikaan päiväkausia moinen hässäkkä pöksyissään?
Kommentit (131)
ja tamponeista vielä vähemmän. Tamponissa ongelmana limakalvojen ärsytys ja ohivuodot: tamponi kastui läpi pituussuuntaan toiselta puolelta ja jäi toinen puoli kuivaksi. Kai jokin rakenteellinen ominaisuus.
Onneksi jo vuosia sitten keksin ennakkoluulottomasti kokeilla kankaisia kestositeitä. Niitä on helppo ommella itsekin. Puuvillaflanelli on ihan toista luokkaa ihoa vasten kuin kertissiteiden materiaalit. Varsinkin kuukupin lisävarmistuksena tai niukassa vuodossa toimivat loistavasti. Runsaampien vuotojen aikana ovat ainoana suojana vähän työläät.
Ja kuukuppi toimii minulla myös paljon paremmin kuin tamponi, koska siinä ei sisään asettaessa hankaannu imukykyinen puvillavanu limakalvoa vasten.
Mulla on sellainen olo, kuin olisi koko ajan pikku pippeli pimpissä. Se on tosi ärsyttävää. Enkä myöskään saa niitä laitettua sisälle. Takertuvat emättimen reunoihin. Kai sitten pitäis käyttää liukuvoidetta tai jotain. Eikä mulla ole mitään ongelmia kuivuuden tai seksin kanssa. Mutta pimppi ei vaan ole tarpeeksi kostea, jotta sinne kivuttomasti tamponin saisi. Kun nyt toi tamponin laitto ei noin niinkun kiihota, jotta kostuisi. Aika vaikea sitä on rutikuivaan pimppiin työntää.
jos pimppisi on rutikuiva? Sitä on tarkoitus käyttää vain, jos on vuotoa ja silloin - yllätys yllätys - pimppi EI ole rutikuiva.
yksilöllisiä juttuja, kukin saa käyttää mistä tykkää. Mutta jos tamponi tuntuu vaikealta laittaa niin voihan sen päähän laittaa hiukan hajusteetonta kosteusvoidetta. Niin menee helpommin.
Ei ole oma asia!
Siinähän kärsii perhekin jos äiti on aivan täysin tamponivastainen! Lapset ja isi ei pääse äidin kanssa kesällä uimaan! Ja voi niitä tyttöparkoja teini-iässä, joiden äidit vastustaa tamponeja, rättipepuiksiko heidätkin sit käännytetään? Päivätkö he istuvat verinen rätti perseessä koulunpenkillä? Ei ole oma asia, ei.
Ja aatteleppa, jokainen oppii se tamponin käytön kun vaaan viitsii opetella eikä heti anna periksi. Onko teillä rättipepuilla tapana heittää pyyhe kehään heti kun vähän vastustaa jossakin asiassa? Minä en anna periksi ikinä!
Nyt kaikki vastustamaan rättipeppuja!!
:D
Aina ei kaikkea saa vaikka haluaa, tosin mä en kyllä käyttäs tamponia vaikka saisinkin. Se ei ole mun juttu.
Minulla on myös ongelma siinä että tamponi sattuu ja hiertää. (Ei muuten onnistu rakastelukaan jos ei olla lämmitelty tosi kauan, ei edes liukasteen kanssa). Inhoan muovisia siteitä kun ne hiostaa. Löysin ratkaisun kestositeistä. Kankaisia siteitä tuskin huomaa, kun tuntuvat samalta kun pikkarit. Asetellaan siististi paikalleen nappien avulla. Tietty siellä siteen sisällä on joku muovinen osa pitämässä vuodot siellä minne kuuluvat, mutta puuvilla tuntuu mukavalta. Tietty joudun kuljettamaan niitä mukanani, kun ei voi heittää roskapönttöön. Mulla kulkee kuukautisten aikana sellanen tiivis pieni pussukka jossa voi toisella puolella kuljettaa puhtaita siteitä ja toisella puolella käytetyjä. Vuotoni on ollut aina niukkaa, joten siteet eivät koskaan lainehdi :) Olen erittäin tyytyväinen näihin kestositeisiin (joita muuten löytyy erilaisissa kivoissa kuoseissa).
Siinä vaiheessa kun vuoto on aika niukkaa. Mikään ei oo inhottavampaa kuin vetää sellanen kuiva tamponi pois, tuntuu että siitä jää jotain nukkaa sisään. Yök!
Minun kuukautiseni ovat sellaiset, että vuoto on alkuun päästyään niin runsasta, että tamponista ei ole mihinkään. Käytän yösidettä päivällä ja herään yöllä vaihtamaan siteen välillä. Sitten kun vuoto niukkenee, saatan joskus käyttää tamponia, mutta sellainen kuivahko tamponi on aivan kamalaa vetää pois.
Kuukuppikaan ei sovi, sillä se painaa virtsarakkoa ja minulla on muutenkin liian aktiivinen rakko. Työpaikan vessan epäsiisteys ei innosta koskettelemaan alapäätä siellä. Siteillä siis mennään, enpä voi sanoa niiden käytöstä nauttivani. Onneksi ne ovat kehittyneet paljon kahdessakymmenessä vuodessa.
Nykyään käytän kuukuppia, sitä ennen tamponeja. Tamponitkin on aika ikäviä kuppiin verrattuna.
mutta ap:lle tiedoksi, että se side on tarkoitus vaihtaa muutaman tunnin välein eikä kulkea päiväkausia se housuissa. Vähentää oleellisesti mm. hajua ja hautomista :D
Mulla on sellainen olo, kuin olisi koko ajan pikku pippeli pimpissä. Se on tosi ärsyttävää.
Enkä myöskään saa niitä laitettua sisälle. Takertuvat emättimen reunoihin. Kai sitten pitäis käyttää liukuvoidetta tai jotain.
Eikä mulla ole mitään ongelmia kuivuuden tai seksin kanssa. Mutta pimppi ei vaan ole tarpeeksi kostea, jotta sinne kivuttomasti tamponin saisi. Kun nyt toi tamponin laitto ei noin niinkun kiihota, jotta kostuisi. Aika vaikea sitä on rutikuivaan pimppiin työntää.
tamponia edes saa käyttää niukan vuodon aikaan. Lisää riskiä siihen tulehdukseen mihin jonkun tähän ketjuun vastanneen tuttu oli kuolla.
räpeltää tampoonin kanssa. Hyi hyi.
Nykyään siteet ovat hyviä! Ja niitä tulen käyttämään :) Eikä ne haudo ja haise :D Pitää nekin vaihtaa kuten tampooni :)
OB on siisti, ei aikuinen ihminen voi käyttää vaippaa, joka haisee. Tamponi EI HAISE! Olen käyttänyt tamponeja 35 vuotta vaivatta neitsyestä asti, se on siistiä joka tilanteessa eikä sotke yölläkään. Ihme jos ette saa sisään vaikka on lotisevat kuukautiset :-) Ei kai kukaan kuivana tarvikaan suojaa! Jos vuoto niin niukkaa, niin pumpulikin on miellyttävämpää kuin hautovat tai paksut "vaipat". Ei silloin kannata tunkea sisäänsä tamponiakaan. Erittäin epäterveellisiä nämä pikku housunsuojat, hien haju yököttävä. Ja vammaset vuokkoset! Herranjumala viime vuosisadalta! Tamponi jossa ei ole asetinputkea on helpoin laittaa, vips vaan. Kyllä sanoisin että pikkurillin kokoinen tamponi jos liian suuri niin mites sitten se HK.n sinisen kokoinen herkku sinne menee...? Sanoisin että siteitä käyttää vain seksistä nautintokyvyttömät ja alapäätään oudoksuvat.
ja ne eivät kyllä tunnu juuri yhtään, kun ovat tarpeeksi syvällä. Asettimettomia on minusta hankala saada paikoilleen.
Kuukuppikin kiinnostaa, mutta siinä mietityttää se, ettei sitä laiteta niin syvälle. Emättimen suulla on kuitenkin tuntoa. Ehkä kuppia pitäisi kuitenkin testata.
OB on siisti, ei aikuinen ihminen voi käyttää vaippaa, joka haisee. Tamponi EI HAISE! Olen käyttänyt tamponeja 35 vuotta vaivatta neitsyestä asti, se on siistiä joka tilanteessa eikä sotke yölläkään. Ihme jos ette saa sisään vaikka on lotisevat kuukautiset :-) Ei kai kukaan kuivana tarvikaan suojaa! Jos vuoto niin niukkaa, niin pumpulikin on miellyttävämpää kuin hautovat tai paksut "vaipat". Ei silloin kannata tunkea sisäänsä tamponiakaan. Erittäin epäterveellisiä nämä pikku housunsuojat, hien haju yököttävä. Ja vammaset vuokkoset! Herranjumala viime vuosisadalta! Tamponi jossa ei ole asetinputkea on helpoin laittaa, vips vaan. Kyllä sanoisin että pikkurillin kokoinen tamponi jos liian suuri niin mites sitten se HK.n sinisen kokoinen herkku sinne menee...? Sanoisin että siteitä käyttää vain seksistä nautintokyvyttömät ja alapäätään oudoksuvat.
Eiköhän jokainen aikuinen nainen tiedä, mikä on paras kuukautissuoja itselleen. Hieman yksinkertaista on yleistää, että mikä sopii mulle niin herrajee sopiihan se kaikille.
Joku mainitsi 3-4 tunnin tyhjennysvälistä, itseä se ei ole haitannut (tosin minulla ei ole kuin pahimpina päivinä noin lyhyt), kun kuppiin tulee rutiini. Pidän vesipulloa käsilaukussa lyhyttä huuhtaisua varten jos ei ole hanaa vessakopissa (kupin voi pestä ihan vedelläkin välillä).
Tampooneja en missään vaiheessa kokeillut, inhotti ajatuskin, ja siteitä jouduin käyttämään teininä vuoden: yök yök yök, hautoo ja kutittaa ja haisee, inhottavaa. Tietysti kenelle sopii niin sopii.
Kuukuppia suosittelen kyllä sydämestä, tekee elämästä menkkojen aikana niin paljon helpompaa.
silloin se ei ole tarpeeksi syvällä. Minä tein aluksi saman virheen. Tamponi ei tunnu, kun se on oikealla paikallaan, eli se pitää työntää syvemmälle. Nykyisin minä olen siteidenkäyttäjä. Ei niissäkään mitään vikaa ole, merkkejä kun on valittavissa vaikka kuinka paljon, laadut vaihtelee.
Kukin käyttäköön sitä minkä kokee itselleen sopivaksi, miksi kiistellä tälläisesta asiasta?
Kuukuppia en ole koskaan kokeillut, saako niitä ostettua kaupoista?
Olen niin samaa mieltä. En vaan tajua kuinka joku voi kulkea verinen rätti pöksyissä, joskus olen yrittänyt ihan kotioloissa, ja verien pesulla ja "vaipanvaihdossa" sai ravata jatkuvasti, ihan kammottava punainen painajainen.
Yölläkin käytän tampoonia ja vielä pikkuinen ohut side varmistukseksi. Ja 25 vuotta näin oon toiminut. Koskaan ei ole lakanat tuhriintuneet.
Tampax on paras, joka vuodolle on oma kokonsa, hygieenistä ja helppoa, kun on asetin. Pikkuhousunsuoja ulos lähtiessä lisäksi, kuiva, puhdas ja varma olo :)
Opetelkaa hyvät ihmiset, ei voi olla niin vaikeaa tuntea omaa fysiikkaansa.
Kuukuppia en ole koskaan kokeillut, saako niitä ostettua kaupoista?
Itselläni on Lunette-kuukuppi, ihan tavallisesta apteekista näitä saa. 30e pinnassa on hinta, mutta käyttöikääkin on sitten viidestä vuodesta ylöspäin.
Se kuukuppi-ihminen parin viestin takaa :} Täytyy kokeilla.
anaerobeista bakteereista? Ja kyllä se steriiliys on kaukana, kun olet sen tampoonin asettanut sinne sisuksiisi.