Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pitää paikkaansa, että osalla perheistä ei ole nk. pahan päivän vararahastoa, siis minkäänlaista?

Vierailija
02.02.2006 |

Tai jotain pahan päivän suunnitelmaa, plan B:tä?

Tuli tällainen kysymys mieleen kun olen lueskellut näitä juttuja täällä, kysellään että milloin tuet tulee ja porukka kuulostaa elävän kädestä suuhun. Mutta eihän se voi pitää paikkaansa, kyse kuitenkin aikuisista ihmisistä ja lapsiperheistä, eli vastuuntunnon PITÄISI olla kohdallaan. Vai miten on?

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee nyt ehkä hieman aiheen vierestä..

Olen vielä tämän kevään opiskelijana (perheetön, nykyisin avoliitossa). Kesät olen ollut töissä, talvellä elänyt kesätyörahoillani ja opintotuella. Olen saanut säästettyä mukavasti, ja silti elänyt ilman kituuttamista. Säästän, koska unelmoin perheestä ja lapsista avomieheni kanssa. Minua kauhistuuttaa ajatus siitä, etten pystyisi ruokkimaan lapsiani, muutenkin olen aivan liian huolehtivainen tulevaisuudestani..

Luokkatoverini on ollut myös kesät töissä ja talvisin saa opintotukea sekä asumislisää. Hän asuu omissa nimissään olevassa vuokra-asunnossa (jotta saa asumistuen), jonka vuokran todellisuudessa hänen äitinsä maksaa, koska asuu siellä myös. Silti hänellä on aina ennen opintotuen maksupäivää tili tyhjänä. En yksinkertaisesti käsitä miten tämä on mahdollista... Hän valittaa kun ei ole rahaa, ja huitelee baareissa sitten viikonloppuisin.

Yleensäkin tähän opiskelijoiden rahattomuuden valittamiseen törmää liian usein kuppiloissa; kerrotaan että tilillä on 7¿ rahaa ja sitten mennään tilaamaan vielä yksi viimeisillä hiluilla. Näinkö meille kasvaa vastuuntuntoisia kansalaisia? Todellakin yhdistäisin vastuuntunnon tässä kohtaa rahan käyttöön. Miten voi sanoa olevansa vastuuntuntoinen kun ei pysty huolehtimaan itsestään?

En missään nimessä tarkoita nyt sitä, että kaikkien tarvitsisi säästää. Tärkeintä on se, että pystyy elättämään itsensä, tavalla tai toisella, vastuuntuntoisesti. Nimenomaan siten, että saa sen mitä tarvitsee, eikä kiristä nälkävyötä, kun on käyttänyt rahansa viinaksiin ja muuhun ns. turhaan..

Vierailija
82/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei todellakaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kotihoidontuen jos mies tienaa hyvin. kaikilla kun ei ole miestä joka tienaa 4000-5000e/kk. Meillä on molemmat töissä alaansa vastaavissa hommissa ja nettona saadaan kuussa 3200e, siitä ei valitettavasti paljoa säästellä kun maksetaan lasten hoitomaksut, lainat, auto, bensat, vakuutukset ym. ym. toki meidän tuloista voisi parikymppiä laittaa kuussa sivuun mutta kuitenkin mielestäni naisen jonka mies tienaa suht mukavasti on turha tulla kertomaan kuinka paljon kotihoidontuista ja muista voi säästää....

-----------------------------------------------------------

Miten te ette saa mitään tuosta summasta säästöön??!! Jos meille tulisi noin paljon rahaa kuussa käteen niin saisimme säästettyä 1000-2000 euroa/kk!

Vierailija
84/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin äitiysloman ylimääräisiä kuluja varten. Tämän jälkeen olen ollut hoitovapaalla ja äitiyslomalla pariin otteeseen eikä ole mahdollista säästää,ikävä kyllä.

Vierailija
85/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitushan oli minulle, että minun mieheni on kuulemma niin varakas, että hyvähän se on kotihoidontuesta säästää. eipä ole tullut kommentoimaan uudestaan kun ymmärsi itsekin vamrasti, että noille heidän tuloillaan moni säästäisi HELPOSTI monta sataa kuussa!

Sanon edelleen, että jopa pienistä tuloista voi säästää.

T. Se kotihoidontuesta säästävä jolla keskituloinen mies ei siis rikas niinkuin oletettiin ja p.p.s. se joka myös yh-opiskelijana pysyi säästämään ; )

Vierailija
86/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukea en saa kun opintotukikuukauden on loppu.

Vierailija:

Et kuitenkaan voinut heti kertoa opiskeluistasi, jotenkin vähän ihmetyttää! Eikäs opintotuen saa kaikki puolison tuloista riippumatta vai onko tuo muuttunut..?

Vierailija
87/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jos säästäis menettäisin sossun tuet lääkkeisiin jotka maksaa yli 100e/kk + toimeentulotuen, todella järkevää säästämistä.

Avatkaa pankkiin tili, jonne menee tietty summa kuussa automaattisesti. Summa voi olla vaikka 30 tai 50 euroa, ei tarvitse olla huimia summia. Siellä on sitten vararahasto, johon ei kosketa muuta kuin esim. sairastapauksissa tai muussa tosi tarpeessa. Näin me pienituloiset olemme saaneet kokoon 2000 euron tilin.

Jos pärjää pienillä tuloilla, aina pärjää hiukan pienemmillä, siis sen 30e voi laittaa syrjään.

Vierailija
88/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi naiivi, kun ajattelee, että se rahan määrä on verrannollinen vastuuntunnon määrään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi