Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pitää paikkaansa, että osalla perheistä ei ole nk. pahan päivän vararahastoa, siis minkäänlaista?

Vierailija
02.02.2006 |

Tai jotain pahan päivän suunnitelmaa, plan B:tä?

Tuli tällainen kysymys mieleen kun olen lueskellut näitä juttuja täällä, kysellään että milloin tuet tulee ja porukka kuulostaa elävän kädestä suuhun. Mutta eihän se voi pitää paikkaansa, kyse kuitenkin aikuisista ihmisistä ja lapsiperheistä, eli vastuuntunnon PITÄISI olla kohdallaan. Vai miten on?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jos jättää vaikka yhden yksittäisen " turhan" menon kuussa väliin ja pistää jemmaan. Te kädestä suuhun eläjät, älkää väittäkö että ette koskaan esim. polta tupakkaa, juo saunakaljaa tai syö karkkia.

Jonkun ehdottama automaattinen siirto tililtä toiselle kerran kuussa tosiaan toimii huomaamatta. Meillä se on lapsilisä joka menee jemmaan ja siitä todella nopeasti kertyy hätävararahasto.

Vierailija
42/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman euron kun silloin tällöin siirtää toiselle tilille niin sillä toisella tilillä onkin yhtäkkiä 100 ¿! Turha tulla tänne valehtelemaan ettei muka " ole mahdollisuutta" . Sitten te joilla ei ole vararahastoa ruikutatte jouluna kun ei ole rahaa ruokaan tai lapsille lahjoihin! Nyt se joululahjasäästäminen pitää vasta aloittaakin eikä vasta joulun alla.

Meillä tulot tällä hetkellä 2000 ¿ netto, sisältää lapsilisät 3 lapsesta. Sillä pärjäämme ihan ok. Makselemme asuntolainaa, tonttilainaa, opintolainaa ja autolainaa. Joka kk siirrämme 40 ¿ lasten rahastoihin ja miehellä vielä oma henk. kohtainen rahasto johon menee 40 ¿. Itse siirtelen välillä omalle säästötililleni pieniä summia, joskus vain 20 ¿ jos tuntuu ettei rahaa ole.

Noita säästötilirahoja sitten käytämme pahan päivän aikana, niitäkin on useasti tullut tässä vuosien aikana!! Elämä on opettanut, että on hyvä kun on vähän rahaa jemmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkaa ei polteta, lehtiä ei lueta, karkkipussi viikossa lapsille -sen 3 e voin tietenkin säästää ja tulla rikkaaksi.

Vierailija
44/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulot on sellaiset että just ja just saadaan pakolliset laskut maksettua ja ruokaa hankittua. Vararahastoa yritetään kokoajan kerryttää mutta se menee nopeammin kuin kertyy! Eli niitä yllättäviä menoja tulee jatkuvasti, auto hajoaa (pakko olla että mies pääsee töihin) lapsi sairastuu ja tarvitaan lääkkeitä, pitää ostaa vauvalle turvaistuin kun ei mahdu enää kaukaloon, lapsille pitää hankkia talvivaatteita ja kenkiä kun entiset pieniä (juu kyllä kirppareilta ja aleista mahdollisimman halvalla) jne.

No ehkei noita voi kutsua yllättäviksi menoiksi, mitäs yllättävää siinä on että lapset kasvaa mutta lisämenoiksi niiden paollisten ruoka- ja sähkölaskujen, vukran jne jälkeen. Niihin ei olisi oikein varaa.

No sitten tietysti ihmettelet että miksi hankimme lapsia jos niihin ei ole varaa - tämä tilannekin oli ennakoimaton, syntyi vasta kun lapset (5 kpl) olivat jo olemassa.

Vierailija
45/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt säästän kotihoidotuestani 130e rahastoihin joka kk. Kyllä se vain niin on, että ei ne tulot vaan ne menot! En ymmärrä itsekään miten ihmiset voi sössiä raha-asiansa! Omia lapsiani opetan jo pienestä rahan kanssa elämään.

Nykyään on tarjolla sossun järjestämiä ja marttakerhon järjestämiä talouskouluja niille joilla lantiti ei pysy kukkarossa vaan ne valuaa aina johonkin.

p.s. ja meillä on asuntolaina, autolaina ja asumme kalliisti pääkapukiseudulla jne, (ettei tarvitse tulla sanoamaan, että ei kai sitä rahaa mene jos ei velkoja ym. ole).

Vierailija
46/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun muuten ei saada toimeentulotukea, että mihin sitten säästetään? En ainakaan ota sitä riskiä että rahat palavat tai varastetaan kotoa. Eikä kyllä olisi varaakaan säästää.

Vierailija
47/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukan paikan tullen voin maksaa Visalla (tiukka paikka tarkoittaa siis lapsen äkillistä sairastumista tms.) ja sitten mulla on kolme viikkoa aikaa hoitaa talous taas kohdalleen ennen kuin lasku tulee. Tai hakea lainaa, jos on jostain todella isosta kyse. Kuukausituloni ovat alle 500 e netto, jos ostan karkkia niin sen säästän ruokakuluissa (omissani). Kotihoidontuella olen ja yh.

Mua kiinnostais tietää, että minkä sortin katastrofia ap nyt tarkoittaa? Mikä tilanne on sellainen, että se varaRAHASTO olisi tosiaan pakko olla?

Vierailija
48/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontuen jos mies tienaa hyvin. kaikilla kun ei ole miestä joka tienaa 4000-5000e/kk. Meillä on molemmat töissä alaansa vastaavissa hommissa ja nettona saadaan kuussa 3200e, siitä ei valitettavasti paljoa säästellä kun maksetaan lasten hoitomaksut, lainat, auto, bensat, vakuutukset ym. ym. toki meidän tuloista voisi parikymppiä laittaa kuussa sivuun mutta kuitenkin mielestäni naisen jonka mies tienaa suht mukavasti on turha tulla kertomaan kuinka paljon kotihoidontuista ja muista voi säästää....

Vierailija
49/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan nyt tietenkin ap:ta ja muita paasaajia. Miten voi olla noin ylivoimaista käsittää, että on erilaisia perheitä, erilaisia arvoja, erilaisia käsityksiä vastuuntunnosta ja kaikesta muustakin? Naurettavaa mennä tökkimään toisten taloudellista tilannetta sillä ideologialla, että " meillä pärjätään X summalla kuussa, teilläkin pärjättäisiin jos osattaisiin elää vastuullisesti" . Vastuuntunto ei ole asia, jonka virallinen määrittelijä olet sinä, ap. Suvaitsemattomuus ja tyhmyys ovat huomattavasti suurempi haitta ihmisyksilölle ja perhe-elämälle kuin " vararahaston" puute.

Vierailija
50/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme pienituloisia (mies saa käteen 1000-1200e/kk, minä saan kotihoidontuen joka on noin 300e ja lisäksi lapsilisät 210e. Nettotulomme ovat siis parhaassa tapauksessa alle 1800e/kk) ja silti me olemme pystyneet helposti säästämään hätätilille reilu 3000e ja molemmilla lapsilla on tilillä lisäksi 1000e. Eli yli 5000e " ylimääräistä" on heti kun vaan pankista hakee.

Minun ystäväni (lapseton, avoliitossa, molemmat töissä ja nettotulot 3000-4000e/kk yhteensä) elää täysin kädestä suuhun. Välillä hän pyytää minulta rahaa lainaksi kun heillä on kaikki mennyt..! Itkevät ja valittavat kun kaikki on niin kallista eikä ole varaa mihinkään ja koskaan eivät voi esim. tarjota kyytiä. Ja samaan aikaan he pistävät rahaa menemään aivan turhiin juttuihin. (kuten esim. kuntosalikortti vuodeksi paikkakunnan kalleimmalta salilta; kävivät 4 kertaa ja sitten se jäi, uusi auto, moottoripyörä...)

Ja kyseessä on siin kolmekymppiset aikuiset (?) ihmiset!

Ei voi käsittää...

Vierailija
51/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt onneksi taas töissä... että kohta sitä vararahastoa saadaan taas kerrytettyä... =)

Vierailija
52/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole suunnitelmissa alkaa kerätä. Tulot on hyvät, bruttona molemmat yhteensä n. 80 000e + lapsilisät. meillä on siis varaa ostaa hajonneen pesukoneen tilalle vaikka joka kuukausi uusi. Jos toinen jää työttömäksi ei se paljoa hetkauta koska korvaukset tulee aluksi liitosta, siinä on 500 päivää aikaa miettiä mitä sitten tekisi.

Toisen sairastuminen ei myöskään hetkauta katastrofiin asti, siitä pitää vakuutukset huolen, samoin jos kuolisi.

Olemme olleet yhdessä jo melkein 20 vuotta ja kertaakaan ei ole tullut vararahaston tarvetta, ei ap: tarkoittamina tiukkoina aikoinakaan kun tulot eivät vielä olleet näin hyvät.

Meillä kun rahattomuus ei ole katastrofi ja luuserin merkki.

Vierailija
53/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa kun täällä sitten valitatte, ettei ole rahaa ja sossussa piti taas käydä! Kuka maksaa ne sossun rahat? ME, VERORAHOILLAMME!!

Vierailija
54/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että soskusta ei tipu rahaa jos 4-henkinen perhe tienaa yli 940¿/kk?

Vierailija
55/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni ei tienaa kuin keskiverrosti. Meillä myös ISOT velat jne. MUTTA kerroinhan jo, että pystyin opintotuestani yh:na (ei siis miestä kuvioissa) säästämään. Joten usko pois jotkut ihmiset pystyvät nipistämään ja nipistämään. Meillä ostetaan melkein kaikki käytettynä (paitsi ruoka ja alusvaatteet). Meille se ei ole niinkään rahakysymys vaan ideologia.

Teen itse ruoat, meillä on pakastin täynnä kesällä kerättyjä marjoja (mummolasta) ja sieniä.

Typerää heti vetää korttia nimeltä " sun ies on rikkamapi kun mun mies" enpä usko. Moni ei nauttisi näin askeettisesta elämästä mitä me vietämme mutta me nautimme (vapaaehtoisesti olemme näin valinneet). Suokaa se meille ja me suomme teille sen elämäntavan minkä itse olette valinneet.

Olen vain sitä miletä, että kun perhettä on perustanut pitäisi talouden olla kunnossa ja hieman hätävaraa olemassa. Tiedän monta kurjaa tapausta kun lapset ovat saaneet kärsiä vanhempiensa veloistaan (jopa itse menettäneet luottotietonsa kun vanhemmat ovat siirtäneet omaisuutta lasten nimiin ym.)

T. 43

Vierailija
56/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni sairastui pitkäaikaisesti. Hän pääsi pitkän sairasloman jälkeen kuntoutustuelle eli entiselle väliaikaiselle eläkkeelle. Eläkehakemus meni Kelaan ja työnantajalle viime vuoden kesällä. Tällä viikolla tuli päätös työeläkkeestä. Tämän jälkeen vielä Kela tekee oman päätöksensä tuon päätöksen perusteella. Sitten vasta rahat tulevat maksuun.

Itse olen äitiyslomalla.

Olemme eläneet äitiyspäivärahallani, asumistuella, lapsilisällä ja niiden lisäksi saaneet satasen toimeentulotukea. Samaan aikaan on kuitenkin ollut lyhennettävä lainaa, jota ei toimeentulotukea myönnettäessä huomioida menona. Kyseessä ei ole asunto- eikä autolaina. Lisäksi oli myös satoja euroja sairaalalaskuja raskausajaltani, niitäkään ei toimeentulotuessa huomioitu, koska sairaalassaolokuukautena emme olleet hakeneet toimeentulotukea eikä sitä voinut enää jälkikäteen hakea.

Toimeentulotukena saamamme rahat tietysti peritään puolisoni eläkkeestä, kunhan ne rahat tulevat.

Tulomme olisivat riittäneet meille varsin hyvin, mikäli olisimme saaneet puolisoni eläkerahat, se on kuitenkin selkeästi suurempi summa kuin toimeentulotuki. Olisimme myös pärjänneet, mikäli toimeentulotukea olisimme voineet saada enemmän (ja olisivat sitten vastaavasti perineet sitä suuremman summan pian tulevista eläkkeistä). Sosiaalitoimisto ei olisi menettänyt siinä yhtään mitään!

Mutta koska ensisijaista etuutta odotellessa tulot ovat olleet niin minimaaliset, ovat laskut vain kasaantuneet. Nyt on onneksi valoa näkyvissä tunnelin päässä. Emme olisi koskaan voineet kuvitellakaan, että eläkehakemuksen käsittely kestää yli puoli vuotta!

Vierailija
57/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. köyhä vararahastoton

Vierailija:

Siinä tapauksessa kun täällä sitten valitatte, ettei ole rahaa ja sossussa piti taas käydä! Kuka maksaa ne sossun rahat? ME, VERORAHOILLAMME!!

Vierailija
58/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että moni tuilla elävä perhe hankkii dvdt ja cdt, aina kaikki uusina, lapsille pelikoneet ja pelit, pikaruokaa käydään syömässä jne. Meillä ns. keskituloinen perhe, muttei kyllä pystytä ostamaan tuollaisia, ostetaan mieluummin isompi auto kun rahaa jää säästöön.

Vierailija
59/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sellainen elämäntapa vain makssa ja kuluttaa luonnovaroja jos kaikki ostetaan uutena ja syödään roskaruokaa jne.Puistattaa!

Olen itsekin huomannut, että näin elää nuori tai vanhempi tuilla elävä perhe lähiössä : (

Talouskursseille sossuun ja oikeasti osoitettaisiin miten rahaa säästetään ja kerskakulutusta estetään!

Vierailija
60/88 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että me säästeliäät löydetään heti sieltä vaikka mitä missä säästää!!

T:Kolmen lapsen minimiäitiyspäivärahalla oleva äiti ja töissä oleva puoliso, jotka laittaa kuukaudessa 300-500¿ säästöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi