Voiko pitää paikkaansa, että osalla perheistä ei ole nk. pahan päivän vararahastoa, siis minkäänlaista?
Tai jotain pahan päivän suunnitelmaa, plan B:tä?
Tuli tällainen kysymys mieleen kun olen lueskellut näitä juttuja täällä, kysellään että milloin tuet tulee ja porukka kuulostaa elävän kädestä suuhun. Mutta eihän se voi pitää paikkaansa, kyse kuitenkin aikuisista ihmisistä ja lapsiperheistä, eli vastuuntunnon PITÄISI olla kohdallaan. Vai miten on?
Kommentit (88)
eli et edes kuulu siiihen ihmisryhmään jonka (oletettua) käytöstä ihmettelen.
Ja 14, on tietysti aina se mahdollisuus, että jos ärsyyntyy jostain kirjoituksesta täällä, voi alkaa haukkumaan sen aloittajaa tyhmäksi, mutta tämä kertoo kyllä enemmän sinun kuin minun älynlahjoistani :)
ap
Vierailija:
tai jos elää niin voi mielestäni syyttää vain itseään. Täällä kuitenkin asiat ihan eri tolalla kuin esim.USAssa...
Olemme pienituloisia ja meillä on vararahasto, sellainen on itsestäänselvyys!
menopelit on sellaisia, joissa arvo säilyy, hohhoijaa...
Vierailija:
Avatkaa pankkiin tili, jonne menee tietty summa kuussa automaattisesti. Summa voi olla vaikka 30 tai 50 euroa, ei tarvitse olla huimia summia. Siellä on sitten vararahasto, johon ei kosketa muuta kuin esim. sairastapauksissa tai muussa tosi tarpeessa. Näin me pienituloiset olemme saaneet kokoon 2000 euron tilin.Jos pärjää pienillä tuloilla, aina pärjää hiukan pienemmillä, siis sen 30e voi laittaa syrjään.
Jos tulee juuri ja juuri toimeen saaduilla tuilla miten ihmeessä siitä nyt sitten säästää ? Ei kaikilla voi olla varaa pistää 30 tai 50 euroa kuussa säästöön vaikka miten yrittäis.
Vierailija:
Mahtaa ap olla kaukana todellisesta elämästä.
Meillä eletään vähistä rahoista, kerätään vararahastoa ja ollaan tarkkoja menoissa. Kyllä tämä elämämme ihan TODELLISTA on, kahden pienen lapsen vanhemmuutta ja tiukkaa taloudenpitoa. Myös turvaa ja onnea hyvästä elämästä.
ap
vaan se palkka kun ei järin suuri ole, niin siitä ei kyllä mitään ylimääräistä rahaa " plan B" riitä
Perheemme keskimääräiset kuukausitulot (lapsilisät mukaan laskettuna) ovat noin 1500 euroa nettona. Tällä rahalla elää neljä ihmistä. Silti meillä on melkoiset säästöt, tällä hetkellä noin 7500 euroa. Joku toinen varmaan lähtisi noilla rahoilla hulppealle ulkomaanmatkalle tai shoppailemaan kaikenlaista turhaa. Me pidämme niitä säästössä, koska kumpikaan meistä ei ole vakituisessa työsuhteessa ja välillä voi tulla eteen työttömyysjaksojakin. Tähän mennessä näin ei ole vielä käynyt, ja jos tilanteemme lähivuosina vakiintuu, keksimme varmasti kaikenlaista kivaa käyttöä säästöillemme.
En sanonutkaan arvon pysyvän samana. Ja tuskin niin suurta äkillistä menoa tulee etteikö niiden arvo silti riitä. Ja sanoinkin että näin meillä, en millään lailla yritä meidän tapoja muille tuputtaa vastasin vain kysymykseen onko olemassa suunnitelmaa B! Anteeksi jos se sinua jollain lailla häiritsi! En halua ottaa kantaa muiden tapoihin sillä jokainen tekee tyylillään ja varmasti yrittää parhaansa. Kukin tyylillään!
Vierailija:
Ihan vastuuntuntoisia olemme, mutta rahaa tulee niin vähän, ettei siitä jää säästöön pahan päivän varalle. Minä olen työtön, mies hyvässä virassa, mutta yhden palkasta ei vain säästellä.
Meillä sama juttu ja silti jää joka kuukausi 100 egee säästöön.
Kyseessä 4-henkinen perhe ja ukon tulot reippaasti alle 2000 euroa.
Älä valehtele!
elämä joskus tekee paskamaisia yllätyksiä ja sitä onkin ilman tukia tai palkkaa esim. puoli vuotta. siinä ei olisi mitkään säästöt auttaneet.
Jollekin se 30 euron säästöön laittaminen olisi liikaa. Esim. meille se olisi ollut silloin tiukimpina hetkinä.
Miksi et voi uskoa, että jollakin elämä on IHAN OIKEASTI kädestä suuhun elämistä? Meillä se ei enää Luojan kiitos ole, molemilla vakituiset työt ja ihan kivasti jää säästöönkin. Mutta silti muistan vallan hyvin sen, että aina ei ollut näin hyvin.
Minusta tuo sinun asenteesi kertoon nimen omaan sinun omasta älykkyydestäsi. Tai siis siitä, että et osaa katsoa asiaa kuin siltä omalta kannaltasi. Ja se jos mikä on tyhmää. " Jos meillä on säästöjä niin kaikilla muillakin pitää olla varaa säästää." Jep jep, niinhän se menee. Kaikilla muilla tilanne onkin JUURI samanlainen. Juuri samanlaiset pakolliset menot. Ihan varmasti.
Elä sinä ap siellä omassa maailmassasi. Sinne en haluaisi ikinä, jos siellä noin todellisuus hämärtyy.
Vierailija:
Vierailija:
Mahtaa ap olla kaukana todellisesta elämästä.Meillä eletään vähistä rahoista, kerätään vararahastoa ja ollaan tarkkoja menoissa. Kyllä tämä elämämme ihan TODELLISTA on, kahden pienen lapsen vanhemmuutta ja tiukkaa taloudenpitoa. Myös turvaa ja onnea hyvästä elämästä.
ap
Vierailija:
Ja kyllä siinä on vastuuntunnosta kyse, kun puhutaan aikuisista ihmisistä, joiden täytyy huolehtia myös muista kuin itsestään, varsinkin lapsista jotak ovat itse HALUNNEET ts.ottaneet heistä vastuun itselleen.
Mulla ei ole mitään sitä vastaan tai siitä pahaa sanottavaa, jos joku yksinäinen itsellinen aikuinen haluaa römpöttää menemään ja elää kädestä suuhun, mutta lasten vanhemmille tällainen ei kuulu, se lienee moraalisesti itsestään selvää. Vastuulliselle aikuiselle kuuluu miettiä myös pahan päivän suunnitelma.
Käsittämätöntä jos tämä ei ole kaikille itsestäänselvää...ap
Aloiteaanpas nyt siitä " yhteiskunnan turvaverkosta" . Älä ap uskokaan että apu tulee HETI vaikka mikä olisi tilanne. Kolmisen vuotta sitten minulla oli tilanne, jossa tarvitsin toimeentulotukea. Toimitin KAIKKI tarvittavat paperit etuuskäsittelijälle ja ihan ajallaan. Tililläni oli n.20 euroa, lapsi sen ikäinen että kulki vaipoissa. Kun luvatun ajan (2 viikkoa) jälkeen ei kuulunut mitään, soitin hakemukseni perään. Sitä ei oltu vielä edes käsitelty. Soitin useammalle taholle, lopuksi itkin puhelimessa. Asia ei edistynyt. Toimeentulotuen saamiseen meni 3,5 viikkoa, ja sain tosi törkeää kohtelua mm.etuuskäsittelijältä ja sosiaalityöntekijältä. No, onneksi on vanhemmat jotka auttoivat silloin.
Nykyisin tilanne on täysin toinen, mutta edelleenkään minulla EI ole kristallipalloa josta katsoa että elämä tulee sujumaan presiis suunnitelmien mukaan vaikka minulla onkin lapsi " josta olen halunnut ottaa vastuun itselleni" . Yhden tienaavan aikuisen taloudessa ei juuri säästötileillä pröystäillä, vaikkeivät tulot olekaan ihan kurjinta luokkaa. Ehkä nykyisin saisin jonkun satasen irti tarvittaessa yllättäviin menoihin, mutta mitään " vararahastoa" meillä ei ole.
(On ne vaan hienoja sanoja nuo " vastuuntuntoinen" ja " vararahasto" ... =D Varmasti antavat todellista sisältöä jonkun elämään... *huoh* )
t.elämäänsä tyytyväinen äiti
että kaikki ylimääräinen ja laskurahatkin laitetaan ralliharrastukseen!
surullista ja sääliä herättävää, vaikka olenkin toisaalta aika tuohduksissa lastenne takia.
Mieskin aina mulle hokee, että olen liian naiivi kun luulen kanssaihmisistä pelkkää hyvää, että kaikki ottavat tosissaan vastuun elämästään. Ikävä jälleen huomata, että hän on tässä oikeassa.
Aidosti kuvittelin, ettei tämä voi olla totuus mutta vastauksista päätellen tällaisia perheitä riittää. Voi voi.
nyt lähden töihin, ap
Kyllä meillä laskut maksetaan ihan ajallaan. Eikö mielestäsi elämästä saisi nauttia? Eikö ihmisillä saisi mielestäsi olla harrastuksia enää sen jälkeen kun on perustettu perhe? Ja kyllä meillä myös lapset saavat harrastaa ja harrastuksia tuetaan. Ja meillä mies se joka osaa paremmin hoitaa raha-asiat. Edelleen en puutu sinun valintoihisi, mikä tekee meidän valinnoista sinulle niin vääriä???
Ei meillä ainakaan ole mitään mahdollisuuksia säästää yhtään mitään. Rahaa tulee niin vähän kuukaudessa että hyvä että edes ruokiin ja laskuihin riittää joka kuukausi.
Avatkaa pankkiin tili, jonne menee tietty summa kuussa automaattisesti. Summa voi olla vaikka 30 tai 50 euroa, ei tarvitse olla huimia summia. Siellä on sitten vararahasto, johon ei kosketa muuta kuin esim. sairastapauksissa tai muussa tosi tarpeessa. Näin me pienituloiset olemme saaneet kokoon 2000 euron tilin.
Jos pärjää pienillä tuloilla, aina pärjää hiukan pienemmillä, siis sen 30e voi laittaa syrjään.