Mitä murretta inhoat?
Siis mikä särähtää eniten korvaasi?
Mulle ne ovat Helsingin ja Turun murteet.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaan murre. Missä on "mihinä" jne.
Missä = mihinä
Kissa = kihinä
Kaikki muut murteet ihan jees mutta rauman murre on järkkyä.
Savo on kuin englanti. Kirjoitetaan toisin kuin lausutaan. Hieno murre.
Vierailija kirjoitti:
Mie tykkäjän kaekist murtehista nimpal ett toisinasa yssiksein ittijjäni viihryttääksein äiryn pakisemahan gjiäälel kus o monijaaita murtehia sekaasi iha niinkö ruttona ja sikisoki vappaamuotosesti yhyristeltyjä sanam paukauksia
Ja kotimurre mulla on yksin Oulun kaupungin murteista
Kaikki murteet ovat hirveitä. Niiden puhujasta tulee väistämättä jotenkin joko jälkeenjäänyt tai juntti vaikutelma. Yleiskieli vähäisillä murrevivahteilla ok. Minuun murteet ei ole onneksi koskaan tarttuneet pahemmin. Välillä etelä-pohjalainen tausta kuuluu joissain sanoissa, mutta hyvin harvoin. Olen puhunut yleiskieltä myös lapsuudessa ja nuoruudessa samoin kuin perheeni. Vanhuuden myötä äitini puheesta on tullut hieman enemmän murteellista - mutta onneksi vain vähän.
Joitain jenkkislangeja ja -murteita, kuulostavat ihan kauheilta.
Turun murre, Imatran murre, Savo ja pohojammmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaan murre. Missä on "mihinä" jne.
Missä = mihinä
Kissa = kihinä
Taitaa olla sitä Yli-Sakian kotiseutua tuo mihinä-alue. Onkos e sitten jotain Hellanmaata vai lapuaa vai vähäkyryä
Te,jotka saatte nautintoa tyhjänpäiväisestä murteiden haukkumisesta,haukutte omaa kansaanne erityispiirteineen! Oletteko edes tietoisia Suomen historiasta, heimoineen jne. tai mistään muustakaan oleellisesti maamme historiaan liittyvästä? Kyllä on äo matala,jos ei muuta osaa kuin solvata veriveljiään. Ei ihme,että tämä valtio ja sen monet etnisesti alkuperäiset mikrokulttuurit tulevat tuhoutumaan,bro!!!
Jossain tuli silmääni näyte ammoisesta Hattulan murteesta, näytti aika kivalta puhuttavaksi
No en nyt ehkä inhoa mut lappalaisten murre ei ehkä sieltä parhaammasta päästä ole
Vierailija kirjoitti:
Turun murrekin on vielä siedettävää verrattuna Rauman murteeseen. Uh, telkkarista tuli ohjelma jossa yksi mies puhui, ei meinannut saada edes selvää.
Se on Rauman kieli ei murre!
Vierailija kirjoitti:
Kun suomenruotsalaiset puhuvat sekakieltä, suomea ja ruotsia sekaisin, melkei joka toinen sana on "vaihtari". Se ei varsinaisesti ole edes murre, vaan jotain siansaksaa, kun eivät osaa kumpaakaan kieltä kunnolla. Karseeta kuunnella.
Kyllä me osaamme kummatkin kielet kunnolla. Helsingissä päin ruotsia puhuvat laittavat jonkin verran suomenkielisiä sanoja joukkoon, mutta nuokin ovat vain yksittäisiä sanoja.
Olin Helsingissä käymässä ja istuin Triplassa naisen viereen, joka oli läppärin kanssa siinä töitä tekemässä. Sillä oli joku Teams-keskustelu siinä tms. Sitä sen puhetta oli aivan hirveä kuunnella. Ikinä ei ole tehnyt niin pahaa kuunnella ketään. Oikein sellainen tyypillinen helsinkiläinen puhetapa.
Joten vastaan Helsingin murre.
Mitä yhteistä on romaneilla ja imatralaisilla? Kummatkin sanoo sie ja mie.
Imatranot (lue: imatralaiset) eivät vain kuulosta yksinkertaisilta, vaan ovat ihan tosissaan yksinkertaisia. Jos lähdetään Imatralta vähän isompaan kaupunkiin tai paikkakunnalle, niin heti ollaan eksyksissä. Imatralaislähtöinen exäni puhui kerran, kuinka olivat porukalla "ulkomailla" joskus ysärin alussa. Olivat etsineet Hollolan kuntakeskuksessa Alkoa, eivätkä sitä saakeli vie löytäneet. Härväsivät sen isukin Pajerolla eestaas, eivätkä löytäneet. Ja se Hollolan kuntakeskus ei mikään suuren suuri city ole, että kyllä sieltä sen ainoan Alkon löytää, jos on täysjärkinen.
No, sieltä oli sitten hyvä lähteä kohti kotia ja haukkua koko paikkakunta ja pitää Imatraa ainoana oikeana paikkana asua ja elää koko ikänsä.😆 Sinne hullujenhuoneelle en kyllä muuttaisi.
Kaikki murteet on kivoja, mutta pohojalaaset ja savolaiset murteen puhujat ärsyttää. Ovat niin itseään täynnä vaikka eivät ole tehneet mitään mistä ylpeillä, eivät yksilöinä eivätkä ihmisryhmänä. Juoppoja sisäsiittoisuuden korostamaan mt-massaa koko porukka.
Olen Pirkanmaalta, maaseudulta. Mulla on säilynyt aika vahva pohjoishämäläinen murre, joka tulee läpi silloin tällöin (itse en sitä sillain aina huomaa). Useammin kuin kerran on joku tullut ulisemaan että älä puhu pohjalaista jos et osaa.)
Jos olet ylpeä murteestasi, opettele edes tunnistamaan se!
Nuorison finnliskaslangi. Järkyttävää siansaksaa.