Mitä murretta inhoat?
Siis mikä särähtää eniten korvaasi?
Mulle ne ovat Helsingin ja Turun murteet.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Inhoan Värtsilän, Tottijärven, Temmeksen, Muuruveden, Teiskon, Karungin, Sippolan, Längelmäen, Jepuan, Kuivaniemen, Säämingin, Tyrvään, Hinnerjoen, Koijärven sekä Tenholan murteita
Onneks olkoon tarkasta korvasta ja kireästä mielestä.
Savon murre on kamalaa kuultavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki murteet on kivoja, mutta pohojalaaset ja savolaiset murteen puhujat ärsyttää. Ovat niin itseään täynnä vaikka eivät ole tehneet mitään mistä ylpeillä, eivät yksilöinä eivätkä ihmisryhmänä. Juoppoja sisäsiittoisuuden korostamaan mt-massaa koko porukka.
Outo yleistäjä.
Ehdottomasti eniten inhoan statilaisten sössötystä!
Turuus taas puhutan hassustans!
Vierailija kirjoitti:
Tykkään murteista mutta on niissä inhokkejakin: stadilaiset kun puhuu leukaa liikuttamatta nenän kautta jollain ihmeellisellä intonaatiolla, alkaa ärsyttämään huolella. Ja toinen on Turun murre, voi herranjesta mitä solkotusta :D
Minua eniten nainen, joka inisee ja puhuu nenäänsä. Oli sellainen kollega joskus. Ka ma la.
Vierailija kirjoitti:
Ja Vorsasa taas on vorsalaisil ain holjat jutut!
Turun murre on simmottis kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Statilaiset istuvat nurtsilla notskin vieressä ja syövät jätskiä ja juovat limpskaa...
Ja turkulaiset akat voi pitää turpansa kiinni ku nussitaan.
Otangk mä suuhun?
ei saatana🤮
Aluksi kun opin tuntemaan kainuun murretta, ärsytti "ka" sanan lisääminen joka väliin. Ka empä tiiä, ka niihän ne sannoo ym ym.
Nykykarjalaa. Värttinää tms. Pelkkiä venäläisten maanantaikappaleilta koko lappeenranta-lieksa-joensuu populaatio, vtun nysviä. Oikeet karjalaiset rakensi uudestaan koko maan ja pääkaupunkiseudun. Nämä lehmisavut vaan leikkiimurrealuetta. -Rokka-
Vierailija kirjoitti:
Ja turkulaiset akat voi pitää turpansa kiinni ku nussitaan.
Otangk mä suuhun?
ei saatana🤮
Mut ei see mua kyl haitann ja kyl oliki neitil piukk pil!
Minusta kaikki murteet ovat mukavia, kun niitä puhutaan aidosti. Korvaan särähtää pääkaupunkiseudulla käytetty verbin taivutusmuoto:"Mä voin avaa sulle tän portin". Ystävällinen teko kuitenkin.
Karjala. Lisämausteena se, että sikäläisillä ei ole tapana pitää sitä suuta kiinni koskaan.
Eivät murteet ärsytä, mutta stereotyyppinen intialainen englannin ääntämys riipii korvia. Automaattinen turn-off.
Vierailija kirjoitti:
Eivät murteet ärsytä, mutta stereotyyppinen intialainen englannin ääntämys riipii korvia. Automaattinen turn-off. Ja se pää keikkasee laidalta toisaalle kuin riksha kussa on velttoistuneet lehtijouset ja matkalaisena markkinoille kasvatettu mahtava kotisika
Vierailija kirjoitti:
Turun murre on kauheaa. Kuulostaa jotenkin niin juntilta ja tyhjäpäiseltä (no hate). Sanojen äärimäinen lyhentely ja se käsittämättömän ärsyttävä nukkuS, kattoSIN verbimuoto. Pää hajoaa. Savon ja Pohjanmaan murteet ovat söpöjä.
t. uusimaalainen
Itse olen oppinut tykkäämään Turun murteesta, vaikka alussa särähti korvaan. Slangista en ole oppinut pitämään, vaikka se on tapa puhua muiden joukossa.
savolainen
Savoa. T. Oululaistunut lappilainen
Sama. Murteet on rikkautta. Uteliaana kuuntelen murteita ja arvailen, mistäpäin. Murre pukkaa läpi, vaikka olisi ollut kymmeniä vuosia muualla.
Hienoa.