Mitä murretta inhoat?
Siis mikä särähtää eniten korvaasi?
Mulle ne ovat Helsingin ja Turun murteet.
Kommentit (139)
Mie,mie..sie,sie..puhe on yhtä kieroa ja typerää ku tyypit jotka sieltä kotoisin..ihan niinku jostain Lappeenrannasta..hyi saat..na!
Höh, itämurteet on söpöjä. Turku-Rauma-akseli ei miellytä mun korvaa.
Voisiko joku kertoa, millaista Jyväskylän murre on?
Rakastan kaikkia murteita <3 jyväs-seudulla on tietynlainen nuotti
Rakastan kaikkia murteita <3 jyväs-seudulla on tietynlainen nuotti
Turun murre kuulostaa pöljän ihmisen puheelta. Olen itsekin turkulainen...
Murteet on ihania, saisivat ihmiset puhua omiaan estottomammin.
Meillä töissä en kyllä aina ymmärrä yhden raumalaisen juttuja. Hän on tosin itse sitä mieltä, ettei enää puhu raumaa.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 18:32"]
Korvaani särähtää pahimmin Jyväskylän ja Oulun murteet. Huomaan kyllä muutkin viäntelyt, mutta kestän ne stoalaisesti. Yleiskieli pääkaupunkiseudulla ei koske kielikorvaani.
[/quote]
Mitä ihmeen vääntelyä Jyväskylässä on? Mä en ole huomannut muuta kuin Jyvääskylän.
[/quote]
Minä en kuule täällä tuollaista venyttämistä "alkuasukkaiden" suusta. Liekö asialla olleet paikkakunnan opiskelijat.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 18:48"]
Mä olen etelä-suomesta kotosin ja kun muutin tänne pohjois-karjalaan niin inhosin tätä heidän murrettaan, mutta nyt muutaman vuoden kuluttua olen oppinut sitä rakastamaan ja sitä ei saa miusta kitkettyy pois. Eniten särähtää kaikki etelä-suomen murteet.
[/quote]
Opiskelin taannoin Joensuussa ja se alituinen "En mie kehtaa" -jauhaminen ja konsonanttien tuplaaminen väärissä paikoissa (esim. laitetaan - laitettaan) otti päähän.
Etelä-Pohjanmaan murre. Missä on "mihinä" jne.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 18:48"]
Mä olen etelä-suomesta kotosin ja kun muutin tänne pohjois-karjalaan niin inhosin tätä heidän murrettaan, mutta nyt muutaman vuoden kuluttua olen oppinut sitä rakastamaan ja sitä ei saa miusta kitkettyy pois. Eniten särähtää kaikki etelä-suomen murteet.
[/quote]
Opiskelin taannoin Joensuussa ja se alituinen "En mie kehtaa" -jauhaminen ja konsonanttien tuplaaminen väärissä paikoissa (esim. laitetaan - laitettaan) otti päähän.
[/quote]
Joo niitä tuplataan huomattavasti enemmän! Jos ei kestä kuunnella niin ei kannata tulla kun myö viännettään ja kiännettään.
Kekään ei oo tainna liijemmi sättiä Hämeen murteita, siis niitä kuita puhutaan liki sitä seutua kussa on väestöllinen keskipiste. Meinaan näitä joita kuulee kakkosella pirkanmaalla, Hämeissä, paljolti uudellamaalla, keski-somen eteläosassa ja kymen pohjois-osassa
Helsingin murre on vähiten miellyttävä, mutta en inhoa mitään.
Turkulaiset kuulostavat hidasälyisiltä. Aivan kuin joutuisivat itsekin miettimään miten omaa murretta pitäisi puhua.
Kyl määki Turuus. Onk mulkukka soittanu?
Mie tykkäjän kaekist murtehista nimpal ett toisinasa yssiksein ittijjäni viihryttääksein äiryn pakisemahan gjiäälel kus o monijaaita murtehia sekaasi iha niinkö ruttona ja sikisoki vappaamuotosesti yhyristeltyjä sanam paukauksia
Kaikkia Itä-Suomen murteita.