IVF / ICSI vko 10
En ole nähnyt vielä kenenkään aloittavan tätä pinoa..
Aloitan sumut ensi vkolla 9.2. ja siitä lähdetään liikkeelle. Tämä on eka IVF meille. Viime vuonna tehtiin VL:ssä kolme IUI - kaikki negoja. Siirryimme Naistenklinikalle IVF:ää varten, kun hoidot vievät pienen omaisuuden yksityisellä.
Nyt on kiva, kun alkaa vähän tapahtumaankin, koska odotimme tätä IVF -hoitoa viime toukokuusta lähtien. Odottavan aika on pitkä tässäkin. Joka kuukausi sitä toivoo, että mitäs jos nyt tärppäisi, ja vielä sitä ihmettä ei ole tapahtunut. Olemme selittämättömästi lapsettomia. Varsinaista vikaa meistä ei ole löytynyt.
Olisi kiva jakaa hoidon vaiheita muiden kanssasisarten kanssa, joille osuu IVF / ICSI ko. vkolle. Tulkaa mukaan!
Kommentit (94)
mulla laitettiin punktion jälkeen tipan kautta antibiootteja, koska pelkäsivät endon ärsyyntyvän ja aiheuttavan tulehdusarvojen nousua. Toivotaan, että tulehdusta ei tule. Mulla on siis usein erilaisten toimenpiteiden jälkeen tulehdusarvot kohonneet endon (oletettavasti) takia.
Koko viikonlopun käytin veden juomisen ja lepäilyyn (juoksutin miestä) kuten oli neuvottu. Mieskin osallistu omalla tavallaan :) Toi kaupasta mulle limpsaa, kivennäisvettä ja vitaminoitua mehua (jota tykkään juoda kivennäisveteen sekoitettuna), vaikken ollu pyytäny. Oli ajatellu että mun olis mukavampi juoda muutakin kuin kraana vettä.
Miehelle toi hoitoon osallistuminen taitaa olla konkreettisesti mahdollista vain sen punktiopäivän aikana. Mutta on sekin tärkeä vaihe, jos mies epäonnistuu omassa näytteen annossaan, niin kaikki on ollu turhaa. Käsittääkseni suomessa ei pakasteta munasoluja, ne ei taida edes kunnolla kestää sitä.
Punktio tehtiin mulle nukutuksessa kuten oli sovittu. Saaliiks saatiin 11 munasolua ja lääkäri oli toimenpiteen jälkeen sitä mieltä että mun munasarjat on sen näköset että tuore alkion siirto voidaan tehdä keskiviikkona.
Tosin lopullisesti se selviää vasta silloin, kaikki riippuu mun toipumisesta. Eli vesikuuri jatkuu. Vielä olen ihan optimistisella mielellä.
Koska mulla oli erilainen irrotuspiikki, sain erilaiset jatkolääkitys ohjeet. Käsittääkseni ei ole tavallista, että heti punktio päivänä alotetaan lääkitys alkion siitoa varten? Mulla määrättiin estrogeenilaastarit heti laitettavaks ja tänään illalla aloitan Lugesteronit.
Noiden laastareiden ostaminen oli aika hupasaa. Mulle osu apteekissa nuori mies proviisori, joka oli ihan ihmeissään mun reseptistä ja annostuksesta. Kyseli monta kertaa, että tiedänkö mä mihin ne on määrätty ja onko lääkäri varmasti kertonu käytöstä yms ja tiedänkö mä kuinka kauan mun pitää niitä käyttää. Olin ihan ihmeissäni, että miten se niin monta kertaa kysyy samoja asioita.
Kun pääsin kotiin niin aloin lueskelemaan sen lääkkeen käyttöohjeita. Selvis, että niitä käytetään nimenomaan vaihdevuosien aikana hormonikorvaushoidossa (muuta käyttöä niille ei tuo ohje antanut) Mulle oli määrätty vahvimmat laastarit, kaksinkertaisella annoksella.
Tais mies parka olla ihmeissään, miksi minä 25v niitä tarvin :) Ei kai osannu kuvitella mitään muuta käyttöä niille.
Nyt on sitten soitettu polille ja noista 11 munasolusta on hedelmöittynyt 4. Toivottavasti ne jatkavat kasvua ja jakautuvat näteiksi ja täydellisiksi pikku alkioiksi :)
Jonkun aikaa tässä oltu jo kotosalla. Tosi hyvin meni, ei sattunut yhtään ja siitä rauhoittavasta tipasta tuli tosi hyvä olo, kuten WAW tai joku muu taisi myöskin sanoa=)
Nyt olo on ihan Ok vaikka lääkkeiden vaikutuskin lienee lakannut, en pysty ihan suorassa istumaan mutta toisella kankulla istuminen ja sohvalla löhööminen sujuu oikein mukavasti. Mies lähti just hakemaan meille hampurilaisia ja vuokraamaan leffoja, täytyy nyt ottaa ihan rennosti loppuviikko kun on saikkuakin.
Muniksia löytyi 22 eli oikein hyvä saalis! Torstaina on sitten siirto. Enpä tajunnut kysyä eikä sanottukaan että voisko huomenna kysyä miten ovat hedelmöittyneet. Puolille tehdään ivf ja puolille icsi. Miehen näyte oli parantunut tosi paljon viime kesästä, eli luultavasti ivf riittää mainiosti mutta varmistetaan kuitenkin icsillä.
Lepäilin ja nukuin punktion jälkeen eilen koko päivän, olin ihan poikki punktiosta. Minulla punktio oli todella kivulias, tunsin kaikki vaiheet mitä toimenpiteeseen kuului. En halua koskaan enää kokea vastaavaa kipua, ihan selkäpiitä karmii vieläkin. Olen ollut useassa leikkauksessa ja niissä missään ei kipu ollut samaa kuin tässä punktiossa. En saanut vissiin tarpeeksi rauhoittavaa / kipulääkitystä. Joutuivat lisäämään aineiden määrää jo punktion aloitettua, mutta eihän se heti vaikuta. Lepohuoneessa söin aamiaista jälkeenpäin ja kun nousin n. parin tunnin päästä ylös, yrjösin kaikki ulos. Sanoivat, että se johtui ilmeisesti myös siitä että pääsin toimenpiteeseen vasta yhdentoista maissa & lääkkeiden yhteisvaikutus ja vatsa oli niin kovin tyhjä. Who knows, mutta ikävä kokemus jäi.
Munarakkuloita oli 12 ja niissä munasolu seitsemässä. Munarakkulat olivat isoja, suurin 20mm ja muut keskimäärin 18mm. Yhdeksän oikealla ja kolme vasemmalla.
Nyt sit jännäillään miten jakautuvat ja pääsemmekö siirtoon / jääkö pakkaseen. Toivotaan, että kaikki menee hyvin. Olisi henkisesti tosi raskasta jos ei pääsisi siirtovaiheeseen.
Lepoa & paljon positiivisiasäteitä teille kaikille!!!
Ilmeisesti minä olen muita päivän pari edellä toimenpiteiden aikataulun suhteen.
Meillä oli nuo kaikki solut mikrohedelmöitetty, lääkärin mukaan kaikki solut eivät vaan olleet kypsiä. Neljä kun hedelmöittyi niin niistä kaksi laitettiin pakkaseen ja yksi siirrettiin. Eli yksi ei lähtenyt jakautumaan.
Pakastetut alkiot olivat kuulemma parempia kuin tämä siirretty. Lääkärin mukaan minun käyttämälläni irrotuspiikillä on sellainen vaikutus, että raskautumisprosentti on pienempi. Siksi enemmin pakastivat paremmat ja siirrettiin se huonompi.
Juuri tuon irrotuspiikin takia aloitettiin tuo tukihoitokin (estrogeeni-laastari ja lugesteron) heti punktio päivänä, piikki kun kuulemma romahduttaa miun omat hormoni arvot.
Olen pari kertaa nyt laittanut lugesteronia ja se aiheuttaa minulle huimausta ja kuvottavaa oloa noin puoli tuntia laiton jälkeen. Epämiellyttävää, mutta kuulemma tavanomaista. Pitää vain miettiä uudestaan tuo laitto aika. En haluis ajaa autoa samalla kun huimaa.
Muuten onkin hyvä olo tänään. Edes autolla ajo ei ärsyttänyt alavatsaa kuten aikaisemmin.
Mulla on kohdun asento ja rakenne sellainen, että sinne on vaikea päästä instrumenteilla. Minkä vuoksi alkion siirto ei toimenpiteenä ollut ihan miellyttävä, kun siihen kulu aikaa ja lääkäri joutuu ujuttamaan ja kääntelemään instrumentteja saadakseen ne tarpeeksi pitkälle. Ei se kipeää onneksi tehnyt.
Olin matkalla klinikalle juonu puoli litraa vettä ja oli aika tukala olo kun toimenpide aloitettiin. Tuntu aika ikävältä kun rakko on täys ja samalla painetaan alavatsan päältä ultran takia. Siinä oli ainoo ajatus, että toivottavasti ei lirahda...;)
Muuten nyt onkin sitten aika hämmentynyt olo. Hoidon suunnnittelusta asti on mua varoiteltu hyperin mahdollisuudesta, sitten sitä pidetään hyvin todennäköisenä, mutta kuitenkin pääsen tuore alkion siirtoon. Ja nyt sitten miettii, että uskaltaako sitä ajatellakaan olevansa raskaana. Ehkä asia lopullisesti todentuu myöhemmin, vielä keskeytyminen tuntuu todennäköisemmältä.
Kaksi viikko vielä tarvitsee piinailla ennen seuraavaa ' etappia'
PLUSSA SÄTEITÄ
Minä olen Iidaleena sinun kanssasi samalla aikataululla liikkeellä. Meillä oli siis myös siirto tänään - alkioita siirrettiin omaksi yllätykseksi kaksi! Lääkärin mukaan toinen on missikandidaatti ja toinen yltäisi ehkä perintöprinsessaksi :) Meillähän punktiossa saatiin yhdeksän munarakkulaa, joista neljässä oli munasolu. Kaikki neljä olivat silmämääräisesti hyviä, mutta kahteen onnistui tunkeutumaan useampi siittiö. Syytä munasolujen liialliseen läpäisevyyteen ei osattu kertoa, mutta nämä kaksi alkiota menivät siis roskiin. Jäljelle jääneistä yksi oli käsittääksen top-luokan alkio (nelisoluinen siirtovaiheessa) ja toinen hieman hitaampi (juuri ja juuri ehtinyt nelisoluiseksi siirtoon mennessä) ja myös ulkoisesti huonomman näköinen. Sain itse valita, että siirretäänkö yksi vai kaksi. Toinen olisi voitu pakastaa, mutta tänään se ei vielä täyttänyt pakastamisen vaatimuksia (yksittäin pakastettaville tarkemmat kriteerit), joten huomenna olisi laatua arvioitu uudestaan. Kaksoisraskauden riski tässä tapauksessa on nkl:n mukaan alle 10%. Yli 10%:n todennäköisyydellä eivät siirrä kahta. Toivotaan, että nyt ainakin toinen tarraisi lujaa kiinni, kaksin kappaleinkin ovat kyllä tervetulleita vaikka se ajatus kyllä vähän kauhistuttaa...
Jos nyt tulee taas negaa, niin sitten onkin näillä näkyminen viimeinen ivf:mme edessä. Jostakin syystä nyt ei kyllä edes harmita, että pakkaseen ei saatu mitään. Luottavaisin mielin siis piinaillaan. Veritestiin menen vajaan kahden viikon päästä maanantaina.
WAW ja pikku käpyset
Plussasäteitä kaikille piinailuun - minä siirryn seuraavaan viikkoon sillä meillä hoito meni pitkäksi.
t. Peltohiiri
Siirto oli eilen, eikä saatu kovin hyviä uutisia. Tai ehkä kyllä niitäkin. Munasoluja löydettiin siis 22 ja vain kaksi olivat epäkypsiä. Hyvä saalis siis. 9 hedelmöitettiin ICSIllä ja loput IVF:llä. Ja kaikki hedelmöittyivät! Ja kaikki myös jakaantuivat. Mutta ongelmana oli monitumaisuus, melkein kaikissa alkioissa! Loppujen lopuksi saatiin vaan 3 siirtokelpoista alkiota ja nekin 3-luokkaa. Siirrettiin vain yksi lääkärin käskystä, oli kuulemma ihan hyvä alkio vaikka kolmosluokkainen olikin. Pakkaseen jäi kaksi, jotka sitten siirretään seuraavalla kerralla mikäli selviytyvät sulatuksesta.
Eli toiveet eivät ole nyt kovin korkealla onnistumisen suhteen... tosin hyvänä uutisena saatiin se, että siemenneste oli niin paljon parantunut, että luomunakin olisi mahdollista ja ainakin inssiä voisi kokeilla. Ei nimittäin huvita toista IVF:ää pitkään aikaan kokeilla, koska tuo monitumaisuus voi johtua hoidosta.
Hope66, mites teillä meni, pääsittekö siirtoon? Tsemppiä kaikille!
Heips, meille siirrettiin pieni maha-asukki eilen iltapäivällä! Kaikki seitsemän munasolua olivat hedelmöittyneet ja olivat eilen nelisoluisia, topalkioita. Olimme todella iloisia. Nyt saimme pakkaseen alkioita lääkärin mukaan neljää hoitoa varten. Toivottavasti maha-asukkimme kiinnittyy ja viihtyy! Tiedättekö kuinka pian tuon kiinnittymisen pitäisi tapahtua? Voiko alkio jatkaa jakautumista irrallaan ja kuinka pitkään ennenkuin sen pitää viimeistään kiinnittyä?
Lääkäri sanoi minun punktiokivun johtuneen hermosärystä, sillä ovulaation aikaan minulla on aina kovat alavatsasäryt + särky kulkee oikeassa jalassa aina varpaisiin saakka. Hermojahan kulkee jokapuolella, joten lääkärin toteamus vain vahvisti punktiokipuani. Helpottuneena kuitenkin tällä hetkellä, ettei tarvitse tästä syystä heti ajatella uutta punktiota..
Meille sanottiin, että verikoe tehdään ti 21.3. eli laskeskelin sen olevan 12:s piinapäivä. Aika aikaisin mielestäni, luulin että testaus tehdään jotain 14-15 pp paikkeilla. Aloitin Crinonet tänäaamuna. Otan niitä aamuin illoin.
Iidaleena ja WAW: pidän peukkua teille ja oikein paljon plussasäteitä!
Possukka: miten sinun siirtosi meni?
Peltohiiri: oikein paljon onnea sinun hoitoosi!
Ihanaa, kun on viikonloppu edessä, niin voi ottaa ihan lunkisti. Olen ollut edelleen kovin väsynyt. Hormonit vissiin vieneet voimiani jonkin verran. Toivottavasti piinailu menee nopeasti ohi..
Tsemppiä kaikille, hyvää viikonloppua & paljon plussasäteitä teille kaikille =)
Hope ja pieni maha-asukki, pp 1
Onpa hauskaa, kirjotettiin vissiin samaan aikaan vahingossa ja kysyttiin toistemme kuulumisia=) Ihanaa että teillä meni hyvin, meillä ei niin hyvin kuten tuosta aikaisemmasta viestistäni voi lukea.
Mutta piinaillaan kuitenkin yhdessä!
-Possukka + toivo pp 1
Lueskelin juuri tietoa tuosta kiinnittymisestä, ja kun nelisoluinen 2 vrk vanha alkio siirrettiin eilen, niin kiinnittymisen pitäisi tapahtua joskus sunnuntain tienoilla. Se irrallaan siellä jatkaa jakautumistaan kunnes siitä tulee blastokysti (olikohan se sana noin), joka on 100-200 soluinen sitten kiinnittymisvaiheessa.
Mulle lääkäri sanoi, että jos raskaus alkaa niin viikon kuluttua siirrosta voi tulla paha turvotus vatsaan, koska munarakkuloita oli niin paljon. Nyt tänään ensimmäistä kertaa tuntuu, että vatsa on siedettävä, ja turvotus on selvästi laskenut. Eli siinä mulla raskaustesti, jos turpoo vatsa ensi viikon lopulla niin uskallan vähän toivoa=) Testata aion viikon pääsät sunnuntaina pp 10, koska testaaminen on kivempaa viikonloppuna. Voi jo varautua pettymykseen jos negaa näyttää sillon.
Tosiaan, kirjoitimme jo toistamiseen ihan samaan aikaan! Minulla tämä istuminen on vielä vähän hankala, joten kirjoittaminenkin vie oman aikansa.. Hienoa, että pääsitte siirtoon. Kuten olen lukenut jostain toisista pinoista, niin välttämättä alkioiden luokitus ei kerro kaikkea. Toivon oikein paljon onnea teille ja paljon plussasäteitä!
Viikonloppua!
Mullakin on istuminen vaikeeta, ainakin pitkään. Vessassa käyminenkin on aika tuskaista, onneksi ei tarvinnut mennä töihin vielä tänään.
Hyvää viikonloppua ja pidetään peukkuja!
mukavaa, että olemme kaikki päässeet siirtoon. Minä taidan olla ainut, jolla kävi niin huono tuuri ettei pakkaseen jäänyt mitään. Mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, niin en osaa sitä nyt oikein murehtia.
Possukka: meilläkin on ollut tuota monitumaisuutta edellisessä hoidossa, mutta nyt ei ollut. Hyvä, että jotakin jäi kuitenkin pakkaseenkin!
Hope66: saanko kysyä, että pakastettiinko teillä alkiot pareittain yhteen olkeen vai yksittäin? Kerroit, että pakkaseen meni alkioita neljää hoitoyritystä varten, joten oletettavasti siinä on siis kaksi kahden paria ja kaksi yksittäin pakastettua? Jos siis yhteensä alkioita oli seitsemän ja yksi niistä siirrettiin nyt? Kyselen siksi, että meille sanottiin, että vain todella hyviä alkioita pakastetaan yksittäin, koska sulatuksessa kato on kuitenkin usein lähes 50%. Joten teillä alkiot olivat varmaankin huippuluokkaa!
Minä aloitin eilen luget 3x200mg/vrk. Testata olen ajatellut ensi viikon lauantaina (pp10) tai sunnuntaina (pp11). Tai jopa jo pp9.... Joka tapauksessa testaan ennen veritestiä (joka siis ma 20.3., pp12), jotta osaan vähän varautua tulokseen. Meillä on veritesti ollut aina pp12, ja luotettavan tuloksen se on joka kerta antanut. Kaksi kertaa olen siis hoidosta plussannut, mutta sitä onnea on kestänyt hyvin vähän aikaa. Toisella kertaa sain Apteekin testillä plussan jo pp9 ja pp12 oli hcg yli 300. Ensimmäisellä kerralla plussasin apteekin testillä pp12 plussan ja samana päivänä otettu verikoe kertoi hcg:n olevan vain 32. Se oli siis biokemiallinen raskaus.
Nyt toivotaan vahvoja plussia meille kaikille!
WAW ja kaksi käpystä pp2
Possukka: kiitos kiinnittymiseen liittyvästä infosta. Eli sen mukaan kiinnittyminen on jo tapahtunut tai tapahtuu lähipäivinä, jos on tapahtuakseen. Onko sinun liikkumisesi / istuminen jo parempaa? Minun on edistynyt jo paljon. Juoksemaan tai mitään muuta sellaista rajumpaa aktiviteettia en kyllä pysty eikä ole tarviskaan nyt.
WAW: lääkäri sanoi tosiaan meidän pakastettujen alkioiden riittävän neljään hoitoon. Ymmärsin, että hänen suunnitelmansa oli pakastavaa kaksi paria erikseen ja sit kaksi yksittäistä eli juuri sen mukaan kuin laskeskelit. Toivotaan, että jokin näistä tai nyt siirretystä tuottaisi meille sen kauan toivotun lapsen. En vieläkään tajua, miten saimme noin hyvät alkiot aikaiseksi. Tämän IVF:n aikana otetut hormonit ja niiden vaikutukset kehoon ovat olleet niin kovia ja rankkoja, ettei sitä tajua mitkä kaikki tekijät esivaikuttavat munarakkuloiden ja munasolujen muotoutumiseen ja kasvamiseen. Miehen siittiöt olivat tässä hoidossa tosi hyviä, pesun jälkeen hyvien liikkuvuus melkein 80%. Hänellä on ollut välillä heilahteluita siittiöiden laadussa, mutta nyt saimme hyvät arvot.
Minulla on ollut jo parina päivänä pientä alavatsasärkyä, sellaista menkkamaista. En tiedä voisiko särky johtua myös Crinonien ottamisesta.. Onko teillä ollut mitään vastaavaa särkyä?
Sää on ollut tosi upea koko viikonlopun. On ihanaa kun aurinko on hellinyt kehoa ja mieltä. Toivottavasti megapakkaset ovat jo takanapäin.
Aurinkoa kaikille ja tsemppiä!
Heippa! Juu, liikkuminen alkaa sujumaan jo paremmin=) Hyvä, koska huomenna pitää mennä töihin. Eilen oli aika paha olo, vatsan turvotus laski, mutta oksensin kerran. Pelästyin jo että pitääkö sairaalaan lähteä, Lugepaketin ohjeessa lukee että pitää mennä jos on oksentelua. Se meni sitten ohi heti, joten jäin kotiin. Oli lämpöäkin eilen 37,3 mutta luin muista pinoista että se taitaa johtua Lugeista eli on normaalia.
Tänään on maha ollut taas turvonneempi, mutta pystyn jo ihan normaalisti kävelemään ja istumaan. Onneksi!! Piti kyllä käydä ostamassa uudet housut eilen, oon niin turvonnut että kaikki vaatteet kiristää=) On kyllä tainnut tulla muutama lisäkilokin hoidon aikana, mutta toivon että suurin osa on vaan sitä turvotusta... no, sitten jos tulee nega niin kerkee laihduttamaan. Nyt pitää vaan syödä jos mieli tekee, koska tämä piinistely on muutenkin liian kamalaa!
Eilen illalla tunsin omituista fiilistä alavatsalla, nipistelyä. Ajattelin jo että josko se pieni alkio siellä yrittää kiinnittyä...=) Tänään tosiaan sen vissiin viimeistään pitäisi jos on kiinnittyäkseen. Ensi viikolla sitten niitä (kuviteltuja) oireita bongailemaan, tosin luget taitaa sekoittaa oireet aika pahasti. Aion myös testata sunnuntaina kp 10, kyllä se sitten testissä näkyy jos on näkyäkseen.
Mukavaa piinistelyviikkoa kaikille!
-Possukka ja tyyppi pp3 (vasta!!!!)
On mulla myöskin, sellaista menkkamaista. Sen perusteella ei siis pysty mitään arvelemaan.
Olipas tuo edellinen vastaukseni tönkkö kun viesti karkasi käsistä. Siis, menkkatuntemuksia löytyy myös, ja tarkoitin että se taitaa olla yleistä, ja harmi että on, koska on vaikea tunnustella alkaako menkat vai kuuluuko kipu piina-aikaan.
Eli olin aamulla punktiossa ja nyt olen ollut jo melkein kaksi tuntia kotona. Nopeasti oli ohi koko homma! Munarakkuloita oli yhdeksän, neljästä löytyi munasolu. Nyt sitten jännätään, että päästäänkö siirtoon keskiviikkona.
Punktio meni hyvin, kipua en tuntenut ollenkaan, kuten en viime kerrallakaan. Inhottavinta oli taas kerran tipan laitto, se kun ei minulle meinaa onnistua ollenkaan. Nytkin vaasta viidennellä yrityksellä saatiin onnistumaan. Nyt on sitten koko kämmenselkä mustelmilla ja arka. Lääkitys oli tosiaan tehokas; minä jäisin noihin mömmöihin kyllä koukkuun, jos niitä kotoa löytyisi :) Sen verran mahtava olo niistä tulee!
Naistenklinikalla on muuten plussaa se, että siellä saa todella hyvän aamiaistarjoilun punktion jälkeen. Olen käsittänyt, että joka paikassa ei näin ole.