Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IVF / ICSI vko 10

31.01.2006 |

En ole nähnyt vielä kenenkään aloittavan tätä pinoa..

Aloitan sumut ensi vkolla 9.2. ja siitä lähdetään liikkeelle. Tämä on eka IVF meille. Viime vuonna tehtiin VL:ssä kolme IUI - kaikki negoja. Siirryimme Naistenklinikalle IVF:ää varten, kun hoidot vievät pienen omaisuuden yksityisellä.

Nyt on kiva, kun alkaa vähän tapahtumaankin, koska odotimme tätä IVF -hoitoa viime toukokuusta lähtien. Odottavan aika on pitkä tässäkin. Joka kuukausi sitä toivoo, että mitäs jos nyt tärppäisi, ja vielä sitä ihmettä ei ole tapahtunut. Olemme selittämättömästi lapsettomia. Varsinaista vikaa meistä ei ole löytynyt.

Olisi kiva jakaa hoidon vaiheita muiden kanssasisarten kanssa, joille osuu IVF / ICSI ko. vkolle. Tulkaa mukaan!

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen aamulla siis verikokeissa ja kaikki ok. Sairaanhoitaja lupaili hyvää hoitoa tulosten pohjalta. Jatkoin pistämisiä myös samalla annoksella kuin Possukka, 150 IU. Nyt olen pistänyt jo seitsemän päivää. Kolme enää jäljellä tämän tiedon mukaan.

Tänään oloni ei tuntunut enää kivalta. Tämä oli eka pv, kun oli inhottava olo. Alavatsaa kolotti kunnolla ja vatsakin on paisunut jo potkupallon kokoiseksi. Juon vettä niin paljon kuin vaan pystyn, että vältän mahdollisen hyperin. Ne kuumat ja kylmät aallot ovat poistuneet miltei kokonaan jo ja nyt olen nukkunut tosi hyvin. Oloni Synarelan aikana oli kuitenkin kurjempi kuin nyt kaikesta huolimatta.

Onko teillä liikkuminen hankaloitunut? Minulla on kivun takia kävely hidastunut kunnolla. Juoksemisesta voin vain haaveilla... Töissä eivät ole onneksi vielä kyselleet liikkumisestani, kun yleensä minulla on reippaat askeleet.

Ilmoitin tänään esimiehelleni, että minulle tehdään toimenpide ensvkolla ja sen takia olen sairaslomalla kolme päivää. Sanoin, että perjantaina tarkentuu milloin olen poissa. Hän otti asian tosi hyvin, ei kysellyt. Tarkistin, että NKL kirjoittaa s-lomalapun vain koodilla, ei tule diagnoosia ollenkaan, joten silloin tämä on ok ja tulee palkallisena.

Pe 3.3. on sitten ultra. Odotamme sitä jännityksellä. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Tsempataan yhdessä =)

Vierailija
82/94 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään kaikki samalla aikataululla ja annoksilla; minäkin siis jatkan pistelyä 150 IU annoksella. Ja synarelat jatkuvat samaan tapaan myös. Olin eilen kahteenkin otteeseen nkl:lla verikokeissa, koska onnistuivat unohtamaan aamukäynnillä estradiolin sekä perusverenkuvan. Soittivat siitä sitten puolen päivän aikaan ja pyysivät tulemaan uudestaan... siinäpä se päivä sitten hurahti reissatessa työpaikan ja nkl:n väliä :)

Tänään on ensimmäinen päivä, jolloin minullakin on tullut oireita. Vatsa turposi yhtäkkiä ja alavatsassa on paineen tunnetta. Olin illalla vesijumpassa ja hyppely tuntui jo hieman epämiellyttävältä. Lisäksi minulla on tänään ollut kamala jano koko ajan. Janoa sammuttelen nyt punaviinillä, jota olen ajatellut nautiskella lasillisen illassa testiin asti.

Hope66: tuosta sairauslomatodistuksen koodista. Jos laittavat diagnoosikoodin todistukseen, niin kyllä sen palkanlaskija saa helposti selvitettyä (netistä löytyy helposti) ja jos ilkeitä ovat, niin palkkaa ei tule. Sen sijaan jos laittavat koodiksi esim. vatsavaivat, niin sittenhän ongelmaa ei ole. Mutta silloinhan voisi ihan hyvin kirjoittaa koodin aukikin. Minä olen kuntasektorilla töissä ja palkka on toistaiseksi aina tullut. En tiedä ovatko vain ymmärtäväisiä vai eikö meidän palkanlaskija tiedä että palkkaa ei tarvitsisi maksaa. Toisaalta esimieheni on ylilääkäri ja hän kyllä tuntee koodit. Ja sairaslomatodistukset menevät hänen kauttaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palstaillut taustalla ja seuraillut teidän viestejänne, kun meilläkin hoito osuu viikolle 10 - tosin meillä on vuorossa ensimmäinen hoito luovutetuilla munasoluilla. Yritystä meillä on takana nyt melkein viisi vuotta. Meille on aiemmin tehty neljä tuloksetonta IVF/ICSI hoitoa omilla soluilla. Minulla on kohonnut FSH, joten siksi munasoluni ovat niin huonoja, ettei niiden kanssa enää edes yritetä. (Mulla oli hoidoissa mm. maksimi kertapistosannokset eli 450 iu...)

Olen siis valmistellut itseäni tulevaan siirtoon Suprecurin ja Zumenon- estrogeenien avulla. Ultra on pe 3.3. jolloin saamme tietää luovuttajan punktiopäivän ja minulle siirtopäivän.

Päätin osallistua keskusteluun kun teillä oli pohdiskelua sairaskoodista. Minulle annettiin hoidoissa koodiksi Z54.8 eli Muun hoidon jälkeinen toipumisaika. Siinä ei näy mistä asiasta toivutaan, joten vaikka palkanlaskija utelijaisuuttaan sen tarkistaisikin niin ei hän voi siitä palkanmaksua lopettaa. Valitettavasti oikeastihan lapsettomuushoitojen sairausajasta ei tarvitse palkkaa maksaa.

Tsemppiä hoitoihin ja hyvää munimistulosta teille!

t. Peltohiiri vm ' 70

Vierailija
84/94 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin muistaa kysyä perjantaina VL:ltä minkä koodin laittavat todistukseen, tuo Peltohiiren koodi oli hyvä tietää, toivottavasti sellainen onnistuu. Ei haluaisi työn tai palkan takia stressata enää tässä tilanteessa, muutenkin tarpeeksi joutuu käymään läpi.

Eilen illalla alkoi vasenta munasarjaa painamaan kauheesti, silleen kupli tosi kipeästi. Ja se kipu johtaa selkään asti, eli kun joku kysyi pystytäänkö kävelemään kunnolla --- minä en ainakaan pysty. Eilen vielä oli suht OK, mutta tänään kävelen silleen vähän kippurassa. Onneks on enää pari päivää viikonloppuun, sitten pystyy rauhassa lepäämään, töissä on inhottava olla jos olo tästä vielä pahenee. Maha on niin turvonnu että vaatteisiin on vaikea mahtua, ja on sellainen olo kun olisi syönyt kaksi tuntia seisovassa pöydässä=) Mutta kyllä tämä tästä. Ei enää pitkään!! Ihanaa kun perjantaina saa tietää punktiopäivän. Toivon että se osuu mieluummin keskelle viikkoa kuin maanantaille, mutta ei sille sitten mitään voi jos osuu maanantaille. Jos se olisi keskiviikkona niin ei tarvitsisi töihin sairaslomatodistustakaan kun kolme päivää voi olla omalla ilmoituksella.

Mukavaa keskiviikkoa kaikille, kiva kun pinokin on lähtenyt aktivoitumaan. Piinaillaan sitten yhdessä ensi viikon jälkeen!

Vierailija
85/94 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vieressä seuraillut ketjuanne ja nyt kun alkaa piikitysten seuraukset tuntumaan, niin olis mukava jakaa tuntemuksia samassa tilanteessa olevien kanssa :) Mies yrittää olla mukana, mutta ei oikein ymmärrä miten epämiellyttävä olo voi olla.

Itse olen lyhyellä kaavalla menossa ISCIhin. Jos munasoluja tulee paljon osalle kokeillaan IVFää. Puregonin piikityksen aloitin viime torstaina ja eilen olin ekassa ultrassa ja tulossa on ilmeisesti aikamoinen saalis, oikealla puolella oli 26 hyvän kokoista munasolua ja vasemmalla puolella pienempiä puolet vähemmän. Eilen aloin myös pistämään jarrua puregonin rinnalla.

Mulla tuo olo alkaa olemaan aikas tukala, varsinkin jos erehdyn liikkumaan yhtään reippaammin tai kurkottelemaan. Paikoillaan ollessa olo on vielä ihan siedettävä. Tällä hetkellä, aina kun vaan onnistuu niin, kietasen vyötärölle ja vatsan päälle fleecehuovan. Se helpottaa jonkin verran sitä epämiellyttävää oloa. Johtuuko sitten lämmöstä...

Joku puhu juomisesta. Ehkäseekö se jotenkin hyperstimulaatiota vai mitä? Minulle ei lääkäri ole puhunut mitään juomisesta, vaikka kuulun riskiryhmään. Kuitenkin tuntuu että, monelle on neuvottu nesteen nauttimista.

Vierailija
86/94 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta naiset! Ja Peltohiirelle ja Iidaleenalle tervetuloa joukkoon!

Hope66 ja Possukka: mitä ultrassa paljastui? Minä olin aamulla ultrassa ja munarakkulat ovat aika kookkaita, mikä lääkärin mukaan selittää tukalan olon. Rakkuloita ei kuitenkaan ollut kovinkaan paljon: toisella puolella neljä ja toisella viisi. Toivottavasti laatu kuitenkin korvaa määrän, koska viime kerralla kävi juuri toisinpäin. Viimeksi rakkuloita oli reilu 30, mutta munasolu oli vain seitsemässä (niistäkin vain viisi oli käyttökelpoisia), loput olivat tyhjiä. Mutta näin se kuulemma lääkärin mukaan on: laatu kärsii suuresta määrästä. Toivotaan, että nyt ei tyjiä rakkuloita olisi, että edes siirtoon päästäisiin.

Punktio on maanantaina ja siirto sitten toivon mukaan keskiviikkona. Tänään pistän vielä menopuria ja huomiseen iltaan asti sumuttelen synarelaa. Pregnylin (10 000 IU) pistän lauantai-iltanan klo 21.30.

Muistakaa kaikki juoda reilusti vettä! Se siis ehkäisee hyperiä, kuten Iidaleena kyseli.

Vierailija
87/94 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iidaleena, sullahan oli mahtava saalis! Kannattaa nyt tosiaan juoda paljon ettei tule hyperiä.

Ultrassa on nyt käyty ja saalis oli sellainen, että oikealla oli ainakin 16 munista mutta vähän liian pieniä ainakin vielä, ja vasemmalla oli ainakin 10 oikein hyvänkokoista. Piikitän puregonia vielä tänään ja huomenna, sunnuntaina on irroituspiikki illalla ja tiistaina aamulla punktio. Saa nähdä ehtiikö nuo oikealla puolella olevat mukaan ollenkaan, mutta toivottavasti vasemmanpuoleisten laatu korvaa määrän. Hyvältä näytti kuulemma joka tapauksessa.

Olo on aika ahdistava, nyt sattuu oikealle puolelle ihan istuessakin, aikasemmin tärinä vain aiheutti kipua. Viikonlopusta ja varsinkin maanantaista tulee varmaan tosi tuskaista=( Mutta mitäpä ei kestäisi tämän asian takia! Jännittää punktio ja miten hedelmöittyminen yms. onnistuu.

WAW (muistinkohan oikein että se olit sinä) onnea maanantain punktioon ja tulkaahan muutkin kertomaan aikataulu!

Vierailija
88/94 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin unohdin kysyä että millon sinulla on punktio?

Ihanaa kun lääkkeiden ottaminen loppuu, varsinkin synarelat, sunnuntaina aamulla suihkasen viimeisen. Mieluummin piikitän kuin suihkin, sumuista on jotenkin tullut niin kamala olo.

Vierailija
89/94 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt miekin sain ohjeet juomiseen :) Kuulostaa todelta isolta määrältä toi 3-4 litraa, mutta eiköhän se pikkuhiljaa tule päivän mittaan juotua.

Tänään kävin toisessa ultrassa ja lääkäri laski 65 munarakkulaa. Eli turhan paljon olen innostunut niitä kasvattelemaan. Nyt minun kohdallani ei hyperstimulaatiota enää pidetä mahdollisena, vaan jopa todennäköisenä :( Sen verran kovat ohjeet sain levätä ja selostukset siitä millon pitää hakeutua päivystykseen.

Tänään en enää pistä Puregonia, jarrua (Cetrtide) kylläkin. Huomenna pistän ainoastaan irrotuspiikin, joka sekin vaihtui Pregnylistä Decapeptyliksi (sain sen suoraan mukaani lääkäriltä, sitä kun ei saa apteekista). Tämän pitäisi olla mulle lempeämpi. Pregnyl kun ilmeisesti (jos oikein ymmärsin) vielä loppu kypsyttää munarakkuloita ja minulle ei enää haluta yhtään lisää stimulaatiota.

Punktio on maanantaina, mutta tuore alkio siirtoa meille ei tehdä. Vaan kaikki hedelmöittyvät hyvät alkiot pakastetaan. Hyperi kun voi puhjeta vielä viikko punktion jälkeen ja jos siinä tilassa siirretään vielä alkio, niin se olisi liian suuri riski. Elimistölle aika kova stressi.

Se minulle tuli yllätyksenä, että kun kävin hoitajan kanssa läpi punktiota hän sanoi, että se tehdään nukutuksessa. Minä olen ymmärtänyt, että se tehdään vahvojen kipulääkkeiden kanssa. Vai johtuuko se tuosta suuresta munis määrästä? (olis pitäny tajuta kysyä)

Nyt vaan toivotaan, että kaikki käy sujuvasti ja hyvin ja mahdollisimman monessa munarakkulassa olisi hyvä ja terve munasolu.

Vierailija
90/94 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Peltohiiri ja Iidaleena, kiva kun olette tulleet mukaan pinoomme =)

Munisultrassa käyty Naikkarilla. Jännitti kovasti miten hormonit ovat vaikuttaneet. Minun munismääräni tuntuu pieneltä teidän määriinne. Lääkäri sanoi oikealla puolella olevan 6-7 munista - niistä yksi 18mm ja loput tasaisia 15 mm. Vasemmalla oli viisi munista, mutta niiden koko vielä vähäisempää. Lääkäri näki todnäköisenä, että vasemmalta kerätään 1-2 munista. Toivottavasti pääsen siirtovaiheeseen. Pelko kasvaa..

Piikitän vielä huomenna Puregon 150IU ja Synarelaa sumuttelen su iltaan saakka (yök!). Su iltana klo 22:30 otan Pregnylin ja munarakkuloiden keräily tehdään ti aamuna. Possukka, meillä näkyy olevan sama aikataulu tässä.

Nyt sitten täytyy rentoutua, juoda paljon ja pitää itsensä positiivisena. Minulla on ollut tosi kovat kivut ja liikkuminen on ollut hankalaa. Tuntuu, että päivä päivältä on ilkeempi olo. No pari päivää vielä, kyllä sen kestää, kun ajattelee mahdollista lopputulosta.

Tsemppiä ja hyvää viikonloppua piinissisaret!

Vierailija
91/94 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hope, meillä tosiaan on sama aikataulu suunnilleen, pistän pregnylin sunnuntaina klo 22.50. Huono homma on se, että joudun menemään huomenna ostamaan puregonia lisää vielä yhden 300iu, koska tarvitsisin sitä vielä yhden annoksen ja tästä ampullista ei riitä kuin n. 75 iu. Mutta rahanmenonkin kestää kun miettii lopputulosta.

Kiva kun meitä on piinailemassa näinkin paljon, ensi viikolla onkin jännät paikat! Siirretäänkö muuten jollekin kaksi alkiota?

Vierailija
92/94 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä Puregonista. Itse olen pistänyt nyt 10x150IU ja lääkärin mukaan molemmissa ampulleissa, vahvuudet 900 ja 600, on ylimääräistä n. 120-135IU. Itse saan vielä huomisen annoksen noista jämistä, täytyy pistää vain kaksi kertaa, niin saa koko määrän. Onko sinulla ollut käytössä vain yksi ampulli?

Puregon on huikean arvokasta lääkettä, sääli jos joudut ostamaan sitä lisää ja sit sitä jää käyttämättä puolet..

Minulle tuli lääkekatto täyteen jo. Siirron jälkeiseksi hormoniksi minulle määrättiin Crinone Lugesteronin sijasta. Vaikka Crinone maksoi 170¿, on se silti pientä Puregonin hinnan rinnalla. Crinone ei ole Kelakorvattava, joten jatkohoidoissa (toivottavasti ei tarvetta niihin) tämän vuoden aikana, mielestäni maksua tulee kohdallani vain Crinonesta.

Perjantai-iltaa =)

Vierailija
93/94 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut käytössä kaksi ampullia, 900iu ja 300iu. Ja olen yhdistänyt niitä keskiviikkona kun 900 ei riittänyt ihan. Mutta silti jää ihan pikkaisen puuttumaan ettei tälle päivälle riitä, tosi tylsää että pitää ostaa uusi 300 kun tarvitsee vain 75iu... =( Mutta ei sille mitään voi!

Vierailija
94/94 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tuolta vko 9 ivf/icsi puolelta, mutta lukiessani sinun tapauksestani oli pakko tulla antamaan rohkaisun sanoja....

nNimittäin minä onnistuin kassa kasvattamaan ison saaliin (pienen kuitenkin sinun saaliiseen verrattuna ;) minulla punkoitiin 43 rakkulaa. Lääkäri sanoi heti silloin viimeisenä UÄ päivänä ettei hän lähde tällä rakkulamäärällä siirtoon, just sen hypeririskin vuoksi....Minulle neuvottiin että miten tärkeää on nyt sitten ennen punktioo juoda riittävästi (siis paljon) ja levätä. Mä tein ohjeiden mukaan. No olin lisäks tosi masentunut ja tuntui että elämä kohtelee minua kaltoin.

Minullekin puhuttiin että punktio tehtäisiin nukutuksessa mutta se tehtiin sitten kuitenkin ihan kipulääkkeiden ja puudutuspiikkien turvissa. Tosiaankin 43 rakkulaa sieltä imettiin tyhjäksi ja 29 munasolua saatiin talteen. Sit puhuttiin jo siitäkin että munasolut voi olla huonolaatuisia koska niitä on noin paljon. Punktio oli kieltämättä kivulias mutta kuitenkin kestettävissä eli olisin pitänyt kuitenkin nukutusta turhana. Jos meinaa mennä synnyttämään niin tollasen kestää kyllä. Kipu oli sellaista vihlontaa. Se kesti joku 15 minuuttia. Siinä punktion jälkeen lääkäri oli iloisen yllättynyt kun minulle ei ollut kehittynyt hyperiä :) Ja minä myös :) tais juomingit tehota :) hän sanoi että siirtoon mennään sittenkin :)

No sit seuraavaksi jännitettiin että toivottavasti saataisiin edes pari hyvää alkiota aikaiseksi koska mieheni pari vuotta tehdyssä tesitssä normaaleita siittiöitä oli vain 2 %. Mutta kuis ollakaan, tässä tärkeässä näytteessä miehen siittiöt olivat NORMAALIT! Ja 1 ja 2 luokan alkioita kehittyi 13!!!!!!! Minä olin ihan taivaassa, tietysti :) Eli siirto tehtiin vaikka ensiksi lääkäri sanoi että ei hän tee sitä koska hyperi tulee varmasti! Vatsaonteloon oli kyllä kertynyt vähäsen nestettä, ja vähän ylemmäksi keuhkon tuntumiin mutta niin vähän että niistä ei kuulemma ole haittaa, ne kuivuu sieltä sitten itsekseen....siirto oli eilen joten nyt olenkin sitten juonut 4 l eilen ja saman annoksen meinaan vetäistä vielä tänään ja huomenna. Sit vähennän litralla. Muista suolalisä ruokaan! Nimittäin elektolyyttitasapaino häiriintyy tosta nestemäärästä! Kivennäisvettä olisi hyvä ottaa ainkin 1,5 l.

Eli tässä pientä rohkaisua sinulle, ja muillekin kenellä niitä rakkuloita on paljon! Onni voi kääntyä puoleesi :)

Tsemppiä myös kaikille muille!!!!

Sofie pp1 :)