Mä sit kokeilin juoksemista, lähtö nollasta.
Ja kevyesti, puhelimeenkin samalla puhuen, 3,4km yhtä soittoa kunnes alkoi pistää kyljestä. Wtf!? Miten se on edes mahdollista???
Kommentit (63)
No onhan eroa siinäkin, kulkeeko junalla vai resiinalla.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:07"]Mä hölkkään tosi hitaasti. Nipin napin 7km/h enkä jaksa kuin 20min :(
[/quote]Hyvinhän tuo on ja pääasia että ON hölkkää, kuluttaa enemmän. Siitä se vauhti kasvaa matkoineen! :)
[/quote]
kiitos :) kävelenkin nopeammin.mutta kuluuhan hölkässä enemmän kaloreita. Kyllä se varmaan tästä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:05"]
No lähes juoksemista, aika kova vauhti hölkäksi mielestäni.. Siinä välimaastossa :) Ap
[/quote]
Sulla on sitten rautainen peruskunto, saisit cooperin testistä varmaan erinomaisen. Miten olet hankkiutunut noin hyvään kuntoon ilman juoksua?
Se on huipputunne, kun se fiilis löytyy! Jalat voi tosiaan tulla kipeäksi ja väsähtää muuten, jos liian usein juoksee aluksi. Se väsymys tulee vasta myöhemmin ja jalkojen pitää saada tottua juoksuun. Mulla oli aluksi jalkaterät niin kipeät etten kävelemään päässyt. Noin kahdessa kuukaudessa kunto kasvoi niin, että jaksoin juosta tunnin putkeen. Aluksi meni noin 5minuuttia. :D
3
Joo kannattaa alottaa rauhassa. Ite lähin parin vuoden tauon jälkeen lenkille ja hurmioiduin siitä miten mukavalta tuntu. Seuraavana päivänä heti uudestaan ja sit en pariin viikkoon meinannu päästä kävelee kun paljain jaloin, tulehtu joku limapussi kantapäässä. Sillon kyllä ketutti, ettei voinut yhtä välipäivää pitää. Nyt alkaa olla parantunut ja oon päässyt taas pari kertaa lenkille, tosin uusilla tossuilla. Ilmeisesti jalka on raskauden myötä sen verran kasvanut, että vanhat paino tota nilkkaa.
Hölkkäkin on juoksua! Miksi joka ketjuun pitää tulla joku ääliö? Kuntoplussan sivuilta:
Reipas kävely: Rivakkaa kävelyä, jossa myös kädet ovat mukana.
Kevyt hölkkä: Juoksua rauhalliseen tahtiin niin, että pystyy puhumaan samalla.
Kohtuuvauhtinen juoksu: Juoksua, jonka aikana hengästyy, mutta pystyy puhumaan vielä lyhyitä lauseita.
Aloitus on harhauttava. Jos nollasta aloittaa, ei kykene tuollaiseen suoritukseen. Miksi joittenkin pitää keksiä juttuja? Korottaakseen itseään?
Jos ns. nolla-tilasta aloittaa, ottaa jo puolen kilometrin reipas kävely lujille.
Mistä muuten tuo kylkipistos johtuu?
Mul on pieniä lapsia, kantelen niitä, kotona meen niitten perässä, lieneekö siittä saanut peruskuntoa? Mä en kyllä uskonut jaksavani lenkkipolulla! Ei oo ollu mun juttu :O Nii taidan huomenna jättää väliin ettei tuu pettymystä.. :/ Ap
Hohhoijaa, onko tää hölkkämaanikko joku uus palstahahmo...
Juoksu eroaa kävelystä siitä, että juoksussa on (ainakin välillä) molemmat jalat yhtäaikaa irti maasta, kävellessä pysyy maakontakti. Hölkkä on hidasta JUOKSUA.
Väännetäämpä siis vielä rautalangasta: hölkkä on juoksua, ¿Comprende?
Itse juoksen yli 30km viikossa, ja palauttavilla pk-lenkeillä hölkkäilen hyvinkin hidasta vauhtia. Yksittäisen lenkin juoksunopeus ei kerro kunnosta yhtään mitään. Pikemminkin niin, että ensin pitää opetella juoksemaan hitaasti pystyäkseen myöhemmin juoksemaan nopeasti. ;)
Sain mää pikkuvarpaisiin lenkkareista jotkut rakot, ei ne juostessa sattunut mutta kotona kun pysähdyin ni johan kipu jysähti XD Ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:22"]
Aloitus on harhauttava. Jos nollasta aloittaa, ei kykene tuollaiseen suoritukseen. Miksi joittenkin pitää keksiä juttuja? Korottaakseen itseään?
Jos ns. nolla-tilasta aloittaa, ottaa jo puolen kilometrin reipas kävely lujille.
[/quote]
Oon toi, jolla oli ollut parin vuoden tauko juoksemisessa (26). Kokemukseni oli aika samanlainen kuin ap:lla. Voisi siis sanoa, että minäkin lähdin "nollasta". Kävelen kuitenkin joka päivä ainakin tunnin verran rivakasti lastenrattaita työnnellen, ja muutenkin tulee oltua paljon jalkojen päällä. Mutta mitään varsinaista urheilua en ole säännöllisesti harrastanut pitkään aikaan. Vaikka juoksun aloittaa nollasta, voi kai ap muuten olla ihan siedettävässä kunnossa.
Kävelen reippaasti eli puolihölkkään. Saa mennä ohi ;)
Hanki kunnon kengät, ehdottomasti! Äläkä lannistu kivuista ja kolotuksista, ne häviää ajanmyötä!
3
Mä ymmärrän nolla-liikkujalla sellaisen, joka ei ole harrastanut mitään liikuntaa. Olen kai sitten väärässä.
No arkiaskareet mun liikunta. Oon normaalipainoinen mut voi kunto silti olla huono. Joka tapauksessa yllätyin suuresti! Ja kyllä, nyt tuntuu reisissä, eritoten polvien yläpuolella! Huomenna en taida päästä edes kävelemään :D Ap
Nollasta aloitin ja tarkoitin sillä sitä etten ole käynyt lenkkipoluilla, en salilla tms. Sain vauvanikin vasta 3kk sitten ja raskausaika meni maatessa. Ap
Kiitos ap aloituksestasi! Minäkin vedin kamat niskaan ja lähdin juoksemaan. Mies kysyi hölmistyneenä että mitä teen. Sanoin että menen juoksemaan. Tämän jälkeen mies ei sanonut mitään vaan tuijotti suu auki. :D
Lähdin liikkeelle aika hitaasti hölkkäilen mutta kuitenkin niin että se selkeästi oli juoksua. Kiihdytin vauhtia lenkin edetessä Lenkin pituudeksi tuli noin 3,2 kilometriä. Testasin tuota puhumistakin niin että juttelin muka jollekin puhelimeen ja hyvin se itselleen puhuminen ainakin sujui. :D Siis minäkin olen hämmästynyt! Ajattelin että jaksan juosta ehkä juuri ja juuri 300 metriä. Minulla on kyllä liikunnallinen tausta. Pari vuotta sitten harrastin paljon pyöräilyä, hiihtoa ja kuntosalia mutta varmasti kolmeen vuoteen en ole tehnyt yhtäkään kunnollista sykettä nostattavaa treeniä. Toki käyn kävelyllä mutta lähinnä löntystän lenkin ja pysähdyn tuon tuosta ihailemaan jotain mitä näen. Harrastan kuitenkin paljon hyötyliikuntaa. Asun keskustassa joten kävelen käytännössä kaikki matkat. Normaalin päivän aikana tulee käveltyä ehkä 3-4 km ja satunnaiset iltalenkit tämän päälle.
Kiitos ap kun innostit minutkin ulos pinkomaan. Olen aina silloin tällöin miettinyt että juokseminen voisi olla hauskaa mutta en ole uskaltanut lähteä juuri siksi, että olen pelännyt hyytyväni kulman taakse. :D
Hyvä me!! Ap