Miksi työnantajat pitävät opiskelijoita ilmaisena työvoimana?
Kommentit (153)
Minä teen hitaammalla työnopeudella työharjoittelua ja pitää sanoa että lorvin työpaikalla, jos kukaan ei katsele. Teen noin 15% teholla töitä ilmaiseksi. Venytän taukoja viidellä minuutilla. Ramppaan vessassa jne.
Ei huvita hikoilla ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:41"]
Minua ainakin olisi hävettänyt, jos harjoittelupaikkani olisivat joutuneet minulle vielä palkkaakin maksamaan!
[/quote]
Minua hävettäisi tehdä töitä ilmaiseksi vaikka olisinkin huono.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:10"]
No, koska opiskelijat suostuvat siihen. Opiskelijoiden pitäisi äänestää jaloillaan. Kaikkien tulisi kieltäytyä ilmaisesta työharjoittelusta.
[/quote]
Ja sitten ei saa tutkintoon pakollisena kuuluvaa työharjoittelua suoritettua --> ei valmistu.
Opiskelijat laitetaan vakkarityöntekijöiden tapaan tekemään rahanarvoisia juttuja, joita yritys sitten hyödyntää häpeilemättä. Opiskelija ei saa välttämättä edes nimeään esiin. Kun yksi harjoittelija lähtee, otetaan seuraava tilalle, eli yritys saa ilmaista työvoimaa jatkuvasti. Opiskelijat eivät saa tekemästään työstä mitään hyvitystä, muuta kuin sen pakollisen työharjoittelun merkityksi tutkintoon... Tekniikan alalla ihan järkyttävä tilanne.
Palkattomat työharjoittelut pitäisi lopettaa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:21"]
Ja huonotapaistako ei ole kutsua itselle tuntematonta ihmistä 'hirveäksi ihmiseksi'?? Sä yrität todistella selvästi itsellesi sitä että olisin joku riistäjä ja hirveä ihminen harjoittel7joitamme kohtaan. Naurettavaa.
Edelleenkin, olen kiltti ja mukava kaikille tasapuolisesti. Harjoittelijat saavat meillä parasta mahdollista oppia tulevaisuutta varten.
[/quote]
Tulevaisuus on aika subjektiivinen käsite, kuten on myöskin "paras mahdollinen".
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:21"]
Ja huonotapaistako ei ole kutsua itselle tuntematonta ihmistä 'hirveäksi ihmiseksi'?? Sä yrität todistella selvästi itsellesi sitä että olisin joku riistäjä ja hirveä ihminen harjoittel7joitamme kohtaan. Naurettavaa.
Edelleenkin, olen kiltti ja mukava kaikille tasapuolisesti. Harjoittelijat saavat meillä parasta mahdollista oppia tulevaisuutta varten.
[/quote]
Tulevaisuus on aika subjektiivinen käsite, kuten on myöskin "paras mahdollinen".
[/quote]
Voi luoja.... :D siis joo, olet täysin oikeassa. Muotoillaan uusiksi: meillä pyritään tarjoamaan parhaat mahdollisuudet tulevaa työuraa ajatellen.
Ootko sä joku syyttäjä tai muu vastaava ammatiltas?
Opiskelijat ovat työssäoppijoita. Eivät palkatonta työvoimaa. Eli opiskelijalta ei voi odottaakaan samalaista toimintaa ja yhtä tiukkojen sääntöjen noudattamista, kuin työntekijöiltä. Työssäoppija esimerkiksi voi vain istua työntekijän vierellä ja haastatella tätä ilman että pomon pitää alkaa huutamaan asiasta.
Työssäoppija voi myös mennä pomon toimistoon ja seurata hiljaa pomoa huoneen nurkasta käsin ja kirjoittaa työpäiväkirjaa.
Opiskelijan oma vika ja kiltteyttä, jos hän työssäoppijana alistuu ilmaiseen työvoimaan.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:21"]
[/quote]
[/quote]
Voi luoja.... :D siis joo, olet täysin oikeassa. Muotoillaan uusiksi: meillä pyritään tarjoamaan parhaat mahdollisuudet tulevaa työuraa ajatellen.
[/quote]
Anteeksi, siis parhaat mahdolliset eväät tulevaisuutta varten.
Sen jälkeen ei harjoitteluun pääsisi kuin ne, joilla olisi jo jostain työkokemusta alalta tai sitten suhteita. Ei saisi moni harjoittelua suoritettua ja tutkinto jäisi saamatta. Kiva kiva.
Edelleen kukaan ei vastaanut miksi ottaa harjoittelijoita, jos heistä ei näytä olevan hyötyä, vaan pelkkää ajanhukkaa. Antakaapa kun arvaan? Haluatte hyvää hyvyyttänne ja jalomielisyyttänne antaa tälle yhteiskunnalle jotain arvokasta omastanne?
Ei minulla ole ollut koskaan ongelmia. Kannattaa usein kysyä työnantajilta ovatko he saaneet työssäoppijan koulutusta. Jos ei niin kannattaa melkein vaihtaa lafkaa ja etsiä koulutuksen saanut työnantaja.
Työssäoppiminen oli itselleni todella rentoa. Kahvipaussit parhaimmillaan 20min pituiset ja sain kuulla paljon asiaa. Etenkin tauoilla.
Tietenkin työtäkin tehtiin vähän, mutta ihan harjoittelumielellä. Mikähän on tilanne Suomessa näiden koulutusten suhteen? Kuinka monella työnantajalla on koulutusta ottaa vastaan työssäoppija? Mielestäni sen pitäisi olla pakollinen osa, jos haluaa opiskelijan palkatta työpaikalleen.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 07:37"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:23"] [quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:14"]hirvee ihminen tuo yrittäjä. [/quote] Millä perusteella olen hirveä ihminen? Olen oikeasti aika mukava ja kunnioitan jokaista meillä työtä tekevää tai harjoittelevaa. [/quote] :D no täälläkin olet jo osottainut ylimielisyyttä (esim tän sivun eka viesti) ja halveksivaa asennetta. Kiroilet ja haukut. Jep. Mukavan ihmisen tunnusmerkit täytetty.[/quote] Enhän mä oo edes sitä kirjoittanut!Minä (siis tämä läpimätä yrittäjä) olen kirjoittanut vaan nuo viestiketjuviestit.Ja kyllä, olen vähän karski suustani, mutta se ei liene rikos.On aika ilkeää alkaa tuomitsemaan toista hirveäksi ihmiseksi sen perusteella, ettei koe että työharjoittelusta tulisi maksaa palkkaa.[/quote] No kyllä em. piirteet on löydettävissä nousta sun mainitsemista viesteistä ja puolustelet itseäsi nytkin "olen vähän karski suustani" ei se olekaan rikos, mutta huonotapaista se on ja juuri se mistä sut täällä tuomitaan.. Ei sun mielipiteet. Oikeesti, miten sä sekoitat asioita noin pahasti? vedät yhtäläisyys merkkejä asioiden välille, jonne ne ei kuulu.[/quote]Ja huonotapaistako ei ole kutsua itselle tuntematonta ihmistä 'hirveäksi ihmiseksi'?? Sä yrität todistella selvästi itsellesi sitä että olisin joku riistäjä ja hirveä ihminen harjoittel7joitamme kohtaan. Naurettavaa. Edelleenkin, olen kiltti ja mukava kaikille tasapuolisesti. Harjoittelijat saavat meillä parasta mahdollista oppia tulevaisuutta varten.[/quote]
Etkös sä itse haukkunut tuntematonta? Ja nyt sua syytetään vain siksi että sulla on oma mielipide?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:33"]
[/quote]
[/quote]
En; luen vaan paljon ja tuommoiset epämääräiset lausahdukset vaan vaativat sitä surullisenkuuluisaa korjausta.
Ja en ole siis tämä henkilö, jonka kanssa olet (oletan, että olet edelleenkin tämän kyseisen debatin ns. yrittäjä) täällä vängännyt.
Jatkakaa :-)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 07:37"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:23"] [quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:14"]hirvee ihminen tuo yrittäjä. [/quote] Millä perusteella olen hirveä ihminen? Olen oikeasti aika mukava ja kunnioitan jokaista meillä työtä tekevää tai harjoittelevaa. [/quote] :D no täälläkin olet jo osottainut ylimielisyyttä (esim tän sivun eka viesti) ja halveksivaa asennetta. Kiroilet ja haukut. Jep. Mukavan ihmisen tunnusmerkit täytetty.[/quote] Enhän mä oo edes sitä kirjoittanut!Minä (siis tämä läpimätä yrittäjä) olen kirjoittanut vaan nuo viestiketjuviestit.Ja kyllä, olen vähän karski suustani, mutta se ei liene rikos.On aika ilkeää alkaa tuomitsemaan toista hirveäksi ihmiseksi sen perusteella, ettei koe että työharjoittelusta tulisi maksaa palkkaa.[/quote] No kyllä em. piirteet on löydettävissä nousta sun mainitsemista viesteistä ja puolustelet itseäsi nytkin "olen vähän karski suustani" ei se olekaan rikos, mutta huonotapaista se on ja juuri se mistä sut täällä tuomitaan.. Ei sun mielipiteet. Oikeesti, miten sä sekoitat asioita noin pahasti? vedät yhtäläisyys merkkejä asioiden välille, jonne ne ei kuulu.[/quote]Ja huonotapaistako ei ole kutsua itselle tuntematonta ihmistä 'hirveäksi ihmiseksi'?? Sä yrität todistella selvästi itsellesi sitä että olisin joku riistäjä ja hirveä ihminen harjoittel7joitamme kohtaan. Naurettavaa. Edelleenkin, olen kiltti ja mukava kaikille tasapuolisesti. Harjoittelijat saavat meillä parasta mahdollista oppia tulevaisuutta varten.[/quote]
Etkös sä itse haukkunut tuntematonta? Ja nyt sua syytetään vain siksi että sulla on oma mielipide?
[/quote]
Ketä mä haukuin?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:40"]Edelleen kukaan ei vastaanut miksi ottaa harjoittelijoita, jos heistä ei näytä olevan hyötyä, vaan pelkkää ajanhukkaa. Antakaapa kun arvaan? Haluatte hyvää hyvyyttänne ja jalomielisyyttänne antaa tälle yhteiskunnalle jotain arvokasta omastanne?
[/quote]
Meille otetaan harjoittelija (1per vuosi) jotta häntä voidaan kouluttaa ja jotta saamme hänestä tulevaisuudessa työkaverin, jos siis on kiinnostunut.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:40"]Edelleen kukaan ei vastaanut miksi ottaa harjoittelijoita, jos heistä ei näytä olevan hyötyä, vaan pelkkää ajanhukkaa. Antakaapa kun arvaan? Haluatte hyvää hyvyyttänne ja jalomielisyyttänne antaa tälle yhteiskunnalle jotain arvokasta omastanne?
[/quote]
Meille otetaan harjoittelija (1per vuosi) jotta häntä voidaan kouluttaa ja jotta saamme hänestä tulevaisuudessa työkaverin, jos siis on kiinnostunut.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 07:37"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:23"] [quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 23:14"]hirvee ihminen tuo yrittäjä. [/quote] Millä perusteella olen hirveä ihminen? Olen oikeasti aika mukava ja kunnioitan jokaista meillä työtä tekevää tai harjoittelevaa. [/quote] :D no täälläkin olet jo osottainut ylimielisyyttä (esim tän sivun eka viesti) ja halveksivaa asennetta. Kiroilet ja haukut. Jep. Mukavan ihmisen tunnusmerkit täytetty.[/quote] Enhän mä oo edes sitä kirjoittanut!Minä (siis tämä läpimätä yrittäjä) olen kirjoittanut vaan nuo viestiketjuviestit.Ja kyllä, olen vähän karski suustani, mutta se ei liene rikos.On aika ilkeää alkaa tuomitsemaan toista hirveäksi ihmiseksi sen perusteella, ettei koe että työharjoittelusta tulisi maksaa palkkaa.[/quote] No kyllä em. piirteet on löydettävissä nousta sun mainitsemista viesteistä ja puolustelet itseäsi nytkin "olen vähän karski suustani" ei se olekaan rikos, mutta huonotapaista se on ja juuri se mistä sut täällä tuomitaan.. Ei sun mielipiteet. Oikeesti, miten sä sekoitat asioita noin pahasti? vedät yhtäläisyys merkkejä asioiden välille, jonne ne ei kuulu.[/quote]Ja huonotapaistako ei ole kutsua itselle tuntematonta ihmistä 'hirveäksi ihmiseksi'?? Sä yrität todistella selvästi itsellesi sitä että olisin joku riistäjä ja hirveä ihminen harjoittel7joitamme kohtaan. Naurettavaa. Edelleenkin, olen kiltti ja mukava kaikille tasapuolisesti. Harjoittelijat saavat meillä parasta mahdollista oppia tulevaisuutta varten.[/quote]
[/quote]
Ja etköhän omalla käytökselläsi ole todistanut ihan tarpeeksi. Ja kuten itekin huomasit, niin täällä voi helposti sekoittua kuka on kirjoittanut mitäkin. En ole itsekään kaikkien viestien kirjoittaja.
Tuossa on tärkein syy siihen miksi minulla ei ole vieläkään nelikymppisenä toisenasteen koulutusta suoritettu. Minut on kasvatettu niin että työstä maksetaan palkkaa. Nuoriso on selvästi pullamössöytynyttä, kun tekee mitä käsketään ja hinnatta!!!
Minullakin on nykyään käytäntö etten tee ilmaiseksi töitä. Sopimus on aina vakituinen ja ilman vuokrayhtiötä välissä, ja palkka 2700 euroa kuussa ennen veroja.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 18:57"]
ev
[/quote]
Tyhmä kysymys. Vastaus on tietenkin se, että ne voi.
Minua ainakin olisi hävettänyt, jos harjoittelupaikkani olisivat joutuneet minulle vielä palkkaakin maksamaan! Tiedostan olevani hidas oppimaan ja muutamassa paikassa vein oikeasti paljon niiden työntekijöiden aikaa, kun joutuivat minua opastamaan. Ehkä jotkut ovat jo ammattilaisia harjoittelua ennen, mutta itselläni ei ainakaan ollut mitään kokemusta alalta. Eikä koulun oppitunnit tarpeeksi opettaneet. Tietysti riippunee paljolti myös alasta. Varmasti jokin siivousala voi olla sellainen, että siitä kyllä pitäisi maksaakin palkkaa, koska tuskin kukaan siinä kovin huono voi olla ensikertalaisenakaan. Enkä siis tarkoita väheksyä siivousalaa, varmasti hankaliakin töitä siellä, mutta siis omalla alallani vaaditaan paljon osaamista.