Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet
Kommentit (5344)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Ron kirjoissa mikään erityinen reppana ollut vaan ihan Harryn veroinen velho pimeyden voimilta suojautumista lukuunottamatta. Hän vain häpesi perheen köyhyyttä ja kuten kävi neljännessä kirjassa ilmi, salaa kadehti Harryn saamaa huomiota.
On mielenkiintoista, miten samat kirjat voi lukea eri tavalla. Minulle Ron näyttäytyy kirjoissa nimenomaan ressukkana, joka myös valittaa usein. Jos minua verrattaisiin Roniin, pitäisin sitä loukkaavana. Kyllähän hän sitten, hieman yllättäen kun ottaa huomioon valituksen koulun vaikeudesta, onnistui aika menestyksekkäästi kamppailemaan pimeän velhoja vastaan, joten ei hän mikään täysi nolla ollut, ei sinnepäinkään.
Kumpikaan noista eli ron tai harry ei ollut mitenkään loistava oppilas. Ei kyllä huonokaan. Harryllä oli tietty motiivi oppia kaikki mahdollinen suojautumisesta ja kokemusta taistelusta kun jatkuvasti joku oli hyökkäämässä kimppuun. Ei tuo suojeliustakaan saanut aikaan edes viikkojen harjoittelulla kunnolla ennen kuin sitten kirjan lopussa ja silloinkin vain sillä kikalla että tuo näki onnistuvansa ajankääntäjän avulla ja siksi onnistui kun tuli aika tehdä se.
Ronilla ongelma oli alemmuuskompleksi eikä esim. veljekset siinä hirveästi auttaneet kun katsoi noiden käytöstä ronia kohtaan aina tilaisuuden tullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Ron kirjoissa mikään erityinen reppana ollut vaan ihan Harryn veroinen velho pimeyden voimilta suojautumista lukuunottamatta. Hän vain häpesi perheen köyhyyttä ja kuten kävi neljännessä kirjassa ilmi, salaa kadehti Harryn saamaa huomiota.
On mielenkiintoista, miten samat kirjat voi lukea eri tavalla. Minulle Ron näyttäytyy kirjoissa nimenomaan ressukkana, joka myös valittaa usein. Jos minua verrattaisiin Roniin, pitäisin sitä loukkaavana. Kyllähän hän sitten, hieman yllättäen kun ottaa huomioon valituksen koulun vaikeudesta, onnistui aika menestyksekkäästi kamppailemaan pimeän velhoja vastaan, joten ei hän mikään täysi nolla ollut, ei sinnepäinkään.
Kumpikaan noista eli ron tai harry ei ollut mitenkään loistava oppilas. Ei kyllä huonokaan. Harryllä oli tietty motiivi oppia kaikki mahdollinen suoj
Ei sillä ole väliä onnistuiko Harry suojeliuksen luonnissa alkuvuodesta vai vasta kesällä, kun moni velho ei osannut tehdä sitä aikuisenakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan noista eli ron tai harry ei ollut mitenkään loistava oppilas. Ei kyllä huonokaan. Harryl
Ei sillä ole väliä onnistuiko Harry suojeliuksen luonnissa alkuvuodesta vai vasta kesällä, kun moni velho ei osannut tehdä sitä aikuisenakaan.
Jos puhe on siitä miten erityislahjakkaita nuo on taikojina tai ei niin ei tuo ainakaan erityislahjakkuuteen viittaa.
Minua hieman häiritsi se, kun Remus mainitsi, että harva aikuinenkaan kykenee loihtimaan Suojeliuksen, mutta sitten kuitenkin melkein kaikki AK:ssa oppivat sen.
Minusta Hermione oli välillä todella vastenmielinen roolihahmo. En edelleenkään pidä hänestä. Jos hänestä olisi tehty siedettävämpi roolihahmo, varmasti näkisin hänet eri tavalla mitä olen lapsuudesta aikuiseksi nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Minua hieman häiritsi se, kun Remus mainitsi, että harva aikuinenkaan kykenee loihtimaan Suojeliuksen, mutta sitten kuitenkin melkein kaikki AK:ssa oppivat sen.
Totta. Luulisi, että noin oleellinen taika opiskeltaisiin koulussa. Voisi kuvitella, että se pitäisi osata S.U.P.E.R.-kokeissa.
Ja jos se sitten taas olisi niin hirveän vaikeaa, ettei sitä mitenkään voi odottaa kaikilta taikovan yhteisön jäseniltä edes aikuisena, niin todellakin, miten kaikki AK:n jäsenet oppivat sen, osa 15-vuotiaina, osa jopa nuorempina (Ginny)?
Vierailija kirjoitti:
Minusta Hermione oli välillä todella vastenmielinen roolihahmo. En edelleenkään pidä hänestä. Jos hänestä olisi tehty siedettävämpi roolihahmo, varmasti näkisin hänet eri tavalla mitä olen lapsuudesta aikuiseksi nähnyt.
Hermione on rasittava. Sellainen jolle tekisi mieli sanoa että oletko hiljaa tai kysyttiinkö mielipidettäsi ja kun kaikki-tietävä sanoo jotain tekisi mieli vain pyöritellä silmiä.
Oma suosikkini oli Luna, sellainen ihanan lempeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermione on rasittava. Sellainen jolle tekisi mieli sanoa että oletko hiljaa tai kysyttiinkö mielipidettäsi ja kun kaikki-tietävä sanoo jotain tekisi mieli vain pyöritellä silmiä.
Oma suosikkini oli Luna, sellainen ihanan lempeä.
Sama täällä, olen varmaan kamala kun hihkaisin ilosta siinä kohtaa kun Kalkaros otti viisi pistettä Rohkelikolta "sietämättömän kaikkitietävän" puhuessa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Se miten hänen roolihahmonsa esiteltiin ensimmäisessä elokuvassa vaikutti varmasti siihen miten katsojat kokevat hänet ärsyttävänä. Ei hän vaikuttanut mukavalta. Se millainen hän oli juna kohtauksessa Ronia kohtaan oli se mikä herätti minussa "onpa ärsyttävä" ajatuksia ja jatkui koko elokuvan. Miksi Hermionesta ei tehty hieman enemmän mukavampi alussa, ehkä sitten olisi helpompi ymmärtää ja tykätä hänestä jos mukavasta roolihahmosta hän menisi siihen "minä tiedän kaiken" asenteeseen, sitten se ei niin paljon ärsyttäisi kun tietäisi että hän on oikeasti ihan mukava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Luulisi, että noin oleellinen taika opiskeltaisiin koulussa. Voisi kuvitella, että se pitäisi osata S.U.P.E.R.-kokeissa.
Ja jos se sitten taas olisi niin hirveän vaikeaa, ettei sitä mitenkään voi odottaa kaikilta taikovan yhteisön jäseniltä edes aikuisena, niin todellakin, miten kaikki AK:n jäsenet oppivat sen, osa 15-vuotiaina, osa jopa nuorempina (Ginny)?
Tosaalta on varmasti eri asia tehdä se esim. ankeuttajajan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä harryn todellinen huippulahja onkin opettaminen eikä esim. huispaus tai taikapoliisin (aurorin) homma tai ylipäänsä hankalammat taiat. Tuohan sen opetti noille oppilaille. Siinä missä remukselta ja kalkarokselta meni aika tarkkaan koko lukuvuosi eikä nuo siltikään saaneet harrylle opetettua erittäin tärkeitä taikoja sillä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Se, että oppilaat voi kasuaalisti ujuttaa toisilleen lemmenjuomaa ilmeisesti ilman mitään seuraamuksia. Kaikki mieleen/ muistoihin vaikuttavat taiat pitäisi olla anteeksiantamattomia. Paitsi tietty jästejä vastaan. Velhot suhtautuu jästeihin vähän niinkuin söpöihin eläimiin.
Samaa olen miettinyt! Myös monijuomaliemen käyttö on mielestäni aika epäilyttävää, erityisesti alaikäisten kohdalla. Toisena henkilönä esiintyminen eli identiteettivarkaus. No tietysti se toi tarinaan jännitystä ja auttoi ratkaisemaan monia pulmia kirjasarjan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä harryn todellinen huippulahja onkin opettaminen eikä esim. huispaus tai taikapoliisin (aurorin) homma tai ylipäänsä hankalammat taiat. Tuohan sen opetti noille oppilaille. Siinä missä remukselta ja kalkarokselta meni aika tarkkaan koko lukuvuosi eikä nuo siltikään saaneet harrylle opetettua erittäin tärkeitä taikoja sillä kohtaa.
Huvittavaa että käytännössä Harry opiskeli koko kuudennenkin vuoden Kalkaroksen avustuksella tietämättään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketju niin varmaan tämä on jo huomioitu, mutta kun Hagrid vei Harryn silloin ihan vauvana Dursleyn perheen portaille, oli Harry aivan pikkuvauva, mutta kuitenkin sitten kuvissa joissa Harry on vanhempiensa kanssa hän on lähempänä vuoden ikäisen näköinen.
Joo, siitä ekan kirjan alusta saa tosiaan kuvan, että Harry olisi ollut vauva. Tuohan tapahtui lokakuussa (yhdessä sivulauseessa puhutaan marrasmarkkinoista tjsp), ja Harryn synttärit ovat heinäkuussa. Eli oletuksen oli, että hän olisi ollut muutaman kuukauden ikäinen. Mutta sitten Dudley oli jo tuolloin lokakuussa sen ikäinen, että potki äitiään koko matkan kotiin kaupasta tai missä kävivätkään. Ja Dudley ja Harry ovat samanikäisiä. Vähän ristiriitaista minusta, sillä eiväthän lapset ala uhmata ennenkuin puolitoistavuotiaina. Eli Dudleyn olisi täytynyt olla noin 2
Elokuvassa Harry oli ihan kapaloitu pikkuvauva kun Hagrid moottoripyörällään toi hänet Dursleylle. Ei täsmää kirjan kanssa. 1v lapsi ei kyllä kiltisti portailla odottelisikaan että joku tulee avaamaan oven. Moni kävelee jo sen ikäisenä. Ei todellakaan tuollaiseen pakettiin kapaloituna nukkuisi rauhassa odottelemassa. No, ehkä taikuuden avulla sitten🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosaalta on varmasti eri asia tehdä se esim. ankeuttajajan edessä.
Toki, mutta parempi mahdollisuus siihen kuitenkin on, jos sitä on koulussa harjoitellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että oppilaat voi kasuaalisti ujuttaa toisilleen lemmenjuomaa ilmeisesti ilman mitään seuraamuksia. Kaikki mieleen/ muistoihin vaikuttavat taiat pitäisi olla anteeksiantamattomia. Paitsi tietty jästejä vastaan. Velhot suhtautuu jästeihin vähän niinkuin söpöihin eläimiin.
Samaa olen miettinyt! Myös monijuomaliemen käyttö on mielestäni aika epäilyttävää, erityisesti alaikäisten kohdalla. Toisena henkilönä esiintyminen eli identiteettivarkaus. No tietysti se toi tarinaan jännitystä ja auttoi ratkaisemaan monia pulmia kirjasarjan aikana.
Monijuomaliemi taisi ollakin kielletty. Ainakin koululaiset pääsivät sen reseptiin käsiksi vain opettajan luvalla, kirjahan oli kiellettyjen osastolla (mikä sen nimi olikaan). Eivät sitä aikuisetkaan jatkuvasti käyttäneet, eihän kellekään tullut edes mieleen, että aurori olisikin monijuomalientä latkiva kuolonsyöjä. En tiedä, mitä juomasta tarkalleen sanottiin, mutta mulle jäi mielikuva, että sen käyttö olisi ollut joko laitonta tai tarkkaan säänneltyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remus taisi tarkoittaa sitä ns. aineellista suojeliusta, eli sellaista jolla on jokin selkeä muoto. Semmoisen luomiseen ei varmaan kaikki pysty, varsinkaan ankeuttajan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa että käytännössä Harry opiskeli koko kuudennenkin vuoden Kalkaroksen avustuksella tietämättään.
Siitä lopun kohtauksesta ainakin kävi selväksi ettei harry ollut oppinut tärkeitä äänettömän taian taitoja kovinkaan hyvin vaikka oli niitä koko vuoden harjotellut. Muuten jonkun taikajuomaliemen reseptin seuraaminen ei niin vaikeaa ole jos se vaan on selitetty kunnolla kirjassa. Noiden kirjoissa ei taida olla kun oppilailla oli niin paljon hankaluuksia taikajuomatunneilla.
Niin kirjoissa kun leffoissakin Harry on vanhempi kun vanhemmat kuolee ja nuorenee Dursleylle vietäessä.