Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet
Kommentit (5332)
Kuinka hormiverkosto toimii?
Liekehtivässä pikarissa Harryn kotitakka liitettiin hormiverkostoon ja Kotikoloon matkustaessa hormipulverilla näkyi muitakin takkoja. Olisiko Harry voinut hypätä liian ajoissa ja tupsahtaa jonkun vieraan velhoperheen kotiin?
Liekehtivässä pikarissa myös Amos Diggory ja Sirius Musta puhuivat takan kautta.
Eikö tämä ole myös jonkinlainen turvallisuusuhka, että kuka vain voi tulla takasta ulos?
Feenixin killassa ei tainnut tämä enää onnistua Tylypahkassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten Liekehtivässä pikarissa ensin Ollivander suihkutti Cedricin sauvasta viiniä sauvojen testauksessa ja myöhemmin, kun Hagrid piileskelee mökissään, Dumbledore päästi Harryn, Ronin ja Hermionen sisään ja taikoi höyryävän teepannullisen ja kakkuvadillisen. Eikös ruuan taikominen ollut mahdotonta?
Eikös ruuan taikominen tyhjästä ollut mahdotonta. Dumbledoren taikomat eväät oli luultavasti jonkun Tylypahkan kotitontun tekemät, jotka Dumbledore vain "kutsui". Ollivanderin viinin alkuperästä en kyllä tiedä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Liekehtivässä pikarissa ensin Ollivander suihkutti Cedricin sauvasta viiniä sauvojen testauksessa ja myöhemmin, kun Hagrid piileskelee mökissään, Dumbledore päästi Harryn, Ronin ja Hermionen sisään ja taikoi höyryävän teepannullisen ja kakkuvadillisen. Eikös ruuan taikominen ollut mahdotonta?
Ollivanderin viinin alkuperästä en kyllä tiedä..
Voron salaisesta kätköstä. Eihän se duunia selvin päin kestä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsi kun Quidditch World Cupissa oli katsojia satoja tuhansia. Olen Hogwartsin koon perusteella päätellyt että velhopopulaation koko Briteissä oli n. 5000 korkeintaan 10 000 hlöä, mikä kuulostaa järkevältä kun heillä on yksi koulu, yksi sairaala jne. Oliko tuolla tyyliin kaikki maailman velhot?
Periaatteessa yleisöä koko maailmasta.
Silti, tuossa ei ole mitään järkeä. Sama kuin Suomessa järjestettäisiin jalkapallomatsi, jossa olisi miljoonia katsojia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsi kun Quidditch World Cupissa oli katsojia satoja tuhansia. Olen Hogwartsin koon perusteella päätellyt että velhopopulaation koko Briteissä oli n. 5000 korkeintaan 10 000 hlöä, mikä kuulostaa järkevältä kun heillä on yksi koulu, yksi sairaala jne. Oliko tuolla tyyliin kaikki maailman velhot?
Periaatteessa yleisöä koko maailmasta.
Silti, tuossa ei ole mitään järkeä. Sama kuin Suomessa järjestettäisiin jalkapallomatsi, jossa olisi miljoonia katsojia :D
Onko edes Brasiliassa niin isoa stadionia?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hormiverkosto toimii?
Liekehtivässä pikarissa Harryn kotitakka liitettiin hormiverkostoon ja Kotikoloon matkustaessa hormipulverilla näkyi muitakin takkoja. Olisiko Harry voinut hypätä liian ajoissa ja tupsahtaa jonkun vieraan velhoperheen kotiin?
Liekehtivässä pikarissa myös Amos Diggory ja Sirius Musta puhuivat takan kautta.
Eikö tämä ole myös jonkinlainen turvallisuusuhka, että kuka vain voi tulla takasta ulos?
Feenixin killassa ei tainnut tämä enää onnistua Tylypahkassa.
Aluksi kirjailijan idea taisi olla todellinen verkko jossa paikasta toiseen mentiin muiden reitillä olevien takkojen kautta. Tuossa keskustelujutussa kirjailija joko unohti ideansa tai muutti mielensä koska tuota keskusteluahan olisi voinut kuunnella reitin varrella olevista takoista jos se olisi toiminut alkuperäisellä tavalla.
Miten käy niiden jotka erotetaan koulusta ennen V.I.P.-kokeiden suorittamista ja taikasauva katkaistaan? Jos jäävät velhojen maailmaan niin joutuvatko elämään samalla tavalla kuin Voro ja Hagrid, tehden suorittavaa työtä ilman taikaa?
Tää ei oo kirjassa vaan leffassa:
katsoin vähän aikaa sitten order of the phoenixin ja siinä kiltalaisten ollessa joulupöydässä, pöydän päällä lentelee joulupukki punaisessa asussaan. Voiko olla mitään jästimpää kuin joku colamainospukki?? Joulun viettoa velhomaailmassa en nää täysin epäloogisena, sillä talvipäivänseisausta on juhlittu jo pakanallisina aikoina, ja eka kirjallinen viittaus Jeesukseen on löytynyt jostain savikulhosta jossa luki "Kristus, maagikko/noita" en nyt muista millä kielellä.
Mut joulupukki?? Ei sovi velhomaailmaan. Ärsyttää myös se et elokuvissa velhot pukeutuu jästivaatteisiin, mut siitä on tääl jo keskusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Tää ei oo kirjassa vaan leffassa:
katsoin vähän aikaa sitten order of the phoenixin ja siinä kiltalaisten ollessa joulupöydässä, pöydän päällä lentelee joulupukki punaisessa asussaan. Voiko olla mitään jästimpää kuin joku colamainospukki?? Joulun viettoa velhomaailmassa en nää täysin epäloogisena, sillä talvipäivänseisausta on juhlittu jo pakanallisina aikoina, ja eka kirjallinen viittaus Jeesukseen on löytynyt jostain savikulhosta jossa luki "Kristus, maagikko/noita" en nyt muista millä kielellä.
Mut joulupukki?? Ei sovi velhomaailmaan. Ärsyttää myös se et elokuvissa velhot pukeutuu jästivaatteisiin, mut siitä on tääl jo keskusteltu.
Varmaan se joulupukki on vaan korostamassa katsojille sitä, että on joulu.
Vierailija kirjoitti:
Miten käy niiden jotka erotetaan koulusta ennen V.I.P.-kokeiden suorittamista ja taikasauva katkaistaan? Jos jäävät velhojen maailmaan niin joutuvatko elämään samalla tavalla kuin Voro ja Hagrid, tehden suorittavaa työtä ilman taikaa?
Ei kai Voroa erotettu mistään, hänhän oli surkki. Ei tainnut olla muita erotettuja kuin Hagrid? Hagridinkin erottaminen vaati sen verran paljon, että tuskinpa erotettuja löytyy kovin montaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai Voroa erotettu mistään, hänhän oli surkki. Ei tainnut olla muita erotettuja kuin Hagrid? Hagridinkin erottaminen vaati sen verran paljon, että tuskinpa erotettuja löytyy kovin montaa.
Voroa ei ole erotettu tosiaan koska ei ole Tylypahkaa käynytkään, mutta työnkuvansa on kuitenkin samanlaista Hagridin kanssa.
Mua on häirinnyt eniten se et miten Fred ja George keksi kuinka Kelmien karttaa käytetään....sitähän ei kai selitetä missään vaiheessa...
PotterHead82 kirjoitti:
Mua on häirinnyt eniten se et miten Fred ja George keksi kuinka Kelmien karttaa käytetään....sitähän ei kai selitetä missään vaiheessa...
Mä olen aina ajatellut, että Kelmit testamenttasivat kartan seuraavalle sukupolvelle jäynänhaluisia koululaisia, ja niin edelleen kunnes jotkut antoivat sen Fredille ja Georgelle.
Vierailija kirjoitti:
PotterHead82 kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut, että Kelmit testamenttasivat kartan seuraavalle sukupolvelle jäynänhaluisia koululaisia, ja niin edelleen kunnes jotkut antoivat sen Fredille ja Georgelle.
Ja siis samalla opttivat miten se toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PotterHead82 kirjoitti:
Ja siis samalla opttivat miten se toimii.
Fred ja George kertovat kolmoskirjassa että ensimmäisellä luokalla löysivät sen Voron toimistosta takavarikoitujen esineiden joukosta. Varmaan he ovat osanneet käyttää oikeita sanoja että kartta tunnisti uudet jäynäntekijät.
Minua mietityttää ekassa leffassa se metsä kohtaus, varmasti Harry ja hagrid näki voldemortin hiippailevan siellä. (tumma varjo viiletti suoraan edessä puiden takana) miksi voldemort ei silloin hyökännyt heidän kimppuunsa? Hänhän olisi pystynyt siihen?
En nyt tiedä, onko tämä varsinaisesti epäloogisuus, mutta häiritsee hieman se, että Rowling kirjoitti Rohkelikosta ja Luihuisesta ns. "päätuvat" ja Puuskupuhista ja Korpinkynnestä ns. "sivutuvat". Melkein kaikki isommissa rooleissa olleet hahmot kuuluivat tai olivat kuuluneet joko Rohkelikkoon tai Luihuiseen.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä, onko tämä varsinaisesti epäloogisuus, mutta häiritsee hieman se, että Rowling kirjoitti Rohkelikosta ja Luihuisesta ns. "päätuvat" ja Puuskupuhista ja Korpinkynnestä ns. "sivutuvat". Melkein kaikki isommissa rooleissa olleet hahmot kuuluivat tai olivat kuuluneet joko Rohkelikkoon tai Luihuiseen.
Vähän noin se menee todellisessakin koulumaailmassa. Usein suosituimpia oppilaita ovat joko rempseät joukkueurheilijat (Rohkelikko) tai ovelat manipuloijat (Luihuinen). Oudot nörtit (Korpinkynsi) ja kiltit diplomaatit (Puuskupuh) jäävät helposti syrjään ja varjoon.
Vierailija kirjoitti:
Saattoi johtua siitä, että Rohkelikko ja Luihuinen olivat kilpailu- ja näyttämishaluisempia kuin kaksi muuta tupaa. Mutta olen samaa mieltä siitä, että enemmän olisi voinut olla tärkeissä rooleissa olevia puuskupuheja ja korpinkynsiä. Kun nyt miettii, niin hiemankin merkittävämmistä hahmoista rohkelikkoja olivat mm. pääkolmikko, Neville, Weasleyt, Kelmit, Lily, Hagrid ja Dumbledore, luihuisia puolestaan mm. Malfoyt, Kalkaros, Voldemort, Bellatrix, Pimento ja Kuhnusarvio. Kahdesta muusta ei nyt yhtäkkiseltään tule mieleen muita kuin Tonks (Puuskupuh) ja Luna (Korpinkynsi).