Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet
Kommentit (5332)
Dumbledore sanoi Voldemortin ensimmäisen kukistumisen jälkeen tietävänsä, että hän palaa vielä joskus takaisin. Mistä hän sen tiesi? Tiesikö hän jo tuolloin hirnyrkeistä?
Vierailija kirjoitti:
Dumbledore sanoi Voldemortin ensimmäisen kukistumisen jälkeen tietävänsä, että hän palaa vielä joskus takaisin. Mistä hän sen tiesi? Tiesikö hän jo tuolloin hirnyrkeistä?
En tiedä, mutta ainakaan Voldemordilta ei kai jäänyt mitään ruumista jälkeen -> ei voinut kuolla normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Dumbledorella oli aavistuksensa. Olihan hän tuntenut Voldemortin tämän lapsuudesta alkaen, ja tiesi hänen toimintatapansa ja sen, mitä hän eniten pelkäsi.
Mitä te muuten veikkaisitte sellaisten hahmojen tuviksi, joiden kohdalla sitä ei ole mainittu? Minulle tuli mieleen ainakin seuraavat:
Vauhkomieli - Rohkelikko
Toffee - Puuskupuh
Kingsley - Korpinkynsi
Kyyry Sr. - Korpinkynsi tai Luihuinen
Kyyry Jr. - Korpinkynsi tai Luihuinen
Mundungus - Rohkelikko
Vierailija kirjoitti:
Mitä te muuten veikkaisitte sellaisten hahmojen tuviksi, joiden kohdalla sitä ei ole mainittu? Minulle tuli mieleen ainakin seuraavat:
Vauhkomieli - Rohkelikko
Toffee - Puuskupuh
Kingsley - Korpinkynsi
Mundungus - Rohkelikko
Rymistyir olisi voinut olla korpinkynsi tai rohkelikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauhkomieli - Rohkelikko
Toffee - Puuskupuh
Kingsley - Korpinkynsi
Mundungus - Rohkelikko
Rymistyir olisi voinut olla korpinkynsi tai rohkelikko.
Ehkä rohkelikko kaikkein eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vauhkomieli - Rohkelikko
Toffee - Puuskupuh
Kingsley - Korpinkynsi
Mundungus - Rohkelikko
Epäilen kyllä, ettei Toffee ollut Puuskupuh. Eikö heidän pitäisi olla luotettavia ja rehellisiä? Ennemmin laittaisin Toffeen kunnianhimonsa vuoksi Luihuiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauhkomieli - Rohkelikko
Toffee - Puuskupuh
Kingsley - Korpinkynsi
Mundungus - Rohkelikko
Epäilen kyllä, ettei Toffee ollut Puuskupuh. Eikö heidän pitäisi olla luotettavia ja rehellisiä? Ennemmin laittaisin Toffeen kunnianhimonsa vuoksi Luihuiseen.
Eri hahmot ei aina täytä tuvan perusvaatimuksia kuten vaikka peter joka ei ollut erityisen rohkea ja petti ystävänsä.
Veikkaan että mundungus voisi olla säheltävänä puuskupuh, tosin ei välttämättä suorittanut juurikaan vippejä tai muitakaan tutkintoja vaan vain kävi koulunsa kunnes tuli täysi-ikäiseksi. Tuo voisi olla myös luihuinen mutta en tiedä olisiko tuota otettu feeniksin kiltaan nuorena tuollaisella taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vauhkomieli - Rohkelikko
Toffee - Puuskupuh
Kingsley - Korpinkynsi
Mundungus - Rohkelikko
Kyyry Sr. sopisi kyllä Korpinkynteen, koska hän oli selvästi hyvin älykäs sekä taitava velho. Eikö hän puhunutkin yli 200 eri kieltä. Toisaalta hän oli hyvin kunnianhimoinen ja armoton luonteeltaan, mikä sopisi ehkä enemmän Luihuiseen. Luihuista vastaan puhuu taas se, että hän selvästikin halveksi ja suorastaan vihasi pimeyden voimia. Toisaalta hän itse salli anteeksiantamattomien kirousten käytön kuolonsyöjiä vastaan. Vaikea tapaus.
Nuoremman Kyyryn sijoittaisin kuolonsyöjyydestä huolimatta ehkä kuitenkin Korpinkynteen. Hän oli poikkeuksellisen lahjakas velho, kirjoitti 12 VIP:tä ja oli todella taitava opettaja Villisilmänä esiintyessään. Hän myös huiputti Dumbledorea, mikä on aikamoinen saavutus jo itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauhkomieli - Rohkelikko
Toffee - Puuskupuh
Kingsley - Korpinkynsi
Mundungus - Rohkelikko
Eri hahmot ei aina täytä tuvan perusvaatimuksia kuten vaikka peter joka ei ollut erityisen rohkea ja petti ystävänsä.
Veikkaan että mundungus voisi olla säheltävänä puuskupuh, tosin ei välttämättä suorittanut juurikaan vippejä tai muitakaan tutkintoja vaan vain kävi koulunsa kunnes tuli täysi-ikäiseksi. Tuo voisi olla myös luihuinen mutta en tiedä olisiko tuota otettu feeniksin kiltaan nuorena tuollaisella taustalla.
Niin, tuokin on tietenkin totta. Muistaakseni Rowling on sanonut, että Peter lajiteltiin Rohkelikkoon, koska hän arvosti rohkeutta yli kaiken ja halusi itse kovasti olla rohkea. Eli ihmisiä ei tosiaan lajitella tupiin pelkästään heidän kykyjensä, vaan myös arvostamiensa ominaisuuksien mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi matami Pomfrey ei paranna Harryn likinäköisyyttä? Hirveän hankalat ne silmälasit huispauksessa ja muutenkin. Varmana olisi helpompaa velhoilla ilman rillejä.
Ja itse asiassa sama kysymys Dumbledorelle. Vai onko hänellä imagolasit?
Tuota olen itsekin miettinyt. Ehkä loitsu on sen verran hankala, ettei monikaan loitsija osaa sitä tehdä tai niin vaarallinen, ettei sitä uskalleta käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauhkomieli - Rohkelikko
Toffee - Puuskupuh
Kingsley - Korpinkynsi
Mundungus - Rohkelikko
Kyyry Sr. sopisi kyllä Korpinkynteen, koska hän oli selvästi hyvin älykäs sekä taitava velho. Eikö hän puhunutkin yli 200 eri kieltä. Toisaalta hän oli hyvin kunnianhimoinen ja armoton luonteeltaan, mikä sopisi ehkä enemmän Luihuiseen. Luihuista vastaan puhuu taas se, että hän selvästikin halveksi ja suorastaan vihasi pimeyden voimia. Toisaalta hän itse salli anteeksiantamattomien kirousten käytön kuolonsyöjiä vastaan. Vaikea tapaus.
Nuoremman Kyyryn sijoittaisin kuolonsyöjyydestä huolimatta ehkä kuitenkin Korpinkynteen. Hän oli poikkeuksellisen lahjakas velho, kirjoitti 12 VIP:tä ja oli todella taitava opettaja Villisilmänä esiintyessään. Hän myös huiputti Dumbledorea, mikä on aikamoinen saavutus jo itsessään.
Mäkin laittaisin molemmat Kyyryt Korpinkynteen.
Itse olen myös aina mieltänyt Barty juniorin korppariksi. Hän oli suunnilleen samaa ikäluokkaa Kelmien ja Kalkaroksen kanssa (ehkä muutaman vuoden nuorempi), eikä hänen mainittu missään vaiheessa esim. kuuluneen siihen luihuisjengiin, joka koostui eri vuosiluokilla olevista tulevista kuolonsyöjistä ja johon mm. Kalkaros kuului. Pidän myös ajatuksesta, että muistakin tuvista voi tulla kuolonsyöjiä eivätkä luihuiset ole automaattisesti mulkkuja ja/tai pahiksia. Menisi jotenkin liian yksioikoiseksi, jos kaikki menisi aina stereotypioiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauhkomieli - Rohkelikko
Toffee - Puuskupuh
Kingsley - Korpinkynsi
Mundungus - Rohkelikko
Tuskin sillä on merkitystä olisiko ollut luihuinen, esim Kuhnusarvio olisi varmasti otettu mukaan jos olisi halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauhkomieli - Rohkelikko
Toffee - Puuskupuh
Kingsley - Korpinkynsi
Mundungus - Rohkelikko
Minä hiukan ihmettelen Mundungusin kuulumista kiltaan. Ymmärrän, että häneltä saatiin ihan hyödyllistä tietoa koskien alamaailmaa, mutta en itse olisi ottanut niin epäluotettavaa tyyppiä ainakaan täydeksi jäseneksi. Mundungus oli pelkuri, varas, ajoi vain omaa etuaan eikä häneen voinut luottaa niin pienemmissä kuin isommissakaan asioissa. Oli hän toki lojaali Dumbledorea kohtaan eikä käsittääkseni vuotanut killan salaisuuksia minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko tupiin jaottelu on aika epäreilua. Neljää joukkuetta tarvitaan vain huispauskisoissa, mutta muuten niillä ei ole opintojen kanssa merkitystä.
Tupajaottelu vaikuttaa myös ihmissuhteisiin. Rohkelikot eivät seurustele luihuisten kanssa. Lilyn ja Kalkaroksen väleihin varmasti vaikutti tupajaottelu. Tuskinpa hänen luihuistoverinsa olisivat pitäneet ystävyys / seurustelusuhteesta kuraveriseen rohkelikkoon.
Olisiko James kiusannut Kalkarosta jos hän olisi ollut Rohkelikko? Mielestäni ei, koska Lily olisi nähnyt tuon kiusaamisen helpommin. En usko myöskään Siriuksen olevan mukana kiusaamisessa tuossa tapauksessa. Siriuksen yksi syyhän oli kiusata Kalkarosta, koska hän oli luihuinen ja kuului kuolonsyöjäjengiin.
Ei Jamesilla ja Siriuksella ollut mitään oikeutta kiusata Kalkarosta. Jos Kalkaros olisi saanut olla rauhassa Lilyn ystävä, niin hän tuskin olisi liittynyt kuolonsyöjiin.
James ja sirius ottivat kalkaroksen kohteekseen jo ensimmäisellä junamatkalla. Olen melko varma että Kalkaros olisi viihtynyt koulussa ja pysynyt Lilyn avulla hyvisten puolella. Mutta James ja Sirius rääkkäsivät hänet pahikseksi. Hehän kiusasivat Kalkarosta hyvinkin rankasti.
Ilman Jamesia ja Siriusta kalkaros ei olisi katkeroitunut ja alkanut kehittää sektum sempran tapaisia kirouksia. Malfoyn kanssa olisi varmaan silti pyörinyt jonkin verran, koska hänet hyväksyttiin niissä porukoissa.
Olenkin joskus miettinyt, että olisivatko rohkelikkojen ja luihuisten välit olleet paremmat, mikäli Tom Valedroa/Voldemortia ei olisi ollut? Sitä ei ole taidettu mainita, että millaiset välit heillä oli ennen hänen valtaannousuaan?
Muistaakseni jossain kirjassa oli maininta siitä, että Godric Rohkelikko oli Salazar Luihuisen paras ystävä. Sitten tuli se välirikko koskien jästisyntyisiä. Joten tästä voisi päätellä, että Luihuiset ja Rohkelikot olisivat alussa olleet tupina toisiaan lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi matami Pomfrey ei paranna Harryn likinäköisyyttä? Hirveän hankalat ne silmälasit huispauksessa ja muutenkin. Varmana olisi helpompaa velhoilla ilman rillejä.
Ja itse asiassa sama kysymys Dumbledorelle. Vai onko hänellä imagolasit?
Tuota olen itsekin miettinyt. Ehkä loitsu on sen verran hankala, ettei monikaan loitsija osaa sitä tehdä tai niin vaarallinen, ettei sitä uskalleta käyttää?
Tai sitten muutos ei ole pysyvä kuten nää muutkaan itse taiotut muodonmuutokset ei yleensä ole niin taikaporukka ei yleensä vaivaudu säätämään noiden kanssa kun voi käyttää lasejakin.
Vain tonks ja muut vastaavat erikoistapaukset pystyi pitämään kohtalaisen luotettavasti eri ulkomuodon.
Mutta jos realistisia ollaan niin kirjailija varmaan oli päättänyt että harryllä on lasit joten siitä seuraa se, että taikaporukka ei pysty korjaamaan näköä luotettavasti tai muutenhan harryn näkö olisi korjattu ekana vuonna tylypahkassa.
MItään opettajakoulua ei taida olla olemassa velhomaailmassa, vaan Tylypahkaan töihin pääsemiseen näyttää riittävän se, että on hyvää pataa Dumbledoren kanssa. Ja tulokset onkin sitten mitä sattuu.
Voldemortin suunnitelma maailman valloittamisesta ei vaikuta kovin realistiselta 7 miljardin jästin asuttamalla planeetalla. Paljonko velhoja edes on? Kymmeniä tuhansia? Miljoona? Onnea tankkien ja ohjusten pysäyttämiseen heille.
Entäs velhomaailman talous :D mihin ne edes tarvitsee omaa valuuttaa? Mihin valuutan arvo on sidottu? Onko velhoja muka tarpeeksi pitämään jonkinlaista taloutta veroineen olemassa? Pitäähän opettajien ja taikavirkamiestenkin palkat jostain tulla. Mistä velhot ostavat velhoruokansa velhorahalla?
Velhojen urapolut on aika kapeat. Joko menet ministeriöön (jossa ei siinäkään ole päätä eikä häntää) pyörittelemään jotain papereita tai sitten poliisiksi tai joksikin kirjakauppiaaksi. Tai sinne Tylypahkaan opettajaksi jos joskus sadan vuoden päästä paikka vapautuu.
Voldemort olisi voinut ampua ne kalliit hirnyrkkinsä vaikka kuuhun niin ei olisi joku teiniporukka saanut niitä käsiinsä niin helposti. Samalla olisi voinut syntyä Harrin avaruusseikkailujakso joka olisi voinut pelastaa tämän kovin väsähtäneen ja kömpelön tarinan, jonka kirjoitti huono kirjailija.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran Harry oli Dursleyille niin iso vaiva ja rasite, niin miksi he sitten vastustivat alkupään kirjoissa niin kovasti hänen Tylypahkaan menoaan? Luulisi, että he olisivat olleet vain iloisia ja helpottuneita, kun pääsevät hänestä eroon suurimmaksi osaksi vuotta.
Vernonin kohdalla kyse oli varmaan hänen inhostaan kaikkea eriskummallista kohtaan. Hän halusi nujertaa taikuuden kokonaan pois Harrysta. Petunia taas oli varmaan kateellinen Harrylle, samoin kuin oli siskolleen. Hän tuntui edelleen aikuisenakin olevan todella katkera siitä, ettei itse saanut taikavoimia.
Valdemar on murhuroinut Harryn ikäluokan mahdollisia vanhempia