Noloja ja hauskoja vääriä luuloja, joita sinulla on ollut aikuisuuteen asti
Vastineena tuolle "Lapsena luulin..."-ketjulle! :) Kertokaa hauskoja ja noloja juttuja, joita olette luulleet todeksi/ymmärtäneet väärin aikuiseksi asti!
Itse tosiaan luulin, että miehillä on kaksi kivespussia. Asian oikea laita selvisi vasta 18-vuotiaana, kun aloin seurustelemaan.
Luulin myös, että lorvikatarri on oikeasti jokin vakava sairaus. Tajusin vasta kuukausi sitten, että eipä olekaan... Hehheh, onneksi tämä ei tullut kenellekään muulle ilmi paitsi nyt teille. :D
Kertokaapa!
Kommentit (1649)
Luulin reilusti parikymppiseksi, että ne uutisten ulkomaankirjeenvaihtajat istuu oikeasti aina sen kaupungin tunnetuimman nähtävyyden edessä jossain lasiseinäisessä toimistossa, siis kun siellä taustalla näkyy aina esimerkiksi Lontoossa joku Buckingham Palace tai Big Ben. Jossain vaiheessa tajusin että oikeastihan ne istuu jossain kotitoimistolla kalsarisillaan greenscreenin edessä:D
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:02"]
Luulin vielä aikuisenakin että pojasta tulee kalju jos isäkin on. Tuli täytenä yllätyksenä, että se kaljuuntumisen aiheuttava geeni tulee äidin puolelta.
Eli se on ihan random jos miehestä tulee kalju.
[/quote]
Huh, onneksi äidilläni on hiukset tallella ja ikääkin yli 60v.
[/quote]
No, äitihän on sen geenin kantaja (jos on), se tulee vaan näkyväksi miespuolisilla jälkeläisillä. Että tuon perusteella en vielä juhlisi mitään. Naisten kaljuus on kai yleensä pälvikaljuutta.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:25"]
Ei. Se on poika ja siitä tulee prinssi isona. Tästä tuli mieleen myös leffa Pikku Kananen, miten kana voi olla poika?? Eikös sen pitäis olla Pikku Kukkonen? (Engl. "Little Cock" :DDD)
[/quote]
Onhan Bambi aika öh,feminiininen,mutta sehän rakastuu siihen tyttöbambiin,ja ne saa poikasia,joten kyllä sen täytyy olla poika.Mikähän Bambin laji muuten on,oon aina sanonut kaikkia sen näköisiä eläimiä vain bambeiksi? :D Jospa se pikku Kananen viittaa tipuun,eikö chicken ole lapsikana,josta kasvaa isona joko kana tai kukko?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:31"]Minulle selvisi vuonna 2007 että Nightwish, Stratovarius(?) ja Sentenced ovat eri bändejä :D
örinää kaikki -30v-
[/quote]
Ööm, nightwish ei ole örinäbändi...
[/quote]
No oli Se silloin Antti Tuiskua kuuntelevalle :D
No tämä ei ole luulo, mutta ihmettelin viime talvena kun tv:stä oli tulossa 2 tunnin dokumentti Freddy Mercury tyypistä. Palstalla oli siitä puhetta.
Mietin että miten siitä saa tehtyä niin,pitkän dokumentin ja MIKSI??
Googlettelun jälkeen selvisi että kyse eri tyypistä kuin Freddy Kruger Elm Streetiltä...
-30v.-
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:29"]
Arto Tammisen kappaletta kuunnellessa luulin sanojen menevän " mä tulen kunto piiasta". Vuosien jälkeen sain selvää, että lauletaan " mä tulen utopiasta". (kuntopiia~kuntosali)
[/quote] Me naurettiin lapsena kavereittten kanssa Arto Tammisen neljän ruuhkaa kertsille. "Kun neljän ruuhkaa katselee Nuori tyttö jotain odottaa Joku kyyneleensä piilottaa Kun neljän ruuhkaa katselee ". Me naureskeltiin aina et se laulaa "Mun veli runkkaaaa, katselen.." :D
[/quote]Ei se noin mene, vaan "Kuljen ja runkkaan, katselen"
Luulin pitkään että hesariksi voi kutsua kaikkia sanomalehtiä.
Nuorena kokemattomana luulin että miesten ympärileikkaus on kuin joku "trendikäs" Suomessakin yleinen pikku toimenpide, minkä voi halutessaan aikuisiälläkin käydä ottamassa heppoisin perustein.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 14:27"]Olin aina luullut, että viittomakieli on maailmanlaajuinen yhteinen oma kielensä. Vasta pari vuotta sitten selvisi, että joka maalla on oma viittomakielen sanasto. Tosin on käsimerkkejä, jotka taidetaan tuntea melkein ympäri maailmaa. N30 [/quote] Erikseen on viittomakieli ja esim viitottu suomi, viitottu ruotsi, viitottu englanti jne.
[/quote]
Ohoh. Siinä tapauksessa se kuuro - jolle viittomakieli on äidinkieli - joka piti aiheesta luennon, valehteli meille kertoessaan ettei ole olemassa mitään kansainvälistä viittomakieltä vaan aivan kuten ekana lainattu viesti kertoo, jokaisella maalla on oma viittomakielen sanasto. Aika ovelasti oli miettinyt etukäteen aidon kuuloisia esimerkkejäkin siitä miten eri maalaisten viittomakielisten oli vaikea ymmärtää toisiaan ja kuinka monet viittomakieliset kirjoittavat huonosti esimerkiksi suomea koska heille se ei ole äidinkieli vaan vieras kieli ;D
[/quote]
Siis EI OLE olemassa kansainvälistä viittomakieltä. Jokaisen maan kuuroyhteisöllä on erilainen viittomakielensä, joka on luonnollinen kieli kuten vaikka suomen kielikin on. Sitten on erikseen "viitottu puhe", jolloin viittomia voidaan käyttää esimerkiksi suomen lauserakenteiden mukaisesti, viittomakielen kielioppisäännöt poisjättäen. Mutta viitotussa puheessa käytetään aina kunkin kuuroyhteisön (vaikka suomen) omia viittomia, eli amerikkalainen kuuro ei ymmärrä niin suomalaisesta viittomakielestä kuin suomeksi viitotusta puheestakaan yhtään mitään. Viittomamerkit ovat niin erilaiset eri maissa. Ainoat miltei yleismaailmallisesti ymmärrettävät merkit taitavat olla sormiaakkoset jotka ovat useimmissa maissa nykyään samat, tosin Iso-Britanniassa saattavat vielä käyttää vanhoja kahden käden sormiaakkosia jotka ovat eri näköisiä...
Ja kuurolle suomalaiselle jonka äidinkieli on viittomakieli, suomen (puhuttu ja kirjoitettu) kieli on vieras kieli.
Luulin 22-vuotiaaksi asti että autoon tankataan joko 95- tai 98- OKTAAVISTA bensaa. Joku sitten jossain kohtaa korjasi, että kyseessähän on OKTAANI eikä oktaavi... :D
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 08:45"]Mulle on tuottanut vaikeuksia ymmärtää, miten kahden paikan välinen lyhin matka maapallolla ei olekaan se suora viiva kartalla. Puhutaan siis isoympyrästä. http://www.gcmap.com/mapui?P=FRA-TYO&DU=mi [/quote] Ortograafisen projektion kun valitsee, se onkin suora.
[/quote] Laittaa tuohon Fra-Fin, niin ei ainakaan Suomeen pääse.
[/quote]
Ei niin, kun Suomessa ei ole lentokenttää, jonka tunnus olisi FIN.
[/quote] Huomasin, Pariisissa on kuitenkin Ranska-niminen lentokenttä.
Ystäväni kysyi minulta parikymppisenä,onko sairaanhoitajalla ja lääkärillä jotain eroa.Itse en ole vieläkään varma,miten lähihoitajan ja sairaanhoitajan työ käytännössä eroaa toisistaan.
Opin vasta aikuisena erottamaan rauhanmerkin ja mersun merkin toisistaan,en taida olla oikea hippi :D
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:37"]
Luulin 23v asti, että pingviinit on ihmisen kokoisia, kiitos Aku ankan
[/quote]
Onhan ne. Suurimmat vaan on hävitetty jo sukupuuttoon... Disneyllä tuodaan aina välillä esille eri tavoin eläinten kohtelua ja on kehitetty aina ihmisten suhtautumista niihin.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:40"]
Luulin pitkään desibelien menevän siten, että 3:n muutos kuulostaa korviin kaksinkertaiselta äänenvoimakkuudelta. Se onkin 10:n muutos... Opin tänään.
[/quote]
Sitten olit aiemmin oikeassa ja opit puuta heinää.
Desibeliasteikko on logaritminen asteikko, joten yhden belin eli 10 desibelin lisäys äänen intensiteettiin tarkoittaa kymmenkertaista meteliä. Kone, jonka arvokilvessä lukee 80 dB, meluaa saman verran kuin kymmenen 70 dB:n konetta yhtä aikaa.
Tästä voidaan laskeskella, että äänen intensiteetin tuplaamiseen tarvitaan noin 3 dB:n lisäys.
-fysiikanope
[/quote]
Fysiikanopen on ihan syytä joko lukea, mitä kirjoittaja on kirjoittanut tai mennä myös biologian tunneille. Kymmenen desibelin nousu kuulostaa kaksinkertaiselta ihmisen korvaan.
Toki jokainen ihminen aistii eri tavoin ja kuulo toimii vielä eri taajuuksilla hieman erilailla, jonka vuoksi käytetään mm. dB(A) suodatusta yleisemmin ja ITU-r 268:aa häiritsevän melun suodatuksessa esimerkiksi dolby häiriön poistossa.
Ihmisen kuuloaisti ei reagoi lineaarisesti meluun. Jos on edelleen vaikeaa, suhteellisuusteorian mieleen palauttaminen luentoprujuista voi auttaa.
Tämä selvisi minulle vastikään eräästä dokumentista:
Earl Grey-tee on nimetty jaarli (earl) Greyn mukaan. Paatuneena kahvikissana ihmettelin aina, miksi Earl Grey-teetä on jonakin aamuun viittaavana breakfast-teenäkin, kun koko teen nimi on "aikainen" (early) harmaus." Ei se ollutkaan Early Grey! :))
https://fi.wikipedia.org/wiki/Earl_Grey_-tee
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:55"]
Tämä selvisi minulle vastikään eräästä dokumentista:
Earl Grey-tee on nimetty jaarli (earl) Greyn mukaan. Paatuneena kahvikissana ihmettelin aina, miksi Earl Grey-teetä on jonakin aamuun viittaavana breakfast-teenäkin, kun koko teen nimi on "aikainen" (early) harmaus." Ei se ollutkaan Early Grey! :))
https://fi.wikipedia.org/wiki/Earl_Grey_-tee
[/quote]
Etkö siis ennen tiennyt mitä earl tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Luulin että harva se päivä tarkoittaa harvoin! Vasta vähän aikaa sitten tajusin että se tarkoittaakin usein.
Samoin! Mutta vieläkään en tajua, millä ihmeen logiikalla se tarkoittaa, että usein. Jos siinä oikeasti on joku järki, ja joku voisi selittää sen, niin voisin saada vielä yhden aikuisiän ahaa-elämyksen;)
Luulin, että synnytys on yhtä ponnistamista. Olihan se hurjaa kuunnella naisten juttuja: kellä oli synnytys kestänyt 14 tuntia, kellä 22, kellä toista vuorokautta...
Vasta itse raskaaksi tultua alkoi selvitä, että lasketaan siihen muutakin kuin itse pungertaminen. :)
Minäkin luulin aikuiseksi asti Enid Blytonia mieheksi. Taitaa olla aika yleinenkin luulo!
Luulin myös perennaa kasvilajiksi.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:35"]
Tajusin vasta joskus aikuisiällä mistä pissi oikeesti tulee. Pissanäytteen ottaminen on huomattavasti helpottunut kun en enää sitä kuppia tunge pimppireiän kohdalle vaan ylemmäs.
[/quote]
Minä olisin toivonut, että lääkärikin olisi neuvolassa tiennyt, mistä reiästä pissa tulee. Mä nyt vaan sanoin tarkastuksessa, että lapsivettä tihkuu, mutta hän väitti sen olevan pissaa.