Onko kaikille savupallas tuttu?
Pakko tehdä uusi ketju. Ei mulle ainakaan, en ole ikinä missään moiseen törmännyt?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Hyvää on, tuttu jo lapsuudesta.
Myös minulle tuttu lapsuudestani. Äitini sitä silloin tällöin osti. Tykkäsin kovasti. Sen jälkeen en ole sitä syönytkään.
Vierailija kirjoitti:
Ruijan pallas nimellä
Sano perässä. Ruijanpallas.
Tuttu on lapsuudesta asti. Ostan vieläkin toisinaan, kun kohdalle sattuu. Sitten vain pottumuussia ja salaattia lisäksi, niin jopa on herkku valmis.
Joo. Lapsena 80-luvulla meillä oli sitä hyvin usein. Itse ostan harvemmin.
Ainaki sittarit myy sitä täällä hgissä
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskusta S-marketin kalatiskiltä löytyy. Ja Kampinkeskuksen K-marketista. On myös nimellä Raijan pallas. Nami nami
Siis Ruijan pallas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruijan pallas nimellä
Sano perässä. Ruijanpallas.
On muuten eri kala. Ruijanpallas on valtava.
Grönlanninpallas = sinipallas, josta savupallas tehdään.
Minä nuorena ostin, en tykännyt, sitten keski iässä myös ostin, en tykännyt. Muuten tykkään eri kaloista tosi paljon, aion vielä kerran ostaa kun vanhenen.
Olen työläisperheestä, jossa raha ei kasvanut puissa eikä erikoisemmilla herkuilla hifistelty. Tuota savupallasta muistan lapsena syöneeni useamman kerran. Esim. lohta en juuri koskaan. Olisiko ollut halpaa silloin, kun sitä suht usein ostettiin?
Isän pilkkimällä, verkoilla, katiskalla ja joskus virvelöimällä pyytämää haukea ja ahventa oli suht usein ruokapöydässä. Pakastesei ja se paistettuna tai kalasopassa oli arkiruokaa usein.