Miten opetatte lapsianne hyväksymään erilaisuutta?
Erilaisuutta on maailma pullollaan.On kuuroutta,sokeutta,erilaisia vammoja,on eri ihonväri,on myös erilaisia vakaumuksia uskontoineen.Opetatteko hyväksymään kaikenlaista erilaisuutta? Opetatteko lastanne kunnioittamaan olipa kyseessä millainen ihminen tahansa,mutta teidän normeista poikkeava.Hyväksyttekö itse erilaisuutta ympärillänne?
Kommentit (90)
Uskoakseni kovinkaan monet vanhemmat eivät opeta lapsiaan hyväksymään toisten erilaisuutta, sillä ainakin minä saan sen verran paljon tuijotusta, pilkkaa ja halveksuntaa saan osakseni lasten taholta eli lapsia ei tunnuta hyväksymään ainakaan lyhytkasvuisia miehiä. Tälläkin viikolla joka päivä ollessani ihmisten ilmoilla lapset (ja myös jotkut aikuiset) ovat tuijottaneet minua pitkään ja hämmästyneenä, osoitelleet sormella, nauraneet, ihmetelleet että miksi olen näin "lyhyt setä" ja on haukuttu esim. hobitiksi, pygmiksi, kääpiöksi ja kääpiöapinaksi. Aikuiset eivät tosin muuta tee kuin tuijottavat ihmeissään, mutta sekin tuntuu pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni hyväksyy hienosti erilaisuutta. En tiedä miten siinä on onnistuttu, mutta kaikkea kunniaa ei toki voi itselle jään ottaa.
Me emme hauku tai nälvi ihmisiä emmekä heidän valintojaan. Me vanhemmat emme koe erilaisuutta ongelmana, mutta lapsi tietää että me vanhemmat emme pidä aikuisen moukkamaista käytöstä todellakaan arvossaan. Ennen esikoulua olen kertonut lapselle että siellä saattaa olla lapsia jotka käyttäytyvät hänen silmiin kummallisesti (tutustumispäivässä näin yhden lapsen käytöksestä että tämä on erityislapsi, hänellä onkin oma avustaja). Lapsi on suhtautunut asiaan neutraalisti ja myös leikkinyt tämän erittäin haastavastikin käyttäytyvän pojan kanssa, osannut "käsitellä" häntä sosiaalisesti niin että molemmilla on ollut hauskaa.
Kehitysvammaisista on kysellyt ja heistä on keskusteltu, lähellämme on kehitysvammaisten tietty asuminen tms joten siksi asiaa miettinyt. Suhtautuu hienosti, kiinnostunut miksi joidenkin elimistössä asiat on niin että esim kävely ei onnistu.
Ulkomaalaiset nyt ei ole koskaan ollutkaan mikään juttu kun matkustelemme paljon ja tuttavapiirissä on muutamaa kansallisuutta. Odottaa että oppii englantia.
Me olemme luonnontieteilijöitä ja itse koen ainakin helpoksi selittää ihmisten erilaisuutta mm biologian kautta. Miksi joillakin on ihan tumma iho ja miksi pitääkin olla, miten joskus geenit järjestyy eri tavalla. Ollaan myös puhuttu siitä että kaikissa perheissä ei ole asiat niin hyvin, jolloin se saattaa näkyä lasten huonona käytöksenä, mutta syy ei ikinä ole lähtökohtaisesti lapsissa.
Kuulostaa mahtavalta! Ihanaa :) Voi kun osaisin tulevat lapseni kasvattaa samoin.
T. Se, jolla oli kuuro kaveri ja ne....ri-nukke^^
Makwan Amirkhani on kyllä aika cool tyyppi. Puhuu järkeviä juttuja myös ja varmasti myös tarkoittaa mitä sanoo. Vapaaottelijakin niin ei tarvitse naisen pelätä.
Kertomalla vaihtoehdoista ja vastailemalla kysymyksiin rehellisesti ja avoimesti. Ja kehoittamalla ajattelemaan asioita itse.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin kertomaan totuuden kaikista erilaisuuksista ja näin myös opettamaan mitkä erilaisuudet tulee hyväksyä ja mitä tulee kunnioittaa, mutta myös vastavuoroisesti ne erilaisuudet, joita ei missään tapauksessa tule hyväksyä vaan ainoastaan halveksia.
Halveksittaviin kuuluvat esim. kaikenlainen vihervasemmistolaisuus ja suvaitsevaisuus kaikkine niihin kuluvine mielisairauksineen, sekä joku uskonto.
Tämä.
Asumme asuinalueella, jossa lapsista puolet puhuu muuta kielt' kotonaan kuin suomea tai ruotsia, myös omani. Olisin syvästi hämmästynyt mikäli lapsestani mitenkään voisi kasvaa suvaitsematonta.
Vierailija kirjoitti:
Asumme asuinalueella, jossa lapsista puolet puhuu muuta kielt' kotonaan kuin suomea tai ruotsia, myös omani. Olisin syvästi hämmästynyt mikäli lapsestani mitenkään voisi kasvaa suvaitsematonta.
Todellisuudessa tuo tulee menemään juurikin päinvastoin.
Lyön vaikka vetoa, että lapsestasi tulee suvaitsevaisia halveksiva realisti.
Ei ole vaikea huomata milloin tämän ketjun keskustelu muuttuu kymmenen vuoden takaisesta nykyaikaan. Surettaa Suomen nykytila. Yhtä vihaa ja katkeruutta.
Elämä muuttuu paremmaksi kun täyttää mielensä rakkaudella ja hyväksynnällä : )
Itse olen lapsiani opastanut, että missään tilanteessa ei kaveerata mustalaisten, muslimien, eikä vihervasemmistolaisten kanssa. Ei myöskään huumeiden käyttäjien kanssa. Hyvin ovat oppineet ja turvallista elämää viettävät.
Itse opetan lapsille valkoisen rodun paremmuutta, siinäpä itkette vassarit
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen lukenut varmaan koko Suomen sotahistorian läpi ja myös juutalaisvainosta ja natsismista, mut lapsi kun syntyi, lähti kaikki ko kirjatkin roskiin. Tulis pieneen mieleenkään kertoa lapselle tuollaisia.. Nyt kun joku kuitenkin kysyy miksi ne kirjat piti tuhota, niin niissä oli kuvia myös..
jaaha. ja lapsi ei missään muualla näe tällaisia kuvia?
Näytän hallituksen ministereiden kuvia ja sanon, että älä koskaan kasva tuollaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lapsiani opastanut, että missään tilanteessa ei kaveerata mustalaisten, muslimien, eikä vihervasemmistolaisten kanssa. Ei myöskään huumeiden käyttäjien kanssa. Hyvin ovat oppineet ja turvallista elämää viettävät.
Olet vastenmielinen. Todella monella tuttavallaki on muslimies ja hyviä miehiä he ovat kaikin puolin. Täällä oulussa on yleistynyt pariskunnat joissa nainen on suomalainen ja mies lähi-idästä enkä yhtään ihmettele.
Suomalaisten miesten taso kun on todella heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vastenmielinen. Todella monella tuttavallaki on muslimies ja hyviä miehiä he ovat kaikin puolin. Täällä oulussa on yleistynyt pariskunnat joissa nainen on suomalainen ja mies lähi-idästä enkä yhtään ihmettele.
Sairasta maanpetturuutta. Nuo naiset ovat tahranneet itsensä loppuiäksi, eikä kukaan kunnon mies niihin koske pitkällä tikullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi hyväksyy erilaisuutta ihan automaattisesti, vaatii paljon persukasvatusta että mitään ennakkoluuloja saadaan johonkin alle 10 vuotiaisiin.
Niin, jos lapsi ei saa oikeaa opetusta, niin hän pitää täysin normaalina, että muslimi lyö ja puree.
Olemall itse esimerkkinä. En tiedä, tarvitseeko tuota nyt niin hirveästi edes opettaa. Lapsista toisella on asperger-piirteitä niin tietää jo itse, millaista on olla erilainen ja toinen taas ei muuten vaan ole niin tyhmä, että arvostelisi erilaisia. Eiköhän tämäkin ole alempien sosiaaliluokkien ongelmakenttää.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin iloinen saamastani kasvatuksesta. On käsitelty näitä aiheita jo lapsuudessa tosi hyvin, ainakin mun mielestä.
Esmes, meidän pihapiirissä asui kuuro tyttö ja aina kun hän oli ulkona, musta tuntui pahalta, kun hän jäi ulos leikistä, mutta tuolloin (8v) tiesin, etten osaa viittomakieltä. Kerroin äidille, että haluaisin hänet mukaan leikkiin ja äiti ehdotti, että otan mukaan vaikka vihkon ja kynän ja voin kirjoittaa, mitä haluan sanoa. Se toimi! Meistä tuli kaverit. Käytiin toistemme luona leikkimässä ja ulkona oltiin yhdessä, vaikka muut pihan lapset karsasti. Ulkona meidän oli myös kätevä kirjoittaa hiekkaan kepeillä. Se oli jotenkin niin välitöntä. Eihän siinä romaaneja alettu rustaamaan, vaan asia meni perille tosi vähällä.
Sitten toinen. Olin kaupasta joskus pienenä kuulemma halunnut semmoisen "tummaihoisen" nuken. No vanhemmat oli sitten ostaneet sen mulle. Oli ihan mun lempparinukke kuulemma, mutta olin alk
Huomenta sinne Porvooseenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta maanpetturuutta. Nuo naiset ovat tahranneet itsensä loppuiäksi, eikä kukaan kunnon mies niihin koske pitkällä tikullakaan.
:D tuostako pitäisi olla jotenkin surullinen, ettei huonot miehet koske :D
"samanlaisuudesta" huolimatta lopputulos on usein kovin heikko, ja tämän faktan toistuva havaitseminen lisää automaattisesti erilaisuuden hyväksyntää. Tarvitaan vain ympäristö jossa havainnot ja niiden analyysi voidaan tehdä vapaasti ilman ulkopuolista painostusta. Ihmisen mieli on eräänlainen säätöjärjestelmä, joka kyllä toimii aika hyvin, niin kauan kun sekaan ei syötetä (liikaa) virheellistä dataa.