Miten valita VAUNUT?
Merkkejä ja malleja on vaikka millä mitalla. Mistä ensisynnyttäjän kannattaisi lähteä liikkeelle sopivan vaunun etsimisessä? Varmaan on tiettyyn pisteeseen asti makuasia, mutta ehkä joku voi jotain suositella...
Ainoat kriteerit, jotka tulee mieleen...
- pitkä käyttöikä eli muuntautuvat myös rattaiksi
- helppo koota autoon mukaan
- kulkevat hyvin myös vähän epätasaisemmassa maastossa
- tukevat (eivät kellahda kumoon joka kurvissa ;))
Mitäköhän muita kriteerejä voisi olla...?
Kommentit (14)
Ja liikkeessä jo kannattaa koittaa, että vaunut mahtuvat takakonttiin, mieluiten osia irrottamatta.
Jos valitsee vaunukoppa-ratasistuin yhdistelmät (eli ensin käytössä on tilava koppa ja myöhemmin vaihdetaan tilalle ratasistuin) Niin se ei käytössä oleva tarvitsee säilöä johonkin. Käytännössä lämpöiseen kuivaan sisätilaan, eli säilytystilaa tarvitsee.
Kalliimmissa merkeissä on yleensä pidempi takuu. Ainakin Brion rungolle taisi olla takuuaika 10v ja muille osille 2v. Emmaljungallakin on ainakin se kahden vuoden takuu. Mosissa halpiksissa kun takuuta on vain 6kk.
Meillä on nyt käytössä Brio Kombit. Olen tykännyt. Eli siis yhdistelmät kovalla kantokopalla. Kun lapset ovat olleet pieniä on koppa toiminut matkasänkynä ja kotonakin " pinnasängyn pienentäjänä" . Aika iso paketti on kasattuna, mutta farmariautoon mahtuu kyllä hyvin kyytiin. Ja kaikkiin busseihin ja juniinkin on mahtuneet. Seisomalaudankin saa näihin kiinni, sisaristuimesta en tiedä. Vaunut on ollut käytössä päivittäin kolme vuotta ja hyvin on kestäneet.
Meillä Briot vm.98 (otettu käyttöön 11/97) ja kolmatta lykitään niissä nyt. Olen TODELLA tyytyväinen niihin. Esim. kaverini vaunuista (en muista merkkiä, muttei Briot) virttyi kangas heti! Meillä ei ole edes ilmakumipyöriä ja silti hyvin lykkii.... Mulle oli tärkeä kriteeri (maalla kun asutaan), että vaunut tehty pohjoismaiden oloihin (talvi) ja että, jos tarvetta tulee niin helpolla saa varaosia (esim. meillä jäi Tukholman taksi peräkonttiin yhdestä renkaasta sellainen " keskiö" ja muistaakseni sain soittamalla heti uuden). SUOSITTELEN BRIOJA ja jos itse saisin uudet niin ilmakumipyörillä.
Saako valjaita sitten kun muutat yhdistelmät rattaiksi. Meillä tästä tuli ongelma kun en saa köytettyä lasta kiinni ja en siksi voisi kuvitellakkaan kääntäväni koppaa kasvot meno suuntaan. En näkisi välttämättä yrittääkö poika vauhdissa pois. Lisäksi kun nukutin pihalla sain olla valmiudessa syösymään heti pojan herättyä paikalle ettei hän kiipeäisi pois ja putoaisi.
Joissain malleissa on kuullemma valmiina valjaat (ei vaunukopassa vaan rattaiksi muunnettuna). Itse huomasin vasta äskettäin että meidänkin yhdistelmiin olisi saanut valjaat sillä rattaissa oli reijät niitä varten.
Muuten ovat olleet hyvät, pyöriä mies on saanut huoltaa pari kertaa, sisäkumi on päässyt pois paikaltaan.
Merkki Bora ja hinta uutena vuonna 2004 oli alle 400¿
oli vaunuja valittaessa pieni koko ja kevyt ja näppärä kantokoppa, koska asumme hissittömän talon kolmannessa kerroksessa ja vauva siis kannettava kopassa yläkertaan. Harkitsin sekä Brio Kombeja että emmaljungia, mutta ovat tosi isoja, etenkin kantokoppa on jyhkeähkö ja meidän käyttöön äärimmäisen epäkäytännölliset. Päädyttiin Teutonian mistraleihin, jotka ovat kuomurattaat eli pehmeä kantokoppa laitetaan ratasosan päälle. Eli selkänoja vaan makuuasentoon ja koppa siihen, ei tarvitse vaihtaa istuinta pois ja koppaa tilalle. Ovat myös kevyet ja kokoon taitettuna pienet. Pehmeä kantokoppa muuntuu myöhemmin lämpöpussiksi, jolloin isompikin vauva matkustaa lämpimästi ja koppa ei heti puolen vuodenpäästä jää ahtaaksi. On muuten tosi kevyt kantaakin.. Puhkeamattomat ilmakennopyörät meillä. Ja mitähän vielä.. Hinta oli jotain 700 euron hujakoilla, mutta monessakin paikassa olivat alessa 500-600 euroa. Kannattaa seurata ilmoituksia ja vertailla, me ostettiin joulukuussa alesta. Onnea etsintään! :)
kannattaa myös miettiä että tykkääkö liikkua ulkona paljon. meillä on teutonia ns kolmipyöräiset eli etupyrät ovat yhdessä edessä ja voin suositella, että ovat mega näppärät ja ketterät jos tykkää paljon liikkua. Kaupoissakin niillä on näppärämpi tehdä käännöksiä kun perinteisillä joissa neljä pyörää erikseen.
Teutonialla on myös loistava seisomateline johon saa ilmakumipyörät joten niillä on paljon kivempi liikkua kuin perus seisomatelineillä joissa on mega pienet ja kovat pyörät.
Jos lapsi vähänkin isompi niin seisomateline parempi kun tuo sisaristuin on aika epäkäytännöllinen ja hankala käyttää mutta tuokin on tietysti ihan maku asia.
Itse kyllä suosittelen lämpimästi teutoniaa eli on todella laadukas ja arvonsa säilyttävä merkki jos katsoo mitä niistä pyydetään käytettyinä.
Kyllä tässä nyt riittää pohdittavaa :) Varmaan pitää jossain vaiheessa mennä liikkeeseen vähän tutustumaan eri malleihin ihan " livenä" . Ei vielä mikään hurja hoppu, kun la vasta kesäkuussa. Kuinkakohan aikaisin kehtaa vaunukauppaan edes mennä...? :)
Emmaljungan Cerox on malli, joka vastaa Teutonian Mistraleita. Kantokoppa siis asetetaan ratasosan päälle. Minusta nuo Emmaljungat tuntuivat hyvin kääntyviltä ja erittäin tukevilta ja turvallisilta. Mistralitkin olivat meillä harkinnassa, mutta tunnesyistä päädyimme Emmaljungiin (silloin oli saatavilla kauniimpia värejä :) Lisäksi ne menevät helposti kasaan ilman suurempia kommervenkkejä. Emmaljungat ovat kyllä aika isot, eli niiden mahtuvuus omaan autoon/eteiseen/säilytystilaan kannattaa tarkistaa. Mutta niin kannattaa tarkistaa muittenkin vaunujen kohdalla. Ceroxeissa on ns. heittoaisa, eli lasta voi kuljettaa kasvot tai selkä menosuuntaan.
Jos saat lapsesi vasta loppuvuodesta, kuluvan vuoden malleja saa silloin usein alennuksella. Kaupat tekevät tilaa uuden vuoden malleille. Jos ostat käyttämättömät vaunut kaupasta, kannattaa ehkä odotella alennuksia. Taisimme ostaa nuo vuoden 2005-mallia olevat Ceroxit joskus viime syyskuussa, ja laskettu aika alkaa olla nyt käsillä. Takuu alkaa automaattisesti vasta lasketusta ajasta, mikä on reilua. Ceroxit pehmeällä kantokopalla maksoivat noin 620 euroa. 2006-malleissa olisi ollut useampi sata euroa lisää hintaa.
Kaikista parasta on mennä kiertelemään kauppoihin, lykätä ja koettaa käännellä vaunuja, kysellä niiden ominaisuuksista, tsekata niiden koko ja katsella eri värivaihtoehtoja. Siinä tulee nopeasti myös käsitys, mistä lähiseudun lastentarvikekaupasta saa hyvää palvelua ja mistä ei. Tämä on tärkeää, jos vaunujen kanssa tulee jotain ongelmia takuuaikana. Kannattaa tosiaan miettiä omia tarpeita: käykö vaunujen kanssa kaupassa, kulkeeko julkisilla, liikkuuko paljon ahtaissa paikoissa, matkustaako jne.
Lene rv 39+3
ollaan myös ostamassa. Olen nyt tutustunut moniin yhdistelmiin, vertaillu paljon, että mitä mistäkin yhdistelmistä löytyy. Ekaks olin miettinyt et ostas abc:n yhdistelmät (halvat), mutta sitten näin yhden viisikuukautisen pojan, joka oli kyllä ihan ängetty vaunuihin. Siis se kopan tilavuus, aivan järkyttävän pieni. Ja muutenkin kun niitä katteli, ni ei kiitos. Hontelon tuntuiset. Sit oli myös herquleskin mietinnässä, mutta myyjä sanoi että niistä tullu paljon valituksia. Lopuks päädyin Brion Novaa ja Emmaljungan Cerox/City Cross malleihin. Ja nyt sitten kun noita vielä lisää katellut niin Emmaljungaa päätynyt, siinä enemmän väri vaihtoehtoja kuin Briolla. Muuten mielestäni aika samanlaiset. Painokin samaa luokkaa, ja mitat ainakin kasattuna.
Hintaa vaunuilla olis 670¿ sis. kantokassin, jalkapussin ja hoitolaukun. Kaupan päälle tulisi sellainen villalämpöpussi (arvo 79¿)
Mutta toi oli toisen kaupan tarjous, pitäisi vielä käydä kattelemassa toisessa kaupassa että mikä tarjous sieltä tulisi.
Vaunuja olisi tarkoitus käyttää myöhemmin myös toisella lapsellakin..
-ilmakumipyörät (liikumme paljon)
-säädettävä työntöaisa (mies pitempi, ja malli jossa teleskooppi säätö työntöaisalle meni minulle niin matalaksi että pitemmällä askeleella jalkani ottivat tavarakoriin. Eli kahdella alaspäin kääntyväaisa)
-erillinen ratasosa (mielestäni näissä kantokoppa suurempi, vaikka myyjät erimieltä)
merkkinä meillä Bora kombi-yhdistelmä.
Väri oli meillä toissijainen juttu, ainoa ehto siinä että ei kovin vaaleat.
Tuossa Borassa irroitettavat vaunun kangassisäosat pesua varten ja sekä kantokopalle että rattaille oma jalkasuoja.
Myös tavarakorin kokoon kannttaa kiinnittää huomiota.
Pari ajatusta:
-jos reissaa paljon, kova kantokoppa toimii hyvin matkasänkynä (toisaalta pehmeän saa pakattua pienempään tilaan, jos autossa meinaa olla ahdasta!)
-en oikein tiedä, onko sillä ratasosalla kauheasti merkitystä, sillä luulen että useimmat ostavat kuitenkin ennen pitkää erilliset rattaat - jotka on huomattavasti pienemmät ja kätevämmät, ainakin jos kaupungilla liikkuu...
-käytettyinäkin on tarjolla tosi paljon tosi hyviä vaunuja!
mahtuuko julkisiin valineisiin (leveys) ja jaksaako aiti yksin niita tarvittaessa vaikka nostaa (paino) - taa riippuu kayttoymparistosta eli jos olet varma ettet kulje koskaan julkisilla niin sitten talla ei ole niin valia. meidan hartanit on esimerkiksi taysin epakaytannolliset naissa suhteissa.
toinen minka huomaa tarkeaksi jos lapsi ei jaa ainokaiseksi ja seuraava ilmoittaa tulostaan n. 2-3 vuoden paasta on saako vaunuihin kiddyboardin/sisaristuimen tms. (taaskaan ei onnistu ainakaan hartan skater xl:n kanssa)
ihan hirmu muovisia/huonolaatuisia ei kannata myoskaan ostaa jos aikoo kayttaa useammalla lapsella, menevat varmasti rikki jo ensimmaisen kanssa (esim. meidan ABC rattaiden kanssa on tama ongelma).
...vastauksesta! Ei sitä ensikertalaisena tule ajateltua läheskään kaikkia noita juttuja.. Ja tuskin ne liikkeessäkään käy kaikkia tarpeita kyselemään...
Yleisiä kulkuneuvoja käytämme kyllä niin vähän, ettei kokoa voi ainakaan tämän perusteella pitää kovin tärkeänä kriteerinä.
Laadukas se saa kyllä olla. Mielellään maksan vähän enemmän siitä, ettei vaunut ole heti kaatopaikkakunnossa.
Tuleeko lisää lapsia... hmm... nyt tuntuu siltä että ei (kiitos ihanan raskauspahoinvoinnin) :D, mutta mieli voi muuttua nopeasti. Periaatteessa siis ihan hyvä asia, jos vaunuun saa liitettyä sisaristuimen tms. Sekään ei kuitenkaan ole kriteerien ykköspäässä...
Merkeistä Emmaljunga kuulostaa tutuimmalta, mutta siihen ne tiedot vaunuista sitten jääkin... ;)
Itse olen näiden vaunujen suosittelija!!
Emmaljungat ovat tukevat, laadukkaat, varaosia saa vielä kymmenenkin vuoden päästä, aivan loistavat toiminnat
*esim.
-koppaosassa tuuletus, sekä kehtotoiminto
-suojaava kuomu
-useimmissa melleissa kuomusta tuleva hyttysverkko
-puhkeamattomat ilmakumirenkaat
-iso tavarakori
-löytyy niin sisaristuin, kuin seisomalautakin
-sopii kaiken kokoisille työntäjille
-todella turvalliset, rikkoutumisista en ole kuullut
-lisävarusteita löytyy vaikka millä mitalla ja samaa kuosia kuin itse vaunut
Kalliithan nämä ovat, mutta maksavat itsensä todella nopeasti takaisin!!! Ja aina löytyy käytettynä =)
Tässä pientä listaa, joihin olen pettynyt
-Ora (huterat)
-Brio (jäykät)
-ABD-Desing (rengas lähti vauhdissa irti)
-Carena (kaverin vaunuista katkesi työntöaisa)
-Graco (liian pienet renkaat)
Tällä hetkellä meillä on käytössä Traxx Marlin 3 kolmipyörärattaat (katso vaikka www.vauvatar.fi ) joihin olen TODELLA TYYTYVÄINEN! Mutta ainoa vika, jonka nyt löysin: meille tulee neljäs lapsi, enkä saa näihin seisomalautaa, enkä sisaristuinta =(