Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilu ja jatkuva simputus :(

Vierailija
09.12.2014 |

Olen 32-vuotias yt-neuvotteluissa sosiaalialalta pihalle potkittu yhden lapsen yksinhuoltaja. Työvoimatoimistossa minulle ehdotettiin työkokeilua, koska haluaisin vaihtaa alaa. Saan toki työttömyyskorvausta kotona istumisesta, mutta haluan tehdä jotain konkreettista. Olen nyt työkokeilussa Vantaan Jumbossa eräässä naistenvaateliikkessä. Sopimus kirjoitettiin oitis puoleksi vuodeksi, sitä pidempään ei voi samassa paikassa olla kokeilussa. Minua kohdellaan kuin paskaa; minä imuroin joka aamu, sillä välin samassa vuorossa oleva/olevat kahvittelevat ja juoruavat. He ovat kassalla ja minä teen kaiken muun; siivoan sovituskopit, laitan vaatteet takaisin rekkeihin, puran kuormat jne. Olen ollut työkokeilussa jo 2kk, enkä pyynnöistäni huolimatta ole päässyt tutustumaan kassakoneen käyttöön. Viimeisin vitsi myymäläpäälliköltä oli se, että joudun nyt ravaamaan jumbon ja itä-helsingin itäkeskuksen välillä TUURAAMASSA saikulla tai lomalla olevia. Työmatkani kotoa itäkeskukseen on noin 1,5h ja mistä minä saan rahat seutulippuihin 2x päivässä? MIKÄ HELVETTI TEITÄ MYYMÄLÄPÄÄLLIKÖITÄ VAIVAA?! Kyllä ilmainen työorja kelpaa aina ja sitä saa kohdella kuin paskaa vai? Jos lopetan työkokeilun/myymäläpäällikkö purkaa työkokeilusopimuksen jos en suostu hänen ehtoihinsa, saan 3kk karenssin.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähtisin lätkimään heti tollaisesta läävästä. Mitä väliä, vaikka tulee karenssi, kerroit että sulla on lapsi, kyllä sä sos.toimistosta saman saat kuin tällä hetkelläkin.

Vierailija
42/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:23"]

Voi vee mitä paskaa. Ja tuota sitten perustellaan jollain kuntouttavalla tai työllistymistä edistävällä vaikutuksella. Itse lopettaisin, tulee karenssia tai ei. Saat toimeentulotukea karenssin ajalta jos ovat työkkärissä niin kusipäitä että lykkäävät karenssin.

[/quote]

Jos varastat kaupasta ja saat sakot, niin onko vika kauppiaassa vai sakon antaneessa poliisissa? Vai sittenkin siinä, joka varasti eli kuka teistä tekee eniten väärin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Bestsellerin liike? Pelkkiä ihmispaskoja työllistää se lafka :)

Vierailija
44/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:53"]

Joo tollasta se on... Itse olen parhaillaan työkokeilussa myös ja puolen vuoden sopimuksen myös allekirjoitin... Kyllä ottaa päähän. Saat koko toimiston paskanakit niskaan ja kukaan ei edes tervehdi suo, tai muista nimeä. Toi työkokeilu on kyllä semmosta ilmaista orjatyötä että en enää koskaan erehdy työkokeiluun menemään. Ja mikäs sen kivempaa työnantajalle kun saa ihan ilmaiseksi puolen vuoden työntekijän joka tekee ihan mitä vaan! Kaikki työt vaan sille mitä ei ite jaksa tehä! Ei sille tarvi edes ruokapalkkaa antaa. Ja täysin laillista puuhaa. Mitähän kaikkia kauhutarinoita työkokeiluun joutuneilla ihmisillä oikein on...

[/quote]

kerro ihmeessä, mikä toimisto. Ministeriön ohjeen mukaan yhtäjaksoinentyökokeilu on max 2 kk mittainen, joten saadaan narautettua koko toimisto.

Vierailija
45/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinppi

Vierailija
47/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää työkokeilu joku yläkouluikäisten juttu vai miksi te ette tiedä, mistä on sovittu? Ottakaa äiti tai isä mukaan, jos olette epävarmoja siitä, mitä olette menossa tekemään.

Vierailija
48/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

J

Vierailija
49/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sulla harvinaisen vittumainen myymäläpäällikkö :(

Vierailija
50/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:22"]

Soita työkkäriin! Minäkin olin työkokeilussa eräässä nimeltämainitsemattomassa vaateliikkeessä ja meitä työkokeilijoita oli kolme + myymäläpäällikkö. Hirveää simputusta ja kaiken lisäksi olimme liikkeessä usein keskenämme. Soitin työkkäriin asiasta ja sain luvan keskeyttää työkokeilun ilman karenssia.

[/quote]

Mullakin samanlainen kokemus; simputus plus että olin joka lauantai töissä. Valitin työkkäriin ja mä en saanut lopettaa, vaan se nainen siellä oli tosi ilkeä ja oli vaan tyyliin "tällaista se työelämä on" :( Tästä on jo aikaa ja olen nykyään töissä ihan muualla, mutta silti harmittaa, että miten se virkailija ei osoittanut yhtään empaattisuutta :( Kai niiden virkailijoiden pitäisi puuttua jos nuoria kusetetaan??? Vai tietääkö ne itekin että sitähän se työkokeilu usein on :D Orjia vaan..

Vierailija
51/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

X

Vierailija
52/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosi sitten työkkärissä vähän aikaa töissä ja siellä ainakin ehdotettiin AINA lyhyitä, 1-2kk sopimuksia. Pitemmät max 6 kk kokeilut tulivat poikkeuksetta työntekijän aloitteesta ja silloin tentattiin tarkkaan minkä takia pitäisi olla niin kauan vaikka myyjän tehtävässä. Kuten täällä joku totesikin, niin harva työ sellaista on että sen kokeilemiseen puolta vuotta tarvittaisiin. Ammatinvaihtajille ala ja sen vaatimukset kirkastuvat yleensä aika nopeasti, toki niille jotka ovat olleet vuosia kotona voi jopa se 6 kuukautta olla ok, mutta tuolla missä itse olin töissä ei tosiaan kenellekään sellaista suoralta kädeltä tarjottu.

Vierailija
53/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin n. 7 vuotta sitten 9 kuukautta päikkärissä harkkarina ja voi jumankekka, pikku hiljaa rupesi korpeamaan yks tätsä, jokka simputti kaikkia nuorempia tai sanotaanko niin, että kaikkia muita kuin johtajaa. Ja varsinkin minä sitten jouduin olemaan rouvan juoksutyttönä, jonka olisi pitänyt tanssia hänen pillinsä mukaan.

Esim. hän ei muka itse ehtinyt laittaman nukkareita valmiiksi (oli muka liikaa tekemistä.. Oikeasti, rouva istui vaan tasaperseellään tekemättä mitään ja kummastippas ne muut ehti laittaa ne sängyt valmiiksi, jos itse en ehtinyt), jouduin siivoamaan hänen jälkensä (esim. pensselit ym. ym. maalikipot), kun ei itse ehtinyt. Ja jos itse en ehtinyt, niin sitten tuli huudot. Yleensä vaan käski, että sulle on sitten pestävää!! Muut kysyivät, että ehtisitkö pesemään/pesisitkö tms. 

Samoin viikkasin muka vaatteet väärin. Esim. kerran viikossa järjestelin muksujen kopat ja naulakot. Käytin päikkäriajan siihen. Mitä tekee toi akka? Seuraavana päivänä sitten itse järkkäili ne uudestaan, kun mä viikkasin vaatteet ihan väärin!

Myöskin mun olisi pitänyt ehtiä ulos, vaikka jouduin siivoamaan sekä isojen puolen, että pienten puolen + pienten puolella oli yksi hidas syömäri, jota sitten piti odottaa, että toinen oli saanut syötyä ja käytyä pissalla ja laitettu päälle, sitten pääsin vasta siivoamaan ja yleensä olinkin sitten siinä vaiheessa jo 15 minuuttia myöhässä eli ylityötunnit paukkuivat..

Yritä siinä nyt selittää, että ei kirjaimellisesti ehdi ulos! Ja kyllä sun nyt pitäisi pystyä vahtimaan toisen tätsän kanssa lapsia.. Mutta syynä oli se, että kun hän joutuu jäämään yksin neljältä ja pihalla on vielä 6-7 lasta ja hän kun ei ymmärrä mitä yksi lapsi sanoo! 

Vierailija
54/69 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:51"]Voiko tyokkari pakottaa laittamaan lapsen vuoropaivakotiin?
[/quote]
Voi. Tosin työttömälle on annettava kohtuullinen aika järjestää päivähoito.

Vierailija
55/69 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilut pitäisi lailla kieltää.Tai ainakin ne pitäisi muuttaa vapaaehtoiseksi toiminnaksi.Laki pitäisi muuttaaa niin,että työkokeilun keskeyttämisestä ei saisi antaa karenssia.Työkokeilut pahentavat työttömyyttä.Työnantajilla ei ole mitään kiinnostusta palkata vakituista henkilökuntaa tai nostaa osa-aikaisten työntekijöiden tuntimääriä,kun halvemmaksi tulee ottaa ilmainen "orja" työkkäristä.Itse opiskelen tällä hetkellä merkonomiksi.Opiskeluuni kuuluu pakollinen työssäoppiminen eli työharjoittelu nimeltämainitsemattomassa vähittäistavarakaupan myymälässä.Kun tulin ekana päivänä harjoitteluun ajattelin,että ompas meitä teollisessa elintarvikkeissa paljon myyjiä samanaikaisesti (5kpl).Ihmettelin miten voi olla mahdollista että myymälällä on varaa palkata näin paljon myyjiä tämmöisenä lama-aikana.Totuus selvisi hyvin pian.Kaupan vakituista henkilökuntaa teollisessa oli tasan kaksi.Eli osastovastaava ja ns. tavallinen myyjä.Loput 2 olivat työkokelussa olevia henkilöitä ja sitten tietenkin minä opiskelija.Osastovastaava ja tavallinen myyjä istuivat kahvilla,kun minä ja työkokelulaiset hyllytimme tavarat.Minua mielisteltiin,kun olin opiskelija.Huomasin että työkokeilussa olevia henkilöitä haukuttiin.Monet työkokeilulaisista olivat entisiä osastovastaavia tai muuten kokeneita kaupan alan työntekijöitä,jotka olivat joutuneet työkokeluun työkkärin pakottamana saatuaan ensin potkut säästösyistä entisistä työpaikoistaan.Kyllä sääliksi kävi näitä ihmisiä.Vapaita työpaikkoja ei kyseisessä firmassa luonnollisesti ollut tarjolla.Työkokelulaisia oli paljon myös muilla osastoilla.

Vierailija
56/69 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi uusi työkokeilupaikka niin et saa karenssi vaihto on ok

Vierailija
57/69 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkokeilu on periaatteessa loistoidea mutta työnantajia jotka kusettaa systeemiä + työkokeilijoita on ihan liikaa. IHAN liikaa. 

te-toimistoon yhteys ja valitus, eivät anna tonne enää työkokeilijoita. tai no, taitaa olla turha taistella tuulimyllyjä vastaan. 

Vierailija
58/69 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu

Vierailija
59/69 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kävi?

Vierailija
60/69 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tollasta se on... Itse olen parhaillaan työkokeilussa myös ja puolen vuoden sopimuksen myös allekirjoitin... Kyllä ottaa päähän. Saat koko toimiston paskanakit niskaan ja kukaan ei edes tervehdi suo, tai muista nimeä. Toi työkokeilu on kyllä semmosta ilmaista orjatyötä että en enää koskaan erehdy työkokeiluun menemään. Ja mikäs sen kivempaa työnantajalle kun saa ihan ilmaiseksi puolen vuoden työntekijän joka tekee ihan mitä vaan! Kaikki työt vaan sille mitä ei ite jaksa tehä! Ei sille tarvi edes ruokapalkkaa antaa. Ja täysin laillista puuhaa. Mitähän kaikkia kauhutarinoita työkokeiluun joutuneilla ihmisillä oikein on...

Se on aina helppo heittää pallo toiselle ja syyttää muita, mutra millainen on ona asentteesi työpaikalla? Istutko kännykällä kaiket ajat vai oletko ona-aloitteinen. 

Tässä on itse julkisella nähnyt yhtä sun toista laahustajaa, joite otettu työkokeiluun Oma kokemukseni on ollut, että enemmän niistä ollut harmia kuin hyötyä. Saat oman työai lisäksi tehdä autettavan kanssa toisenkin työn. Joten työpaikalla päätettiin,ettei oteta enää ketään työkkärin lähettämiä meille töihin 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi