Työkokeilu ja jatkuva simputus :(
Olen 32-vuotias yt-neuvotteluissa sosiaalialalta pihalle potkittu yhden lapsen yksinhuoltaja. Työvoimatoimistossa minulle ehdotettiin työkokeilua, koska haluaisin vaihtaa alaa. Saan toki työttömyyskorvausta kotona istumisesta, mutta haluan tehdä jotain konkreettista. Olen nyt työkokeilussa Vantaan Jumbossa eräässä naistenvaateliikkessä. Sopimus kirjoitettiin oitis puoleksi vuodeksi, sitä pidempään ei voi samassa paikassa olla kokeilussa. Minua kohdellaan kuin paskaa; minä imuroin joka aamu, sillä välin samassa vuorossa oleva/olevat kahvittelevat ja juoruavat. He ovat kassalla ja minä teen kaiken muun; siivoan sovituskopit, laitan vaatteet takaisin rekkeihin, puran kuormat jne. Olen ollut työkokeilussa jo 2kk, enkä pyynnöistäni huolimatta ole päässyt tutustumaan kassakoneen käyttöön. Viimeisin vitsi myymäläpäälliköltä oli se, että joudun nyt ravaamaan jumbon ja itä-helsingin itäkeskuksen välillä TUURAAMASSA saikulla tai lomalla olevia. Työmatkani kotoa itäkeskukseen on noin 1,5h ja mistä minä saan rahat seutulippuihin 2x päivässä? MIKÄ HELVETTI TEITÄ MYYMÄLÄPÄÄLLIKÖITÄ VAIVAA?! Kyllä ilmainen työorja kelpaa aina ja sitä saa kohdella kuin paskaa vai? Jos lopetan työkokeilun/myymäläpäällikkö purkaa työkokeilusopimuksen jos en suostu hänen ehtoihinsa, saan 3kk karenssin.
Kommentit (69)
Mulle ei ole ikinä osunut kohdalle huonoa työilmapiiriä tai minkäänlaista simputusta harjoittelupaikalla, vaikka tottakai alkuun tutustutaan niihin myymälän muihinkin töihin, kun vaan kassalla olemiseen, mutta kassallekin olen aina jo 2 viikon "kentällä" olemisen jälkeen päässyt. Musta on aina outoa lukea tällaisesta, kun itse olen vasta 18-vuotias ja työharjoitteluita on ollut 16-vuotiaasta asti ja ennemminkin luulisin, että nuorille laitetaan noi "paskahommat". Ehkä oon vaan osannut valita hyvät paikat, mutta tosi ikävää kun sulla on tollainen paikka osunut. Ehkä voisit eka jutella myymäläpäällikön kanssa ja jos ei auta niin sit vaan lopettaa kokeilun, koska eihän se nyt todellakaan oo kivaa tollasessa paikassa työskennellä.
Nimenomaan Vantaan te-toimistossa minulle sanottiin, että työkokeilua ei pitäisi missään tapauksessa sopia yhtä kuukautta pidemmäksi aikaa, maksimissaan se 2 kk. Olen aikoinaan ollut työkokeilun tapaisessa harjoittelupaikassa, jossa työnantaja olisi samantien halunnut tehdän VUODEN työsopimuksen ja maksimityötunnein. Kävi ilmi, että ko. työpaikassa ei omistajan omaa perhettä lukuunottamatta ollut ainuttakaan palkattua ulkopuolista työntekijää vaan kaikki olivat jollain ihmeellisellä harjoittelusopimuksella. Työnantajat käyttävät aivan härskisti hyväkseen näitä heille ilmaisia harjoittelijoita.
En tiedä, miten pääset kokelusta eroon paitsi tietysti jos saat työ- tai koulutuspaikan itsellesi. Myötätuntoni.
Huh onneks mulle ollaan tosi kivoja ja reiluja työkokeilussa. Kukaan ei komentele!
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:53"]
Joo tollasta se on... Itse olen parhaillaan työkokeilussa myös ja puolen vuoden sopimuksen myös allekirjoitin... Kyllä ottaa päähän. Saat koko toimiston paskanakit niskaan ja kukaan ei edes tervehdi suo, tai muista nimeä. Toi työkokeilu on kyllä semmosta ilmaista orjatyötä että en enää koskaan erehdy työkokeiluun menemään. Ja mikäs sen kivempaa työnantajalle kun saa ihan ilmaiseksi puolen vuoden työntekijän joka tekee ihan mitä vaan! Kaikki työt vaan sille mitä ei ite jaksa tehä! Ei sille tarvi edes ruokapalkkaa antaa. Ja täysin laillista puuhaa. Mitähän kaikkia kauhutarinoita työkokeiluun joutuneilla ihmisillä oikein on...
[/quote]
Miksi ihmeessä allekirjoitat sopimuksen lukematta sitä? Kai tiesit, että jos olisit käyttänyt aivojasi ajoissa, ei sinun tarvitsisi tehdä kuin sopimuksessa luetellut asiat. Minä teen vain kassatyötä, vaatteiden paikalleenviemistä ja hyllyjen täyttöä, en siivoa, en laske kassaa jne. Koska sopimus on sopimus, ei minun tarvitse tehdä kuin siinä luetelltu asiat.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:02"]
Olen 32-vuotias yt-neuvotteluissa sosiaalialalta pihalle potkittu yhden lapsen yksinhuoltaja. Työvoimatoimistossa minulle ehdotettiin työkokeilua, koska haluaisin vaihtaa alaa. Saan toki työttömyyskorvausta kotona istumisesta, mutta haluan tehdä jotain konkreettista. Olen nyt työkokeilussa Vantaan Jumbossa eräässä naistenvaateliikkessä. Sopimus kirjoitettiin oitis puoleksi vuodeksi, sitä pidempään ei voi samassa paikassa olla kokeilussa. Minua kohdellaan kuin paskaa; minä imuroin joka aamu, sillä välin samassa vuorossa oleva/olevat kahvittelevat ja juoruavat. He ovat kassalla ja minä teen kaiken muun; siivoan sovituskopit, laitan vaatteet takaisin rekkeihin, puran kuormat jne. Olen ollut työkokeilussa jo 2kk, enkä pyynnöistäni huolimatta ole päässyt tutustumaan kassakoneen käyttöön. Viimeisin vitsi myymäläpäälliköltä oli se, että joudun nyt ravaamaan jumbon ja itä-helsingin itäkeskuksen välillä TUURAAMASSA saikulla tai lomalla olevia. Työmatkani kotoa itäkeskukseen on noin 1,5h ja mistä minä saan rahat seutulippuihin 2x päivässä? MIKÄ HELVETTI TEITÄ MYYMÄLÄPÄÄLLIKÖITÄ VAIVAA?! Kyllä ilmainen työorja kelpaa aina ja sitä saa kohdella kuin paskaa vai? Jos lopetan työkokeilun/myymäläpäällikkö purkaa työkokeilusopimuksen jos en suostu hänen ehtoihinsa, saan 3kk karenssin.
[/quote]
Ei kannata ikinä suostua yli 2 kk pituiseen työkokeiluun.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:04"]Ei kannata ikinä suostua yli 2 kk pituiseen työkokeiluun.
[/quote]
Ei taida ap:tä auttaa jälkiviisaus
Etkö voi kysyä neuvoa te-toimistosta? Kyllähän nuo matkakorvaukset pitäisi jotenkin järjestää. Työmatkat toki maksetaan itse, mutta jos työpaikka vaatii matkustamista, kaippa työnantajan tulisi maksaa kulut?
Ota yhteyttä te-toimistoon. Tuo tuuraaminen kun on jo laitonta, sitä ei työkokeilija saa tehdä.
Kysyisin neuvoa työkkäristä kaikesta huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 12:06"]
Etkö voi kysyä neuvoa te-toimistosta? Kyllähän nuo matkakorvaukset pitäisi jotenkin järjestää. Työmatkat toki maksetaan itse, mutta jos työpaikka vaatii matkustamista, kaippa työnantajan tulisi maksaa kulut?
[/quote]
No ensinnäkin työkokeilija ei saa tuurata yhtään ketään, joten ap:n ei edes tarvitse matkustella tuota väliä.
Eikö kannattaisi etsiä toista samanlaista paikkaa taika koulutusta?
Sopimuksessa on työn suorituspaikat osoite. Ei sinun muualle tarvitse omalla kustannuksella mennä.
älkää ikinä kirjoittako kuukautta pitempää työkokelilu sopimusta
Soita työkkäriin! Minäkin olin työkokeilussa eräässä nimeltämainitsemattomassa vaateliikkeessä ja meitä työkokeilijoita oli kolme + myymäläpäällikkö. Hirveää simputusta ja kaiken lisäksi olimme liikkeessä usein keskenämme. Soitin työkkäriin asiasta ja sain luvan keskeyttää työkokeilun ilman karenssia.
Voi vee mitä paskaa. Ja tuota sitten perustellaan jollain kuntouttavalla tai työllistymistä edistävällä vaikutuksella. Itse lopettaisin, tulee karenssia tai ei. Saat toimeentulotukea karenssin ajalta jos ovat työkkärissä niin kusipäitä että lykkäävät karenssin.
Ketjusta tuli mieleen se piiiiiitkä ketju, jossa opastettiin huijaamaan työkkäriä, jos ei halua työnhakuvalmennukseen. Joko se huijari on vastannut selvityspyyntöön?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:23"]
Voi vee mitä paskaa. Ja tuota sitten perustellaan jollain kuntouttavalla tai työllistymistä edistävällä vaikutuksella. Itse lopettaisin, tulee karenssia tai ei. Saat toimeentulotukea karenssin ajalta jos ovat työkkärissä niin kusipäitä että lykkäävät karenssin.
[/quote]
Kuntouttava on kunnan palvelu, ei työkkärin.
:(