Sain juuri ajokortin mutta mieli maassa tööttäilijöiden takia :'(
Eikö muut autoilijat voi ymmärtää, että kaikki ovat alussa aloittelijoita? :(
Jos auto sammuu minulta niin en tee sitä tahallani. Jos en vaihda kaihtaa sekunnissa, en tee sitä muita ärsyttääkseni vain sen takia, kun en uskalla ajaa 60km/h tiellä kuuttakymppiä vain neljääkymppiä :'(
Pelkään etten ehdi reagoida jos ajan lujempaa.
Olen pakottanut itseni rattiin joka päivä kortin saamisen jälkeen mutta pahalta tuntuu. Yritän parhaani mutta muiden tööttäily pahoittaa mieleni ja ajattelen ettei tästä mitään tule :'(
Kommentit (113)
Harjoittele ajamista ruuhka-aikojen ulkopuolella... Kyllä se ajotaito siitä pikkuhiljaa karttuu. Valitettavasti alinopeuden ajaminen aiheuttaa muissa kuskeissa närää ja torvikin voi soida.
Muistan kun itse sain aikanaan kortin joulukuussa... Pelkäsin ajamista ihan hulluna enkä takuulla ollut kovin hyvä kuski. Onneksi ajotaito lähti nopeasti karttumaan ja olin/olen kai synnynnäinen rattinainen.... Tosin edelleenkään en tykkää ajaa talvikelillä. Ehkä johtuu siitäkin että olen aina ajanut pikkuautoilla enkä millään katumaastureilla.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:44"]Jos ajotaidot ovat tuota luokkaa niin lopetat heti ja otat niitä lisätunteja! Liikenteen sekaan ei todellakaan tarvita yhtään alinopeutta ajavaa tai muuten vaaratilanteita aiheuttavaa kuljettajaa. Voit myös harjoitella tyhjällä parkkipaikalla tms liikkeellelähdöt ja ratinkäännöt jos lisätunnit liian kalliita. Mutta älä mene tappamaan ketään sinne liikenteeseen. Nyt on inssitarkastaja tehnyt isonluokan virheen. [/quote] Heh :D Oletko ikinä itse edes käynyt tuolla liikenteessä? Et ilmeisesti, koska muuten tietäisit että siellä liikkuu paljon ajoneuvoja, joilla suurin sallittu nopeus on paljon alhaisempi kuin nopeusrajoitus. Ja ihan laillisesti siellä tiellä liikkuvat. Menehän sinä pentu ensin sinne autokouluun kunhan ikä riittää ja tule sitten neuvomaan muita :)
[/quote]
Alinopeudella tässä tarkoitan esim 40-50km/h ajamista moottoritiellä. Ap:han kertoi ettei hänen havainnointikykynsä riitä kovemmassa nopeudessa. Olisiko hänelle siis mopoauto paikallaan, sillähän ei motarille saa edes mennä laillisesti? Mainittu ja ap:n itse diagnosoima havainnointikyvyn puute ovat omiaan aiheuttamaan vaaraa muille teillä liikkujille.
Suomen ongelma ovat juuri sinun kaltaiset amis-idiootit, jotka uskovat vasta kun oma lapsi kuolee tai itseltä lähtee käsi. Se että jotain kehottaa harjoittelemaan ennen liikenteen sekaan menoa ei omissa kirjoissani ole lapsellista vaan jopa kohtuullisen ennakoivaa ja fiksua käytöstä.
[/quote]
Mutta eihän ap puhunut moottoritiellä ajamisesta. Se on muuten huono juttu, että ajokortin voi ajaa pienilläkin paikkakunnilla, jossa on tyyliin yhdet liikennvalot koko kunnassa, jos sitäkään. Moottoritiekokemusta ei tule. Oman ajokorttini olen saanut Kuopiossa ja monesti ajatellut, että sen pienemmässä kunnassa ei pitäisi inssiä ajaa ja sekin vähän siinä ja siinä. Melkein jokaisen pitäisi käydä päivän keikka helsingissä, mutta taitaisi olla liian kallista.
Lisäajotunnit on aivan törkeän hintaisia! Ja tässä tapauksessa turhia, kun ei se opettaja siinä vieressä kumminkaan jo ajotaitoiselle mitään muuta tee kun ottaa rahat pois ja sanoo minne käännytään. Liikennesäännöt on kumminkin ap:lla vissiin ihan hallussa ja ongelma on lähinnä kokemuksen puute. Itsenäistä ajoa lisää vaan!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 16:13"]
Alinopeudella tässä tarkoitan esim 40-50km/h ajamista moottoritiellä. Ap:han kertoi ettei hänen havainnointikykynsä riitä kovemmassa nopeudessa. Olisiko hänelle siis mopoauto paikallaan, sillähän ei motarille saa edes mennä laillisesti? Mainittu ja ap:n itse diagnosoima havainnointikyvyn puute ovat omiaan aiheuttamaan vaaraa muille teillä liikkujille.
Suomen ongelma ovat juuri sinun kaltaiset amis-idiootit, jotka uskovat vasta kun oma lapsi kuolee tai itseltä lähtee käsi. Se että jotain kehottaa harjoittelemaan ennen liikenteen sekaan menoa ei omissa kirjoissani ole lapsellista vaan jopa kohtuullisen ennakoivaa ja fiksua käytöstä.
[/quote]
No kröhöm. Mitähän ap juuri tekee kun ajelee taajamissa 60-aluella 40 km/h? Hän harjoittelee! Ja menikö ap moottoritielle? Ei mennyt koska tajuaa itsekin, että havainnointikyky ei siellä riitä.
Mutta kiitos tästä pyörän keksimisestä uudelleen.
Toivottavasti et lähde motarille neljääkymppiä köröttelemään. En jaksa uskoa, ettet olisi autokoulussa joutunut ajamaan edes 80 km/h?
Sammumisen ymmärrän, sitä sattuu kaikille, mutta et voi vetkutella liikenteessa alinopeudella. Vaihti kohilleen ja huolehdi kunnollisesta turvavälistä. Turvaväli on kaiken a ja o reagoinnissa.
Minä tööttään siksi, että se eteen esim. autonsa kanssa sammunut ei yhtäkkiä singahdakaan siitä sivulle missä olen ohittamassa kun on saanut autonsa käyntiin, ilmoitan tööttäämällä että varo ajan ohi (koska autonsa kanssa tusaavan vastuullahan se väistäminen tuossa tilanteessa on). Samoin jos valot on vaihtuneet ja joku ei vaan lähde, tööttään, koska voihan se vaikka räplätä puhelinta eikä huomaa että nyt vaihtui. Monet vaan kokee sen tööttäämisen kauheaksi asiaksi vaikka itse tunaroivat.
Jos joku nysvää "alinopeutta", menen ohi enkä tööttäile. Mutta ei tarvitse ohitetunkaan rämpytellä valojaan; jos ei halua/pysty ajamaan nopeusrajoituksen mukaan, ne jotka ajavat eivät ole mitään kaahareita, joille tarvitse rämpytellä valoja kun kehtaavat ohittaa. En junnaa hyvässä kelissä mitään 40km/h jos rajoitus on 60. Tai 100 alueella 80.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:20"]
Alinopeutta ei kannata ajaa, syntyy paljon vaaratilanteita. Ja suomalaiset ei muutenkaan tööttäile paljoa, eli olet varmasti ajanut huonosti.
[/quote]
Kerropas, miten alinopeus aiheuttaa vaaratilanteita? Kyllä se ylinopeus on paljon vaarallisempaa. Silti melkein kaikki ajaa yli sallitun rajan eikä se "vaarallisuus" näytä kiinnostavan. Nopeusrajoituksia ei ole keksitty turhista syistä.
[/quote]
Esim. rekan edessä alinopeutta ajava (varsinkin näin liukkailla keleillä) aiheuttaa sen, että rekan kuljettaja ei saa kerättyä vauhtia ylämäkeen. Täysi kuorma päällä ei 50km/h kiivetä esim. Toivakan mäkeä.
Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus, ei ainoa mahdollinen nopeus. Terveisiä autokoulusta.
Kyllä se siitä, harjoittelet vain rohkeasti ja sillä siisti. Mulla on ollut muutaman kerran pienivikaisia autoja ja satunnaisvika on helposti tyyliä - jos jarrutat auto sammuu. Jos ei tarvitse pysähtyä, helposti nytkähtää uudelleen käyntiin pienellä vaihteella kun vaan löysää jalan jarrulta ja kaasulle. Jos taas joutuu kokonaan pysähtymään, auto sammu. Tai ei sammuisi, jos osain samalla jalalla painaa yhtäaikaa sekä kaasua että jarrua, mutta tähän en ole ikinä oppinut vaikka olen saanut kyllä harjoitella.
Kerran auto ei sitten käynnistynyt valoista millään ja takana torvi soi, niin tein niinkuin yksi mies oli neuvonut eli nousin autosta ja kävelin tööttäilijän luo ja sanoin, mee sä välillä tuonne eteen käynnistelemään niin mä tulen tänne taakse tööttäilemäänn. Naista nauratti ja oli pahoillaan, sanoi että ajatteli josko en vain ollut huomannut valojen vaihtumista.
Alinopeutta ei kannata ajaa, syntyy paljon vaaratilanteita. Ja suomalaiset ei muutenkaan tööttäile paljoa, eli olet varmasti ajanut huonosti.
[/quote]
Kerropas, miten alinopeus aiheuttaa vaaratilanteita? Kyllä se ylinopeus on paljon vaarallisempaa. Silti melkein kaikki ajaa yli sallitun rajan eikä se "vaarallisuus" näytä kiinnostavan. Nopeusrajoituksia ei ole keksitty turhista syistä.
[/quote]
En ole se, jolta kysyt, mutta otetaan esimerkiksi mökkitie, joka on hiekkatie jossa on paljon mutkia ja mäkiä. Tällaisella tiellä on taannoin tullut aivan kuin tyhjästä eteen auto, joka nysväsi siellä jotakin 40km/h kun rajoitus on 80km/h (jota kaikki myös käyttävät). Kun tällainen nysvääjä on siellä mäkisen tien notkon pohjalla, saa siinä olla ihmeissään.
Sama pätee muuallekin; liikenne perustuu oletukseen, että kaikki noudattavat samoja sääntöjä ja ajavat samalla tavalla. Ei ole siis syytä olettaa, että joku ajaisi satasen rajoituksella 50km/h tai taajamassa 100km/h. Jokainen, joka poikkeaa tästä oletuksesta, on potentiaalisti vaaraksi.
Ja alinopeutta ajava voidaan ohjata muualle häiritsemästä liikennettä, jos siihen ei ole mitään todellista tarvetta. Tieliikennelaki 24§: "Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."
Että vaikka termiä alinopeus ei sinänsä ole, tarpeeton hitaasti ajaminen on lailla kiellettyä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:59"]
Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus, ei ainoa mahdollinen nopeus. Terveisiä autokoulusta.
[/quote]
Ja tämän on suomalainen henkilöautoilija sisäistänyt enemmän kuin hyvin. Joka ikinen päivä 80km/h alueella ajetaan korkeintaan 75km/h, oli keli mikä tahansa. Tai jos vettä sataa niin sitten nopeus tippuukin jo 60km/h.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:53"]
[/quote]
[/quote]
Esim. rekan edessä alinopeutta ajava (varsinkin näin liukkailla keleillä) aiheuttaa sen, että rekan kuljettaja ei saa kerättyä vauhtia ylämäkeen. Täysi kuorma päällä ei 50km/h kiivetä esim. Toivakan mäkeä.
[/quote]
Just. Huomaa kyllä ettet ole mikään ammattikuljettaja tai tiedä rekan ajamisesta pätkäänkään. Ammattiautoilijat tosiaan hallitsee sen teille joillekin autoilijoille täysin tuntemattoman asian, nimittäin ENNAKOINNIN. Rekkakuski jättää riittävän välin edellä ajavaan koska juuri nuo maatonvaihtelut tuovat sen lisämomentin ajamiseen, jonka vuoksi joka suuntaan on oltava vähän pelivaraa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:52"]
Minä tööttään siksi, että se eteen esim. autonsa kanssa sammunut ei yhtäkkiä singahdakaan siitä sivulle missä olen ohittamassa kun on saanut autonsa käyntiin, ilmoitan tööttäämällä että varo ajan ohi (koska autonsa kanssa tusaavan vastuullahan se väistäminen tuossa tilanteessa on). Samoin jos valot on vaihtuneet ja joku ei vaan lähde, tööttään, koska voihan se vaikka räplätä puhelinta eikä huomaa että nyt vaihtui. Monet vaan kokee sen tööttäämisen kauheaksi asiaksi vaikka itse tunaroivat.
Jos joku nysvää "alinopeutta", menen ohi enkä tööttäile. Mutta ei tarvitse ohitetunkaan rämpytellä valojaan; jos ei halua/pysty ajamaan nopeusrajoituksen mukaan, ne jotka ajavat eivät ole mitään kaahareita, joille tarvitse rämpytellä valoja kun kehtaavat ohittaa. En junnaa hyvässä kelissä mitään 40km/h jos rajoitus on 60. Tai 100 alueella 80.
[/quote]
Sorry, mutta ei ne liikenteen väistämissäännöt kyllä mihinkään muutu vaikka joku ei lähtisikään salamana liikkeelle.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:01"]
[/quote]
[/quote]
En ole se, jolta kysyt, mutta otetaan esimerkiksi mökkitie, joka on hiekkatie jossa on paljon mutkia ja mäkiä. Tällaisella tiellä on taannoin tullut aivan kuin tyhjästä eteen auto, joka nysväsi siellä jotakin 40km/h kun rajoitus on 80km/h (jota kaikki myös käyttävät). Kun tällainen nysvääjä on siellä mäkisen tien notkon pohjalla, saa siinä olla ihmeissään.
Sama pätee muuallekin; liikenne perustuu oletukseen, että kaikki noudattavat samoja sääntöjä ja ajavat samalla tavalla. Ei ole siis syytä olettaa, että joku ajaisi satasen rajoituksella 50km/h tai taajamassa 100km/h. Jokainen, joka poikkeaa tästä oletuksesta, on potentiaalisti vaaraksi.
Ja alinopeutta ajava voidaan ohjata muualle häiritsemästä liikennettä, jos siihen ei ole mitään todellista tarvetta. Tieliikennelaki 24§: "Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."
Että vaikka termiä alinopeus ei sinänsä ole, tarpeeton hitaasti ajaminen on lailla kiellettyä.
[/quote]
Idiootti! Suurin sallittu nopeus ei ole mikään pakollinen nopeus! Nopeus suhteutetaan aina olosuhteisiin ja auto on aina kyettävä pysäyttämään näkyvällä tienosalla. Eli jos mökkiteillä on sokea mutka tai mäki, niin ainoastaan idiootti ajaa siihen täysiä ja niin että on tuurista kiinni törmääkö johonkin.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:59"]
[/quote]
Ja tämän on suomalainen henkilöautoilija sisäistänyt enemmän kuin hyvin. Joka ikinen päivä 80km/h alueella ajetaan korkeintaan 75km/h, oli keli mikä tahansa. Tai jos vettä sataa niin sitten nopeus tippuukin jo 60km/h.
[/quote]
Niin. Eikö olekin hienoa, että suomalaisten liikennekäyttäytyminen on kehittynyt machoilusta ja näyttämisenhalusta vastuulliseen ja turvalliseen autoiluun.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:52"]
[/quote]
Minä olen tässä ketjussa paasannut, mutta sattui tässä taannoin itsellekin, että takanatulevan tööttäys oli ihan aiheellinen. Keskityin katsomaan sivulle yhtä erikoista juttua, ja hetkeen en seurannut valoja,joten tööttäys herätti horroksesta.
En tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta joskus ajan rekan perässä ja odotan turvallista ohituspaikkaa. Mun pikkuauto ei kiihdy hetkessä, joten näkyvyys on oltava hyvä. Siinä sitten kärsimättömät ajavat ohi aika typerissäkin paikoissa, kuten ylämäessä tai risteysten kohdalla. Silloin tällöin sattuu niin, että ohitettuani rekan se minut ohittanut kärsimätön ei aja edes sitä suurinta sallittua nopeutta ja ajonopeus on hiljaisempi kuin omani. Nämä ovat vähän koomisia tilanteita, kun joskus ottaa tuollaisen auton kiinni. Siinä sitten pitää miettiä, ilkeeäkö tuota nyt ohittaa vaikka ajavat hitaammin kuin minä haluaisin ajaa. Kaipa ne ajattelee, että nainen pikkuautolla ajaa aina etanavauhtia.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Just siellä hiekkaisilla mökkiteillä voi vastassa minkä pimeän mutkan takana tahansa ajaa maajussi traktorillaan kahtakymppiä perässä leveä peltoäes ja pehmeät pientareet tai mitä vain.
AP:lla on edellytykset turvalliseen ajamiseen. Enemmän huolissaan olen sinun asenteistasi.
Voi ap, älä välitä. Mieti, että JOKAINEN tekee kaikki asiat joskus ensimmäistä kertaa, jokainen joutuu opettelemaan ihan joka asian alusta. Kävelemisen, puhumisen, lukemisen, autolla ajamisen. Jokainen. Kukaan ei ole seppä syntyessään.
Häpeä on niiden, jotka eivät pysty asettumaan edes hetkeksi sen aloittelijan asemaan ja osoittaa edes pienintä myötätuntoa. Kutsun tällaisia tunnevammaisiksi. Sitä tapahtuu joillekin ihmisille silloin, kun he ovat päässeet yhden vaiheen yli ja siirtyneet seuraavaan. Kuten esim poliitikot unohtavat millaista on olla kotona lapsiaan hoitava äiti tai tavallinen köyhä kansalainen. Tottunut autoilija unohtaa millaista oli olla se ratissa tärisevä raasu. Kokeneet äidit unohtavat millaista oli pitää ensimmäistä kertaa vauvaa rinnallaan.
Kaikki ei unohda, jotkut vain ja ne jotkut on törppöjä. Sinussa ei ole vikaa. Jatka vain harjoittelua, joskus osaat ja olet rohkea. Mutta elä sinä unohda millaista oli alussa. Tsemppiä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:17"]
Niistä tööttäilijöistä ei tarvitse välittää tuon taivaallista, niitä hosuheikkejä ja heikkohermoisia on nykyisin liikenteessä enemmän ja enemmän. Sinä ajat juuri sellaista nopeutta mihin taitosi riittävät ja taidot ja rohkeus karttuvat vain ajamalla. Ummista siis korvasi turhan tööttäilijöiltä. Turvallisia kilometrejä sekä onnea ajokortista!
[/quote]
Niin... se että ajaa päin helvettiä ei merkitse tietenkään yhtään mitään...
Niin vitun suomalaista kehottaa ajamaan vaan kaikessa rauhassa keskellä tietä kauheat jonot keräten.