Sain juuri ajokortin mutta mieli maassa tööttäilijöiden takia :'(
Eikö muut autoilijat voi ymmärtää, että kaikki ovat alussa aloittelijoita? :(
Jos auto sammuu minulta niin en tee sitä tahallani. Jos en vaihda kaihtaa sekunnissa, en tee sitä muita ärsyttääkseni vain sen takia, kun en uskalla ajaa 60km/h tiellä kuuttakymppiä vain neljääkymppiä :'(
Pelkään etten ehdi reagoida jos ajan lujempaa.
Olen pakottanut itseni rattiin joka päivä kortin saamisen jälkeen mutta pahalta tuntuu. Yritän parhaani mutta muiden tööttäily pahoittaa mieleni ja ajattelen ettei tästä mitään tule :'(
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:40"]
Minäkin olen hetki sitten saanut kortin ja mielestäni inssi meni ihan hyvin. En tehnyt rikkeitä, ajelin kyllä melko hitaasti mutta en muira häiritsevästi. Kaikki oli ihan ok. Inssimies sanoi että pääsin läpi, onnea kortista. Sitten inssimies meni pois ja autokoulun opettaja sanoi minulle hiljaa ja merkitsevällä äänellä että "Tajuuthan sä että se oli just ja just kun pääsit läpi että tosi hilkulla sait kortin." Onni kortista sammui sillä sekunnilla ja lähdin masentuneena bussilla kotiin. En ole sen jälkeen ajanut. Kumpa saisin rohkeutta.
[/quote]
Olipas hölmö autokoulun ope. Itse asiassahan se sanoi että "olen opettanut sinua huonosti". Ehkä se koetti vain saada myydyksi sinulle lisää oppitunteja. Rohkeasti vain ajamaan, onhan se harmi jos on käynyt kalliin autokoulun ihan turhaan. Olisi hyvä jos saisit ensimmäisille ajokerroille jonkun kokeneemman kuskin mukaasi tueksi - sellaisen, joka on rauhallinen eikä vähästä hermostu.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:09"]en uskalla ajaa 60km/h tiellä kuuttakymppiä vain neljääkymppiä :'(
[/quote]
Jos näin on, niin et ole mitenkään kykeneväinen liikenteeseen. Jos 60km/h tuottaa noin suurta tuskaa, niin mene mielummin vaikka bussilla.
Laissa ei puhuta alinopeudesta, mutta toisten liikkujien tarpeeton haittaaminen on mainittu.
Osta bemari niin muut ei uskalla tööttäillä.
Miks sä otat muista kuskeista niin itsees?
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 11:44"]
liikenteessä voi aina tulla yllättäviä tilanteita eteen, ja vaarallisimpia muille ja itselleen ovat ne, jotka kuvittelevat aina voivansa ajaa suurinta sallittua nopeutta.
Ennakoiva ja toiset huomioiva ajotapa on yllättävän vaikeaa monille kokeneillekin kuljettajille.
[/quote]
Juuri näin. Tiellä on vaikka mitä traktoreiden, mopoautojen ja mäkeen jumittuvien rekkojen lisäksi. Hirvi, särkynyt auto, tienposkeen jumittunut rekka. Itse olin paikalla parin auton takana, kun rekka syttyi tuleen. Lehdestä luettiin, että hetkeä myöhemmin oli samalla paikalla kolaroitu. Siitä kuitenkin meni monta autoa niin, ettei kolaroinut, joten kyllä on vain ajattelemattomuutta siltä kolarin aiheuttaneelta. Rekka pysähtyi paikkaan, missä on tosi hyvä näkyvyys molempiin suuntiin. Minä ajan vuodessa n. 20000 km, satojen kilometrin matkoja kerrallaan, ja harvoinpa sitä sattuu sellaista reissua, että voisi suurinta sallittua nopeutta koko ajan ajaa. Useinkin syy on joku muu, kuin hidas henkilöauto.
Tööttäiljöille kannattaa aina vilkuttaa iloisesti, ja jos saa näköyhteyden niin lentopusut on ihan parhaita.
Kerran muhun iski piru; yks rupes tööttäilemään mun takana kun en heti ampaissut liikkeelle valojen vaihduttua. Kostoksi hidastelin niin pitkään, että itse ehdin juuri ja juuri keltaisilla risteyksen yli ja se tööttäilijä jäi punaisiin.
jos nyt palataan alkuperäiseen aiheeseen, niin tööttäilee joskus nekin, jotka itse ovat väärässä. Esim. entisen asuinpaikkani kohdalla on tasa-arvoinen risteys, jossa kolaroidaan paljon. Sitä pitempää katua pitkin tulevat tööttävät oikealta tulijoille, koska luulevat olevansa etuajo-oikeutettuja. Asuntoni oli juuri siinä risteyksen kohdalla, joten sitä tööttäilyä kuuli aika paljon. Mulle on töötätty silloinkin, kun en lähde ajamaan päin punaisia, kun suoraan ajaville palaa vihreä ja vasemmalle kääntyville punainen. Mitä noiden päässä liikkuu, kun pitäisi toisesta suunnasta tulevein eteen ja päin punaisia ajaa ja miten nuo oikein niitä valoja seuraavat? Älä siis välitä, ei ne aina edes ole oikeassa. Harjoittele ja harjoittele enemmän hiljaiseen aikaan, jolloin kiireiset pääsevät ohi.
Voit ajaa tissit paljaina jolloin muut autoilijat suhtautuvat positiivisemmin.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:51"]
Syntyyhän niitä vaaratilanteita ap:n kaltaisten kuskien aiheuttamana esim. kaksikaistaisella tiellä, jossa on 60km/h rajoitus. Ap haluaisi vaihtaa toiselle kaistalle, mutta ei löydä sopivaa väliä, kun toisella kaistalla ajetaan kuuttakymppiä ja hän itse ajaa neljääkymppiä. Ap:n vauhti hidastuu ja hidastuu, kun hän kyttää sopivaa väliä vaihtaa kaistaa ja vauhti saatta olla jo alle 30km/h, kun hän vihdoin saa tilaisuuden siirtyä kaistalta toiselle. Takana tuleva kuuttakymppiä ajava joutuu todennäköisesti tekemään äkkijarrutuksen, kun yhtäkkiä eteen pölähtääkin ap 30km/h mittarissa.
Toki on jokaisen kuskin vastuulla saada autonsa pysäytettyä yllättävänkin esteen sattuessa tielle, mutta esimerkin kaltaista yllättävää estettä ei tulisi, mikäli ap uskaltaisi ajaa samaa vauhtia muun liikenteen kanssa.
[/quote]
Vasta autokoulusta päässeellä ja liikennesäännöt tuntevalla Ap:lla on ollut suuntavilkku päällä tuossa tilanteessa. Pidempään autoa ajaneet ovat ehkä jo ennättäneet unohtaa että autossa on sellainenkin, ja että sitä myös käytetään osoittamaan kaistanvaihtoa tai kääntymistä.
Fiksu takaa tulija antaa silloin tilaa kun näkee että edessä ollaan vaihtamassa kaistaa. Miten viimeisimmän viestin kirjoittaja toimii?
Ap on siis yksi näistä vässykkäkuskeista jota ei pitäisi päästää liikenteeseen lainkaan. Tänäänkin piti vilkutella valoja kun joku tientuke ajeli ohituskaistalla 90kmh satasen alueella.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:01"]
En ole se, jolta kysyt, mutta otetaan esimerkiksi mökkitie, joka on hiekkatie jossa on paljon mutkia ja mäkiä. Tällaisella tiellä on taannoin tullut aivan kuin tyhjästä eteen auto, joka nysväsi siellä jotakin 40km/h kun rajoitus on 80km/h (jota kaikki myös käyttävät). Kun tällainen nysvääjä on siellä mäkisen tien notkon pohjalla, saa siinä olla ihmeissään.
[/quote]
Tuollaisessa tapauksessa se on kyllä se mökkitietä laput silmillä ulkomuistista posotteleva natiivi, jolle lasku lankeaa jos kolisee. Ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla. Ei se 80km/h rajoitus tarkoita, että voit tai suorastaan pitää ajaa joka mutkaan ja notkoon se 80 (tai yleensähän se on satanen näillä natiiveilla) lasissa, jos näkyvyyttä ei ole. Jos olet tuollaisessa tilanteessa ihmeissäsi, niin se kertoo vain puutteista omassa ajamisessasi.
Mikä pakko oli ajokortti suorittaa, jos ei uskalla ajaa?!
Koitahan ajella lisää ruuhka-aikojen ulkopuolella ja hiljaisilla alueilla.Autioilla teillä voit harjoitella rauhassa kaistanvaihtoja yms,havainnointia.Kehotan kyllä nopsa opettelemaan nopeusrajoitusten kanssa ajamista,koska Se on yksi tärkeimpiä asioita.Alinopeus aiheuttaa väistämättä vaaratilanteita.Pieni alinopeus ei ole paha,mutt 20km/h alle tukkii jo teitä ruuhkassa.Lisäksi muut tienkäyttäjät eivät osaa ennakoid sinua yhtä hyvin,jos liikutkin aivan eri lailla kuin muut.Muista pitää isot turvavälit ja ennakoi!Silloin on 60km/h helposti hallittavissa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:16"]
Älä välitä. Ennen oli se 80-lätkä, mikä helpotti muita ymmärrätämään.
[/quote]
Juu, auttoi tosissaan ymmärtämään. Joillain oli pakko päästä eteen, kunnäkivät 80 lätkän. Tööttäys saattoi tulla ihan siitä, kun päästi mummon suojatielle. Se poistui, kun siitä oli enemmän haittaa kuin hyötyä liikenne käyttäytymiselle.
Moni kavereistani laittoi siitä vain osan näkyviin ja jotkut eivät käyttäneet ollenkaan. Minä Lainkuuliaisena laitoin sen tietenkin hyvin näkyville niinkuin piti.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 01:08"]
Ap on siis yksi näistä vässykkäkuskeista jota ei pitäisi päästää liikenteeseen lainkaan. Tänäänkin piti vilkutella valoja kun joku tientuke ajeli ohituskaistalla 90kmh satasen alueella.
[/quote] Voi, voi, paasit kuitenkin perille. Jos olisit minulle ruvennut valoja vilkuttelemaan niin olisin napannut hatavalot vilkkumaan, siinahan sitten miettisit etta mika vika tuli ja sammuuko ihan eteen.
Muuten pienin aikavali minka ihmismieli tajuaa on se kun valo vaihtuu vihreaksi ja ensimmainen aanimerkki kuuluu. Mieti sita, hermokimppu! Tommoset hatahousut pois liikenteesta.
Tööttäilijöiden suhteen kannattaa aina muistaa, että lain mukaan äänimerkkiähän käytetään taajamassa vain, kun se on vaaran välttämiseksi tarpeen eli kannattaa heti hidastaa reippaasti, koska se tööttäilijä on todennäköisesti huomannut jonkun vaaratekijän jota sinä et. Jos oikein kovasti tööttäilee, niin varmuuden varalta kannattaa pysähtyä ihan kokonaan.
Joskus olen ihan kävellyt koputtamaan ikkunaan ja kysynyt, että pitääkö soittaa ambulanssi, palokunta, poliisi vai mikähän hätä on kyseessä. Kerran piti pistää ihan tupakaksikin, kun vaikutti tööttäilijä niin kiihtyneeltä, että piti hetki fundeerata uskaltaako tuota liikenteeseen päästää vai pitääkö yleisen turvallisuuden nimissä ottaa avaimet pois ja kutsua poliisit.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:09"]Eikö muut autoilijat voi ymmärtää, että kaikki ovat alussa aloittelijoita? :(
Jos auto sammuu minulta niin en tee sitä tahallani. Jos en vaihda kaihtaa sekunnissa, en tee sitä muita ärsyttääkseni vain sen takia, kun en uskalla ajaa 60km/h tiellä kuuttakymppiä vain neljääkymppiä :'(
Pelkään etten ehdi reagoida jos ajan lujempaa.
Olen pakottanut itseni rattiin joka päivä kortin saamisen jälkeen mutta pahalta tuntuu. Yritän parhaani mutta muiden tööttäily pahoittaa mieleni ja ajattelen ettei tästä mitään tule :'(
[/quote]
No, eihän siitä tulekaan.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:17"]
Älä välitä! Tiedoksi että teillä riittää kusipäitä ja tööttäilyä kyllä kuulee kokeneemmatkin kuskit. Hienoa että ajat joka päivä, siinä se varmuus kehittyy. Ja erittäin hienoa että sopeutat ajamisesi kykyjesi mukaan! Suurinosa tööttäilijöistä olisi itse terapian tarpeessa, sille on ihan diagnoosikin olemassa kun päreet palaa ratissa. Fiksut kuskit kyllä ymmärtävät että teillä on liikkeellä kaikenlaisia kuskeja.
[/quote]
Näin juuri, kyllä niitä tööttäilyjä saa ammattikuskitkin ja esim. rekkakuskeille ollaan tosi törkeitä, tilaa ei anneta sitten yhtään ja ei ymmärretä ettei jäisellä tiellä joku rekka lähde risteyksestä niin nopeasti kuin henkilöauto. Jotkut ihmiset on vaan ääliöitä joilla ei ole käytöstapoja, niille ei ole opetettu että töötti ei ole tarkoitettu mielenilmauksia varten eikä se saa toisen autoa käynnistymään sen nopeammin tai toista liikkeelle. Töötti on varoitusmerkkiä varten kuten jos parkkipaikalla meinaa kolahtaa, ei mitään "mene nyt siitä jo" mielenilmauksia varten. Tööttihuudattajat pitäisi laittaa autokouluun kertaamaan ja muutenkin jonnekin terapiaan, kun niillä on hermot niin kireällä ratissa vaikka kiihtyneenä ei pitäisi ajaa ollenkaan.
Ei kannata antaa toisten luoman paineen vaikuttaa, jotkut idiootit kun teillä esim. ajavat kymmeniä kilometriä puoli metriä takaosasta ilman että menisivät ohi tai pitäisivät turvavälin, ne ne vasta dorkia onkin. Ei silti pidä alkaa ajamaan ylinopeutta vaan voi mieluummin hidastaa kunnolla jos se pienikään ei saa sitä toista menemään ohi. Nimittäin turvavälin puute taitaa olla yleisin syy peräänajoihin ja kolareihin, joskus kun voi joutua tekemään äkkijarrutuksenkin.
Aloittajan kannattaa vaan rohkeasti ajella ja ei pidä pakottaa itseään ajamaan liian lujaa jos ei ole siihen valmis, pieni alinopeus ei mitään haittaa sillä todennäköisesti muiden mielestä ajat alinopeutta, vaikka ajaisit rajoitusten mukaankin koska suuri osa ihmisistä ajaa ylinopeutta. Ja ne sitten manaa hidastelijoita, vaikka itse ajavat ylinopeutta... Kannattaa vaan pitää päänsä ja rohkeasti jatkaa ajamista, hommaa vaikka taakse joku sellainen jättimäinen keskisormi johon syttyy valot jostain napista helposti, niin voit näyttää sitä takaisin;D Tai ota autoon kananmunia ja heitä tööttäilijän autoon, siitä oppii;D
Mutta oikeasti, kannattaa yrittää muistaa elämässä että jos joku käyttäytyy törpösti tai kohtelee huonosti, se kertoo vain siitä että se tekijä on huonosti käyttäytyvä törppö, et sinä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:17"]Anteeksi mutta: miten olet päässyt inssin läpi? Tiedäthän, että myös liiallinen alinopeus saattaa aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä? Harjoittele paljon sekä rauhalliseen että ruuhka-aikaan ja ota tarvittaessa lisätunteja. Tsemppiä! [/quote] Ja sulla ei näy olevan kyllä hajuakaan että miten määritellään se alinopeus, josta voi saada sakot :D [/quote] Hehe. Olen ajanut pidempään kuin sinä katsellut tämän pallon elämää. En puhunut sakoista vaan siitä, että oikeasti voi tulla vaaratilanne eteen jos köröttelee 80/100-alueella 50-60 km/h. Että kannattaisi vain kerätä sitä rohkeutta ajaa virran mukana. [/quote] Mistäs ensinnäkään tiedät minkä ikäinen olen? Ja tiedoksi että tässä aisiassa ei kyllä ikä ja kokemus ole valttia vaan tuore tieto. Tuo alinopeudesta sakottaminen on nimittäin kohtalaisen uusi pykälä. Ja tiedoksi myös että 40 km/h 60-alueella on ihan pikkuisen eri juttu kuin 50 km/h 100-alueella.
[/quote]
Kannattaisi kaikkien muistaa, että siellä 100 tiellä voi olla niitä kulkijoita joiden menopeli kulkee sitä viittäkymppiä, ei se aiheuta vaaratilanteita ihmisille jotka osaavat ennakoivan ajotavan ja seuraavat liikennettä. Sitä kun voi itsekin hidastaa ajoissa kun huomaa jonkun hituroivan, eikä ajaa perään kiinni ja jarruttaa vasta siinä. Muuten kyllä samaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 11:16"]
Ajan itse työni vuoksi ja tuolla liikenteessä näkee usein noita ylivarovaisia kuskeja. Ne todellakin aiheutavat vaaratilanteita ajotavallaan kun eivät uskalla ajaa sitä nopeutta mitä muukin liikenne eli rajoitusten mukaan keliolosuhteet huomioon otten eikä heidän kaistanvaihdotkaan ole sujuvia ja jumitetaan liittymissä.
Mitä ne ajotunnit hyödyttää jos siinä on joku istuu vieressä sanomassa milloin kääntyä ja painaa kaasua kun ne päätökset pitäisi osata tehdä itse. Lähde harjoittelemaan liikenteeseen aluksi sellaiseen ajankohtaan jolloin liikennettä on vähemmän ja älä karta niitä hankaliakaan liittymiä ja risteyksiä, harjoittele niissä ajamista hiljaisena aikana ja kun saat varmuutta lisää niin sitten menet sinne silloin kun on enempi ruuhkaa.
[/quote]
Kokeneena kuskina sinä tajuat antaa tilaa ja ajat huolellisemmin, kun näet että edessä on joku joka ajaa varovaisemmin. Ei liikennettä vaarantava ole se, joka ajaa varovasti, vaan ne puupäät, jotka eivät edes tajua varoa.
Liikenteessä voi aina tulla yllättäviä tilanteita eteen, ja vaarallisimpia muille ja itselleen ovat ne, jotka kuvittelevat aina voivansa ajaa suurinta sallittua nopeutta.
Ennakoiva ja toiset huomioiva ajotapa on yllättävän vaikeaa monille kokeneillekin kuljettajille.