Sain juuri ajokortin mutta mieli maassa tööttäilijöiden takia :'(
Eikö muut autoilijat voi ymmärtää, että kaikki ovat alussa aloittelijoita? :(
Jos auto sammuu minulta niin en tee sitä tahallani. Jos en vaihda kaihtaa sekunnissa, en tee sitä muita ärsyttääkseni vain sen takia, kun en uskalla ajaa 60km/h tiellä kuuttakymppiä vain neljääkymppiä :'(
Pelkään etten ehdi reagoida jos ajan lujempaa.
Olen pakottanut itseni rattiin joka päivä kortin saamisen jälkeen mutta pahalta tuntuu. Yritän parhaani mutta muiden tööttäily pahoittaa mieleni ja ajattelen ettei tästä mitään tule :'(
Kommentit (113)
Minua autokoulun opettaja haukkui koko autokoulun ajan. Sitten kun peruutin katsatuskonttorin pihaan, inssi sanoi : "Siihenhän se loksahti". Luulin jo sekunnin, että floppasin. Mutta ei, inssi jatkoi "Täysin virheetön suoritus ja hyvä autonkäsittely". Siitä tuli kyllä heti rohkeutta.
No sun ei pitäis ajaa, idiootti. Ajatko sä moottoritielläkin neljääkymppiä?
Pahimmat vaaratilanteet aiheuttaa just nää alinopeutta ja pumppaavasti ajavat!!! Se on varma. Opettele ajamaan jossain missä ei kulje muita. Mölli.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:44"]
Jos ajotaidot ovat tuota luokkaa niin lopetat heti ja otat niitä lisätunteja! Liikenteen sekaan ei todellakaan tarvita yhtään alinopeutta ajavaa tai muuten vaaratilanteita aiheuttavaa kuljettajaa. Voit myös harjoitella tyhjällä parkkipaikalla tms liikkeellelähdöt ja ratinkäännöt jos lisätunnit liian kalliita. Mutta älä mene tappamaan ketään sinne liikenteeseen. Nyt on inssitarkastaja tehnyt isonluokan virheen.
[/quote]
Eihän AP ole ketään tappamassa tai liikennettä vaarantamassa kun ajaa 60-alueella neljää kymppiä. Taajamissa liikkuu paljon erilaisia ajoneuvoja, joista osa ei edes kulje kuutta kymppiä. Ja olosuhteet eivät aina salli osaavallekaan maksiminopeuden ajamista, edes taajamissa.
Kuulostaa, että itsellesi tekisi hyvää kerrata vähän liikenneasenteita.
Viime kesänä satuin tosin pahaan ukkosmyrskyn silmään. Vettä tuli todella paljon ja rekkaa vastaan. Ei muuten ollut Audeilla eikä Bemareillakaan yms. kiire mennä ohi tai ajaa edellä kovaa, kun koko jono hiljenti satasen alueella kuuteen kymppiin. Vauhti pitää olla kelin mukainen. Satasen rajoitus ei ole käsky ajaa satasta ja tavallisella maantiellä on vaikka mitä ajoneuvoja. Ne ovat vaarallisia, jotka eivät sitä ymmärrä. Ajaako tuo, jota hiljaisemmat ajoneuvot häiritsevät, surutta esim. mopoauton perään maantiellä?
Ojanpohjilta löytyy joka lumisateen jälkeen niitä torvea soittavia huippukuskeja. AP, aja vain rauhallisesti sitä nopeutta mikä turvaliselta tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:20"]Alinopeutta ei kannata ajaa, syntyy paljon vaaratilanteita. Ja suomalaiset ei muutenkaan tööttäile paljoa, eli olet varmasti ajanut huonosti.
[/quote]
Se on totta että suomalaiset ei tööttäile paljon, mutta täällä siinä vähäisessäkään tööttäilyssä ei ole mitään ideaa. Useimmiten sen on tarkoitus tarkoittaa "hei vitun mulkku pois täältä liikenteen seasta" tms. Esim. Aasiassa tööttäilyä kuulee paljon enemmän, sillä on siellä paljon fiksumpi tarkoitus. Esim risteykseen saapuvaa varoitetaan siitä, että itse lähestyy myös risteystä ja on etuajo-oikeutettu (varmistaa siis, että toinen huomaa pysäyttää).
[/quote]
Ja Italiassa on niin suuri liikkenne, että edessä oleville töötätään joskus vain merkiksi, että haluaisin tässä vaihtaa kaistaa tai, että mene nopeammin niin minäkin vielä kerkeän näistä keltaisita valoista :D
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:53"]Pahimmat vaaratilanteet aiheuttaa just nää alinopeutta ja pumppaavasti ajavat!!! Se on varma. Opettele ajamaan jossain missä ei kulje muita. Mölli.
[/quote]
Ei. Pahimmat vaaratilanteet aiheuttaa nimenomaan ne kuljettajat jotka eivät tajua pitää nopeuttaan sellaisena että pystyisivät reagoimaan kaikkiin eteen tuleviin tilanteisiin. Vaikka auto olisi parkkeerattuna keskelle tietä, sinun tulisi pystyä pysäyttämään autosi vaivatta ennen kuin törmäät.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:48"]No sun ei pitäis ajaa, idiootti. Ajatko sä moottoritielläkin neljääkymppiä?
[/quote]
Joo...ei ehkä kannata kommentoida tällaiseen keskuteluun mitään jos ei ymmärrä eroa taajaman ja moottoritien välillä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:53"]Pahimmat vaaratilanteet aiheuttaa just nää alinopeutta ja pumppaavasti ajavat!!! Se on varma. Opettele ajamaan jossain missä ei kulje muita. Mölli. [/quote] Ei. Pahimmat vaaratilanteet aiheuttaa nimenomaan ne kuljettajat jotka eivät tajua pitää nopeuttaan sellaisena että pystyisivät reagoimaan kaikkiin eteen tuleviin tilanteisiin. Vaikka auto olisi parkkeerattuna keskelle tietä, sinun tulisi pystyä pysäyttämään autosi vaivatta ennen kuin törmäät.
[/quote]
Tämäkin tilanne tuli viime kesänä. Bussista oli puhjennut rengas ja se oli pysäköity sellaiseen paikkaan, että ensin ylämäki ja sitten alamäki. Siinä ei ollut pientareella paljon tilaa. Edellä minut hiukka aikaisemmin ohittanut 120 km/h ajanut "merkkiauto" jarrutti aika voimakkaasti, 80 km/h alueella. Itse ehdin hidastaa hyvin. Jos olisi ollut merkkiautoa perässä vielä, olisin hyvinkin voinut saada sen omaan ahteriini hidastaessani huomattuani bussin. Vastaan tuli kuitenkin muutamia autoja, joten ohitus piti tehdä varovasti.
Termiä alinopeus ei ole olemassakaan. On vain suurin sallittu nopeus eikä sitä ole pakko ajaa, varsinkaan näillä keleillä. Auton sammuminen on kyllä aika alkeellista, kannattaa harjoitella enemmän auton käsittelyä.
Ajan itse työni vuoksi ja tuolla liikenteessä näkee usein noita ylivarovaisia kuskeja. Ne todellakin aiheutavat vaaratilanteita ajotavallaan kun eivät uskalla ajaa sitä nopeutta mitä muukin liikenne eli rajoitusten mukaan keliolosuhteet huomioon otten eikä heidän kaistanvaihdotkaan ole sujuvia ja jumitetaan liittymissä.
Mitä ne ajotunnit hyödyttää jos siinä on joku istuu vieressä sanomassa milloin kääntyä ja painaa kaasua kun ne päätökset pitäisi osata tehdä itse. Lähde harjoittelemaan liikenteeseen aluksi sellaiseen ajankohtaan jolloin liikennettä on vähemmän ja älä karta niitä hankaliakaan liittymiä ja risteyksiä, harjoittele niissä ajamista hiljaisena aikana ja kun saat varmuutta lisää niin sitten menet sinne silloin kun on enempi ruuhkaa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:20"]
Alinopeutta ei kannata ajaa, syntyy paljon vaaratilanteita. Ja suomalaiset ei muutenkaan tööttäile paljoa, eli olet varmasti ajanut huonosti.
[/quote]
Kerropas, miten alinopeus aiheuttaa vaaratilanteita? Kyllä se ylinopeus on paljon vaarallisempaa. Silti melkein kaikki ajaa yli sallitun rajan eikä se "vaarallisuus" näytä kiinnostavan. Nopeusrajoituksia ei ole keksitty turhista syistä.
Niin se monilla on jos se auton ajohallinta ei ole kunnossa ennen kun sinne autokouluun menee. Itse olen ajanut autoa ensimmäisen kerran 11 vuotiaana ja ekan oman auton ostin kun olin 13. Olen myös omille lapsilleni opettanut auton ajoa jo pienestä pitäen yksityisalueella huom. Ei sitä autonhallintaa opi autokoulussa, se vie aikaa
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 11:08"]
Termiä alinopeus ei ole olemassakaan. On vain suurin sallittu nopeus eikä sitä ole pakko ajaa, varsinkaan näillä keleillä. Auton sammuminen on kyllä aika alkeellista, kannattaa harjoitella enemmän auton käsittelyä.
[/quote]
Muuten kyllä samaa mieltä, mutta tuosta moottorin sammumisesta olen eri mieltä. Aina kun ajat ajoneuvolla johon et ole tottunut, kytkin voi ottaa kiinni arvaamattomasta kohdasta ja moottori saattaa sammua. Kytkimen sujuva käyttö menee niin rutiinilla ettei sitä edes ajattele, joten siinä voi uudella ajoneuvolla helposti olla moottorissa liian matalat kierrokset silloin kun veto kytkeytyy. Aloittelijalle ei ole ensimmäisillä kerroilla muodostunut vielä tuntumaa edes siihen yhteen autoon, ja tärkeää on silloin tajuta, ettei se ole mikään ongelma. Rauhallisesti vain käynnistää uudelleen.
Tämä kolmenkymmenen vuoden kokemuksella kaikenlaisten C-korttia vaativien ja sitä pienempien ohjaimista. Sulan maan aikaan useimmiten kaksipyöräisillä, talvella autolla.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:53"]
Pahimmat vaaratilanteet aiheuttaa just nää alinopeutta ja pumppaavasti ajavat!!! Se on varma. Opettele ajamaan jossain missä ei kulje muita. Mölli.
[/quote]
No miten selität sen, että suurin osa kuolonkolareista tulee ylinopeuksista ja rattijuopumuksista? Minua ärsyttää tyypit, jotka ajavat ylinopeutta ja joka ikiselle kameralle sitten hiljennetään reilusti alle rajoituksen. Itse ajan vakionopeudensäädin päällä sallitun rajoissa olevaa ylinopeutta aina, eikä koskaan ole kamera lauennut. Kerro minulle, millä tavalla ns. "alinopeutta" ajava aiheuttaa enemmän vaaroja kuin vaikkapa traktori tai mopoauto, jolla ei saa ajaa edes sitä kuuttakymppiä? En sano että itsekään olen innostunut satasen alueella kuuttakymppiä ajavista papoista, mutta ei ole tarvinnut koskaan kuitenkaan päälle ajaa ja aina olen ohi päässyt jossain vaiheessa.
Miten ihmeessä onnistut sammuttamaan auton usein? Mä en tunne ketään kortin saanutta, joka ei osaisi pitää autoa käynnissä. Joo, joskus itsekin sammutan edelleen, 20 vuoden ajamisen (15 000 km/vuosi) joskus huolimattomuuttani tai jos auto vieras, niin annan liian vähän kaasua, kun en keskity kuuntelemaan vierasta autoa, mutta ei sitä usein tapahdu ja hetihän se käynnistyy uudelleen, jos niin käy.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:44"]Jos ajotaidot ovat tuota luokkaa niin lopetat heti ja otat niitä lisätunteja! Liikenteen sekaan ei todellakaan tarvita yhtään alinopeutta ajavaa tai muuten vaaratilanteita aiheuttavaa kuljettajaa. Voit myös harjoitella tyhjällä parkkipaikalla tms liikkeellelähdöt ja ratinkäännöt jos lisätunnit liian kalliita. Mutta älä mene tappamaan ketään sinne liikenteeseen. Nyt on inssitarkastaja tehnyt isonluokan virheen.
[/quote]
Heh :D Oletko ikinä itse edes käynyt tuolla liikenteessä? Et ilmeisesti, koska muuten tietäisit että siellä liikkuu paljon ajoneuvoja, joilla suurin sallittu nopeus on paljon alhaisempi kuin nopeusrajoitus. Ja ihan laillisesti siellä tiellä liikkuvat. Menehän sinä pentu ensin sinne autokouluun kunhan ikä riittää ja tule sitten neuvomaan muita :)