Nenäleikkaus Fin-Est
Kaikki jotka olette olleet Fin-Estillä nenäleikkauksessa, suositteletteko paikkaa?
Onko hinta laatusuhde mielestänne hyvä? Ovatko muutokset tarpeeksi isoja vai liian pieniä?
Kuunnellaanko asiakkaan toiveita tarpeeksi?
Lisäksi millaista palvelua saa paikan päällä leikkausta ennen ja sen jälkeen?
Mitä mieltä olitte kuvanmuokkauksista ja kuinka hyvin lopputulos vastasi sitä?
Olen käynyt konsultaatiossa, mutta minulle jäi suppeampi kuva mitä odotin.
En nähnyt kuin muutaman kuvan ennen ja jälkeen potilaista, koska kuulemma moni ei halua kuvaansa kansioon.
Lisäksi en saanut paljoa mitään uutta tietoa toimenpiteestä konsultaatiossa, lähinnä vain sen suorittavasta kirurgista.
Olen edelleen halukas menemään nenäleikkaukseen, mutta mietin että onko Fin-Est sitten se paikka minulle. Kuvanmuokkauksessa sain vain sivu- ja etuprofiilikuvan joissa kyömy oli poistettu, mutta nenänpäälle ei oltu tehty juuri mitään muutosta vaikka sitä pyysin. Mietinkin voinko vaikuttaa muutokseen vielä paikan päällä vai eikö kirurgi suostu tekemään isompaa muutosta. Hinnoissa meinaan oli suuri ero, pelkkä kyömyn poisto 3700€ kun taas kyömyn poisto ja nenänpään muotoilu 5000€
Olisin todella kiitollinen rehellisistä kokemuksista. Pienetkin yksityiskohdat kiinnostavat.
(Ja jos jollain on ennen ja jälkeen kuvia niin olisin enemmän kuin kiitollinen niistä)
-J
Kommentit (87)
Toinen yö sujui jo vähän paremmin. Sain nukuttua noin kahden tunnin pätkiä 23 - 8.30 asti. En ole tarvinnut juurikaan kipulääkkeitä. Nenään ei vieläkään koske muuten kuin välillä epämukavuutta lastan painamisesta nenänselkää vasten ja lastan alta näkyvää nenänpäätä kuumottaa turvotuksesta. Nenä ei myöskään ole vuotanut juurikaan.
Kurkkukipu on helpottanut pikkuisen tänään. Nielaisu tekee edelleen kipeää, mutta on jo mahdollista. Huuleni ovat vähän turvonneet jatkuvasta kuivumisesta. Muuten olo on ihan hyvä. Tottakai uuvuttaa, mutta varsinaista kipua ja pahoinvointia ei ole.
Silmänaluset ovat pikkuisen enemmän turvoksissa kuin eilen, mutta silmäni eivät ole mitenkään viirut. Yläluomet eivät ole turvonneet ollenkaan. Tummumista ei ole juuri havaittavissa myöskään.
Tänään on tasan viikko aikaa lastan ja tikkien poistoon. Olin todella yllättynyt ja iloinen, ettei minulle jouduttu laittamaan nenän sisälle mitään. Saan siis hengitettyä jonkun verran myös nenän kautta, silloin kun en ole laittanut "voidetta" sinne. Toivottavasti vielä enemmän sitten kun paraneminen etenee.
Olin myös varautunut siihen, etten voi liikuttaa ylähuultani enkä haistaisi tai maistaisi juuri mitään. Mutta kaikki nämä toimivat mainiosti.
Kiva kun jaksat kirjoitella kuulumisia :) Täällä yksi joka on haaveillut nenäleikkauksesta pitkään!
Kolmas yö takana, sain nukuttua tunnin - pari pätkissä klo 23 - 10 saakka. Turvotus ei ole lisääntynyt, vaikka kirurgi siitä varoitteli. Oikeanpuoleinen silmänalunen on ihan vähän turvonnut, mutta tämä johtuu varmaankin siitä, että lasta on lähempänä tätä silmää kuin vasemmanpuoleista, sillä vasemmassa silmässä turvotusta ei ole. Näytän siis lähes normaalille jos hieman veristä nenää ei lasketa.
Kurkkukipu helpotti eilen illalla, mutta yöllä se alkoi taas ja on jatkunut taas tänään, kuitenkin siedettävän rajoissa. Eilen nousi myös vähän lämpöä (37,3) joka on jatkunut myös tänään. Potilasohjeissani lukee, ettei kuume saisi nousta yli 37,5 joten täytyy tarkkailla sitä. Muuten olo on samanlainen, uuvuttaa mutta varsinaista pahoinvointia eikä kipuja juuri ole.
- J
Neljäs yö sujui jo hyvin. Heräsin enää muutaman kerran yöllä kostuttamaan suutani, sillä sain hengitettyä nenällä jo aika hyvin. Kuumetta oli tänään aamulla 37,1 joten sekin on laskemassa.
Tänään on jäljellä viisi päivää lastan ja tikkien poistoon. Olen siis ns puolivälissä. Leikkauspäivä ja siitä kaksi seuraavaa päivää olivat ehdottomasti ne pahimmat. Niistä kun selviää on jo voiton puolella.
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että nenäleikkaukseen pitää olla 100% motivaatio ja draivi puskea toipumisesta läpi. Toisilla operaatio ja toipuminen voivat olla hyvinkin kivuttomia, mutta toisilla taas voi olla paljonkin kipuja. Sitä ei kukaan osaa etukäteen sanoa, miten asiat omalla kohdalla menee. Operaatio on fyysisesti sekä henkisesti rankka kokemus, joka voi saada epätoivoon ellei ole kunnolla valmistautunut. Itselleni ei ole tullut missään vaiheessa "mitä menin tekemään" tyylisiä ajatuksia, mutta leikkauspäivänä sekä seuraavana tuli tunne, etten oikeasti tiedä pystynkö pitämään puristavaa lastaa 10 päivän ajan, sillä kurkkukipu yhdistettynä tukkeutuneeseen nenään teki olon todella tukalaksi. Nyt kurkkukipu on onneksi lähes kokonaan tiessään.
- J
Lasta ja tikit poistettiin eilen. Kyömy on muuttunut kaarevaksi!
Nenälleni tehtiin juuri se, mitä olin toivonut. Kyömy on nyt naisellisen kaareva ja nenänpään pyöreys sekä roikkuvuus on poissa! Uuden muodon näkee jo nyt, mutta nenä on TODELLA turvonnut ja mustelmainen. Kirurgin mukaan menee n. kuukausi ennen kuin turvotus vähenee ja nenänpää laskeutuu muotoonsa, sillä tällä hetkellä se on aika ylhäällä.
Tällä hetkellä en lähtisi vielä ulos, mutta viikon parin jälkeen nenä näyttää jo varmasti paremmalta. Uskon, että olen tyytyväinen sitten kun lopputulos on nähtävissä (n. vuosi) sillä nenä näyttää jo nyt ihan hyvältä jos turvotusta ja jättimäistä mustelmaa keskellä nenää ei lasketa.
Lastan ja tikkien poisto oli ehdottomasti kivuliainta koko operaatiossa! Olin katsonut netistä videoita, joissa lasta ja teipit irroitetaan työntämällä tikku tms apuväline sinne alle ja vähitellen irroitetaan sillä, mutta minulla lasta irroitettiin repimällä pelkillä käsillä! Sattui niin paljon, että kyyneleet vaan valui silmistä ja tuntui, että koko nenä irtoaa. Vieläkin mietin, että kuuluuko lasta oikeasti poistaa Suomessa noin...
Haluan vielä sanoa, teille jotka mietitte leikkaukseen lähtemistä että:
- On hyvä olla paikka, jossa saat levätä rauhassa ja joku joka passaa sinua leikkauksen jälkeen. Itse en olisi jaksanut ekoina päivinä tehdä ruokaa jne
- Ajoita leikkauksesi niin, ettei sinulla ole se aika kuusta heti leikkauksen jälkeen, sillä jos olo on surkea, ei siihen kaipaa yhtään ylimääräisiä vatsakramppeja, vessassa ravaamista tms.
- Iho lastan ja teippien alla voi kutista paljonkin ja on tuskaa kun ei pääse raapimaan sitä.
- Ota riittävästi aikaa paranemiseen, sillä nenä ei välttämättä näytä hyvälle vielä hetkeen lastan poiston jälkeen. Voi myös mennä hetki tottua uuteen ulkonäköön. Omalla kohdallani näytin ainakin omasta mielestäni todella oudolle lastan poiston jälkeen ja peiliin katsominen oli todella kummallista.
- Lastan poiston jälkeen ennen täydellinenkin iho voi muuttua näppyläiseksi ja iho voi kuoriutua naamastasi.
- Varaudu, että leikkaus joudutaan tekemään uudestaan. Kirurgi sanoi, että on n. 20% mahdollisuus, että nenä joudutaan leikkaamaan uudestaan ja joskus nenään saadaan jopa parempi lopputulos uusinta leikkauksella.
Nenäleikkaus ei siis ole mikään pikkujuttu vaan siihen kannattaa valmistautua kunnolla ja miettiä häiritseekö nenä niin paljon elämää, että on valmis käymään kaiken toipumiseen liittyvän läpi. Omalla kohdallani oli selvää, että leikkaukseen haluan ja kestän toipumisen. Nyt odottelen nenän muutoksia päivä päivältä :)
- J
Hyvä kuulla kokemuksia. Olen halunnut nenäleikkausta jo vuosia, olen nyt 26 ja viimeistään kolmekymppisenä haluan nenäni leikattavan. Olen perinyt sukunenän, joka on mielestäni kauhea. Iso ja nenänpäässä sellainen pottumainen osa. Haluaisin siromman nenänpään, mutta leikkaus kyllä pelottaa ja pelottaa myös lopputulos :/ Jos näyttäisinkin rumemmalta? Lisäksi tuttujen reaktiot mietityttää, tosin mikä kukaan on minua arvostelemaan.
Jos todella haluat leikkauksen valmistaudu siihen kunnolla. Silloin itse leikkaus ja toipuminenkin on helpompaa, koska tiedät mitä odottaa ja mikään epämukavuus ei tule ns yllätyksenä :) Kannattaa varautua "pahimpaan" esimerkiksi itse katselin googlesta pahoja toipumis kuvia, joissa silmät olivat ihan muurautuneet umpeen turvotuksesta ja koko naama oli mustelmilla, silloin oma toipuminen ei tuntunut niin pahalta. Olin myös varautunut haju- ja makuaistin häiriöihin, jolloin yllätyin iloisesti kun ne toimivat normaalisti heti leikkauksen jälkeen. Se että haluat leikkauksen 100% antaa motivaatiota ja draivia selviytyä toipumisesta!
Taitava kirurgi varmasti osaa tehdä pienilläkin muutoksilla nenästä kauniimman. Omaan nenääni ei tehty kauheasti muutoksia ja se on silti todella naisellinen ja kaunis. Tärkeintä on näyttää leikkauksenkin jälkeen vielä omalta itseltään. Minulla oli hyvä keskustelu leikkaavan kirurgini kanssa, josta jäi kuva että vaikka leikkaus epäonnistuisi hän korjaisi nenäni ja lähdin täysin luottavaisin mielin leikkaukseen :) Tähänkin helpotti mielestäni se, että olin katsellut videoita nenäleikkauksista ja tiesin mitä niissä tehdään.
Vaikka oma kokemukseni oli rankka, en kadu sitä hetkeäkään. Olen saanut kuulla lähipiiriltäni, ettei kukaan heistä "tuhlaisi" tuommoista summaa nenään, mutta olen vastannut ettei onnellisuudelleni ja sille että olen tyytyväinen itseeni voi laittaa mielestäni hintaa. Lähimmäiset varmasti ymmärtävät ja tukevat ja jos eivät kannattaa miettiä haluaako sellaisia ihmisiä elämäänsä. Itse aion avoimesti kertoa leikkauksestani jos joku siitä kysyy ja jos joku kääntäisi minulle selkänsä sen takia, siinähän kääntäisi. En aio potea huonoa omaatuntoa jostain joka tekee minut niin onnelliseksi :) Ei missään vaiheessa ole "nolottanut" myöntää meneväni leikkaukseen vaan olen todella iloinen ja ylpeä uudesta nenästäni.
Tsemppiä haaveesi toteuttamiseen!
- J
Kiitos tuesta! Alan kyllä säästämään rahaa nyt nenäleikkaukseen. Uskon, ettei siitä ainakaan rumempaa tulisi kuin mitä se on nyt. En halua koko ikääni kärsiä nenäkompleksistani ja haluan tuntea itseni nätiksi :)
Tärkeintä on löytää kirurgi, jonka kanssa on samalla aallonpituudella. Silloin voi luottaa siihen, että kirurgi pyrkii tekemään nenästäsi juuri sellaisen, joka sopii parhaiten kasvoihisi. Oli oikeasti myös todella lohduttavaa, että joku muukin näki juuri ne asiat jotka itseäni häiritsi.
Moni paikka tarjoaa kuvanmuokkaustekniikkaa, mutta siihen ei mielestäni kannata ihan täysin luottaa. Esimerkiksi omalla kohdallani harmistuin kuvanmuokkauksesta joka oli tehty edestä päin, sillä siinä näytti ettei muutosta ole tarpeeksi, mutta nyt kun näin uuden nenäni muutosta on tehty juuri tarpeeksi.
Moni paikka tarjoaa myös ilmaisia konsultaatioita, joissa ei häviä mitään jos menee käymään. Kannattaa käyttää aikaa oikean kirurgin löytämiseen. Se tuo varmuutta leikkaukseen lähtemiseen.
Omalla kohdallani päätös lopulta perustui eri kirurgien lopputulosten, palautteen jne tutkimiseen ja vertailuun. On tärkeää muistaa että konsultoivan henkilön ja kirurgin ammattitaito ovat kaksi eri asiaa ellei konsultaatio tapahdu itse kirurgin toimesta.
- J
Omat lähtökohtani olivat myös etten halua joutua murehtimaan nenääni lopun elämääni. Tiesin, että vaikka kuinka hyväksyisin vanhan nenäni, se ei tulisi koskaan vastaamaan sitä miltä sisälläni tuntui :) Nyt näytän siltä, miltä olen aina tuntenut näyttäväni.
Tällä hetkellä tuntuu, että tuo raha oli paras sijoitus, jonka olen tehnyt sillä itsetuntoni kohosi ja olen aidosti tyytyväinen omaan ulkonäkööni.
Ymmärrän ettei kauneusleikkauksen tarkoitus ole korjata huonoa itsetuntoa, eikä siihen pidä ryhtyä jos ajattelee sen olevan vastaus kaikkeen. Ajoitukseni leikkaukselle oli mielestäni hyvä, sillä olin onnellinen jo ennen leikkausta, enkä koskaan vihannut itseäni ulkonäköni takia tms, mutta olen vielä onnellisempi leikkauksen jälkeen :)
- J
Finest *reps*
Nenäleikkausten kanssa kannattaa harkita kolmeenkin kertaan. Michael Jacksonin nenää operoineet ei varmasti olleet mitään tunareita, mutta sutta ja sekundaa pukkasi tulemaan.
Kaikkien nenäleikkausta harkitsevien on syytä googlata Karl Malden ja miettiä omaa tilannettaan vielä muutamaan kertaan. Maldenkaan ei tiettävästi operoituttanut nenäänsä.
Kokemusten perusteella en itse menisi Viroon kyseistä toimenpidettä toteuttamaan. Oma nenäni leikattiin Suomessa (Stählberg), ja monet asiat kuulostavat ikäviltä. Tietenkin kokemukset ja parantuminen on yksilöllistä. Omalla kohdallani kipuja ei ollut, sillä sain aika tujut lääkkeet. Mitä lääkkeitä ap sait leikkauksen jälkeen? Tai mitä söit esim. ensimmäisen toipumisviikon? Toisekseen lastan irrottamiseen ei liittynyt mitään kipuja tms, hoitaja oli taitava. Toki kimppaan sitä, että alkuun voi olla aika shokki katsoa peiliin, nenä on kuitenkin turvonnut. Ja perustietona vielä, että nenästäni muotoiltiin nenänpäätä sekä pienennettiin kyhmyä, eli kunnon leikkaus kyseessä. Naama oli järkyttävän näköinen ensimmäisen viikon. Silmät muurautuivat yhtenä päivänä umpeen, ja yhden viikon jälkeen ei todellakaan kannata palata töihin jos olet ihmisten kanssa tekemisissä. Itse olin aika pulassa 1,5 viikon toipumisajan takia, oli nimittäin mahdotonta meikata niitä mustelmia piiloon.
Käsittämätön määrä typoja, korjataan nyt ainakin leikkaavaksi lääkäriksi Ståhlberg. Ja kimppaan=komppaan 😊 -55
Sairaalassa ollessani sain särky- ja unilääkkeitä. En ottanut lääkkeitä ollenkaan sairaalasta lähdön jälkeen, sillä kipuja ei juurikaan ollut. Kurkkukipuun sain sairaalasta antibiootteja, joita söin 3 päivän ajan. Lastan poisto tapahtui tosiaan Suomen puolella, mutta olisin kyllä mennyt mielummin viroon kirurgille sen poistattamaan sen verran kivuliasta se oli!
Pääsin aika helpolla, sillä turvotusta ja mustelmia ei juurikaan tullut, paitsi nyt kun lasta on poissa, keskellä nenääni on iso mustelma. Nenääni ei myöskään avattu kuin pienellä viillolla sierainten välistä, jolloin tikkejä ei tullut nenän sisällekkään ollenkaan.
- J
Vielä kommenttina siihen, että mitä muut sanovat. Omasta nenästäni kukaan ei huomannut muutosta, vaikka muutos on iso. Ei ihmiset niin helposti hoksaa sitä, mistä muutos johtuu. Muutos olemuksessa kyllä huomattiin 😊 itse harkitsin asiaa "aina", mutta en vakavasti. Tavallaan yhtäkkiä keksin, että menen leikkaukseen, ja toteutin homman ehkä parissa kuukaudessa päätöksestä. Ikää oli 24v. Oma nenäni oli epäsymmetrinen, eli nenän pää, joka oli muutenkin iso, oli melko toispuoleinen. Onnistuin näyttämään valokuvissa toisinaan aika järkyttävältä jos oikein sopiva kuvakulma osui 😉 en ole katunut sekuntiakaan, Ståhlberg leikkaa käsittääkseni hillitysti, mutta muutos on täydellinen. Sen vielä lisään, että antakaa lääkärin päättää kokonaisuudesta. Itse ajattelin, ettei kyhmylle tarvitse tehdä mitään, mutta lääkäri arvioi kokonaisuuden maallikkoa paremmin. Eli kyhmy olisi korostunut. Nyt nenäni on täydellinen, ei mikään jenkkinykerö, vaan edelleen ihan kunnollisen kokoinen mutta symmetrinen ja tasapainoinen naamaani nähden. Harkitkaa huolella, mutta jos kyse on asiasta, mitä olette aina miettineet, niin olkaa rohkeita. Ja varatkaa 7000€ kokeneeseen ja hyvään lääkäriin 😉 korkea hinta johtui siis siitä, että remontti oli aika iso. Leikkaus voidaan tehdä myös ilman nukutusta, mikä olisi vaikuttanut hintaan muistaakseni yli 1000€. -55
Eilen tuli kuukausi leikkauksestani ja ajattelin hieman kertoa mitä tuossa ajassa on tapahtunut.
Mustelmat hävisivät kokonaan pari viikkoa sitten. Turvotus on laskenut todella paljon ja nenänpää on alkanut laskeutua. Nenänselkäni on todella sileä ja naisellinen. Hymyni on tullut täysin takaisin ja pystyn myös liikuttamaan sieraimiani. Arpi nenän alla on todella siisti ja lähes huomaamaton. Arven yläpuolella on pienen pieni kohta, joka on vielä tunnoton muuten tunto on palautunut normaaliksi koko nenässä. Kasvojeni iho on vielä välillä hieman kuiva, mutta muuten palautunut myös normaaliksi.
Kaiken kaikkiaan olen todella tyytyväinen nenääni tällä hetkellä. Välillä tuntuu vieläkin uskomattomalta, että kävin oikeasti leikkauksessa. Olen omaksunut uuden nenäni täysin, eikä peiliin katsominen tunnu yhtään oudolta.
Kuukaudessa olen ehtinyt toipua ja mielestäni kuukausi oli varsin riittävä aika olla poissa töistä/koulusta. Olen aikalailla palannut tavalliseen elämääni, syöminen nukkuminen hampaiden harjaus jne sujuvat kuten ennen. Nenää pitää vielä varoa kovasti, mutta tarkoitus olisi palata liikunnankin pariin tulevina päivinä.
- J
Huomenna tulee 4kk leikkauksesta. Uuteen nenään on jo tottunut niin hyvin, ettei sitä mieti juurikaan sen enempää päivittäisessä elämässä.
Nenä näyttää todella hyvälle. Eron vanhan ja uuden välillä näkee kuvista todella selkeästi. Leikkausarpi on vaalentunut, eikä sitä juurikaan huomaa.
Nenä alkaa olla asettunut aika hyvin. Turvotusta nenänselässä ei taida enää olla, mutta muuten nenänselkä on vielä hieman arka jos kovempaa painaa. Nenänpäässä on edelleen turvotusta, ja sen koskettaminen tuntuu siksi hyvin oudolta. Nenänpää on todella kova ja jäykkä, eikä taivu mihinkään suuntaan, sillä rustot ovat vielä niin kovat. Jos "nyrpistän" kasvojani, nenän iho tuntuu jäykältä ja kireältä. Menee vielä pitkä aika, että uusi nenä fyysisesti tuntuu samalta kuin ennen leikkausta. Nenän iho on myös hieman erilainen kuin ennen leikkausta, paljon kuivempi. Nenän varominen tulee vielä automaattisesti. Välttelen esimerkiksi urheilulajeja, joissa on riski että jokin osuisi kasvoihini. Muuten nenää ei juurikaan mieti normipäivän aikana.
Yksi asia minkä olen huomannut on se, että uusi nenäni on lyhyempi kuin vanha, jolloin nenäkarvat näkyvät helpommin sieraimista. En ole uskaltanut trimmata niitä nenän sisällä olevien pienten arpien tulehdusten ym varalta. :D Aamuisin täytyy myös aina niistää, sillä nenä menee yön aikana tukkoon.
Onko kukaan täällä uskaltanut lähteä toteuttamaan omaa nenäleikkaustaan? :)
- J
Täytyy vielä sanoa yhtenä vinkkinä, että leikkauksen jälkeen ei todellakaan maistunut ruoka, mutta pienikin syöminen paranti omaa oloani huomattavasti! Kannattaa siis syödä vaikka puoli väkisin.
- J