Mistä johtuu kissanpissamainen haju ihmisessä?
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 10:20"]
En tiedä! Minä alan haista tosi helposti kissanpissalle. Olisin erittäin kiitollinen, jos joku tietäisi mistä tämä johtuu ja miten siitä pääsisi eroon.
Vaikka olisin juuri käynyt suihkussa ja menen jumppaan, niin lemu alkaa jo alkulämmittelyjen jälkeen.
[/quote]
Tuleeko se haju kainaloista, jaloista vai mistä?
Henkilökohtainen ominaisuus, hiki haisee sellaiselle? Jokin ravinnossa? Tai vaikka vääränlainen suihkusaippua ja dödö?
Haju tulee enimmäkseen kainaloista. Myös virtsa haisee voimakkaalle. Tuntuu kuin koko elimistö olisi jotenkin väkevöitynyt ja se puskee ihon ja kaiken läpi.
Pese ne keinokuituiset jumppavaatteet 60 asteessa.
40 astetta ei riitä tappamaan kaikkia bakteereita ja hikoillessa nousee äkkiä voimakas lemu.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 10:24"]
Henkilökohtainen ominaisuus, hiki haisee sellaiselle? Jokin ravinnossa? Tai vaikka vääränlainen suihkusaippua ja dödö?
[/quote]
Minulla tämä ongelma on ollut vain noin vuoden ajan, ja olen jo lähellä neljääkymppiä. Suihkusaippuaa ja dödöä vaihtelen usein senkin takia, että yritän löytää sopivaa.
5, juotko tarpeeksi vettä? Tuo kuulostaa nestehukalta. Luulisi että reilumpi nesteen saanti vähän laimentaisi eritteitäkin.
Lääkkeistä myös erittyy helposti hajuja ihmisen eritteisiin.
Liian vähän vettä, liikaa alkoholia. Tämä on se yleisin syy. Huom YLEISIN, ei ainoa.
Karppaus. Kun ihminen menee ketoosiin alkaa tulla kyseinen kissan pissan hajunen haju hengitysteistä.
Kokeile näitä:
-sauno viikon aikana joka toinen päivä siten, että otat kunnon löylyt ja hikoilet kunnolla
-syö muutamana iltana Fructolax-hedelmäkuutio runsaan vesilasillisen kanssa
-osta uusi toisenmerkkinen deodorantti ja korvaa vanha deodorantti sillä sekä pese vaatteet 60 asteessa
-nauti runsaasti vettä (juo vähintään 1,5-2 litraa vettä joka päivä) ja jätä alkoholinkäyttö kokonaan väliin
-syö miedosti maustettuja ruokia
-vaihda kaikki ihoa vasten olevat vaatteet puhtaisiin joka päivä ja käytä mieluiten puuvillaisia vaatteita, (esim. älä käytä edes aluspaitaa kahta päivää peräkkäin jne.)
Viikon kuluttua näiden toimenpiteiden aloittamisesta pitäisi vartalon tuoksun olla huomattavasti raikkaampi.
Johtuu hormoneista. Veikkaisin vaihdevuosien alkavan oireilla.
Alkoholia en käytä juuri laisinkaan eikä vatsan toiminnassa ole mitään ongelmia, joten noita fructolaxeja en viitsi alkaa syömään.
Mutta nuo kaikki muut listassa olevat asiat on helppo toteuttaa. Tosin en tiedä kuinka moni vaate kärsii kuumasta pesusta, mutta eipä sen väliä jos niistä lähtee pahaa hajua, niin menköön roskiin.
Veden juonti saattaa olla suurin syy. En juo vettä välttämättä kuin pari lasillista päivässä. Maitoa ja teetäkin menee enemmän. Taidan jättää teen juonnin vähemmälle ja alkaa juomaan vettä.
Se on se juomasi Lasol, jonka etanoli puskee läpi :) Tuttu haju metsienmiehistä kun aikoinaan heidän parissaan työskentelin!
Varsinkin mustat vaatteet alkavat haista nopeasti, pesin mieheni treenipaidat raa'asti 90 asteessa välillä. Nimittäin jos sellaisen haisupaidan laittaa muiden pyykkien joukkoon 60 asteeseen, haju tarttui kaikkiin muihinkin tekstiileihin.
Tuleeko se haju hiestä vai hiuksista ja vaatteista?
Homevaurio (talossa) voi haista kissanpissalle, ja se haju kyllä tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin.
Toivotaan että kyseessä on kuitenkin vain liian vähäinen veden juominen ja pääset ongelmasta eroon helposti.
Minulla taas on ongelmana se, että jotkut vaatteeni haisevat jatkuvasti kissanpissalle. Siis ihan puuvillaiset. Vaikka ne pesee korkeassa lämpötilassa ja kuivattaa kuumassa, niin hetikohta sen jälkeen, kun olen pukenut ne päälle, niistä alkaa erittyä aivan kamalan tympeä tuoksu. Ainoastaan Vanishilla peseminen auttaa hetkeksi. Kaikissa vaatteissa ei ole samaa ongelmaa, mut kyllä se tympii että edes osassa on. En tiedä mitä teen väärin, kun eivät vaatteeni ennen haisseet millekään.
Hajuaisti voi myös herkistyä. Eli voi olla, että haju ei ole sen voimakkaampi kuin ennenkään, mutta jostain syystä se käy nyt nenään. Äidilläni oli jossain vaiheessa todella yliherkkä nenä, hän haistoi kaikki hajut ärsyttävinä, vaikka ympärille kukaan muu ei edes huomannut mitään outoja hajuja.
Minä olen kissanpissanhajuinen nainen! Tai pikemminkin olin.
Mustat kenokuituiset ihonmyötäiset paidat olivat katastrofi, mutta kun aloin pestä niitä 60-asteessa, se helpotti.
Itse haju tuli kuitenkin kainaloistani. Lopetin dödöjen käytön ja aloin pyyhkimään kainalot vähintään kerran päivässä desinfiointiaineella, niin hajut katosivat. Neo Amisept tms.
Eli ne on ne bakteerit, jotka kainalossa haisevat. Hiki itsessään on hajutonta.