Mistä johtuu kissanpissamainen haju ihmisessä?
Kommentit (67)
Hyh! Haisevat vaatteet pestään heti kotiin tultua. Kuivatus väljästi kokonaan vaikka seuraavaan päivään asti.
Minulla ainakin kahvi väkevöittää ihon hajua. Jos pystyy välttämään kahvia, hikoilee ja haisee vähemmän.
Mutta tuota asiaa on tutkittu maailmallakin. Haju voi johtua siitäkin, että elimistö ei pysty pilkkomaan jotain ruoka-ainetta.
Naapurin kissa käy salaa pissaamassa vaatteeillesi joka yö, kun olet nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu hormoneista. Veikkaisin vaihdevuosien alkavan oireilla.
Muistan ylä-asteella kaverini jolla oli pistävä pissanhaju ( kissoja ei ollut kotona)
Mitenkähän Vaihde-vuodet sopisi 13 vuotiaalle?
Pesen puuvillaiset mustat paidat aika ajion etikalla. (Väkiviinaetikka, ei pyykkietikka.)
Lähtee kaikki hajut vähäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hiki ja keinokuituvaatteet yhdessä sen hajun tekevät.
t.kemisti
Tarkemmin keinokuitujen aiheuttamat muutokset bakteerifloorassa. Haju tulee joko entsyymeistä, joita bakteerit ym. erittävät tai kuolleista solukoista. Solujen membraanit haisevat yleensä enemmän ulosteelta (kananmunapieru) mädätessään.
Liiallinen proteiinin syönti. Proteiinin alkaessa pilkkoutua se haisee k uselle. Salilla vähän joka toinen jamppa sille haisee. Ja Itämeri kiittää...
Stressihiki, runsas kahvinjuonti, korkea verensokeri
Pyykinpesukonetta ei ole puhdistettu pitkään aikaan.
Suihkun jälkeen kun levitän jalkani kissan pissa alkaa haista. Vaikka olen juuri pessyt alapään saippualla.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin mustat vaatteet alkavat haista nopeasti, pesin mieheni treenipaidat raa'asti 90 asteessa välillä. Nimittäin jos sellaisen haisupaidan laittaa muiden pyykkien joukkoon 60 asteeseen, haju tarttui kaikkiin muihinkin tekstiileihin.
Jep, tämä. Vaatteet pitää myös kuivata ilmavasti. Jos ne kuivuvat hitaasti niin bakteerit alkavat lisääntyä ja näennäisesti puhdaskin vaate haista.
Koskee myös pyyhkeitä, lakanoita ja ulkovaatteita väriin katsomatta.
Pesee pyykkinsä liian viileällä ohjelmalla. Vaatteisiin pinttyy rasvaa ja proteiinia ihosta ja se alkaa muhia.
Testasin tämän käsipyyhkeillä: totta on. Ne on pakko välillä pestä 60 asteessa tai kuumemmassa.
Toinenkin selitys on: asuu kosteusvaurioisessa asunnossa. Haju tarttuu kaikkeen siellä.
Minäpä haisenkin niin vahvasti viinalta ja kessulta että kukaan ei erota minusta erittyvää kusen ja paskan hajua.
-Repe
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kissanpissanhajuinen nainen! Tai pikemminkin olin.
Mustat kenokuituiset ihonmyötäiset paidat olivat katastrofi, mutta kun aloin pestä niitä 60-asteessa, se helpotti.
Itse haju tuli kuitenkin kainaloistani. Lopetin dödöjen käytön ja aloin pyyhkimään kainalot vähintään kerran päivässä desinfiointiaineella, niin hajut katosivat. Neo Amisept tms.
Eli ne on ne bakteerit, jotka kainalossa haisevat. Hiki itsessään on hajutonta.
En tiedä miksi joku ääliö on nostanut taas ikivanhan, mutta toivottavasti osaat edes nykypäivänä kirjoittaa oikein "60 asteessa" 😑😑
Kalanhajutauti eli tmau
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https…
Olin juuri tulossa vastaamaan, että liian kosteassa tilassa (esim. kylpyhuone) pyykin kuivattaminen. Lopputuloksena sekä kylpyhuone että vaatteet haisevat kissan pissalle, vaikkei taloudessa kissoja olisikaan.