Mistä johtuu kissanpissamainen haju ihmisessä?
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 10:24"]
Henkilökohtainen ominaisuus, hiki haisee sellaiselle? Jokin ravinnossa? Tai vaikka vääränlainen suihkusaippua ja dödö?
[/quote]
Minulla tämä ongelma on ollut vain noin vuoden ajan, ja olen jo lähellä neljääkymppiä. Suihkusaippuaa ja dödöä vaihtelen usein senkin takia, että yritän löytää sopivaa.
[/quote]
Mun hiki alkoi haista vaihdevuosien lähestyessä kuselle (ei kissan mutta kuitenkin). Varsinkin mustat treenikamppeet haisi aina hirveälle. Juo tosiaan paljon vettä ja harrasta hikiliikuntaa mahdollisimman usein, niin vähän laimenee :)
Ruusuveden käyttäminen kasvovetenä voi olla kanssa yksi syy. Ruusuvesi elähtäessään alkaa haista ihan kissanpissalle.
Päivittäinen pesu raffinoimattomalla merisuolalla auttaa pahaan hienhajuun, sillä se desifioi sekä tappaa bakteereja, jolloin hiki ei haise.:)
http://jattasdiary.blogspot.fi/2014/03/merisuola-ihonhoidossa.html
Uittakaa ne vaatteet ensin etikkavedessä muutaman tunnin ajan. Sitten pesu normaalisti.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 21:40"]
Uittakaa ne vaatteet ensin etikkavedessä muutaman tunnin ajan. Sitten pesu normaalisti.
[/quote]
Mitä se auttaa, jos haju tulee kainaloista kuitenkin, vaikka olisi kuinka puhtaat vaatteet?
Nestehukka ja liiallinen kahvinjuontikin voi vaikuttaa. Kainalokarvat ja riittämätön pesu.
En tiedä! Minä alan haista tosi helposti kissanpissalle. Olisin erittäin kiitollinen, jos joku tietäisi mistä tämä johtuu ja miten siitä pääsisi eroon.
Vaikka olisin juuri käynyt suihkussa ja menen jumppaan, niin lemu alkaa jo alkulämmittelyjen jälkeen.
Itse olen huomannut tämän liittyvän stressaaviin tilanteisiin. Eli mikä sen silloin aiheuttaa?? Hormonit vai mikä?
Hiki ja keinokuituvaatteet yhdessä sen hajun tekevät.
t.kemisti
Hei 19...vaihda vaatteiden pesuaine nestemäiseen..esim Omo tms...ei haise vaatteet enää...
Juotko kahvia? Jos juot kahvi tunkee kainaloista voimakkaasti läpi pistävänä tuoksuna
Tähän vanhaan ketjuun sen verran, että syy löytyi omalle kissanpissalle haisevalle virstalleni. Se oli valkosipulin syönti.
Vierailija kirjoitti:
sperma.
Tässä voi olla totta siteenä. Nimittäin kissathan syövät proteiinia, eivät juuri muuta. ja spermakin on protskua, ei juuri muuta. Ehkä proteiini on yhdistävä tekijä? Itse huomaan, että välillä oma pissa, jota en aina vettä säästääkseni heti vedä, haisee seuraavan kerran vessaan mennessä siellä pytyssä aivan tyrmäävästi kissanpissalle. Ja jos oikein muistan, nämä kimakat kissankuset haisevat sellaisina päivinä kun olen syönyt paljon eläinproteiinia (ja ylipäänsä proteiinia) ja juonut vähän vettä.
Vaatteiden peseminen pesupähkinöillä.
Vaatteet pesty toistuvasti alle 60 asteessa, jolloin niihin on pinttynyt rasvaa, proteiineja ja kaikenlaista muuta, missä bakteerikasvu mellastaa kun vaate päällä hiukan hikoaa ja lämpiää.
Tai vaatteet taiteltu tiiviisti kaappiin kosteina, sama mikrobi-ilmiö käynnistyy. Homeita ja piippiä kasvaa.
Jotkut lääkkeet saavat ihmisen haisemaan omituiselle.
Vierailija kirjoitti:
Se on se juomasi Lasol, jonka etanoli puskee läpi :) Tuttu haju metsienmiehistä kun aikoinaan heidän parissaan työskentelin!
Etanolia on kyllä ihan se hienoimman ranskalaisviinin alkoholikin. Ei ole pakko hakea juomia Motonetistä.
Voi olla kyse siitäkin, että hien haju on pinttynyt kiinni vaatteisiin ja siitä ongelmasta pääsee vain ostamalla uusia vaatteita. Mun veljellä kävi niin. Tai siis, haisi hieltä vaikka oli juuri käynyt suihkussa ja pistänyt päälleen puhtaan 60C pestyn paidan. Paikallistettiin sitten hajun lähteeksi oikeasti sen paita, joka sitten heitettiin roskiin.