Ja sitten ihmetellään ja voivotellaan ja katkeroitudutaan kun ei imetys onnistu!!!
luinpa tuossa uusinta Vauva-lehteä ja sen mielipidepalstaa.
Siellä eräs äiti ihmettellee imetysintoilua lainatakseni hänen sanaansa ja kirjoittaa näin: " Muistammehan että pullosta lapsi saa maitoa ihan niin paljon kuin haluaa, tissistä kun tulee vain sen verran kuin tulee" Hmm, ihanko totta? Mutta entäs sitten? Ei se maito sieltä tisseistäkään tuosta noin vain lopu jos sitä on alkanut tulemaan, äiti kyllä omilla toimillaan saa hyvänkin ja ennenkaikkea riittävän maidontulon ehtymään ja jopa loppumaan!
" Meillä korvike on taannut pitkät unet. 1kk vanha poikamme nukkui 4h syöttövälin sijaan 6h kun annoimme korviketta, tämä todisti minulle sen että korvike tosiaan pitää pidempään kylläisenä" .
Jaajaa just joo, kyllähän se pitää korvike pidempään kylläisenä koska se on huonommin sulavaa kuin äm ja se taas johtuu siitä että se on sitä korviketta eli ei ihmisen maitoa ihmislapselle, siis erilainen ja kyllä, huonompi koostumus.
Ja voi kamalaa kun 1kk ikäinen pikkuvauva herää jopa 4h välein syömään, on se ihan kamalaa ja epäinhimillistä sellainen!!!
Kannattaisiko edes hieman ottaa edes perusasioista selvää ennenkuin äidiksi ryhtyy?!?! Pikkuvauvat kun syövät öisinkin juu ja vaikka 1-2h välein välillä ja sekin normaalia ja ok paitsi tietysti näille äideille joille se oma mukavuus on a&o ja yöunienkin pitäisi jatkua kuten aikana ennen lasta *ARGH*!!! Eipä tarvitse enää ihmetellä mistä tulevat nämä imetysvastaiset korvikefanaatikot, anteeksi nyt että vajosin tasollenne muta jotakin rajaa typeryydelläkin!!!
Kommentit (115)
Lisäksi mietin että kaikenlaista ne lehtien sivuille päästävät.
ja aloittavat vellit 2kk ikäiselle, ja kehuvat sitten täällä kun lapsi lopetti huutamisen..
kai se nyt loppuukin aina aikanaan, ei sillä vellillä ole mitään osaa siihen!!
ja sitten oletetaan että maito loppuu kun pumpattua ei saa kun 10 milliä.
ei sitten ymmärretä millään, että siihen pumppuun ei todellakaan tule sitä todellista maidon määrää..
ja sitten haukutaan heti kaikki imetysfanaatikoiksi ketkä yrittävät korjata näitä väärinymmärryksiä...
Hyvä kun joku vähän pölläyttää ja saa nämä mammat hereille todellisuuden kanssa.
ja olin muuten aivan varma että joku teidän kommenteistanne kuuluu " turpa kiinni imetyshihhuli ja tukehdu tissiis" tmv:D
Iloisesti yllättynyt että olin väärässä.
Ap
Ja sitten ihmetellään ja voivotellaan ja katkeroitudutaan kun ei imetys onnistu!!!
Ei ole kyseistä lehteä, joten mun pitää kysyä ap:ltä, että jos kyseinen hlö on päättänyt antaa vauvalleen korviketta, niin ihanko tosissaan hän toisaalla ihmettelee ja voivottelee kun imetys ei onnistu? Kun noista lainauksistasi pikemminkin saa sen käsityksen, ettei hän ole huolissaan epäonnistumisesta vaan nimen omaan siirtyy korvikkeisiin omasta tahdostaan.
Olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Olisiko minun mielestäsi pitänyt pitää huutavaa ja kirkuvaa lasta tissillä, kun ei enää imenyt enempää?
Synnytyksen jälkeen minulle ei edes maito noussut, vaikka tarjosin joka ikiseen itkuun ensimmäiseksi tissiä! Olen sitten vissii huono äiti, kun molemmat lapset ovat korvikelapsia. Ja kyllä meidän mukula saattaa huutaa jo kahden tunnin päästä maitoa lisää, vaikka on korviketta saanutkin, etenkin iltaisin.
uskon että me äidit olemme kuin lehmiä! Eli kun päästään maidon tuotantoon, niin eihän se maito yhtäkkiä mihinkään lopu, ellei lopeta imetystä. MUTTA anoppikin sanoi kun lapseni on 11 kk ja imetön, että eikö olekkin maito alkanut jo vähentymään!!!!!!!!!!
uskon että me äidit olemme kuin lehmiä! Eli kun päästään maidon tuotantoon, niin eihän se maito yhtäkkiä mihinkään lopu, ellei lopeta imetystä. MUTTA anoppikin sanoi kun lapseni on 11 kk ja imetön, että eikö olekkin maito alkanut jo vähentymään!!!!!!!!!!
Varsinkin tuo 4 tunnin syöttöväli oli sellainen asia, etten tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Onko joku tosiaan niin tietämätön, että pitää 4 tunnin syöttöväliä 1kk ikäiselle liian lyhyenä :o
itse taas luet rivien välistä, hohhoijaa...
ei, et ole huono äiti.
toisilla se imetys vaatii enemmän, toisilla vähemmän.
mitä lääkärin tekstiä?? ei ainakaan tuon äidin tekstissä ollut mitään lääkäriin viittaavaakaan, toisekseen lääkäreiden koulutuksessa on vain muutama hassu tunti imetyksestä asiaa eli heidän imetys" tietoudelleen" naureskellaan eikä niille pahemmin painoarvoa monikaan anna.
Ap
Lopulta lääkäri kysyi tuleeko maitoa pumppaamalla. Sanoin, että sellaiset 5 milliä. lääkäri sanoi, että maito ei sitten riitä vauvan tarpeisiin ja on aloitettava lisämaito. Sanoi, että pumpattava määrä on vain hiukan pienempi mitä vauva saa. kyse on muutamsita milleistä. Ja minä tyhmä olin uskonu taas näitä imetysintoilijoita, ja luulin oikeasti että vauva saa reilusti enemmän maitoa rinnasta mitä pumppaamalla saa tulemaan. lopuksi tämä lääkäri vielä sanoi, että monet äideistä luulee maidon riittävän ja ihmettelee vauvan itkuisuutta, kun todellisuudessa lapsi itkee nälkää! Nyt vauva sai kotiintultuaan rintaa, jonka jälkeen annoin pullosta lisämaitoa, ja ekaa kertaa taitaa olla poika ruokailun jälkeen tyytyväinen.
Tuskin ja hän puhuikin puutaheinää
siunattu kirjoitustyylistänne päätellen. Muistan lukeneeni erään uskaliaan ammattilaisen sanoneen, että tärkeintä ei ole imetys, vaan se että lapsi saa riitävästi ruokaa. Ja että imetysfanaattisuus saattaa jopa olla vaaraksi vauvalle. Varislauma varmaan hyökkää nyt kimpuuni kynsimään silmäni, kun uskallan kyseenalaistaa imetysuskontonne.
Minulla on isot tissit ja niistä olisi riittänyt maitoa vaikka pienelle pitäjälle, mutta kun sain keskosena syntyneet kaksoset, jotka eivät osanneet imeä tissiä, niin minkäs tein. Annoin korviketta!
Olen sitten varmaan katkera, kateellinen ja huono äiti ap:n ja hänen kaltaistensa kategorian mukaan.
Miksi jotkut ottavat niin itseensä vaikka syitä imetyksen epäonnistumiseen selvästi on muuallakin kuin äidissä itsessään? Sanoohan sen jo järkikin, että pienten kaksosten imettäminen ei ehkä aina tosta noin vaan onnistu. Mutta tässä ei ollutkaan kyse siitä, vaan ihan täysiaikaisen ison vauvan imettämisestä!
Olen samaa mieltä kuin ap, että tuo Vauva-lehdessä ollut mielipide oli aivan syvältä... Hoh hoijaa. En kyllä olisi tuollaista kehdannut sinne edes kirjoittaa. No, jos tämä äiti on itse tyytyväinen siihen, että saa vauvansa nukkumaan jopa 6 h putkeen niin. Ja joillekinhan SE on tärkeintä, ei niinkään se että haluttaisiin antaa lapselle mahdollisimman hyvää ravintoa ekat kuukaudet.
Itsekin sain kaksoset, joista toista imetin ja toista en. Toinen oli niin pikkuinen, ja sai hädin tuskin pullostakaan mitään imettyä. Pumppailin sitten hänelle sen minkä vielä irti sain ja loput sai korviketta. Toinen oli 1 kk:n iästä lähtien täysimetyksellä. Alussa siis hänkin sain korviketta.
Nyt jälkikäteen ei kyllä YHTÄÄN kaduta, että tuli tehtyä kaikkensa imetyksen eteen! Se että istuin ja imetin ja imetin ja välillä pumppailin toiselle maitoa. On se niin lyhyt aika kuitenkin tässä äidin elämässä. Ja olen aina pitänyt ruokaa erittäin tärkeänä pienen lapsen elämässä ja kehityksessä. Onhan korvikekin ruokaa, mutta sitähän se vain onkin. Äidinmaito (=imetys) on jotain niin paljon enemmän.
Juu, kyllä minäkin tein kaikkeni, mutta ilmeisesti meidän kahden lapsilla oli kuitenkin kokoeroa.
-113-
Vierailija:
Nyt jälkikäteen ei kyllä YHTÄÄN kaduta, että tuli tehtyä kaikkensa imetyksen eteen! Se että istuin ja imetin ja imetin ja välillä pumppailin toiselle maitoa. On se niin lyhyt aika kuitenkin tässä äidin elämässä. Ja olen aina pitänyt ruokaa erittäin tärkeänä pienen lapsen elämässä ja kehityksessä. Onhan korvikekin ruokaa, mutta sitähän se vain onkin. Äidinmaito (=imetys) on jotain niin paljon enemmän.
ap aloitti viesti kärkkäästi ja raflaavasti herättääkseen keskustelua. Av:lla kun ei saa lukijoita tyylillä: " Vauvalehdessä imetysasiaa" .
Olen samaa mieltä, että tyhmä lehti, kun tuollaisen mielipiteen edes kirjoittaa, sillä kyllä jokaisen äidin velvollisuus on ottaa selvää asioista.
Jos jo synnärillä tuputetaan Tuttelia, ei ole ihme, ettei imetys lähde käyntiin ja se muuttuu painajaismaiseksi taisteluksi.
Lääkärit ja terkkarit eivät välttämättä todellakaan tiedä aiheesta tarpeeksi. Tuputtavat lisäravintoa helposti, jotta eivät syyllistyisi vauvojen nälkiinnyttämiseen.
Vauvat itkevät, ovat rytmittömä, sille ei välttämättä voi mitään, vaikka pumppaisi täyteen korvikeita jatkuvasti.
maidon määrä ei ole verrannollinen tissien koon kanssa. Minä olin molempien lasten kanssa erittäin runsasmaitoinen ja vaikka lapset söivät paljon, niin ylimääräistä tuli jatkuvasti desitolkulla ja mulla siis rintaliivien koko AA-A
Peesi Ap:lle!