Patti solisluussa? Tietoa/kokemuksia kellään?
Kävin viime viikolla lääkärissä solisluun alueen kivun takia ja lääkäri totesi solisluun nivelen tulehtuneen sekä turvotusta alueella. Sain kipulääkekuurin, joka on auttanut ihan hyvin, vaikka kipu oli niin kovaa, että kättä ei kärsinyt nostaa ylös tms. Huomasin itse myöhemmin, että tulehtuneen puolen solisluun pää on kookkaampi kuin toisella puolella. Tuntuu, että ois ihan luuta, ei siis mitään turvotusta. Tarkoitan siis sitä päätä, joka tulee rintakehän puolelle, sellainen pallo/mötikkä. Voiko noissa luissa olla tuollaisia koko eroja vai pitäisikö huolestua ja alkaa epäillä imusolmukesyöpää? :( Muualta en mitään patteja löytänyt solisluun alueelta.
Kommentit (38)
Murtuneen solisluun murtumakohtaan voi kehittyä patti myöhemmin, kun murtuma paranee. Itse olen kyllä niin skeptinen, että haluaisin saada 2 lääkärin mielipiteeen ja mieluummin asiantuntijan, joten en ihan luottaisi tk-lääkärin arvioon. Itsellänikin on jo aika suuri kova patti lähellä kaulaa solisluun päässä. Patti on suurentunut kuluneen vuoden aikana, mutta on kuitenkin kivuton. Turha on tässä kenenkään patteja arvuutella parempi antaa tutkia kunnolla. Näin aion itse tehdä, kun olen aikani pattia ihmetellyt.
Kahdella ihmisellä olen kuullut olleen ja kummallakin syynä syöpä. Toisella kesti jonkin aikaa, että syy löydettiin.
Voihan sitä lääkärille näyttää, mutta ei kuulosta ainakaan imusolmukeperäiselle asialle. Tuskin on vakavaa.
Yhdellä tuttavalla oli solisluussa/päällä/vieressä tms. patti, joka parani antibioottikuurilla. En nyt muista, mikä patin aiheutti.
Luut voi olla erinäköiset eri puolilla. Mulla esim. on toisen puolen kylkiluussa keskivaiheessa kylkikaarta iso möykky. On siis ihan luuta eli kova. En ollut sitä huomannut ennen kuin laihduin n 10 kg. Tätä pattia lääkäri ihmetteli kovasti ja määräsi tutkimuksiin. Mitään poikkeavaa siitä eilöytynyt, on vain erilainen kuin toisen puolen kylkiluu!
Googlella löytyi tämä keskusteluketju, kun panikoin oman solisluu-pattini kanssa. Ajattelin, että kirjoittelen tänne, kunhan oman pattini syy selviää.
Oma pattini on samassa kohdassa kuin ap:lla, ja se todettiin ultraäänitutkimuksissa nivelrikoksi, ja on ainoastaan kosmeettinen haitta. Lääkärien mukaan tuossa kohdassa olevat patit (missä solisluu yhtyy rintalastaan) ovat yleensä nivelrikkoa. Itselleni ei tullut mieleenkään edes, että tuossa kohtaa voisi olla nivel.
Ohjeeni omien pattiensa kanssa tuskaileville on, ettei kannata lueskella netistä luupattijuttuja vaan kannattaa mennä heti lääkäriin tutkituttamaan, mikä patin on aiheuttanut.
Solisluuni kohosi kaksi vuotta sitten sairastuessani Yersinia vatsabakteeriin, joka aloitti kehossani reaktiivisen niveltulehdusrumban. Olen käynyt lääkäreillä useita kertoja solisluun takia, milloin siihen on piikitetty kortsinonia ja milloin katsotaan ultrassa. On otettu röntgen ja magneettikuvat. Olen syönyt viimeiset kaksi vuotta reumalääkkeitä ja nyt olen saanut tarpeekseni. Pyysinkin lääkäriltä lupaa lopettaa lääkkeiden syönnin (trexan ja salazopyrin).
Mainittakoon, että solisluu on ollut koko tuon ajan hemmetin kipeä, enkä ole voinut tehdä mitään urheilullista käteen liittyen.
Onko tosiaan näin, että lääkärit vain ihmettelevät ja pyörittelevät päätään, kun eivät keksi hoitokeinoa?
Hei, minäkin loukkasin sc nivelen kontaktilajissa ( nyrkkeilyssä) . Kyseinen nivel turposi ja kipu oli sietämätön. Tuntui kuin olisi ollut peruna kurkussa ja kipu levisi koko olkapäähän. Vamma aiheutti ja aiheuttaa edelleen mieletöntä hermokipua sc nivelestä kaulaan ja korvaan asti ja myös säteilee kainaloon ja laajemmin olkapäähän. Sc niveleen on laitettu kortisoni/ puuduke piikkiä jonka jälkeen nivel ollut todella kipeä. Ensin olkapäästä otettiin laaja mri, mistä ei löytynyt mitään hälyttävää. Koko käsi ja olka oli levossa kolme kuukautta ja auttoi hermokipuun. Levon jälkeen aloitin kevyttä punttijumppaa mutta sc nivel kipeytyi heti ja hermokipu alkoi. Sc nivelestä otettiin mri, mistä ei löytynyt varsinaisesti mitään. Pienestäkin rasituksesta sc nivelen kohta turpoaa, tämä näkyy selkeästi ulospäin. Ilman rasitusta sc nivel " pollottaa" selkeästi ulospäin ja jatkuva perunan tunne kurkussa, ihan kuin joku painaisi nivelen vierestä kurkkuun. Hermokipu alkaa viimeistään seitsemän aikaan illalla vaikka en olisi puntannut tai tehnyt mitään erityisen kuormittavaa. Kirurgi sanoi ettei voida leikata kun hermoja kulkee tuolla alueella paljon. Kirurgi sanoi että ilmeisesti nivelen nivelkierukka on revennyt ja on ikuinen vaiva. Treenata voi kivun sitämissä rajoissa. No jos treenaan niin nivel turpoaa paljon ja taitaa painaa kaulan alueen hetmoon, myös sivussa oleva kaulajänne muuttuu kuin kireäksi vaijeriksi. Välillä ärtyy niin että koko olkapää jäykistyy ja nousee lapaluista mitattaessa jopa 10 cm ylöspäin. Tarkoitus onkin mennä nyt kuulemaan toisen lääkärin mielipide ja haluan otattaa nivelen alueelta röntgen kuvat. Radiologi sanoi ettei mri välttämättä näytä sc nivelen vammoja niin selvästi, vaan röntgen voisi olla parempi. No vaivaan on määrätty vaikka mitä kipulääkkeitä ja nyt syön säännöllisesti lyrcaa ja panacodia. Siltikin illalla alkaa hermokipu. Kuin tulilieskat menisi nivelen kautta kaulaan korvaan asti ja kainaloon. Välillä leviää myös koko käteen pikkurilliä myöten.
Minullakin vaivannut sc-nivel hermosärkymysteeri. Heti kun kättä rasittaa niin alkaa helvetillinen hermosärky joka säteilee kaulaan ja käteen. Vaiva alkoi kolme kuukautta sitten tapaturman jälkeen. Levossa rauhoittuu siedettäväksi kivuksi, joka yöllä kuitenkin herättelee. Kauankohan aikaa paranemiseen menee sc - nivelen vammassa?
Voi olla mitä vaan, mutta mittauta kilpirauhasarvot, jos muuta ei löydetty.
acromioclavicularinivel
epäilen. Kipu johtuu nivelen tulehduksesta.
Minulla samanlainen patti.Otettiin ultra ja tulos oli nivelrikko.Välillä on kipeä.Uskon että sinullakin nivelrikko.Jos esim: sormissa nivelrikko,niin samanlailla turpoo.Jos ei ole ultrattu,niin pyydä että tekevät sen.
Minulla on patti ja se ultrattiin.Tulos,nivelrikko ja tulehdus.Ei syöpä.
Mene viipymättä lääkäriin. Tsemppiä.
Älä usko näitä syöpävauhkoilijoita täällä. Minulla on ollut juuri tuon kuuloista. Patti oli myös ja se ultrattiin. Siitä kohtaa löytyi ödeemiä eli nesteilyä. Patti katosi tulehduskipulääkekuurin myötä. Odota ensin, että saat kivun hoidettua pois, eiköhän se pattikin sitten häviä siitä.
Kiva. Itseltäni löysin juuri tuollaisen patin tuosta kaulalta, kilpirauhasen alta. Toinen puoli solisluun päistä on isompi kuin toinen, tuntuu selkesäti, ei kipeä. Kun saman puolen kättä pyörittää olkapäästä kohta rutisee ja paukkuu. Toinen puoli ei ole tunnettavissa noin hyvin, eikä se myöskään reagoi mitenkään oman puolen käden pyörittelyyn (ei rutise).
Pelottaa :(
Mulla oli solisluun pää turvonnut (olkapään puoleinen). Tosi kipeä ja kättä ei pystynyt viemään selän taakse. Mulla on erittäin osaava hieroja/osteopaatti. Käsitteli olkapään ympäristön ja rintalastan alueen, jossa lihakset puolustusmekaanisesti laittoivat kovasti vastaan. Käsittelyllä lihakset rennoksi ja puolustusmekanismit aukesivat (todelella nopeasti) ja samalla alkoi kipu hellittää. Kahden päivän päästä ei tietoakaan kivusta ja olkapään liikerata normaali.
Älkää yökö turhaan tällaiseen ylimääräistä lääkettä, vaan hakeutukaa osaavalle ammattilaiselle, joka manipuloimalla saa lihakset rennoksi ja keho korjaa sitten itse itsensä.
Mutta eikö nuo solisluut voi olla ihan rakenteellisestikin eriparia?!