***LOKAMAMMAT MAANANTAINA***
Kommentit (61)
Kotiuduin tunti sitten...Olihan ihanan rauhalliset reilut 4 tuntia!
Päässäni on ihana kikkarat ja mieli levännyt (juu, ja teki tiukkaa hoitaa kauppa ym. asiat kampaajan lisäksi ku oli NIIN kiire kotia!).
Täälä oltiin pärjätty hyvin.Koko perhe tuli vastaan kattomaan suurta ihmettä! -Äiti tuli kotiin ;)
VAATTEIDEN VAIHDOSTA:
Meillä ei mee ku yks vaatekerta päivässä.Välillä vaihdankin ihan huvikseni uudet kun tää tyty ei sottaa :) Tosin kyllä jyrsii peittoja reunoja tai puseron hihoja kun ikenet kutisee...
...ja taas unohin puheeaiheet...
Niin...MENKAT
eipä oo vielä näkyny...eikä tarttis tullakkaan :( Uusi vaavi ois tervetullut ;)
Waimo72 & Hanna 3kk 1päivä
BLACKA: Kuulostaa tutulle, itsellä oli raskausaikana samoja fiiliksiä. Mulla auttoi " hikitreeni" (mitä nyt raskausaikana voi tehdä), yksin olo mettässä tms. Mutta sen sanon että itke kun itkettää ei pidä leikkiä " super" äitiä. Ja jos tekee mieli huutaa niin huuda, mutta älä panttaa tunteita sisälle. Ja puhu jonkun kanssa, kyllä se siitä helpottaa, jaksuja ja haleja!!
EMPPU: Mä " liityin" tonne teampp porukkaan, mutten ole samojen fiilisten takia lukenut pinoa sen koommin. Ei kiinnosta " vieraitten" kanssa puhella ja muutenkin meidän oma porukka on paljon mukavampi et joo pistetään vaan oma läskit mäjelle pinkka pystyyn!! Hyvä idis, tattis. Pistäkkö sä?
NELLIINA: Lähteekö teidän koko perhe? Vai sinä ja mies vaan? Näätkö miten kateellisena täällä hehkun?? Mutta ihanaa reisun odotusta.
ANDROMEEDA: Mitäs tohon nyt enää voi sanoo, *aska tollasta tautia, pois se teiltä. ja heti;)
HARJU: Meillä kans perjantaina piikitetään, jännittää kovasti miten käy. Kerroppa huomenna nousiko kuume??!! Ja miten vaavi jaksoi yön yli?
HEMULI: Mä päätin viime viikolla et nyt läskit lähtee(saa nähä kuinka kauan kestää laihis;)) ajattelin tämmöstä, et yksin sauvakävelylle 2 kertaa viikossa, salille 2 krt ja vaunulenkille aina vaan kun jaksaa eli n.4kertaa viikossa ja katon mitä syön. Jumppaan tekisi mieli mennä. Vatsa ja selkälihaksia joka ilta. Tosiaan voi olla et pari viikkoo jaksan noudattaa, mut hyvä yri;)
ÄITIKOLMELLE: Siinä meillä oikein supermamma, oikeen sämpylöitä, kateeksi käy. Lämpimiä tuoreita sämpylöitä ja kylmää maitoa, paas tännekin päin pari;) Ja olenhan mä vauvakuumeinen, mut rahaa on pakko jostain saaha ja nyt kun olisi inspistä opiskella ni...saa nähä, mulla nää intoilut kestää aina pari viikkoo kerrallaan(levoton sielu).
VALLU: Etkös voisi niitä " huonompia" vaippoja pitää esim. päivällä ja vaihtaa useammin, vai päästääkö ne silloinkin läpi/falskaa??
NASULI: Voi kauheeta ihan kylmät väreet meni pienen puolesta, täällä ollaan hengessä mukana ja kerro heti mitä ystäväsi vauvalle kuuluu kun tiedät enemmän. Joo mun puolesta voitaisiin muuttaa vaikka Utsjoelle ei välii, mut mies on isällänsä töissä ja tyyliin minä kun en kotipaikkakunnalta minnekään muuta ja piste. Olisi ihana kyllä saada koko perhe olla saman katon alla...
JOHANNU: Olisin varmaan pamauttanut anoppia kuonoon jos mulle olisi tollasta sanonut. Mut mä olenkin aika tramaattinen ihminen;) Oletkos ollut tekemisissä jälkeen? Onkos hänestä mitään kuulunut?
SPICA: Onnea kauniista nimestä, mun kummityttö on kans Nea (Iida Maria)
Nyt kuuluu huutoo
Jännittyneenä luin ketjua eteenpäin, että joko loppupäästä löytyy COPPOLAN testitulos, mutta ollaan siis jännityksessä edelleen!
Mulla tuli ihan omaa jännitystä elämään, eikä kyllä yhtään niin kivaa, kun äiti kävi äsken kertomassa yllättäviä asioita. Hänellä on todettu sydänvika, joka voi aiheuttaa rytmihäiriöitä -> tajuttomuuskohtauksia (joillainen hänellä oli ollut ja siten tämä huomattu) ja vaikka äkkikuoleman. Ja tämä vika on joko perinnöllinen tai sitten ei. Eli minä ja sisarukseni joudutaan menemään sydänfilmiin että tarkistetaan onko sama vika mahdollisesti meilläkin! Huh! Ja ekana on tietty mielessä, että entäs jos mulla on se niin sittenhän se voi olla pojillakin! Ja sydän tykyttää heti kummasti ylikierroksia ja pelkään kaatuvani tajuttomana maahan hetkenä millä hyvänsä... Toivotaan nyt että se ei olis periytyvää, tarpeeksi kamalaa on että äidillä on se!
Meidän flunssatilanne ennallaan. Nyt on niin tyhjä pää etten muista mitä muuta olin aiemmin ajatellut kirjoittaa. Jään odottamaan Coppolan uutisia!
Ninnuli
Ei meinaa tulla mitään tästä mun pinoilusta, ei meinaa poika yhtään viihtyä yksin lattialla jumppalelun kanssa. Sain sen nyt kuitenkin jäämään keinuun suosiolla, katsotaan kuinka pitkäksi aikaa.
Niin, mun toivetta tikun tuloksesta kyseltiin. En oikein osaa sanoa. Ristiriitaisia tuntemuksia. Toisaalta haluaisin olla uudestaan raskaana, mutta en ehkä ihan vielä.
Ja NEGATIIVINENhan se sitten oli. Vähän " tyhjä" olo mulla nyt on, kun ehdin jo miettiä mitä kaikkea uusi vauva toisi mukanaan. Mutta oikeasti parempi näin. Ehtii sitä sitten miettiä seuraavaa vaikka kesällä tai syksyllä kun Luka on vähän isompi ja näkee millaiseksi meidän arki kehittyy.
Toisekseen, mietin sitä millaisia tunteita se seuraava lapsi sitten herättää. Ehkä useampien lapsien äidit voivat tähän vastata. Kun tämä kauan toivottu esikoinen on niin rakas, tärkeä, ihmeellinen ja ihana niin pelkään vähän hiipuuko ne tuntemukset sitten kun taloon tulee vielä pienempi pakkaus. Tai sitten toisinpäin, että voiko sitä toista rakastaa yhtä paljon kuin tätä.
Kiitos kaikille myötäjännittämisestä :)
NASULI: Kuulostipa todella ikävältä ystäväsi synnytys. Olisin ollut ihan kauhuissani hänen asemassaan. Heh, lähettäisin terveisiä jollei se kuulostaisi ihan typerältä; " hei yks tyyppi internetistä lähetti sulle terveisiä" :D
Jaha, nyt äitiä tarvitaan.
Jaksuja kaikille!
yhtäkkiä vain viesti katosi johonkin.. :O
Eli: kateellisena luen noista teidän SYÖTTÖJEN PITUUKSISTA! 5-10 min syötöllä.. Meillä menee aina 20-40 min päivin öin. Alissalla on siis suulakihalkio ja sen takia syö pullosta ja syöminen on tosi hidasta. Pääasia tietysti, että kasvaa hyvin! Mutta olis kyllä kiva, jos ainakin öisin nuo syötöt olisivat nopeampia.. Herää niin täydellisesti, että menee taas kauan ennen kuin saa unen päästä kiinni ja sitten tyttö taas kohta herää syömään uudelleen.. huh huh, kiinteiden aloittamista odotellaan ja sitten sitä kesällistä leikkausta.
VAATEKERTOJA meillä menee vain yhdet päivässä. Vaipat ei vuoda ja tyttö ei paljoa puklaile. Onneksi!
MIUMAU: minäkin jo kauhulla odottelen noita seuraavia päiviä, kun on tulossa liian kylmää laittaa ulos nukkumaan. Ulkoilun ansiosta neiti alkoi nukkua öisin paremmin.. ihan pelottaa miten menee tulevat yöt :( Pitäisköhän vaan laittaa makkarin ikkunaa raolleen ja pukea sinne tukevammin..
JOHANNUkohan se oli, jonka anoppi oli kommentoinut kun et imetä.. tosi raivostuttavaa! Muakin joskus katellaan nenänviertä pitkin, kun syötän tyttöä pullolla esim. jos ollaan vaikka Hesessä syömässä. Kumpa tietäisivätkin miten mielelläni imettäisin.. :( Mutta kun toinen ei voi imeä niin ei voi.. syitä voi olla monia miksi ei voi imettää vaikka haluaiskin!
Nyt pimukki heräilee päikiltään, tämä mamma lähtee syöttöpuuhiin!
Kielo ja Alissa 2kk 1vk
NASULI78: Hervannassa asutaan...=) Kivamman kuvan laitoin syntyneet.fi-osoitteeseen, mut sinne sitä ei laitettu, kun on liian vanha tapaus. 2kk syntymästä pitäs olla max.
LAIHDUTTAMISESTA Tääl on ollut jonkin sortin laihdutus/" uus elämä" menossa jo kohta kolmatta kuukautta. Odotusaikana tuli +20kg. Nyt ois jäljellä 2kg ja sen lisäksi pari kiloa aion vielä karistaa. Lauantait on karkkipäiviä vaan ja liikuttua tulee about joka toinen päivä. Tänään viimeks juoksin 7km lenkin ja on kyl hyvä fiilis. Syömismääristä en juuri tingi, ettei vaikuta maidontuloon.
VAATTEISTA oon tosi laiska, ainakin muihin verrattuna. En nimittäin vaihda unihaalari, vaikka niitä kaappi onkin täynnä. Ja vaatteetkin vaihdan vasta, kun on puklua/kurat tullut läpi. Pikku läikät ei menoa haittaa. Pyykkiä tulee muutenkin ihan tolkuttomasti 4hlöltä.
Tänään oli hermo piukassa aamupäivästä, kun oli kaveri poikansa kans kylässä ja oma poika (kohta 3.v) oli vaan ilkee ja riidankylväjä koko ajan...*aargh!* Ajattelin jo, et kohta pimahdan ihan tyystin ja et millanen ilta tiedossa kolmisteen poikien kans, kun isukki meni iltavuoroon, mut onneks sain sen nukkuun vähän päikkäreitä ja on nyt taas oma aurinkoinen itsensä. Huh!
SYNTTÄRIOHJELMAVINKKEJÄ? Ens kuussa ois pojan 3.v syntsät ja ajattelin, et pitäsköhän jotain pientä puuhaa ipanoille järjestää sinne. Mut ei tuu mieleen muuta,, kun joku aasinhäntä ja onginta. Oisko ehdotuksia? Vieraat ois n. 2-3,5v eli ei kovin vaativat jutut onnistu.
Ei kait täs sit taas tällä kertaa muuta. Moi vaan!
Ja pojalta ei löytynyt mitään vikaa. Hengitys, korvat ja nielu puhdas. Lääkäri oli sitä mieltä että yskä on viruksen aiheuttamaa, emmekä saaneet lääkekuuria.
Blackalle voimia, aran asian otit puheeksi. Ja kannattaa tosiaan hakea apua, ennenkuin on myöhäistä...
Nasuli: Hui mikä tilanne ystävälläsi. Voimia lähettäisin myös minä, ellei se kuulostaisi typerältä :)
Vallu: mullaki noita ylimääräisiä vaippoja vaikka kuinka... niitä aivan vastasyntyneille tarkoitettuja 2 pkt ja sitten on baby dry:ta sellanen vajaa iso paketti, huoh! Ja mä oon tosiaan tehny, niinkuin joku ehottiki että käyttää päivällä noita huonompia ja yöks laittaa paremman vaipan eli AF:n, samoten päikkäreille jos nukkuu pitkiä unia.
Mulla tässä hieman omaa aikaa, kun poika jäi eteiseen vaatepäällä nukkumaan kaukaloon, ihmeiden aika ei siis ole lainkaan ohi. Eteisessä on sen verran viileä, et tuskin kovin edes hikeentyy.
No nyt ei juuri tule muuta mielenpäälle, josko lähtis jotain syömään... tai ainaki yrittään. Oon sata varma asiasta, että poika herää just ku oon ekaa lusikkaa työntämässä suuhuni...
Misuli ja Roope
Kaaduin äsken portaissa tyttö sylissä! Onneksi kolmanneksi viimeisellä askelmalla ja automaattisesti pidin tyttöä tiukasti sylissä ja iskin ite oman takapuoleni makiasti portaaseen :( Mies juoksi paniikissa katsomaan, itsellä tuli itku säikähdyksestä ja tyttö vaan onnessaan hymyili, että minkä uuden pomppuleikin se äiti nyt keksi! Vähän hankala nyt istua.. On se kumma, että vaikka kuin varovasti yrittää kävellä. Pitää vaan näköjään alkaa ostaa liukuestesukkia kun en vilukissana voi olla ilman sukkia. Pari vuotta sitten liukastuin kans portaissa ja löin häntäluun niin lahjakkaasti, että ei pystynyt istumaan kunnolla melkein viikkoon sen jälkeen :(
Noista käyttämättä jääneistä vaipoista; jos paketti on avaamaton, meillä ainakin Prisma ottaa vastaan ja hyvittää ostoksista tuon summan. Palautin sinne yhden New baby-paketin jonka sain tuliaisiksi eivätkä mahtuneet enää Juholle. Ei kysytty kuittia eikä ostopaikkaa, kantsii kokeilla:)
Ja sit siitä painonpudotuksesta, olisin halukas. 5 kiloa ois tavoite, mahankohdalla on sellainen pelastusrengas, muualla vähemmän. Osa on jo ennen raskautta hankittuja kiloja. Eli tavoite ei niin kauhea mutta toteutus taatusti vaikea, olen ihan kauhea herkkujen perään varsinkin nyt kun oon kotosalla. Mitat siis 172/70 tällä hetkellä.
Viime viikolla sai Juho ekan rokotuksen neuvolassa, eikä siitä seurannut mitään. Reiteen tuli tunnustellen kovempi alue, mutta ei kuumetta eikä kärttyisyyttä, vaikka koko illan niitä odotin ;)
Tsemppiä kaikille kipeille ja heidän äideilleen!!! Ja Blackalle, voimahalit. Ei meidän äitien aina tarviikaan olla niin pirteitä ja iloisia. Kuitenkin jos asia vaivaa, kannattaa siitä jutella siellä neuvolassakin.
Coppolalle myös rutistus.
Päippy
Kuinkas moni kantaa vauvaa siinä kotihommia tehdessään. Meillä Juho on tähän asti viihtynyt tosi hyvin lattialla tai sitterissä, nyt viime aikoina huutelee jatkuvasti ja syliin pitää päästä. Kantoliinaan sit laitoin ja nyt mietin sitä hyvää sidontaa, ja joko voi pitää kasvot eteenpäin. Koska nähtävähän Juhon on, ei se muuten siinä viihdy. Mulla on nyt joku ristisidonta siten että ristiin menee eessä ja takana ja Juho keikkuu tossa nenä menosuuntaan :). Liina kohta kuolasta märkänä mutta hyvin viihtyy.
Päippy....minä kannan Marthaa kantoliinassa.Mutta viihtyy toistaiseksi siinä kietaisuristissä hyviin joten en ole muita kokeillut ....mutta see kasvot menoapäin oli se buddha.
Kantoliinakanava.fi on kuvallisia ohjeita siihen.
Meillä sairastettaan edelleen....nyt 7v tytöllä on ilmennyt niskajäykkyyttä joten lääkärin on mentävä:(ettei ole aivokalvon tulehdus.
Päänsärky on myös voimakas.Pojan koetulokset olivat negoja eli ei ollut angiinaa eikä mitään muuta.
Coppolalle onnea negattiivisesta testista.....:).....meni kai oikein.Toivottavasti se plussaa tule sitten silloin kun oot näin päättänyt että vaavi saa tulla.
Martha veti tänään piikin jälkeen lähestulkoon 5 tunnin päikkärit:-D
Mutta on nyt hereillä ja ei kitinää viellä erityisemmini:)
siitä syntyneet.fi-laittakaahan mammat niille sähköpostia ketkä on saanut kieltäytyvän vastauksen...koska sinne on lisätty myös sellaisten vaavien kuvia ketkä ovaat esim.elokuussa syntyneet.Joten ei ainakaan kaikissa kuvissa pidä paikkaansa se 2 kk raja.
Eipä nyt sen enempään....jään taustaileen ...joten kirjoitan jos tule jotain mieleen:)
Andromeeda taustahaamuna:)
VALLU JA ÄITIKOLMELLE!!!
Maito asiaa: Eli olen kans alkanut miettimään luovuttamista. Mulla tulee joka päivä nyt pakkaseen vähintään 2dl. Elikkäs ottaako ne sairaalassa vastaan pakastettua maitoa? Miten se käytännössä tapahtuu? Meillä tk:ssa kulkee joka päivä " maito" auto satakunnan keskussairaalaan, et sinne pitäis sitte maito kiikuttaa, mut ei se ole ongelma menee lenkin yhteydessä. Mihin se maito laitetaan, antaako ne sairaalasta jotain pusseja tai pulloja ja miten ne pestään ja keitetäänkö? Ja kuinka usein? Olisi mukava jos jaksatte vastaa mulle. Tosiaan pakkasessa on maitoa monta litraa jo. Ne on pakastettu kertis pullopusseihin. Pullot ym. pesen joka kerran jälkeen ja keitänkin suht usein.
Kiitos! Annu
Joo, minäpä paistelin lettuja ja nyt on olo kuin pienellä possulla. Olihan ne hyviä, NAM! Mutta eipä tartteis kovin alkaa harrastamaan herkuttelua.
Mitäs mun piti ja kelle....ajatukset tais mennä lettujen mukana vatsaan.
Pikkuinen ukkokin otti just 20 minsan tirsat. Täytyy lähteä tästä vaipan vaihtoon. tulipas nyt turha pinoutuminen...
Huomiseen!
ANNU -kaikist paras on että soitat oman sairaalan maitokeskukseen ja kysyt sieltä menettelyohjeet. Toisiin sairaaloihin kelpaa pakastettu (mun) ja toisiin ei (yliopistolliset mm.). Joka tapauksessa se maito mitä sulla on nyt pakkasessa ei kelpaa, eli alusta on aloitettava. Ensin otetaan verikokeet veritauteja ajatellen, sitten tuoremaidosta tehdään bakteeriviljelyt. Ja noi paremmuusluokatkin siinä on, eli mitä uudempi vauva sen parempi maito, mutta todennäköisesti näitä vastasynnyttäneitä luovuttajia ei ole tarpeeksi. Lypsysetti on joka kerta keitettävä ja annettava kuivua. Mä esim. sain koneen ja Vallu ei, joten sekin on iso ? saatko sinä. Myös maksettava summa ja maksutapa eroaa. Joten aamusta puhelin käteen, niin saat selvyyden. Hienoa on jos pääset " vielä" aloittamaan. Yleensä 5-6kk iässä (vauvan siis) luovutus on lopetettava koska ravintoarvo ei enää vastaa pienen keskosen tarpeita!!
Sitten muihin aiheisiin :) WAIMO -mä tahdon kans parturiin! Syntyykö siellä uusia äitejä ;)? Viimeks kun tulin (hir-rveesti aikaa) sanoi esikoinen, et äiti on ihan pilalla..
COPPOLA -tyhjä tunne negan jälkeen on oikein tuttua! Kerran minäkin olen negatestin tehnyt, mutta vasta sen jälkeen se kuume alkoikin ;)
NASULI -huoli on varmasti sinulla kova ystävästäsi! Olemme taustatukena peukut pystyssä hänen ja vauvan puolesta.
_EMPPU -sinulta olisin vielä kysynyt ekoista oireista, ts. miten huomasit örkit? Ei haittaa jos et jaksa vastata.. mua etoo ajatus ja tutkin jo taaperon vaippojakin, eli näkyykö ne kakassa, liikkuuko ne siellä. Meillä ei ainakaan vielä kutinoita ole ollut, mutta tartuntahan väijyy nurkan takana kun kerhoillaan ja kyläillään ahkerasti. Että tarvii pienillä olla kaikkea kiusaa *lähettää hävityskäskyn kaikille yökötyksille*
Tää se mun pikainen taas oli... Nyt suihkuun ja iltatouhuihin. Kiitos taas ystävät tästä päivästä :)
Unohtui ne sämpylät.. Herkullisia kuitupommeja lähtee Annulle pari ja muillekin jotka tahtoo! Ja ne maidot kaupan päälle :)
vaunulenkki tuli tehtyä ja kyllä virkisti!
kiitos myötäelämisestä ystäväni asiassa,en tiedä vielä tarkemmin mikä on tilanne..mielessä on kyllä koko ajan.kuulumisia ootellessa..
KIELO:onneksi ei sattunut pahemmin kaatuessasi!säikähdys varmasti suuri,olisi kyllä poru päässyt minultakin..teidän neidillä on muuten ihastuttava nimi,on pitänyt monta kertaa mainita! :)
MISULI:hyvä että oli pikkuisella kaikki ok!toivotaan että näistä viruksista pian päästään!!
nyt lähden suihkuttelemaan isompia,aurora kylpi jo,ja väänsi sen kunniaksi kurat uuteen vaippaan..;)
moikka taas! -nasuli
Ja itse asiassa Aurora oli yhtenä ehdokkaana nimilistallamme.. :)
Meillä vähän myös hakee tuo 2-vuotiaan kanssa ulkoilu paikkaansa.
Olen ratkaissut asian niin, että ei kiirehditä suotta sinne ulos, kun ei ole tota laumaa sen enempää sentään. Mennään vasta toisella nukahtamisella sinne ulos, eli joskus puolilta päivin. Muutenkin se sopii paremmin meille, kun 2-vuotiaalle ei kelpaa aamupala yleensä, lounas syödään ja sitten ollaan molemmat niin paremmin heränneitä ja syöneitä, että jaksetaan paremmin. Vauva herää joko kasilta samaan aikaan eka kerran ja nukahtaa uudestaan tunnin päästä usein, ja tuntuu tankkaavan aamupäivän maitoa. Yöllä kun se ei yleensä syö, vaikka kuin väkisin yrittäisi pakottaa. Päivällä sitten stiäkin useammin, joka myös sotkee tuota ulkoilua, kun nälkä tulee tunnin välein.. Parhampina päivinä pari tuntia mikä on jo riittävä aika. Ja teenki niin että kun kellonaika että vauva pitäs nukahtaa, lähestyy, puen esikoiselle ja itselleni valmiiksi jo mahdollisimman paljon, ja ainakin etsin kaiken valmiiksi. Sitten syötän vauvan, puen vauvan ja pistän kärryihin jo, ja puen esikoiselle loput, ja äkkiä itselle takin ja kengät vielä ja ulos... max 5-10 minsaa menee tuosta vauvan rattaisiin saamisesta " ulostautumiseen" . Harmittaa vaan, kun kaikki toiminta leikkipuistossa on aina aamupäivisin, ikinä ei ehditä samaan aikaan muiden kanssa ja mihinkään muskareihin tms.. :(
Siksi on mietitty sitäkin, jos pistettäisi tuo 2-vuotias puolipäiväiseen hoitoon, tutulle entiselle hoitajalle, kun tyttö kaipaa kuitenkin enempi ehkä kavereitakin jo ja toimintaa, riehuu niin kovasti nykyään, jos ei pääse ulos aina, ja olemaan ja riehumaan siellä tarpeeksi.. Mutta en tiedä mikä on hyväksi, tuleeko tytöstä sitten vieläkin mustasukkaisempi mitä nyt on, ja päiväunirytmi menee vielä enempi hölmöksi?? Nyt ei siis nuku juurikaan koskaan päivisin, vaikka kuinka ulkoiltaisikin kunnolla. Ehkäpä tyttö nukahtaisi hoidosta kotiin tullessa puolilta päivin rattaisiin minipäiväunille...
Tyttäremme nimeksi tuli:
Riia Annukka
bongasin teidän pienen miehen kastetuista syntyneet.fi-sivuilta;kerrassaan ihana pakkaus!meillä muuten oli ristiäiset myös 20.11.
taidan pistää isännän asialle jos lisäisi aurorankin kuvan tuonne.. :)
-nasuli