MITEN joku aikuinen EI osaa uida??
Eihän siinä tarvitse tehdä mitään muuta kun käsiään vähän liikuttaa.
Kommentit (116)
Jos uimisessa olisi kyse vain siitä että ei tarvitse tehdä mitään niin miksi joka vuosi hukkuu uimataitoisiakin ihmisiä, jotka osaavat kyllä antaa veden kannatella.
Mäkin olen virallisen määritelmän mukaan uimataidoton. Osaan kellua ja uinkin ehkä sellaiset kymmenen metriä kohtuullisen helposti. Mutta tekniikka on hukassa, mulla loppuu tuon jälkeen kertakaikkiaan happi ja alan vajota. Ja kunnosta ei ole kiinni, koska muuten kyllä urheilen kovastikin. Syy siihen, miksen ole koskaan oppinut kunnolla uimaan, on yksinkertaisesti se, että lapsena kukaan ei minua opettanut. Äitini ei vammansa vuoksi voi uida isäni taas ei osaa, joten rannoilla ei lapsuudessani käyty oikeastaan juuri koskaan. Sitten minusta kasvoi teini, jolle valkeni, miten noloa on olla uimataidoton. Sen jälkeen meni parikymmentä vuotta, että välttelin uimista kuin ruttoa, en esimerkiksi lähtenyt kavereiden mukana mökille, tai sitten mulla oli mukamas aina menkat. Nyt, 36 iässä asia harmittaa todella. Olisihan se hyödyllinen taito ja mahtavaa liikuntaa. Toistaiseksi en ole kehdannut hakeutua aikuisten uimakouluun. Nyt tosin jo kehtaan vähän räpiköidä anopin mökkirannassa, jos paikalla on vain oma perhe...
niin kyllä vanhempien kannattaa satsata lapsen uimataitoon eikä jättää sitä esim koulun vastuulle. Jos uimataitoa ei opi lapsena, ei sitä tule helposti hankittua aikuisenakaan.
..uimakoulunkin. Että sillen. Asuin lapsena Pohjanmaalla, jossa ei ollut uimapaikkaa lähellä. Aikuisena olen pelännyt vettä. Multa meni pitkä aika ennenkuin olin veneessämme (aina pelastusliivit päällä tietty) stressitön.
..uimakoulunkin. Että sillen. Asuin lapsena Pohjanmaalla, jossa ei ollut uimapaikkaa lähellä. Aikuisena olen pelännyt vettä. Multa meni pitkä aika ennenkuin olin veneessämme (aina pelastusliivit päällä tietty) stressitön.
..ja sai uimamaisterin paperit hetimiten, kun uimakoulu suostui ottamaan sen ikäisen oppiinsa.
...ei voisi vähempää kiinnostaa uiminen. Enhän lenkkeilekään.
Ilmeisesti niitä on vain kesällä ja se kesän ainoa kurssi sitten onkin elokuussa (olen töissä). Miksi ylipäätänsä kurssi pitää järjestää kesän lopussa? Johan lomatkin on tuolloin ohi ja uimismahdollisuudet menneet.
Osaan kellua ja uinkin ehkä sellaiset kymmenen metriä kohtuullisen helposti. Mutta tekniikka on hukassa, mulla loppuu tuon jälkeen kertakaikkiaan happi ja alan vajota. Ja kunnosta ei ole kiinni, koska muuten kyllä urheilen kovastikin.
Mieheni on hyvässä kunnossa, mutta ei täytä 200 metrin uimataitovaatimusta, koska surkean uintitekniikan takia hänellä yksinkertaisesti loppuu voimat kesken.
Itse olen (valitettavasti) melko rapakunnossa, mutta koska osaan uida hyvin pystyn uimaan sen 200 metriä (josta 50 metriä selällään) leikiten.
Eli uimiseen tarvitaan tekniikkaa, joka pitää OPETELLA. Ei riitä että heitetään veteen ja sanotaan että ui.
Osaan kellua ja uinkin ehkä sellaiset kymmenen metriä kohtuullisen helposti. Mutta tekniikka on hukassa, mulla loppuu tuon jälkeen kertakaikkiaan happi ja alan vajota. Ja kunnosta ei ole kiinni, koska muuten kyllä urheilen kovastikin.
Mieheni on hyvässä kunnossa, mutta ei täytä 200 metrin uimataitovaatimusta, koska surkean uintitekniikan takia hänellä yksinkertaisesti loppuu voimat kesken.
Itse olen (valitettavasti) melko rapakunnossa, mutta koska osaan uida hyvin pystyn uimaan sen 200 metriä (josta 50 metriä selällään) leikiten.
Eli uimiseen tarvitaan tekniikkaa, joka pitää OPETELLA. Ei riitä että heitetään veteen ja sanotaan että ui.
Olen vilpittömästi iloinen siitä,että suurin tyhmyyteni näkyy ainoastaan uimataidossa, ei koulumenestyksessä, työssä eikä muussa elämässä.
Minä asuin lapsena sellaisen järven rannalla, jossa asui Näkki. Siksi lasten ei saanut mennä veteen. Todellisuudessa se oli hyvin matala ja mutapohjainen, eikä siinä ollut kunnon uimapaikkaa kuin vastarannalla.
Kaikille ei vaan ole niin helppoa oppia uimaan. Kaikki eivät myöskään opi laulamaan, tai tekemään hienoja käsitöitä, eivät helposti kieliä tai matematiikasta edes prosenttilaskuja.
Maailmassa on monia ihmeellisiä asioita. Minä osaan uida, olen aikanani uinut myös kilpaa. Vanhin lapseni ei ui. Oli todistamassa, kun pikkuveljensä (pojilla on 2 vuotta ikäeroa) meinasi hukkua, isompi huusi apua veljelleen, muuten olisi käynyt köpelösti. Joten isoveli ei uskalla mennä veteen jos jalat ei ylety pohjaan, eikä uskalla "irrottautua" pohjasta. Asiaa ei helpota aspergerin syndrooma, mikä tekee uusista ja vierista asioista aina vaikeita ja pelotavia.
Mitä siinä joku tyhmä selitti? Uimataidollinen on kun jaksaa uida 200 metriä joista selkää osa.
Miksi sinun tarttee vetää tyhmyys tähän mukaan?
Ainakaan siinä muodossa kuin nykyisin? Meillä ala-asteella kaikki oppivat kyllä hyvin uimaan, koiraa, kissaa, myyrää, rintaa, selkää ja kilpikonnakelluntaa.
Yksinkertaisesti vain arvioivat voimansa väärin ja uivat liian kauas.
Tai saaneet sairauskohtauksen..
Eihän siinä tarvitse tehdä mitään muuta kun käsiään vähän liikuttaa.
No et kyllä sinäkään vastauksesi perusteella osaa
Niska ihan luonnottamssa asennossa takakenossa koko ajan
Et näemmä sinäkään osaa uida, jos niska on luonnottomassa asennossa
kannattaisi mennä aikuisten tekniikkakurssille.
ei kaikki aikuiset osaa ajaa pyörälläkään, koska heillä ei lapsena ole ollut pyörää, kuten äidillänikään ei ollut, uimaankaan ei oppinut, koska sairasti lapsena paljon..
Minäkään en osaa uida, yksi syy on ettei kukaan koskaan opettanut, eikä ollut uimarantaa/ hallia naapurissa. "Uimaan" pääsin 1-2 krt kesässä ja ala-asteella 1-2 krt vuodessa uimahalliin, että en sitten oppinut heiluttamaan käsiä ja jalkoja sopivaan tahtiin saati rentoutumaan vedessä.
Uimataidottomuus harmittaa toki ja aion sen vielä hankkia.
eivät vaan opi uimaan. Yksi työkaveri joskus kertoi ettei osaa uida (n. 30v). Kertoi että lapsena kävivät usein rannalla ja uimahallissa, vanhemmat pitivät uimataitoa tärkeänä ja uimakoulussa oli monta vuotena peräkkäin, mutta uimaan ei koskaan oppinut.
Suurinosa suomen uimataidottomista aikuisista kyllä luutavasti oppisi uimaan jos mahdollisuuksia olisi/olisi ollut.
Virallinen uimataito (200m josta 50m selällään) on kyllä monille aika paljon. Uiminen ei todellakaan ole kunnosta kiinni. Mun mies on uimataitoisen rajalla (hyvänä päivänä tuon ui mutta ei aina) ja on varmasti järjettömän paljon paremmassa kunnossa kuin minä. Mulle taas 2km on sellainen matka joka alkaa tuntumaan.
- Ei harmita
- Ei ole lapsia
- Uskallan, veneillessä on aina pelastusliivit, "uidessa" en koskaan mene niin kauas rannasta ettenkö pääsisi sinne takaisin
- En, sillä ne ovat täällä päin suunnattu aina vesikammoisille ja alkavat jostain alkeiden alkeista. Minä sen sijaan en pelkää vettä, enkä ole koskaan pelännyt. Lapsuuteni suorastaan asuin vedessä kaikki kesät, en vain oppinut uimaan. Rannalla käydessä en siis ui muutamaa metriä kauemmaksi rannasta, sillä pysyn pinnalla ehkä sen 20 metriä ja sitten uppoan. Lillun, kellun ja leikin vedessä muuten oikein mielelläni.